×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست خبری ویژه دهه مبارک فجر و چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با تأکید بر این که در سازمان تأمین‌اجتماعی، چالش و مشکل غیرقابل مدیریت نداریم، گفت: ما از ابتدای این دولت، روی چالش‌های صندوق‌ها متمرکز شدیم و راهبردهایی برای برون‌رفت از چالش‌ها برنامه‌ریزی کردیم. البته بحران‌سازی افراطی در حوزه صندوق‌های بیمه‌ای را قبول نداریم. مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه بیمه‌های اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی؛ قابل مدیریت و کنترل است. دولت در دو سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته به تأمین‌اجتماعی را تسویه کرده و امسال هم حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر در حال پیگیری است و برای سال آینده هم در بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر پیش‌بینی شده است. دولت سیزدهم در مجموع با محاسبه امسال تاکنون بالغ بر ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته شده را به سازمان پرداخت کرده است که بی‌نظیر بوده است. این دولت همچنین برخلاف رویه قبل عمدتاً بنگاه‌های مناسبی هم به ما داده است.

به‌گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ میرهاشم موسوی در این نشست ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و نیز تبریک اعیاد ماه‌های رجب و شعبان، در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بیمه‌های اجتماعی گفت: در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی بعد از انقلاب به‌رغم مشکلات و کاستی‌ها رقم خورده است. در قبل انقلاب از جمعیت ۳۵ میلیون نفری سال‌های ۵۵ و ۵۶ تنها حدود ۲۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و امروز به برکت انقلاب بالغ بر ۷۴ درصد جمعیت نزدیک به ۹۰ میلیون نفری کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این دستاورد بزرگی است هرچند آرمان ما در حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی و آن‌چه که در اصل ۲۹ قانون اساسی آمده، پوشش کامل بیمه‌‌های اجتماعی برای آحاد جامعه است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در دولت سیزدهم؛ اتفاقات خوبی بر اساس تکلیف اصل ۲۹ قانون اساسی رقم خورده است. در حوزه بیمه‌های درمانی با دستوری که در سال گذشته و اوایل امسال رییس جمهور صادر کرد، نزدیک ۱۰۰ درصد جمعیت بیمه‌های درمانی بهره‌مند هستند. در این حوزه بیش از ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی قرار دارند و ما‌بقی تحت پوشش بیمه سلامت و حتی دهک‌های پایین درآمدی را دولت متکفل شد و بدون دریافت هزینه تحت بیمه درمانی رایگان قرار داد. این پوشش حدود ۱۰۰ درصدی بیمه درمان در نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم خورده و این دستاورد بسیار بزرگی است.
وی ادامه داد: در بخش سلامت نیز پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار بزرگی در حوزه‌های بهداشت، درمان داشته‌ایم. در بخش درمان تأمین‌اجتماعی نیز در قبل از انقلاب تنها حدود ۲۰ مرکز درمانی وجود داشت که امروز حدود ۴۰۴ مرکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی و بیمارستان‌های بسیار مجهز و پیشرفته با خدمات بسیار کیفی در حال ارائه خدمات به بیمه‌شدگان در سراسر کشور هستند.
موسوی افزود: تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان اجتماعی و اقتصادی بزرگ؛ در عرصه‌های بیمه اجتماعی، خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم و نیز حوزه اقتصادی فعالیت دارد. در حوزه درمانی، این سازمان دومین تولید‌کننده خدمات درمانی و اولین و بزرگترین خریدار خدمات سلامت در کشور است. اکنون ۵۷ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی هستند که این آمار در ابتدای این دولت ۵۲ هزار مورد بوده است. بخش درمان تأمین‌اجتماعی مخصوصاً بخش درمان مستقیم و ملکی سازمان که خدمات آن برای بیمه‌شدگان رایگان است، به‌عنوان سدی در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت برای افراد تحت پوشش این سازمان عمل می‌کند به‌ویژه برای بازنشستگان و حداقل‌بگیرها. در کنار درمان رایگان تأمین‌اجتماعی، خرید راهبردی درمان را هم داریم که به‌صورت روزانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی و در بخش بستری، روزانه ۱۳ هزار خدمت به افراد تحت پوشش ارائه می‌شود‌.
