×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

شاخص کل بورس تهران امروزدوشنبه دوم آبان ماه به روند ریزشی خود ادامه داد و با ۱۹ هزار و ۶۴ واحد کاهش به رقم یک میلیون و۲۷۷هزارو۷۳۴ واحد رسید. شاخص کل با معیارهم ‌وزن نیز همسو با شاخص کل با کاهش ۴۴۵۸ واحدی مواجه شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه شرکت تامین سرمایه تمدن ، بررسی نماگرها نشان می دهد بازار امروز شاهد ریزش همه شاخص‌ها بود به طوریکه که شاخص قیمت با نگاه وزنی ارزشی ۱٫۴ درصد، شاخص شناورآزاد ۱٫۴ درصد ، شاخص بازار اول بورس ۱٫۹درصد و شاخص بازار دوم بورس ۹۲صدم درصد کاهش را تجربه کرد.

پیشران های بازار

در بازار امروزشرکت های پالایش نفت بندرعباس ، زامیاد ، توسعه و عمران امید ، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان ، دشت مرغاب ، پتروشیمی فناوران بیشترین اثر گذاری مثبت بر شاخص بورس داشتند. ودرمقابل فولاد مبارکه اصفهان ، معدنی و صنعتی چادرملو ، گروه مپنا ، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران ، پتروشیمی نوری و معدنی و صنعتی گل گهربیشترین اثر گذاری منفی برشاخص بورس تهران را ثبت کردند.

وضعیت شاخص فرابورس

امروزشاخص کل فرابورس هم وضعیت مناسبی نداشت و با۱۳۱ واحد کاهش به رقم ۱۷ هزار و ۶۵۱ واحد رسید.در این بازارشرکت های آهن و فولاد غدیر ایرانیان، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه گذاری صبا تامین و پتروشیمی تندگویان بیشترین تاثیر منفی بر شاخص داشتند .

ارزش دادوستدهای بازار

ارزش معاملات کل بورس به رقم ۱۴۷ هزار و۴۸۵ میلیارد تومان وارزش معاملات خرد سهام با افزایش نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان رسید.

دلایل ریزش های مستمرشاخص بورس

کارشناسان بازار برای ریزش مستمر بورس دلایل متنوعی را عنوان می کنند اما از مهمترین عواملی که می توان به آن اشاره کرد حاکم بودن جو تورمی بر اقتصاد های مهم دنیاست . آمار‌ها نشان می‌دهد که در چند‌ماه گذشته تورم دامنگیر اکثر کشور‌های مهم اقتصادی جهان شده و به‌نظر می‌رسد که این شرایط ادامه داشته باشد.

این تورم جهانی اهرم موثری برای بانک‌مرکزی کشور‌های مختلف بوده که اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده تا بتوانند ارزش پول ملی خود را حفظ کنند. با توجه به اینکه این سیاست انبساطی موجب افزایش روند سپرده‌گذاری در بانک‌ها شده، باعث خروج سرمایه فعالان نیز از بازار‌های جهانی مانند کامودیتی‌ها، بازار سهام و غیره می‌شود.

با توجه به اینکه در حدود دو‌سوم بازار سرمایه ایران را نماد‌هایی شامل می‌شوند که از نوسان نرخ کامودیتی‌ها اثر می‌پذیرند، افت قیمت این کالا‌ها محرک کاهش نرخ فروش شرکت‌ها و بالطبع کاهش قیمت سهام می‌شود، به‌همین‌دلیل کاهش نرخ تورم در اقتصاد‌های بزرگ می‌تواند علتی برای رشد قیمت برخی نماد‌ها در بورس تهران به‌حساب آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.