×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، غلامرضا کریمی با اشاره به موضوع تحصیلات دانش‌آموزان خارجی در کشور گفت: تعدادی از اتباع کشورهای همسایه به خاطر بحرانهای متعدد منطقهای و جنگ‌های داخلی در طول چهار دهه گذشته به ایران آمدند. پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری در پایان سال ۱۳۹۳ هیچ کودک ایرانی و خارجی مستقر در ایران نباید از تحصیل محروم بماند.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت دولت و وزارت آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۴ قرار شده هیچ کودکی در ایران که در سن تحصیل قرار دارد از مدرسه محروم نشود، بنابراین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هم اکنون ۵۵۸ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس سراسر کشور داریم که از این تعداد ۴۷۴ هزار نفر آنها اتباع افغانستانی هستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این موضوع هزینه سنگینی را بر کشورمان تحمیل می‌کند گفت: بسیاری از کشورهای دنیا که مدعی حقوق بشرند پناهندگان و آوارگان را درون کمپ‌ها و اردوگاه‌های خاص نگهداری می‌کنند اما از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران، این افراد را برادر دینی خود تلقی می‌کند این افراد درون شهرها مشابه اتباع ایرانی زندگی می‌کنند و فرزندانشان هم در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت ثبت نام و تحصیل می‌کنند.

کریمی ادامه داد: هزینه جاری که هم اکنون آموزش و پرورش برای این موضوع در هر سال تحصیلی پرداخت می‌کند هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به نقش فعال سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مطرح کرد: در بسیاری کشورهای دنیا کمیته‌های عالی پناهندگان یا NGO های بین‌المللی بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها را تامین می‌کنند اما متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی فقط دو درصد این هزینه‌ها را برای ما تأمین می‌کنند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: بیشترین دانش آموزان اتباع خارجی با حدود ۱۲۰ هزار نفر در شهرستان‌های تهران و در خراسان رضوی ۱۶۰ هزار نفر تحصیل می‌کنند و در مجموع در ۲۲ استان کشور در حال تحصیل هستند.

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۷ هزار دانش آموز غیرمجاز در کشور داریم گفت: یعنی پدر و مادر این افراد مدارک اقامتی معتبر ندارند اما ما شرایط ثبت نام آنها را مدارس فراهم کردیم و سازمان‌های بین‌المللی این اقدام ایران را اقدامی بی نظیر در دنیا دانسته‌اند زیرا هیچ کشوری به افراد فاقد مدارک هویتی سرویس‌های بهداشتی و آموزشی ارائه نمی‌کند.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم فرد در سن کودکی قدرت تصمیم گیری ندارد و این بزرگترها هستند که برای او تصمیم می‌گیرند، اگر پدر و مادر او غیرمجاز باشند باید به مرز فرستاده شوند اما مجوزی که برای تحصیل کودک صادر می‌کنیم به معنای این نیست که پدر و مادرش اقامت مجاز در ایران دارند بلکه فقط برای کودک است تا وارد مدرسه شود و از تحصیل بازنماند.

کریمی با اعلام ورود حدود ۷۰ هزار نفر دانش آموزان اتباع خارجی به ایران در سال جاری گفت: البته ما در تلاشیم تا این اقدام منجر به تشویق اتباع خارجی برای ورود به ایران برای تحصیل در مدارس نشود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه رادیویی افزود: در حال حاضر مجوز راه اندازی چندین مدرسه با نظام آموزشی پاکستان، افغانستان و عراق در قم و تهران را داده‌ایم تا مدارس را با نظام آموزشی خودشان تاسیس کنند اما در دیگر موارد آنها را به صورت ادغام در نظام آموزشی خودمان پذیرش می‌کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.