وی ادامه داد: بخش اقتصادی سازمان که در اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تأثیرگذار است، در ۹ هلدینگ تخصصی فعالیت دارد. در حوزه بیمه‌ای نزدیک به ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش داریم که شامل ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی و حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون نفر مستمری‌بگیر اصلی و تبعی و حدود ۸ میلیون نفر هم بازنشسته تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند. در حوزه کسب و کار، بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند و تعاملات خوبی با حوزه کارفرمایی و کسب و کار داریم. به عنوان مثال در دوران کرونا همکاری خوبی با کسب‌وکارها در بخشودگی جرایم صورت گرفت. در سال‌جاری هم ۲۶ هزار کارگاه از خدمات و شرایط تعدیلی حوزه بخشودگی جرایم استفاده کردند و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در این بخش تقسیط بدهی کارگاه‌ها و کارفرمایان صورت گرفت.

بحران‌سازی افراطی در حوزه صندوق‌ها را قبول نداریم
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی را از موضوعات مهم مورد توجه دولت‌ها خواند و افزود: ما از ابتدای این دولت، روی چالش‌های صندوق‌ها متمرکز شدیم و راهبردهایی برای برون‌رفت از چالش‌ها برنامه‌ریزی کردیم. البته هرچند برای رفع مشکلات و چالش‌های صندوق‌ها برنامه داریم ولی بحران‌سازی افراطی در حوزه صندوق‌های بیمه‌ای را قبول نداریم. مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه بیمه‌های اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی قابل مدیریت و کنترل است.
وی افزود: ما در اوایل دوره جدید مدیریتی در سازمان تأمین‌اجتماعی با چندین مشکل روبرو بودیم، اولین مورد ناترازی و کسری شدید صندوق بود. در ابتدای دولت ماهانه بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مستمری‌ها داشتیم و برای جبران این مورد، از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه از نظام بانکی صورت گرفته بود. با این رویه بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض انجام و به‌نوعی آینده‌خواری شده بود. از طرف دیگر، ضریب پشتیبانی که یکی از مؤلفه‌های اساسی در ارزیابی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی است؛ در زمان تحویل تأمین‌اجتماعی در دوره جدید، با ضریب پشتیبانی حدود ۴.۲ مواجه بودیم که نقطه تعادل این ضریب بین ۶ تا ۶٫۵ است. این هم چالشی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.
موسوی افزود: افزایش هزینه‌های تحمیلی بدون پیش‌بینی بار مالی، مورد دیگری بود که در ابتدای کار دولت در تأمین‌اجتماعی با آن مواجه بودیم. این موضوع در بدهی‌های دولت یعنی سهم سه درصدی دولت در حق بیمه و نیز سهم حق بیمه کارفرمایی در بیمه‌های حمایتی خود را نشان می‌داد. انباشت بدهی دولت و کسری نقدینگی ما را دچار مشکل کرده بود. در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات حسابرسی شده تأمین‌اجتماعی از دولت است. وی همچنین گفت: از دیگر مسائل چالش‌آفرین برای تأمین‌اجتماعی، بازنشستگی‌های پیش از موعد است. اکنون بالغ بر ۵۳ درصد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، بازنشسته‌های پیش از موعد هستند. متوسط زمان بهره‌مندی از خدمات صندوق‌های بازنشستگی براساس استانداردهای جهانی، حدود ۱۴ سال است ‌ولی در سازمان تأمین‌اجتماعی ما اکنون با متوسط ۲۳ سال بهره‌مندی مواجه هستیم؛ یعنی بعضاً افراد با سن ۴۰ سال و حتی کمتر بازنشسته می‌شوند که این شرایط، بار مالی سنگینی را برای تأمین‌اجتماعی ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در کنار همه این مشکلات، عدم تغییر پارامترهای بازنشستگی که به اقتضای شرایط باید رخ می‌داد و رخ نداده است، از دیگر مشکلات است. اصلاحات ساختاری و پارامتریک باید در صندوق‌های بیمه‌ای مورد توجه باشد تا این صندوق‌ها بتوانند به تعهدات بین‌النسلی خود عمل کنند. سن امید به زندگی در بعد از انقلاب به ۷۶ سال رسیده ولی قوانین کسب و کار و بیمه‌پردازی و بازنشستگی همان قوانین قبل از انقلاب است. البته اخیرا افزایش سن و سابقه برای بازنشستگی، در دولت و مجلس مطرح شده است ولی هنوز اختیاری است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: موضوع دیگر مربوط به حوزه دارایی‌های سازمان و سرمایه‌گذاری‌ها است که مداخلات غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای، موجب پایین بودن نرخ بازدهی شده است. از سوی دیگر با موضوع پرداخت بدهی دولت‌ها در قالب شرکت‌های زیان‌ده تحمیلی در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم که این نوع سرمایه‌گذاری چالش‌هایی برای سازمان ایجاد کرده است.
