×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مرور دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم در عرصه رفاه و تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: از آغاز دولت مردمی سیزدهم بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر تحت پوشش بیمه اجتماعی در این سازمان قرار گرفته‌اند و از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شده‌اند. با دستور رئیس جمهور محترم و انقلابی، در دو سال گذشته با پرداخت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفت و ما توانستیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی که از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تحمیل شده بود را با نظام بانکی تسویه کنیم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، متن سخنرانی میرهاشم موسوی که به مناسبت فرارسیدن هفته تأمین‌اجتماعی انجام شد، بدین شرح است:

بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ بِه نَسْتَعِین إنَّهُ خَیرُ نَاصِرٍ وَ مُعِین

سلام و درود به محضر نورانی بقیه‌الله الاعظم حضرت ولی‌عصر(عج) و سلام و درود به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و آرزوی سلامتی و طول عمر با عظمت برای مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)؛ خداوند را شاکرم که به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی که برای تکریم و برای امنیت و آسایش و برای تحقق عدالت برای آحاد جامعه در تقارن با ایام پر برکت ماه ذی‌الحجه در جمع برادران و خواهران دینی و مؤمنین نمازگزار در این مراسم عبادی و سیاسی نماز جمعه حضور دارم. ضمن تبریک اعیاد و ایام این ماه و همینطور هفته بزرگداشت تأمین اجتماعی به همه شما بزرگواران و کارگران عزیز، بیمه‌شدگان محترم و کارفرمایان و بازنشستگان و همه همکاران خدوم حوزه حکمرانی رفاه و تأمین‌اجتماعی.

برادران و خواهران نمازگزار

همانطور که مستخضر هستید، براساس اندیشه دینی و الگوی عملی امامت و ولایت، تضمین عدالت در شقوق مختلف زندگی برای آحاد جامعه به‌عنوان هدف و یکی از پایه‌های اصلی در حکمرانی دینی برشمرده شده است. در جمهوری اسلامی نیز برای تحقق حکمرانی تأمین‌اجتماعی عدالت‌محور؛ حمایت از افراد و خانواده آنها در دوران ناتوانی، بیماری، بازنشستگی و از کارافتادگی برای یک زندگی شرافت‌مندانه در اصول مختلف قانون اساسی و به‌ویژه اصل ۲۹ قانون اساسی، مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و ما در نظام رفاه و تأمین اجتماعی موظفیم با ارائه خدمات متنوع در عرصه نظام بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی تضمین کننده این مهم برای ایجاد رضایت و رفاه و آسایش و امنیت برای مردم در همه بخش‌های مرتبط باشیم. در مقام تبیین به عنوان یک دستاورد بزرگ باید عرض کنم به‌رغم وجود برخی مشکلات و موانع و همچنین دشمنی دشمنان پیشرفت و رشد این کشور و آنهایی که موانع برای ارتقاء رفاه داشتند؛ امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا و تلاش خادمان مردم در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی حدود ۷۳ درصد جامعه ۸۵ میلیونی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند. این در حالی است که در قبل از انقلاب فقط ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی از مواهب بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند بودند و این دستاورد یکی از دستاوردهای بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی است. با تأکیدی که در سیاست‌های ابلاغی تأمین اجتماعی که در سال گذشته توسط حضرت آقا ابلاغ شده و همین‌طوربرنامه تحولی و تأکیدی که رئیس جمهور محترم داشتند، برنامه ما تلاش برای پوشش فراگیر آحاد جامعه و عمق بخشیدن به این خدمات برای همه بیمه‌شدگان است و به لطف خداوند متعال از آغاز دولت مردمی سیزدهم حدود ۲ میلیون نفر دیگر تحت پوشش بیمه اجتماعی در این سازمان قرار گرفته‌اند و از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شده‌اند. که این تعداد تقریباً معادل تعداد ورودی ۶ سال گذشته دولت قبلی است.

برادران و خواهران معزز و انقلابی

با مستقر شدن دولت مردمی سیزدهم و نیز آغاز به کار تیم مدیریتی جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، از همان ابتدا تلاش کردیم تا روی مسائل و چالش های اصلی متمرکر شویم و راهبردهای مدیریتی را برای حل مسائل کلان سازمان و حکمرانی تأمین اجتماعی تدوین کنیم. تلاش ما بر این بود تا تمامی تصمیمات و اقدامات طوری اتخاذ شود که در مسیر تحول، تحقق عدالت و ارتقای سطح اعتماد و رضایت مردم قرار بگیریم. یکی از مسائل و مشکلات ما کسری نقدینگی شدید در آغاز بود و متاسفانه در کنار این مشکل بیماری مزمن دیگری در سازمان بوجود آمده بود و آن استقراض بی رویه از نظام بانکی برای پرداخت تعهدات و حقوق و مستمری مستمری بگیران بود و طوری شده بود که از این سازمان در افکارعمومی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی یاد می‌شد. امروز مفتخر هستیم عرض کنیم که با تعامل، تدبیر و همکاری که در دولت محترم صورت گرفت و تصمیمات سران قوا با تأکید و دستور رئیس جمهور محترم و انقلابی، در دو سال گذشته با پرداخت حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی به سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفت و ما توانستیم ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی که از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تحمیل شده بود را با نظام بانکی تسویه کنیم. این تسویه علاوه بر اینکه آثار کلان اقتصادی بسیار زیادی دارد، صرفه جویی و جلوگیری از خسارت سالانه حدود۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه بانکی را برای سازمان تأمین اجتماعی رقم زد.

