×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مروری بر مفهوم فناوری نظارتی(ساپتک) و برخی سازوکارهای استفاده از آن در نظارت صنعت بیمه

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، افزایش وسعت و پیچیدگی مقررات، هزینه‌های انطباق را برای ارا ئه‌دهندگان خدمات مالی افزایش داده و چالش‌هایی را برای نهادهای نظارتی ایجاد کرده که باید داده‌هایی با حجم و تناوب رو به رشدی را پردازش و تحلیل کنند. افزایش تنوع و نوآوری در بازار نیز بر ظرفیت نهادهای نظارتی در بسیاری از کشورها فشار زیادی وارد می‌کند. در واکنش به این مسائل، نهادهای نظارتی به دنبال بهره‌گیری از فناوری و رقمی‌سازی فرایندهای کلیدی به منظور افزایش کارایی و اثربخشی خود هستند.

استفاده از فناوری نوآورانه توسط نهادهای نظارتی برای پشتیبانی از نظارت را «فناوری نظارتی یا ساپتک» می‌نامند. تعداد روزافزونی از نهادهای نظارت مالی در کشورهای مختلف جهان، شروع به استفاده از اپلیکیشن‌های ساپتک در حوزه‌های مختلف نظارتی کرده و با وجود تازه بودن راه‌کارهای ساپتکی در دنیا، روز به روز توجه بیشتری به آن جلب می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، گزارش پژوهشی با عنوان «مروری بر مفهوم فناوری نظارتی(ساپتک) و برخی سازوکارهای استفاده از آن در نظارت صنعت بیمه» توسط وحیده نورانی راهبر میز نوآوری پژوهشکده بیمه تهیه شده است که به موضوع ساپتک و برخی مسائل مرتبط با آن می‌پردازد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، در حال حاضر کشور ما دارای محدودیت‌هایی در منبع‌یابی، بودجه و سرمایه است که ممکن است نهاد ناظر صنعت بیمه را از پیاده‌سازی راه‌کارهای ساپتک باز دارد. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری درباره پیاده‌سازی راهکارهای ساپتک، بلوغ صنعت مالی، زیرساخت‌های موجود فناوری اطلاعات، منابع و ظرفیت نهاد ناظر و بسیاری عوامل دیگر باید به دقت تحلیل شوند.

علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1535/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.