وی تأکید کرد: با این شرایط ما با وضعیت عادی در ابتدای این دولت مواجه نبودیم و نیاز به رویکرد تحولی داشتیم تا بتوانیم بر چالش‌ها غلبه کنیم. به این منظور راهبردهای هشت‌گانه‌ای در برنامه این دوره مدیریتی تأمین‌اجتماعی در راستای بهبود شرایط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شد.

دولت سیزدهم در پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی رکوردزنی کرده است
‌موسوی گفت: با پیگیری راهبردهای تحولی، بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر از ابتدای دولت تا امروز پوشش بیمه‌ای جدید در تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است. جذب بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر بیمه‌شده جدید از ابتدای این دولت، معادل عملکرد هفت سال در دولت‌های قبلی است. اگر به روال گذشته ادامه می‌دادیم، کسری نقدینگی ماهانه فقط بدهکاری ما را افزایش می‌داد، اما در سال جاری تا امروز بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی، تمام تعهدات را که به طور متوسط شامل ماهانه ۴۳ هزار میلیارد تومان می‌شود اجرایی کرده‌ایم و فقط برای پرداخت مطالبات همکاران طرف قرارداد در حوزه درمان، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری، خط اعتباری موقت از بانک مرکزی گرفتیم.
وی همچنین به تسویه کامل بدهی بانکی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی تأمین‌اجتماعی به بانک رفاه اشاره کرد و افزود: دولت در دو سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی را تسویه کرده و امسال هم حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر در حال پیگیری است. این دولت در مجموع با محاسبه امسال ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشته شده را به سازمان پرداخت کرده است که بی‌نظیر بوده است. برای سال آینده هم در بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان دیگر پیش‌بینی شده است. دولت سیزدهم همچنین برخلاف رویه قبل عمدتاً بنگاه‌های مناسبی هم به ما داده است. علاوه بر تسویه بدهی به نظام بانکی؛ ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه هم به عنوان بزرگترین افزایش سرمایه نظام بانکی، در بانک رفاه محقق شده است‌ که فرصت مهمی برای حوزه کسب و کار محسوب می‌شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: به لطف خدا مسیر پایداری منابع را آغاز کرده‌ایم و با مجموعه اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم، سال آینده وضع سازمان تأمین‌اجتماعی حتماً بهتر و پایدارتر خواهد بود. سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر مطالبات از دولت، بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان مطالبات حسابرسی شده از کارفرمایان دارد که امیدواریم کارفرمایان تا پایان سال، اقدام به پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی خود به تأمین‌اجتماعی کنند.
وی با اشاره به کنترل مصارف در تأمین‌اجتماعی گفت: سال قبل ۵.۲ هزار میلیارد تومان در حوزه کنترل مصارف و کاهش هزینه‌ها عملکرد داشتیم و پیش‌بینی برای امسال حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

پرداخت بموقع مستمری و توسعه خدمات درمانی؛ دو اولویت مهم سازمان تأمین‌اجتماعی
موسوی افزود: پس از پرداخت حقوق و مستمری، ارائه خدمات درمانی مهم‌ترین خدمت تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود. از ابتدای این دولت ۳۳ مرکز درمانی تکمیل و راه‌اندازی شده و ۱۳۳ پروژه درمانی نیز در دست احداث است. تا پایان سال در این بخش پروژه‌های بزرگی راه‌اندازی خواهد شد، مانند بیمارستان جدید فیاض‌بخش با ۵۵۰ تخت و بیمارستان ۱۶۰ تخت‌خوابی آبادان.