با عنایت خداوند متعال علاوه بر درمان این بیماری مزمن یعنی استقراض بی رویه که باعث ناترازی‌های بانکی هم شده بود، ما توانستیم در قالب افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان از قبل این فرصت به نظام بانکی برای سرمایه گذاری و آتیه بیمه شدگان عزیز تزریق کنیم و این بانک امروز در شاخص های مختلف بانکی مانند کفایت سرمایه، در نظام بانکی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. الحمدالله در سال جاری تا کنون ریالی از بانک رفاه وامی برای انجام تعهدات و پرداخت حقوق نگرفتیم و ماهیانه بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان تعهد را بدون استقراض انجام دادیم. انشاءالله این مواظبت را همچنان با تلاش تحولی همکارانمان ادامه خواهیم داد.

خواهران و برادران مؤمن و انقلابی

یکی از رویکرد‌های مهم در این دولت توسعه خدمات اولویت دار به مردم است. ما هم بنا بر تاکیدات رئیس جمهور محترم این راهبرد را در اولویت خودمان علی الخصوص در خدمات درمانی قرار دادیم. روزانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خدمات سرپایی درمان ارائه می‌کنیم که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم. روزانه حدود ۱۳ هزار نفر خدمت بستری درمان داریم علاوه بر درمان مستقیم و رایگان در ۴۰۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی ملکی با حدود ۵۲ هزار طرف قرارداد درمانی به عنوان بزرگ‌ترین خریدار و ارائه دهنده خدمات درمان در کشور در کنار همکارانمان در وزارت بهداشت به مردم ارائه خدمت درمانی داریم. علیرغم تنگناهای مالی برجای مانده؛ یکی از رویکردهای ما در این دولت کاهش هزینه از جیب مردم بوده است. در این زمینه اولاً توسعه خدمات درمان مستقیم و ملکی تأمین‌اجتماعی را که تمام خدمات در آنجا رایگان است، در اولویت قرار دادیم و اعتبار آن در سال ۱۴۰۰ که ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۱ به ۹۵۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال گذشته به لطف خداوند متعال۲۱ پروژه توسعه‌ای و ایجادی عمدتاً در مناطق کم برخوردار از جنوب و شمال و شرق و غرب کشور به بهره برداری رسید. از جمله بیمارستان لنگرود گیلان،درمانگاه‌های سردشت، بوشهر، همدان و اقصی نقاط کشور. امسال هم به لطف خدا حدود ۲۹ پروژه دیگر را در حوزه درمان صد در صد رایگان تامین‌اجتماعی به بهره‌برداری خواهیم رساند. از جمله بیمارستان آبادان، توسعه بیمارستان بروجرد و امیدواریم بیمارستان ۵۵۰ تخت خوابی فیاض‌بخش نیز در سال جاری به بهره‌برداری برسانیم. الحمدلله حدود ۱۸۵ کلینیک دیابت و فشار خود را با رویکرد پیشگیری راه‌اندازی کردیم. در راستای کاهش هزینه‌های درمانی بازنشستگان عزیز هم تعهدات کیفی خدمات را به میزان ۸۰ درصد بالا بردیم و هم ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی ۲۰۵ هزار تومانی را با رشد ۱۲۰ درصد با هزینه‌ای نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان بری سازمان تقبل کردیم تا بازنشستگان عزیز دغدغه درمانی شان کمتر بشود.

علاوه بر خدمات درمانی، رشد تسهیلات قرض‌الحسنه را از ۷ به ۱۲ میلیون و از ۱۲ میلیون در سال جاری به ۲۰ میلیون تومان رساندیم که در سال گذشته ۲۲۰ هزار بازنشسته عزیز از این وام قرض‌الحسنه بهره‌مند شدند. سفر اول رایگان زیارت آقا امام رضا(ع) را که دو سال تعطیل بود، به برکت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) آغاز کردیم که در سال گذشته ۵۰ هزار بازنشسته را به این سفر فرستادیم و خدمت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) مشرف شدند و انشاءالله همچنان به دنبال توسعه خدمات و ادای حقوق بازنشستگان عزیز و همه ذینفعان بیمه تأمین‌اجتماعی خواهیم بود.

عزیزان نمازگزار و انقلابی

الحمدلله در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز تلاش شد تا از ظرفیت افراد متعهد و متخصص با شاخصه‌های کارآمدی، انقلابی بودن، مردمی بودن، فسادستیز بودن و عدالت‌محور بودن بیشتر استفاده شود و از مداخلات غیرحرفه‌ای و خدایی ناکرده مداخلات رانتی جلوگیری بشود و امروز با افتخار اعلام می‌کنم که در سال ۱۴۰۱ فروش خالص تجمیعی شستا از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان به حدد ۲۳۰ هزار میلیارد تومان با رشد حدود ۴۳ درصدی همراه بوده و سود خالص تجمیعی هم از رقم ۳۷ و نیم هزار میلیارد تومان به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد ۵۰ درصدی داشته است که البته این مسیر رشد و تحول بایستی ادامه‌دار باشد. این آمارها نشان می‌دهد که این اقدامات ثمربخش بوده و به لطف خداوند متعال همچنان بایستی این مسیر را ادامه دهیم.

از فرصتی که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اختیار قرار داد تا بخشی از اقدامات را به عنوان بخشی از اقدامات این دولت مردمی و انقلابی در حوزه حکمرانی تأمین اجتماعی به شما عزیزان عرضه کنم، سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با دعای خیر شما مردم عزیز و نمازگزاران مومن و به برکت توسل به حضرات معصومین علیهم السلام بتوانیم تحولی اساسی در زمینه تأمین‌اجتماعی شاهد باشیم و با ایمان راسخ به گفتمان عدالت محور انقلاب و امام و رهبری و با امید به آینده‌ای درخشان تا پای جانمان تکالیفمان را به نحو احسن انجام دهیم .

وَ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اَللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.