×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رئیسی با تندروها خیلی دم‌خور نخواهد شد/ تحلیل رفتار ۳ دسته از اصولگرایان در برخورد با دولت سیزدهم /قدرتمندان دولت احمدی‌نژاد رنگ عوض کرده و خودشان را به دولت رئیسی عرضه می‌کنند

کیوسک خبر -محمد مهاجری کنشگر سیاسی اصولگرا درباره بازتاب بروز اختلافات میان جریان اصول‌گرا در مقاله‌ای تحت عنوان (تنگه احد) در روزنامه کیهان اظهار داشت: خبری از اینکه آیا اختلافات وجود دارد یا نه ندارم؛ منتها در تحلیل می‌شود به این نتیجه رسید که اختلافات قاعدتاً به وجود می‌آیند؛ اولاً وقتی یک جریان سیاسی قدرت را به دست می‌آورد، چه اصلاح‌طلب باشد چه اصولگرا در درون خودش دچار یکسری اختلافات می‌شود، به ویژه در جریان اصولگرا که گرایش‌های متعددی وجود دارد و این گرایش‌های متعدد عملاً کار را برای رسیدن به وحدت سخت می‌کند.

وی با اشاره به مصاحبه‌ای از احمد توکلی مبنی بر اینکه «برخی از اصولگرا‌ها هیچ ارادتی به شخص آقای رئیسی ندارند بلکه دنبال این هستند که سمت‌هایی برای خودشان در دولت پیدا کنند»، گفت: حرف آقای توکلی با یادداشت روز سه‌شنبه کیهان در کنار هم را می‌شود به عنوان قرینه‌هایی برای وجود اختلاف در جریان اصولگرا در نظر گرفت.

این روزنامه‌نگار اصولگرا درباره واکنش تندروها در خصوص اقبال نشان ندادن رئیسی به آن‌ها، بیان داشت: آقای رئیسی با توضیحاتی که در جریان مناظره‌ها و سخنرانی‌هایش در دوران انتخابات داشت، نشان داد که باید فاصله‌اش با جریان تندرو، فاصله معناداری باشد. رئیسی با آن‌ها خیلی دم‌خور نخواهد بود، اما جریان تندرو هم رسانه دارد و هم نیروهایی دارد که می‌تواند عرصه را بر آقای رئیسی تنگ کنند. یعنی در تهران و در برخی از استان‌ها از جریان‌های فشار برخوردارند و می‌توانند فشار خودشان را از طریق برخی از علما و سیاستمداران دولت آقای احمدی‌نژاد و دیگران دنبال کرده و به نتیجه برسند. عده‌ای هم هستند که در دولت آقای احمدی‌نژاد قدرت‌های قابل اعتنایی داشتند و اکنون رنگ عوض کرده و به شکل دیگری خودشان را به دولت فعلی عرضه می‌کنند.

مهاجری ادامه داد: از سویی اصولگرایان دیگری هم هستند که قطعاً با جریان تندرو فاصله دارند، نه اینکه اصولگرایان خیلی اعتدالی باشند، اما با تندروها نیز فاصله دارند، احتمال اینکه اختلافاتی میان آن‌ها نیز به وجود بیاید، صفر نیست.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دولت یازدهم و دوازدهم «زمین سوخته» تحویل دولت سیزدهم می‌دهد، یادآور شد: زمانی که آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل آقای روحانی می‌داد برخی از این سخنان نیز مطرح بود که دولت احمدی‌نژاد زمین سوخته تحویل آقای روحانی می‌دهد، اما همان زمان آقای احمدی‌نژاد از چند صد میلیارد دلار درآمد نفتی که همه را به واردات و برخی از پروژه‌های گران‌قیمت کم بهره داده بود نیز این دولت زمین سوخته تحویل گرفته بود، اما طرفداران آقای روحانی خیلی روی آن زوم نکردند و سعی کردند دولت آقای روحانی را به سمت کارآمد کردن ببرند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اکنون نیز کسانی که این حرف را می‌زنند به دنبال این هستند که ناکارآمدی‌های اولیه دولت آقای رئیسی را به گذشته نسبت دهند. حرف غلطی نیست که بسیاری از تحریم‌ها باعث ناکارآمدی دولت آقای روحانی شده است اما یک عده حاضر نیستند نقش تحریم‌ها را حتی در حد ۱۰ و ۲۰ درصد بپذیرند.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، وی با بیان اینکه تحریم‌ها بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد بر مشکلات کشور تاثیر گذاشته است، گفت: کسانی می‌خواهند این موضوع را بپوشانند و آن را به عنوان زمین سوخته تعبیر می‌کنند، این‌ها از همین حالا می‌خواهند ناکارآمدی‌های احتمالی دولت آقای رئیسی را توجیه کنند.