×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران با حضور وزرای اقتصاد و صمت و معرفی برترین شرکت های کشور در محل سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران با حضور عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی ایران، بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، محمدرضا موثقی نیا رئیس هیات عامل ایمیدرو ، دکتر علی آقامحمدی، مازیار حسینی معاون اقتصادی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. در ابتدای این همایش مصطفی مومنی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان همچنین مدیران شرکت های برتر ایران با تشریح بخشی از روند رتبه بندی داشت:رویدادهایی همچون رتبه بندی شرکت های برتر ایران در راستای توسعه فضای کسب و کار همچنین تولید اطلاعات موثق و دقیق به منظور شفاف تر شدن فعالیت ها در این حوزه برگزار می شود همچنین نتایج این رتبه می تواند امکان دست یابی به تحلیل های مورد نظر را فراهم سازد و این همایش با چنین کارکردهایی دنبال می شود.

مومنی با اشاره به سبقه برگزاری همایش رتبه بندی در طول بیش از ربع قرن اضافه کرد:تلاش خواهیم کرد در سال های آتی شاخص های دیگری را به ۳۳ شاخص فعلی رتبه بندی اضافه کنیم و هدف از اضافه کردن این شاخص ها جامع تر شدن روند انتخاب برترین شرکت هاست. در ادامه مجید درویش دبیر بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران گزارشی از روند برگزاری این همایش همچنین نحوه رتبه بندی شرکت ها بر اساس شاخص های مورد نظر ارائه داد و در پایان از برترین شرکت ها بر اساس رتبه بندی صورت گرفته تجلیل به عمل آمد. بر این اساس شرکت های نفت ستاره خلیج فارس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هولدینگ)،پالایش نفت اصفهان ، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان ، بانک ملت و بانک رفاه کارگران به عنوان رتبه های اول تا دهم ۱۰۰ شرکت برتر کشور در بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران معرفی شدند.

ضرورت رتبه بندی مدیران کشور در حوزه صنایع
عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و ششمین همایش رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران در مرکز همایش‌های صدا و سیما، با اشاره به اهمیت رتبه بندی سالانه شرکت های برتر ایران اظهار داشت:اگر شرکت ها قطعات پازل توسعه باشند به نظر می‌رسد رتبه‌بندی راهی است برای اینکه عملکردها را بسنجیم و بررسی کنیم. علی آبادی همچنین گفت:بسیاری از شرکت‌های فعال در یک صنعت فقط به دلیل استفاده از منابع ارزی وارد یک حوزه صنعتی می شود، در یک صنعتی ۳۷ بنگاه وجود دارد در حالی که در مقایس اقتصادی فقط یک بنگاه برای آن رسته کافی است. بنابراین لازم است در رتبه بندی شرکت ها به مسائل اینچنینی توجه شود. وی با بیان اینکه رشد صنعتی پایدار و صادرات محوری مهم در سنجش شرکت های برتر است، اضافه کرد:مسئولیت پذیری یکی از شاخص های پیشنهادی اهل فن برای سنجش شرکت ها است. باید مرکز دیده بانی با هدف سنجش استعدادها در هر منطقه و رصد فناوری نوین صنعتی در راستای توسعه کسب و کارها تاسیس شود و سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید برای تاسیس این مرکز، همه امکانات وزارت صمت را بسیج کند. علی آبادی اضافه کرد:استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان مهم است لذا این موضوع باید در حوزه صنعتی مورد توجه قرار گیرد. امسال در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشتند همچنین در ۱۰۰ شرکت برتر، ۵ شرکت دانش بنیان قرار دارد. این شرکت های دانش بنیان در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری های شیمیایی، داروسازی و … حائز رتبه های خوبی شده اند که براساس آمار نسبت به سال قبل رشد داشته اند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت رصد فضای صنعت کشور خواستار توجه به دیده بانی مجموعه ایدرو و شرکت های تابعه در حوزه صنعت و دورنمای آن خصوصا در حوزه تکنولوژی و فناوری شده و تاکید کرد:در کنار رصد حوزه صنعت باید نسبت به ایجاد سازمان یا ساختاری به منظور رتبه بندی مدیران کشور خصوصا در حوزه صنایع اقدام کنید. همانگونه که سازمان نظام پزشکی متولی بخش صلاحیت حرفه ای پزشکان است در حوزه مدیریت نیز به ساختاری با رویکردهای مشابه نیازمندیم.

رشد تولید و خروج از رکود
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران با ارزیابی نتایج حاصل از رتبه بندی در سال گذشته اظهار داشت:از سال ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۲ رشد اقتصادی مثبت بوده که براساس پیش بینی‌ها تا پایان امسال روند مثبتی در رشد اقتصادی خواهیم داشت. امسال نیز مانند سال گذشته رشد اقتصادی مثبتی را تجربه خواهیم کرد و بر این اساس در ۱۶ فصل شاهد رشد تولید خواهیم بود. وزیر اقتصاد در ادامه این همایش پیرامون ارزیابی شاخص های اقتصادی گفت:با مرور شاخص های اقتصاد کلان در ۲ سال گذشته مشخص می‌شود که دشواری‌های داخلی و خارجی را در ۶ سال اخیر پشت سر گذاشته ایم. البته دشواری های خارجی بخش مهمی است که هنوز پابرجاست، ما با سیاست های رئیس جمهور محترم که در حوزه توسعه روابط و اقتصاد با کشورهای همسایه شکل گرفته، گشایش های اقتصادی را شاهد هستیم و از دام رکود و رشد اقتصادی پایین خارج شده ایم اما برای اینکه تولید ملی و درآمد سرانه ارتقا یابد راه بسیاری در پیش داریم. خاندوزی همچنین تاکید کرد: تلاش ها و سیاست هایی که در ۲ سال اخیر انجام شده باعث رشد تولید و خروج از رکود در سرمایه گذاری داخلی و خارج شده که قابل قیاس با سال های گذشته نیست. در درگاه ملی مجوزها تسهیل را ایجاد کرده‌ایم‌در حالی که در گذشته قهر نظام اداری با تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود داشت که این موضوع رفع شده و با تمرکز بر تسهیل به دنبال رونق تولید هستیم. در ابتدای سال جاری مصوبه ای در هیات وزیران داشتیم که باید به صورت شفاف مقررات در درگاه ملی به تولید کنندگان و صادرکنندگان اعلام شود. بنابراین امسال بخش نامه های گمرکی ۵۰ درصد کاهش داشته و برای سال آینده نیز این وضعیت ادامه خواهد داشت. وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اهمیت همکاری و همفکری بخش دولتی با شرکت های برتر گفت: با این کار به کیفیت رشد اقتصادی دست می یابیم و کالاهای تولیدی قابلیت رقابت پذیری در عرصه بین المللی را می یابد. ما در وزارت اقتصاد تلاش کرده ایم تامین مالی بانکی را با کنترل نقدینگی فراهم کنیم و ابزارهای متفاوتی را برای شرکت ها ی خوش نام و معتبر در دستور کار قرار دهیم. در سال گذشته متوسط رشد واقعی بخش صنعتی حدود ۴ تا ۵ درصد در نوسان بود اما میزان فروش شرکت های بزرگ حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. دکتر خاندوزی به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان در فهرست بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران را نوید بخش توصیف کرد و افزود: برای شرکت‌ها تامین مالی و تامین انرژی اهمیت دارد، بر این اساس در مورد این دو موضوع نیز نیازمند تدابیر مشترک هستیم. برنامه‌ امسال تحقق تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از طریق بورس است و در سال قبل ۲۸ درصد تامین‌ مالی جدید از طریق بازار سرمایه انجام شده بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.