×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

سال ۱۴۰۱ از نیمه گذشت و تقویم بیمه گری رخدادهای حساسی را در خود ثبت کرده است.

در آستانه ۱۳ آذرماه منتشر شد

//گزارشی مستند از کارنامه صنعت بیمه و بیمه معلم//

۹ ماه از سال ۱۴۰۱ می گذرد و این بازه زمانی می تواند فرصت خوبی برای مرور عملکرد صنعت بیمه باشد.

سال ۱۴۰۱ با کاهش بحران همه گیری کرونا آغاز شد و خوشبختانه فشار این ویروس بر زندگی مردم و فعالیت کسب و کارها کاهش یافت اگرچه اثرات آن همچنان بر جوامع و اقتصاد کشور باقی است.

افزایش ۲۱درصدی حق بیمه ثالث

با اعلام دیر هنگام نرخ دیه ، نرخ حق بیمه شخص ثالث در روزهای آغازین سال ۱۴۰۱ با افزایش ۲۱ درصدی همراه شد.

نظر به اعلام مبلغ ریالی دیه برای سال ۱۴۰۱ از سوی قوه قضائیه که متضمن ۲۵ درصد افزایش در مبلغ ریالی دیه است، کلیه شرکت‌های بیمه موظفند بیمه‌نامه‌های شخص ثالثی را که تاریخ شروع پوشش آنها از تاریخ ابلاغ این بخشنامه و پس از آن می‌باشد را با تعهدات بدنی ۸۰۰۰ میلیون ریال (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۲۰۰ میلیون ریال صادر کنند.

دریافت پروانه فعالیت شرکتهای جدید التاسیس

متقاضیان تاسیس شرکتهای بیمه که در سال ۱۴۰۰ موفق شده بودند موافقت اصولی خود را از نهاد ناظر دریافت کنند برخی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ توانستند پروانه فعالیت خود را دریافت کنند

تا زمان تنظیم این گزارش: شرکت بیمه آوای پارس و شرکت بیمه زندگی کاریزما و تهران رواک موفق به اخذ پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ج.ا.ا شدند.

کدام آیین نامه ها در شرف بازنگری هستند؟

یکی از آیین نامه هائی که بنابر اذعان معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مراحل بازنگری قرار دارد آیین نامه احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان صنعت بیمه یا همان آیین نامه ۹۰ است.

در همین زمینه معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی تاکید کرده است که تلاش می شود آیین نامه ها در مسیر تحول در فرایندها و با کاهش حداکثری دخالت های نهاد ناظر در فعالیتای شرکتهای بیمه تدوین و تصویب شود.

یکی دیگر از آیین نامه هائی که در سال ۱۴۰۰ ابلاغ اما به دلیل اختلافات در شبکه فروش اجرای آن لغو شد آیین نامه کارمزد یا همان ۱۰۲ است که بازنگری آن در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته است.

آیین نامه کارگزاری برخط یا همان آیین نامه ۹۲٫۲ از دیگر آیین نامه هائی است که در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال بازنگری است.

سوئیچ بیمه مرکزی

از دیگر وقایعی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ رقم خورد خبر پیاده سازی سوئیچ بیمه مرکزی بود که با اما و اگرهای بسیاری روبرو شد به طوریکه پیاده سازی این سوئیچ محل مناقشه استارت آپهای بیمه ای قرار گرفت و این کسب و کارها مراتب اعتراض خود را ابراز داشتند.

قرار بود تراکنش های استارت آپها از مسیر این سوئیچ بگذرد که استارت آپها معتقد بودند این اقدام خطر انحصار را افزایش می دهد.

در همین زمینه مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد بیمه مرکزی به هیچ عنوان قصد دخالت و انحصار را ندارد بلکه در این سامانه اطلاعات صرفا از این طریق گردش پیدا می کند و در راستای هوشمند سازی نظارت اجرا خواهد شد.

سکوهای پلتفرمی در راستای تسهیل گری دانش بنیان ها

هیئت وزیران در تاریخ بیست و ششم مردادماه ۱۴۰۱ آیین نامه حمایت از دانش بنیان ها را به تصویب رساند براین اساس بیمه مرکزی مکلف است در اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری تسهیلات لازم در سرمایه گذاری شرکتهای بیمه در شرکتهای دانش بنیان را فراهم آورد .همچنین در یک بند این آیین نامه تصریح شده که بیمه مرکزی باید تسهیلات لازم در سکوهای پلتفرمی جهت حرکت دانش بنیان ها را فراهم کند.

طی روزهای اخیر نیز هیئت وزیران آیین نامه اجرایی حمایت از کسب و کارهای برخط بیمه و تقویت نظام تنظیم گری حوزه بیمه های تجاری را به تصویب رساند.