وی در خصوص پرداخت مطالبات مراکز طرف‌قرارداد گفت: در سال ۱۴۰۰ در زمان تحویل دولت، هفت الی هشت ماه فاصله پرداخت با طرف‌های قرارداد و بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم. در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداختی به مراکز طرف قرارداد داشتیم و در سال ۱۴۰۰ میزان ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ۴۱ هزار میلیارد تومان و در سال جاری تا امروز ۴۶ هزار میلیارد تومان به مراکز طرف قرار داد تا‌مین‌اجتماعی پرداخت شده که تا پایان سال به ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در کنار وزارت بهداشت در طرح‌های کلان حوزه سلامت نظیر طرح دارویار، همکاری داشته‌ایم. ۱۳۰ قلم داروای جدید در آغاز طرح دارویار در پوشش بیمه‌ای قرار گرفت و تأمین مالی ۴۰۰ قلم دارو در قالب این طرح توسط تأمین‌اجتماعی محقق شده است. برای صیانت از بیمه‌شدگان، افراد ۶۵ سال به بالا علاوه بر دریافت خدمات رایگان در مراکز ملکی، در مراکز درمان دولتی طرف قرارداد نیز خدمات رایگان دریافت می‌کنند و در شهرهایی که مرکز درمانی ملکی نداریم نیز خدمات بستری مراکز درمانی دولتی برای همه بیمه‌شدگان با فرانشیز صفر لحاظ می‌شود. در سال ۱۴۰۰ طرح راه‌اندازی کلینیک دیابت و فشار خون در درمان تأمین‌اجتماعی آغاز شد که در ابتدا تنها ۵ مرکز فعال بود و امروز تعداد این مراکز به ۲۱۲ مورد رسیده است. بیمه درمان زوجین نابارور و صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز با همکاری تأمین‌اجتماعی در بیمه سلامت در این دولت شکل گرفت.

افزایش سن بازنشستگی، موضوع حاکمیتی است
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش سن بازنشستگی گفت: افزایش سن بازنشستگی موضوعی حاکمیتی است. یک موضوع بیمه‌ای صرف نیست و حوزه‌های تولید و کسب و کار نیز در آن نظر دارند و اقتضائات حوزه تحولات جمعیتی، ورود به این اصلاحات را الزامی کرده است. کشورهای مختلف هم در این خصوص تجربیاتی دارند. تحولات جمعیتی، سن امید به زندگی، ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی و شرایط حوزه کسب و کار و مسائل متعدد دیگر، پرداختن به اصلاح سن بازنشستگی را الزامی می‌کند. این کار بسیار دیر شروع شده است و تقریباً همه صندوق‌ها هم شرایط ضریب پشتیبانی ضعیف‌تری نسبت به تأمین‌اجتماعی دارند‌. اصلاحات را باید همه‌جانبه در نظر بگیریم که حوزه‌های حاکمیتی، کارفرمایی و کارگری را شامل شود. قانون افزایش سن بازنشستگی، حالت اختیاری دارد و روند بسیار کندی را در پیش گرفته است. البته قانون افزایش سن بازنشستگی هنوز ابلاغ و اجرایی نشده اما از ابتدای سال آینده اگر این قانون ابلاغ بشود، اجرایی می‌شود.
وی در خصوص مبلغ و نحوه پرداخت عیدی بازنشستگان گفت: هنوز مبلغ عیدی بازنشستگان اعلام نشده و پس از اعلام رقم، زمان پرداخت آن هم اعلام می‌شود. ما در دو ماه باقی مانده از سال، اولویتی جز پرداخت حقوق و عیدی جامعه بازنشستگان نداریم. طبیعتاً با اعلام دولت در حوزه پرداخت عیدی بازنشستگان، اقدامات لازم در این حوزه صورت می‌گیرد.
