×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، آمار ابتلا به کرونا ویروس جدید در جهان به ۹۵ هزار و ۴۸۸ نفر و تعداد قربانیان به ۳۲۸۶ نفر رسیده است. در کشورمان هم تاکنون ابتلای ۳۵۱۳ نفر به بیماری کووید-۱۹ قطعی شده و تاکنون از ۲۳ هزار و ۳۲۷ مورد مشکوک نمونه آزمایشگاهی دریافت شده است. در عین حال چهار استان تهران، گیلان، قم و اصفهان به عنوان کانون شیوع در ایران شناخته می‌شوند.


در روزهای جولان کرونا، در خانه بمانید


این درحالیست که با وجود هشدارها و تمهیدات مختلفی که برای خانه‌نشینی مردم در روزهای جولان کرونا مطرح شده، باز هم شاهدیم که برخی افراد بنا به دلایل غیرضروری از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند. هرچند که در آستانه نوروز هستیم و به روال هر ساله به دنبال خرید و نو کردن زندگی‌هایمان، اما باید بدانیم که کرونا ویروس در کمین است و با کوچک‌ترین اشتباه بهداشتی می‌تواند ما را به دام انداخته و بیمارمان کند. باید بدانیم که کرونا ویروس جدید ترس ندارد، اما سرعت انتشار بالایی داشته و به شدت مسری است. بنابراین کافی است که یکبار دست آلوده به ویروس را به دهان، چشم یا بینی بگذاریم تا گرفتارش شویم. بر همین اساس است که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که تا فروکش کردن بحرانِ کرونا، تا حد امکان در خانه بمانید، مگر به ضرورت، از سفرهای درون شهری و برون‌شهری پرهیز کرده و مراودات، مهمانی ها و مجالس‌ را به تعویق بیندازید.


هفته سختِ کرونا در گیلان


البته گویا برخی مردم نمی خواهند این توصیه‌ها را جدی بگیرند. به طوری که دکتر مهدی شادنوش که به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان به سر می‌بَرد، در این باره به ایسنا، گفت: متاسفانه اوضاع در گیلان خوب نیست و همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌کردیم، هفته بسیار سختی را داریم پشت سر می‌گذاریم. نیاز داریم که مردم همکاری و مشارکت جدی و یکپارچه‌ای را داشته باشند. برخی می‌گویند در حال حاضر نسبت به گذشته افراد خیلی کمتر در مجامع عمومی حاضر می‌شوند، اما حتی اگر ۲۰ درصد هم این نکات را رعایت نکنند، سایر افراد جامعه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.


گیلانی‌ها! همه در خانه‌هایتان بمانید


وی با بیان اینکه نیاز داریم که مردم به صورت یکپارچه در منازل‌شان بمانند و جز برای موارد اضطراری بیرون نیایند، افزود: حال یک نفر از اعضای خانواده که اطلاعات و آگاهی بیشتری داشته و می‌تواند از خودش حفاظت شخصی بیشتری کند، خرید مایحتاج خانه را انجام دهد.


گیلانی‌ها هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند


شادنوش با بیان اینکه متاسفانه هنوز گیلانی‌ها کرونا را جدی نگرفته‌اند، ادامه داد: باید توجه کرد که این شرایط مانند یک دوی ماراتن است که باید انرژی‌مان را برای دو ماه آینده هم حفظ کنیم، اما با شرایط موجود فشار زیادی بر روی نیروهای حوزه سلامت وجود دارد و ما نگران خستگی مفرط پزشکان و پرستاران‌مان هستیم. در صورتیکه نتوانیم بار و فشار بیماری را کاهش دهیم و پرسنل‌مان دچار خستگی مفرط شوند، دچار مشکل می‌شویم. به هر حال پرسنل سلامت، نیروهای تخصصی هستند و در عین حال همه استان‌ها هم درگیر مشکلات خودشان در حوزه کرونا هستند و نمی‌توانند به ما کمک کنند. بنابراین نیروی تخصصی جایگزین وجود نخواهد داشت و کار پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل تنها راه پیشگیری، همکاری مردم است. بیماری کووید-۱۹ خطری است که در کمین همه ماست و همه باید با هم کمک کنیم تا از این شرایط عبور کنیم.


کرونا را شوخی نگیرید/ سفر رفتن خطرناک است


در عین حال وزیر بهداشت هم روز گذشته از تعطیلی مدارس و دانشگاه های کشور تا پایان سال، خبر داد و گفت: این تعطیلات به معنای آن نیست که مردم بار سفر بسته و به تعطیلات بروند. مردم در خانه بمانند و توصیه‌ها را جدی بگیرند. هر چند که کرونا خطرناک‌تر از ویروس H۱N۱ نیست، اما این ویروس بسیار مسری است و نباید با شوخی و مسخرگی با چنین پدیده‌ای روبرو شویم.


نمکی با بیان اینکه در این تعطیلی‌ها سفر کار خطرناکی است چرا که سبب می‌شود افراد آلوده از یک منطقه به نقطه دیگر روند و یا افراد سالم به نقاط آلوده پای بگذارند، گفت: وزیر راه گزارشی داده است که تعداد زیادی خودرو در کشور جابه‌جا شده است و این مسئله آلودگی را گسترش می‌دهد.


قرنطینه مسافران مشکوک در ورودی و خروجی شهرها


وی از تشدید کنترل ایاب و ذهاب‌ها در کشور خبر داد و گفت: قرار شد با همکاری استانداری‌ها، پلیس و بسیج آن‌ها نیز در کنار همکارانمان ایاب و ذهاب‌ها را کنترل کنند و اگر در ورودی و خروجی شهرها به مسافران مشکوک برسیم قطعا آن‌ها را قرنطینه می‌کنیم. با عرض معذرت این افراد ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود و تصور کنید ممکن است تنها یک عضو خانواده دارای علایم باشد و آن را به قرنطینه ببریم که این جدایی شب عید مصیبت است.


ارائه کوپن سفر به مردم بعد از اتمام بحران کرونا


در عین حال نمکی وعده داده است که بعدا کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود که مردم نیز به سفر بروند و اعلام کرده است که این اقدامات برای سلامت مردم لازم است.
بنابراین باز هم تکرار می کنیم؛ تا حد امکان در خانه بمانید، از رفت وآمد و سفر پرهیز کنید، مهمانی نروید، مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت کرده، دستهایتان را مرتب بشویید، دست ندهید، روبوسی نکنید و مراقب خود و عزیزانتان باشید تا از کرونا در امان بمانید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.