بر این اساس بیمه مرکزی با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت فناوری ریاست جمهوری مکلف هستند ظرف ۳ ماه دستورالعمل ضوابط فعالیت سکوهای بیمه ای را تدوین و ابلاغ کنند.

انتصابات در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

با تغییرات در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و انتخاب مجید بهزاد پور در سمت ریاست کلی بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۰، انتظارات جهت کرسی های کلیدی بیمه مرکزی افزایش یافت.

در این راستا سید مجید مشعلچی به عنوان قائم مقام بیمه مرکزی، علی بنیادی نائینی به عنوان معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی و استاد هاشمی به عنوان معاونت نظارت بیمه مرکزی برگزیده شدند.

عملکرد آماری بیمه گران

آخرین آمارها و دستاوردهای ملی و بین المللی صنعت بیمه عدد حق بیمه تولیدی در جهان را ۶ هزار میلیارد دلار نشان می دهد .

نگاهی به صنعت بیمه ایران در هفت ماهه ۱۴۰۱ نشان می دهد،تغییرات حق‌ بیمه تولیدی به میزان ۹۶.۸ هزار میلیارد تومان و خسارت پرداختی به میزان ۴۴.۴هزار میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب در حدود ۶۲.۵ و ۵۳.۴درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار اعلامی شرکتهای بیمه در سنهاب نسبت خسارت بازار بیمه با حدود ۲.۶ واحد کاهش در مقایسه بار هفت ماهه نخست سال قبل به ۴۵.۸درصد رسیده است.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی سهم سه رشته بیمه درمان، شخص ثالث و عمر به ترتیب به ۳۲.۱ ، ۲۹.۱و ۱۳.۱درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسیده است.

بر اساس این گزارش همانطور که می دانیم کاهش درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۱۴۰۰ ، شرکت‌های بیمه را به چالش کشیده و موجبات کاهش سود بسیاری از آنها را فراهم آورده است که این امر در سال ۱۴۰۱ نیز نمایان می باشد.

اما باید توجه داشت سود شناسایی شده از محل سرمایه‌گذاری‌ها در سال قبل سودی نامتعارف بود و کاهش آن در سال جاری را نباید به پای ضعف در عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای نوشت.

در جهان چه می گذرد؟

بر اساس آخرین گزارش آلیانز (Allianz) از صنعت جهانی بیمه، حق بیمه‌های جهانی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵٫۱ درصد، بیمه زندگی مثبت ۴٫۴ درصد و بیمه اموال و خسارات مثبت ۶٫۳ درصد رشد داشت.

دلیل این رشد نیز محرک‌های اقتصادی، افزایش آگاهی از ریسک و پس‌انداز بازارهای پررونق بوده است:

مجموع درآمد حق بیمه نیز به ۴٫۲ هزار میلیارد یورو (بیمه زندگی: ۲٫۵ هزار میلیارد یورو، بیمه اموال و خسارات: ۱٫۷ هزار میلیارد یورو) رسید.

اما چیزی که سال ۲۰۲۱ را متفاوت کرده است، ترکیب رشد حق بیمه است: بیش از دو سوم این رشد منوط به اروپای غربی و آمریکای شمالی است و بازار ایالات متحده به تنهایی نیمی از این رشد را به خود اختصاص داده است.

انتظار می‌رفت سال ۲۰۲۲ رشد دیگری را برای صنعت بیمه به همراه داشته باشد، اما حمله روسیه به اوکراین این امیدها را بر باد داد زیرا جنگ تأثیر خود را بر فعالیت‌های اقتصادی و اعتماد مصرف‌کنندگان گذاشت.

به گفته آلیانز به طور کلی، اکنون انتظار داریم که درآمد جهانی حق بیمه به میزان مثبت ۴٫۸ درصد در سال ۲۰۲۲ رشد داشته باشد. این در حالی است که بیمه زندگی و اموال و خسارات تقریباً در حال توسعه هستند و به ترتیب مثبت ۴٫۹ درصد و مثبت ۴٫۶ درصد رشد داشته‌اند. این رقم را باید در پس‌زمینه نرخ تورم جهانی ۶٫۲ درصد در سال جاری در نظر گرفت.

بیمه معلم در یک نگاه

بررسی شاخص های اساسی بیمه معلم چون: افزایش توانگری مالی (درسطح یک توانگری) ، افزایش بازده دارایی ها،رشد فروش، کاهش ضریب خسارت و شیب تند سودآوری نشان از عملکرد مطلوب این شرکت بیمه ای دارد .

همچنین بیمه معلم قراردادهای بزرگی با سازمان ها و نهادهای مطرح کشور را در کارنامه نیمه نخست سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.