×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، سعید محمدی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با این مقدمه می‌نویسد: انتشار گزارش های ضد و نقیض از سوی مقامات آمریکایی پیرامون احتمال آزاد سازی محدود دارایی های مسدود شده ایران در شرایط سخت پاندمی کرونا اقدامی ناکافی است اما اتخاذ چنین سیاستی مشروط به شکسته شدن و لغو کامل همه تحریم های ظالمانه و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران را می تواند به عنوان گامی رو به جلو ارزیابی گردد.
صرف نظر از صحت و سقم این گزارش‌ها، اینک بیش از هر زمانی بسیار مهم خواهد بود که همه تحریم های ظالمانه و ضدبشری علیه ایران ملغی شود تا منابع کافی برای مبارزه با شیوع کرونا و کمک به امور رفاهی، بهداشتی، درمانی و اقتصادی مردم ایران با فوریت تامین و در دسترس قرار گیرد.
خاطر نشان می شود؛ در شرایط بروز مشکلات فراگیر ناشی از پاندمیک (Pandemic) شدن ویروس کرونا ایران بارها از جامعه جهانی درخواست نمود آمریکا را از ادامه سیاست های خصمانه، غیر کاربردی و شکست خورده خود، علیه ملت ایران باز دارند. سیاست هایی که جان انسان های بیگناه و به ویژه بیماران را به دلیل وضع تحریم های تروریستی و عدم دسترسی بدون مانع دولت به منابع مورد نیاز مالی و اقتصادی با تهدید جدی مواجه کرده است.
سیاست های غیر منطقی که با خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام شکل گرفت و تاکنون هیچ گونه تاثیر و تغییری مثبتی در روابط سیاسی میان ایران و ایالات متحده ایجاد ننموده بلکه دیوار بی اعتمادی میان دو کشور را بیش از پیش مرتفع کرده است.
بنا بر این روزنه‌های احتمال اتخاذ سیاست آزاد سازی دارائی های بلوکه شده ایران در این مقطع حساس می تواند گام نخست برای برداشتن تمامی تحریم های اقتصادی تروریستی و در نتیجه احتمال بازگشت آمریکا به مسیر منطق همکاری‌های بین المللی با جامعه جهانی باشد. خصوصا این که خروج یکجانبه  آمریکا از ساز وکار ها و توافق های بین المللی منجمله برجام که در پی  ۱۲ سال گفتگوی منظم منعقد و چارچوب مشخص همکاری های همه طرف ها را به شکلی دقیق و منطقی ترسیم نموده بود خطر بی ثباتی و تهدید های منطقه ای و جهانی را افزایش داد.
بنابراین اینک فرصت آن فرا رسیده تا زبان تند و نفرت پراکنی افراد جنگ طلب در دولت آمریکا، استفاده از ابزار تحریم و به کار گیری خشونت مبتنی بر فشار حداکثری جای خود را به مسیر هموار همکاری بین المللی و تشریک مساعی جمعی برای حل وفصل چالش ها خصوصا همکاری بین المللی برای مبارزه هماهنگ با ویروس مهلک کرونا بسپارد.  
ضمنا برای مقامات آمریکا شکستن سد تحریم های ظالمانه و تروریستی علیه ایران در این شرایط خطیری امری تحقیر آمیز محسوب نمی گردد بلکه این اقدام می‌تواند نشانه ای از تفوق خرد بر عناد ورزی و نفرت پراکنی، انسانیت بر جهالت خشونت طلب و غلبه منطق بر تصمیمات عجولانه، ناموفق و شکست خورده، محسوب شود.

در انتها یاد آوری این نکته ضروری است که بی شک اتخاذ سیاست های منطقی در مورد تنظیم روابط با جمهوری اسلامی ایران می تواند به مشارکت موفقیت آمیز برای توسعه صلح، ثبات و تامین امنیت منطقه و جهان و نیز مبارزه و همکاری تنگاتنگ با ویروس مهلک کرونا کمک نماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.