×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ با ایرا دیوی الفینی رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه مبتنی بر شریعت انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ با ایرا دیوی الفینی [۱] رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه مبتنی بر شریعت [۲] انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست که با حضور دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، ایرا دیوی الفینی  رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه مبتنی بر شریعت  انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی، پانی دسالاسیانتی [۳] رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه عمر انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی و تگاه پرمانا [۴] رئیس کمیسیون همکاری دانشگاه انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی برگزار شد، دکتر عسگری در ابتدا به جلسات هیئت اعزامی پژوهشکده بیمه با انجمن بیمه اسلامی اندونزی (IIS)، انجمن بیمه عمومی اندونزی (AAUI) ، انجمن بیمه عمر اندونزی (AAJI) و دانشگاه اندونزی اشاره  و ابراز امیدواری کرد، جلسه پژوهشکده بیمه با انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی برای هر دو کشور، مفید واقع شود.
دکتر عسگری پس از معرفی پژوهشکده بیمه به عنوان تنها مرکز آموزش و پژوهش در صنعت بیمه ایران به معرفی گروه‌های پژوهشی و متخصصین آن در رشته‌های ریاضیات، اقتصاد، آمار، مدیریت و علوم بیم سنجی پرداخت. وی با اشاره به آغاز ارائه محصولات تکافل طی یک سال گذشته، به دیدار رئیس جمهور ایران از اندونزی و آغاز عصر جدیدی از همکاری ایران و اندونزی اشاره کرد و آمادگی پژوهشکده بیمه را برای همکاری با این مرکز اعلام داشت.
دکتر عسگری در ادامه درخواست‌های پژوهشکده بیمه شامل انتقال دانش بیم‌سنجی در حوزه بیمه و تکافل به صنعت بیمه ایران، برگزاری وبینار تخصصی با موضوع بیم‌سنجی در شرکت تکافل را ارائه کرد و ضمن دعوت از مدیران ارشد انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی جهت ارائه مقاله در همایش سالانه بین‌المللی بیمه و توسعه و برگزاری کارگاه آموزشی پیش رویداد و یا پسارویداد افزود، انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی طی حضور در این رویداد فرصت خواهد یافت تا با شرکت‌های بیمه ایران ارتباط برقرار نماید.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین آمادگی اعضای هیئت علمی پژوهشکده برای همکاری با انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی و انتشار اسناد علمی مشترک را اعلام نمود و ابراز امیدواری کرد ارتباطات دو جانبه پژوهشکده بیمه با انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی با انعقاد تفاهم‌نامه در آینده نزدیک گسترش یابد.
دکتر عسگری با اشاره به حضور متخصصین حوزه بیم‌سنجی در پژوهشکده بیمه، خاطرنشان کرد، در ایران انجمنی تحت عنوان انجمن بیم‌سنجی وجود ندارد اما در هر شرکت بیمه، یک متخصص بیم سنجی حضور دارد. همچنین سندیکای بیمه‌گران در ایران فعالیت دارد که یکی از بخش‌های آن مختص حوزه بیم‌سنجی است. پژوهشکده بیمه نیز به عنوان تنها مرکز پژوهشی صنعت بیمه، از سوی بیمه مرکزی ایران مکلف شده است تا ضمن آموزش مدیران صنعت، صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها را تأیید نماید. همچنین، مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد بیم‌سنجی در برخی دانشگاه‌های معتبر ایران ارائه می‌گردد.
پژوهشکده بیمه همچنین کارگروه تکافل متشکل از افراد متخصص از حوزه های مختلف را راه اندازی کرده است که دو نفر از آن‌ها متخصص بیم‌سنجی هستند. اعضای کارگروه تکافل مسئول بررسی و داوری الگو‌های تکافل پیشنهادی شرکت های بیمه از منظر بیم‌سنجی هستند. اما همانند اندونزی، در ایران نیز بیم سنجی در بخش بیمه عمر قوی‌تر از بیمه عمومی است.
دکتر عسگری اعلام کرد پژوهشکده بیمه در آینده نزدیک انجمن تکافل ایران را راه‌اندازی خواهد کرد و در این حوزه نیز نیازمند استفاده از تجربیات انجمن بیم‌سنجی اندونزی هستیم. یکی از گروه‌های پژوهشی پژوهشکده بیمه نیز با عنوان گروه پژوهشی “فناوری‌‌های نوین در بیمه” در حوزه‌های جدید مانند زنجیره بلوکی، فناوری مالی و موارد مشابه فعالیت دارد و در این حوزه نیز آمادگی انتقال دانش به صنعت بیمه اندونزی وجود دارد.
دکتر عسگری افزود، پژوهشکده بیمه درصدد است در سال جاری اولین شرکت تکافل را در ایران راه‌اندازی نماید و بهره‌مندی تجارب انجمن بیم‌سنجی اندونزی در این حوزه در  قالب یک دوره آموزش حضوری کوتاه مدت و یا وبینار تخصصی برای مدیران بیم سنجی شرکت‌های بیمه ارائه‌دهنده تکافل راهگشا خواهد بود.
