×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عملکرد معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری تامین اجتماعی در حوزه نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و موسسات تابعه

به گزارش کیوسک خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سازمان ها به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و کیفیت فعالیت های شرکت ها و موسسات تابعه و نیز تحقق رسالت و اهداف پیش بینی شده، بالاخص در محیط های پویا نیازمند به ارزیابی هستند. فقدان وجود نظام ارزیابی در یک سیستم به معنای عدم بر قراری ارتباط با محیط درون و برون سازمان تلقی می شود که پیامد آن کهولت و در نهایت مرگ سازمان ها است. ارزیابی عملکرد موجب هوشمندی سازمان ها و برانگیختن مجموعه عوامل و افراد در جهت اهداف می شود.
سازمان تامین اجتماعی نیز برای منسجم کردن این موضوع در ساختار جدید اصلاح شده، در سال ۱۳۹۹ و ذیل معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری اداره کل جدیدی، تحت عنوان ” اداره کل نظارت بر امور شرکتها” با اهداف استراتژیک، نوگرایانه و منسجم برای نظارت بهینه و نظام مند بر شرکت ها و موسسات تابعه این سازمان آغاز بکار کرد.
ایجاد ساختار نظام ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و ارزیابی شرکتها و موسسات تابعه است. در این بخش، انتشار کارنامه ارزیابی برای۹ و ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹، برای اولین بار در سازمان تامین اجتماعی در سطح شرکت ها و موسسات تابعه مستقیم انجام شد. در این خصوص با توجه به ترکیب بسیار متنوع شرکت ها و موسسات تابعه سازمان در حوزه فعالیت و عملیات تکلیفی و غیر تکلیفی، ابتدا مدل مفهومی و اجرایی استقرار نظام و سامانه ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و موسسات تابعه تدوین و سپس شاخص های ارزیابی اختصاصی هر شرکت با تعامل و مشارکت شرکت‌ها و موسسات تابعه جمع آوری شد. در مرحله بعد محاسبه وزن و اهمیت شاخص های ارزیابی و نهایی کردن آن انجام و در ادامه نسبت به طراحی و ایجاد کارنامه ارزیابی و گزارش های خروجی اقدام شد.
درخصوص اقدام حائز اهمیت در این حوزه، باید به ساخت نرم افزار ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه تامین اجتماعی با استفاده از ظرفیت موجود در معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری این سازمان و بدون انجام هزینه های برون سپاری و در حداقل زمان ممکن به عنوان یک تجربه موفق در این زمینه اشاره کرد.
ساخت نرم افزار مدیریتی تحت وب در حوزه شرکت ها و موسسات تابعه از دیگر مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و ارزیابی شرکتها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی است. با استفاده از ظرفیت داخلی معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری این سازمان و ایجاد دسترسی برای ارکان تصمیم گیر سازمان و مدیران شرکت ها و موسسات تابعه نرم افزار مذکور ساخته و برای اولین بار اجرایی شد که مورد استقبال ارکان سازمان واقع شد.
جمع آوری اطلاعات ۹۵ شرکت تابعه سازمان و هلدینگ های تابعه، ارائه دسترسی برخط به سیستم امور شرکت‌ها به هلدینگ‌های تابعه و شرکت‌ها و موسسات مستقل، ‏ارتقاء، اصلاح و توسعه بیش از ۱۵۰ مورد در سیستم امور شرکت‌ها و برگزاری چندین جلسه آموزشی در خصوص آموزش سیستم های مکانیزه معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری از مهمترین فعالیت های انجام شده این برنامه است.
شایان ذکر است کارنامه ارزیابی شرکت ها و موسسات تابعه نیز در سیستم مذکور برای ارکان سازمان تامین اجتماعی قابل مشاهده است.
از دیگر مهمترین اقدامات صورت پذیرفته در حوزه نظارت و ارزیابی شرکتها و موسسات تابعه سازمان تامین اجتماعی، ایجاد ساختار نظارت میدانی است. یکی از حلقه های مفقود نظارت در بخش شرکت ها و موسسات تابعه سازمان ایجاد ساختار منسجم و به هنگام برای نظارت میدانی، ارائه گزارشات به ارکان تصمیم گیر سازمان است که با توجه به اهمیت آن در اساسنامه این سازمان نیز بدان اشاره شده است.
در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار و برای ایجاد این ساختار و پرهیز از هر گونه سلیقه نگری در نظارت های مذکور شیوه نامه نحوه رسیدگی و گزارشگری آن حاوی چک لیست های استاندارد تهیه و ابلاغ شد. حسب این امر و برنامه ریزی انجام شده مقرر شد در سال جاری به تمامی شرکت ها و موسسات تابعه مستقیم مراجعه و گزارش مربوطه تهیه و به ارکان سازمان ارائه شود. با انجام این عملیات و شناسایی نقاط بحرانی و قابل اصلاح در این حوزه گامی موثر در حوزه عملکرد شرکت¬ها و موسسات تابعه برداشته خواهد شد.