×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

میثم محمدی کارشناس بازار سرمایه
کیوسک خبر ـ با توجه به شرایطی که در بازار بورس پیش آمده است عمده سرمایه‌گذاری‌ها و نیز نقدینگی بازار به سمت گروه خودرویی حرکت کرده و این گروه لیدر اخیر بازار شده است و با توجه به شرایطی که وجود دارد انتظار داریم که همچنان این گروه مورد توجه سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
دلایلی باعث شده است گروه خودرویی مورد توجه بازار قرار گیرد، اول اینکه با سرعت بسیار زیادی شاهد ورود محصولات شرکت‌های خودروسازی به بورس کالا هستیم و اتفاقی که می‌توانست سال‌ها پیش بیفتد و بسیاری از مشکلات خودروسازها و زیان های انباشته ای که دارند را تا حدودی برطرف کند، مشکلات رانتی که بابت اختلاف قیمت خودروهای بازار آزاد با قیمت کارخانه می باشد، اما در هر حال این اتفاق الان افتاد و ما آن را به فال نیک می گیریم. صرف نظر از بحث سهامداری و بورسی، این اتفاق می تواند شفاف شدن سایر کالاها و محصولاتی که پتانسیل وارد شدن در بورس کالا را دارند رقم زند. دومین عامل که به صورت غیر مستقیم تأثیر می‌گذارد بر روی گروه خودرویی و یا در واقع باعث خروج سرمایه از سایر گروه‌ها و ورودش به گروه‌هایی که تأثیر کمتری ازاین اتفاق می‌بیند، بحث قطعی گاز است. بحث قیمت های جهانی و نیز ریسک مربوط به آن و افت قیمت نفت و همچنین داستان بودجه سال ۱۴۰۲ را می توان از عوامل دخیل بر شرایط بازار دانست، همیشه در آذرماه ریسک بودجه را داریم و تقریباً همه دست به عصا می شوند و منتظر هستند تا ببینند شرایط بودجه سال بعد و نیز نرخ ها و همچنین بحث مالیات شرکت ها به چه صورت می شود، حتی برنامه هفتم توسعه یکی دیگر از فاکتورهایی است که این روزها منتظر هستیم ببینیم به کدام سمت می رود و چه چشم اندازی را برای ما رقم می‌زند. این عوامل به خصوص بحث قطعی گاز که در زمستان با توجه به پیش بینی ها و خبرها، می توانیم داشته باشیم، می توانند برای گروه فولادی یا فلزات، گروه پتروشیمی و گروه سیمانی تأثیرگذار باشند و خروج سرمایه را از این گروه‌ها و ورود آن به گروه هایی چون گروه خودرویی و بانکی را رقم زند تا اینکه این وضعیت و بلاتکلیفی شرایطش بهتر شود. از متغیرهای تأثیرگذار بر بازار را افزایش نرخ نیمای صادراتی ها است؛ اگر فاصله ای که در حال حاضر بین نرخ نیما و دلار بازار آزاد است قرار باشد کاهش پیدا کند، باید شاهد رشد در نرخ نیما با شیب ملایم باشیم و این می‌تواند اتفاق مثبتی باشد برای صادراتی ها که یکی از فاکتورهای منفی آنها را که قطع گاز است، تا حدودی پوشش دهد.
همچنان شاهد نرخ های جالب در اوراق اخزا هستیم و این بازدهی بدون ریسکی که عددهای قابل توجهی را دارد می‌بیند و بعضاً شاهد هستیم که در حال زدن رکوردهای چند ساله می باشد که یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی است که متولی آن بانک مرکزی می باشد و خیلی ها اذعان دارند که سیاست های در پیش گرفته شده، ترمز بورس را دارد می کشد که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روند بازار است و قطعاً اگر این سیاست‌ها نبود شرایط بازار با توجه به ارزندگی سهام در حال حاضر، به مراتب بهتر بود. یکسری ریسک ها و تهدیدها در حال حاضر در بازار داریم، ریسک نرخ بهره، ریسک ناشی از قطعی گاز شرکت ها، ریسک قیمت های جهانی و افت قیمت نفت، اما اتفاق مثبتی که می‌توان داشت افزایش نرخ نیما است برای صادراتی ها و نیز اتفاقات و فرصت‌هایی که در بورس کالا برای گروه خودرویی دارد پیش می آید و سرمایه را فعلاً به این سمت دارد می کشاند تا تکلیف سایر ریسک ها مخصوصاً ریسک بودجه و چشم انداز هفتم توسعه مشخص تر شود. حرکت سرمایه به سمت برخی از تکسهم ها با توجه به پروژه سازی هایی که انجام می‌شود می تواند خطرناک باشد و باید دقت کرد درگیر سهامی که شاید از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار نباشند ولی با قدرت پول بالا می‌روند و نوسان می گیرند، نشویم. امیدوارم با توجه به ارزندگی که در بازار بورس است شاهد اتفاقات مثبتی در این بازار باشیم، فکر نمی‌کنم بازار ریزش عجیب و غریبی داشته باشد کما اینکه رشد عجیب و غریبی هم از آن انتظار نداریم و باید مقداری تکلیف متغیرهایی که منتظر هستیم، مشخص شود و بتوانیم با شیب ملایم تری شاهد رشد بازار باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.