×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

امروزه، ضرورت توسعه فرهنگی و آگاه سازی عموم مردم از مزایا و آثار مثبت پرداخت مالیات برای جامعه و تاثیرات قابل توجهی که مالیات در رشد و توسعه اقتصادی کشور و تحقق سیاست های کلان اقتصادی در مقاطع و برهه‎های مختلف به همراه دارد، برای همگان آشکار و روشن است.
اگر چه در طی سال های اخیر، سیاست تامین حداکثری درآمدهای کشور از محل منابع مالیاتی در دستور کار قرار گرفته، اما تنها عزم و اراده دولت نمی تواند اقتصاد کشور را شکوفا سازد. شرط و ضرورت تحقق این سیاست آن است که شهروندان جامعه، با این حرکت تحول آفرین همراه شده، در چارچوب یک عزم و اراده ملی و همدل و همزبان با کارگزاران و خادمان ملت، دولتمردان را در تامین هزینه های جاری از محل مالیات‎ها یاری کنند. بدیهی است پیش‎نیاز تحقق این هدف، رشد آگاهی عمومی از مزایای پرداخت مالیات، اعتماد‎آفرینی در جامعه در خصوص مالیات و تبیین موارد مصرف مالیات در جامعه برای اذهان عمومی است. اینجاست که پای موضوع مهم و کلیدی «توسعه فرهنگ مالیاتی» به عنوان حلقه واسط نظام مالیاتی و مردم به میان می آید. بی تردید فرهنگ مالیاتی در کشور توسعه نمی یابد مگر با به میدان آمدن همه فعالان و نقش‎آفرینان عرصه فرهنگ و هنر.
فرهنگ و هنر، پیشینیه بسیار طولانی در این سرزمین دارد و همه زوایا زندگی ایرانیان از دیرباز با فرهنگ و هنر پیوند خورده است. توسعه فرهنگ مالیاتی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در افزایش تمکین مالیات و کاهش فرار مالیاتی، در این مقطع، بسیار کارساز و کارآمد خواهد بود. بدیهی است آگاه سازی آحاد جامعه از آثار پرداخت مالیات و تبیین نقش های موثر مالیات در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور، امری است که امروز به شیوه های مختلف و با تکیه بر استراتژی های متنوع و نو باید تداوم یابد.
شهروندان ایران امروز بیش از هر زمان به آثار متعدد و مزایای پرشمار پرداخت مالیات در آبادانی وعمران شهرها و روستاها و توسعه زیرساخت های شهری و همچنین پیشبرد اهداف دولت در حوزه های امنیت، بهداشت، آموزش و تامین مالی امور جاری کشور آگاهی و اشراف دارند. این اشراف نسبی به مقوله مالیات و کارکردهای آن، البته ماحصل برنامه های تحول آفرین فرهنگ سازی مالیاتی و همچنین اطلاع رسانی های موثر و بهنگام در مقاطع گوناگون است. اکنون که نظام مالیاتی کشور در آستانه تبدیل شدن به یک نظام نوین مالیاتی قرار گرفته و طرح جامع مالیاتی به عنوان یک سیستم پیشرفته اطلاعات مالیاتی، نظام مالیاتی را در معرض یک دگرگونی ساختاری، یکپارچگی و شفافیت هر چه تمامتر قرار داده، نیاز است تا فرهنگ مالیاتی کشور نیز به موازات این گذار و توسعه فناوری‎های نظام مالیاتی، ارتقا یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.