دکتر عسگری تصریح کرد با توجه به واگذاری وظیفه تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران صنعت بیمه ایران به پژوهشکده بیمه، ارائه هر گونه آموزش در صنعت در زمینه بیم‌سنجی، تکافل و … به عهده پژوهشکده بیمه است. بنابراین با همکاری انجمن بیم‌سنجی اندونزی می‌توان برنامه‌های آموزشی برخط یا حضوری را در تهران، جاکارتا یا امارات برگزار نمود. وی بیمه مبتنی بر شریعت را نوآوری کشور اندونزی برشمرد و افزود پژوهشکده بیمه آمادگی کامل دارد تا همکاری‌های مشترک با انجمن را در این حوزه گسترش دهد. نهاد ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی ایران نیز مشوق و حامی ارتباطات بین‌المللی به خصوص با کشورهای اسلامی هستند.
در ادامه این نشست ایرا دیوی الفینی رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه مبتنی بر شریعت انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی ضمن معرفی انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی خاطرنشان کرد، کارکرد این مجموعه به عنوان انجمن بیم‌سنجی اندونزی[۵]، ، کمک به صنعت بیمه از طریق انتقال دانش و تخصص و مأموریت آن کمک به رشد صنعت بیمه است. با این وجود صنعت بیمه اندونزی با چالش مهم کمبود نیروی انسانی در بخش بیم‌سنجی مواجه است.
ایرا دیوی الفینی پس از اعلام آمادگی انجمن بیم‌سنجی اندونزی برای هرگونه همکاری با پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ این انجمن درصدد استا ضمن تدوین استاندارد عملیاتی بیم‌سنجی[۶]  ، برخی دوره‌های آموزشی را نیز ارائه ‌نماید. انجمن بیم‌سنجی همچنین اعضای خود را مکلف کرده است تا برخی دوره‌های آموزشی توسعه حرفه‌ای مستمر [۷]   را بگذرانند. وی همچنین افزود، نهاد ناظر اندونزی همچنین اجازه فروش تکافل را به شرکت‌های بیمه داده است اما شرکت‌های بیمه تنها تا پایان سال ۲۰۲۶، مهلت دارند تا عملیات خود را به صورت کامل در قالب بیمه مبتنی بر شریعت اجرایی نمایند.
در ادامه این دیدار پانی دسالاسیانتی  رئیس کمیسیون استانداردهای عملیاتی بیمه عمر انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی خاطرنشان کرد انجمن بیم‌سنجی اندونزی متشکل از دو بخش‌ مجزا اعم از کمیته شریعت و کمیته بیمه رایج است و هر دوی این بخش‌ها آمادگی کامل دارند تا با پژوهشکده بیمه همکاری نمایند. وی بیم‌سنجی را از دوره‌های آموزشی مهم در دانشگاه‌های اندونزی توصیف کرد و افزود انجمن بیم‌سنجی اندونزی، هر ساله همایش بیم‌سنجی را با حضور اعضا و مدعوین غیرعضو برگزار می‌نماید و همواره، موضوع بیمه مبتنی بر شریعت نیز در محورهای این همایش گنجانده می‌شود. از پژوهشکده بیمه نیز برای حضور در همایش آتی دعوت به عمل خواهد آمد.
تگاه پرمانا  رئیس کمیسیون همکاری دانشگاه انجمن بیم‌سنجی شریعت و تکافل اندونزی در پایان اعلام کرد در سال آتی، همایش مشترک با جامعه بیم‌سنجی (SOA)[۸]  که انجمن بیم‌سنجی در ایالات متحده است برگزار خواهیم کرد و پژوهشکده بیمه می‌تواند برای سال آینده در این رویداد شرکت نمایید.
رئیس پژوهشکده بیمه در انتهای سخنان خود با تاکید بر لزوم استفاده از بیم‌سنجی مختص تکافل و تفکیک آن از بیم‌سنجی بیمه‌های رایج، مبنای تکافل را تعاون و متفاوت با بیمه مشارکتی برشمرد و از انجمن بیم‌سنجی اندونزی خواست تا ضمن ارائه طرح نامه انجمن برای برنامه‌های آموزشی در حوزه بیم‌سنجی در شرکت‌های تکافل در زمینه به اشتراک‌گذاری نشریات حوزه بیم‌سنجی تکافل، انتشار اسناد علمی مشترک با همکاری اعضای هیئت علمی پژوهشکده بیمه و متخصصین انجمن بیم‌سنجی اندونزی، برگزاری وبینارهای تخصصی حوزه تکافل در کنار برنامه‌های آموزشی چهره به چهره در حوزه بیم‌سنجی و راه اندازی بخش بیم‌سنجی انجمن تکافل ایران، با پژوهشکده بیمه همکاری نماید.
شایان ذکر است انجمن بیم‌سنجی اندونزی [۹] به عنوان یک سازمان ملی در سال ۱۹۶۴ با ۲۵ عضو راه‌اندازی شد و کمیسیون بیمه مبتنی بر شریعت به عنوان بخشی از این انجمن، اخیراً به منظور حمایت از بیمه شریعت در صنعت بیمه اندونزی تأسیس شد. این انجمن، دستورالعمل‌های استانداردهای عملیاتی بیم‌سنجی و مقرارت اخلاقی بیم‌سنجی را در صنعت بیمه اندونزی اجرا می‌نماید. انجمن بیم‌سنجی اندونزی از سال ۲۰۰۷، عضو انجمن بین‌المللی بیم‌سنجی [۱۰] گردید. اهداف اصلی این انجمن، حمایت برای توسعه دانش بیم‌سنجی در اندونزی، افزایش درک اعضا از علوم بیم‌سنجی، تشویق به اجرای اصول و استاندارهای اخلاقی بیم‌سنجی در حرفه بیم‌سنجی و حمایت از توسعه بیمه، مستمری بازنشستگی و بخش‌های مالی اندونزی می‌باشد.

2و.م.jpg

[۱] Ira Dewi Elfini

[۲] Shariah Insurance Commission

[۳] Panny Desalasiyanti

[۴] Teguh Permana

[۵] Society of Actuaries of Indonesia                                                                                                                

[۶] Actuarial Practical Standard

[۷] Continuing Professional Development )CPD)

[۸] Society of Actuary

[۹] Society of Actuaries of Indonesia (Persatuan Aktuaris Indonesia)

[۱۰] International Actuarial Association

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.