موسوی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را کامل‌ترین و جامع‌ترین سند تأمین‌اجتماعی خواند و افزود: مسیر تحول در نظام تأمین‌اجتماعی و در حوزه رفاه عمومی، در سیاست‌های ابلاغی پیش‌بینی شده است. تمام چالش‌های تأمین‌اجتماعی و رفاه عمومی در این سیاست‌ها شناسایی شده و راهکار مقابله با آنها نیز ارائه شده است. در دو سال اخیر عمده حرکت‌های ما در تأمین‌اجتماعی بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی بوده است. با افزایش ۲٫۳ میلیون بیمه‌شده جدید در این مدت، پایداری صندوق تأمین‌اجتماعی افزایش یافته که این کار مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی بوده که بر پوشش بیمه فراگیر تأکید دارد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سیاست‌های ابلاغی حوزه تأمین‌اجتماعی، سیاست بخشی نیست و همه ارکان نظام و همه دستگاه‌ها باید به این سیاست‌ها و الزامات آن توجه داشته باشند. در همه کشورها، در بازتوزیع درآمدها، تمرکز بر نظام چند لایه تأمین‌اجتماعی است و این موضوع در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی نیز مورد تأکید قرار گرفته است. لذا باید اقتضائات قانونگذاری را به سیاست‌های ملی تأمین‌اجتماعی پیوند بزنیم.

پیشگامی سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران
وی در پاسخ به سوال دیگر در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی عامل‌ترین و موفق‌ترین دستگاه در اجرای این قانون بود. از ابتدای ابلاغ قانون، پیگیر اجرایی شدن آن بودیم و الان می‌توانیم اعلام کنیم که امروز بالغ بر ۹ هزار نفر در تأمین‌اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه، با توجه به قانون تبدیل وضعیت ایثارگران، تبدیل وضعیت استخدامی شده‌اند.
موسوی افزود: ما به نحوه اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور انتقاد داریم چون دستگاه‌های دیگر به تکالیف قانونی خود عمل نکرده‌اند. اراده قانونگذار این بوده که عوامل مضر و زیان‌آور از محیط کار حذف شوند. دستگاه‌های متعددی در این زیمنه نقش داشته‌اند ولی مسئولیت خود را ایفا نکرده‌اند.
وی در خصوص برنامه‌های فسادستیزی در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: از ابتدا یکی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم فسادستیزی و مبارزه با بسترهای ایجاد فساد بوده است. ما در تأمین‌اجتماعی هم عهد بستیم تا در صیانت از اموال و دارایی‌های بیمه‌شدگان با کسی تعارف نداشته باشیم. در ابتدا باید بسترهای فساد را از بین می‌بردیم و یکی از اقدامات پیگیری شده در این مسیر، هوشمندسازی و الکترونیکی کردن کارها بود تا همه چیز شفاف باشد. الان در حوزه درمان و نسخه الکترونیک، حدود ۹۷ درصد شفافیت اتفاق افتاده است. کمیته صیانت از اموال هم در تأمین‌اجتماعی تشکیل شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص خدمات رفاهی سازمان به بازنشستگان گفت: پرداخت به‌موقع حقوق بازنشستگان کار بسیار بزرگی است، ضمن این که چهار میلیون نفر از بیمه تکمیلی بازنشستگان استفاده می‌کنند که ۵۰ درصد هزینه آن را سازمان می‌پردازد. مبلغ وام قرض‌الحسنه اضطراری بازنشستگان هم به رقم ۲۰ میلیون تومان رسیده که سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر و امسال هم تا الان ۲۳۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. سفر زیارتی بازنشستگان که به سبب کرونا تعطیل شده بود مجدداً احیا شد و در سال گذشته و امسال در کل ۶۵ هزار نفر به این سفر مشرف شدند. حدود هشت هزار نفر امسال در المپیاد‌های ورزشی و فرهنگی که برای حفظ سلامتی و نشاط بازنشستگان است شرکت کرده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۸۰ درصدی تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش ۱۲۰ درصد رقم کمک سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه بودیم. امسال نیز افزایش ۵۰ درصدی تعهدات را اجرایی کرده‌ایم.
موسوی در خصوص هوشمندسازی تأمین اجتماعی نیز گفت: تحول بدون هوشمندسازی ممکن نیست. از ابتدا یکی از راهبردهای ما هوشمندسازی بود. در زمان تحویل دولت ۴۲ خدمت غیرحضوری شده بود که الان به ۵۹ خدمت رسیده است. در دولت سیزدهم سازمان تأمین‌اجتماعی رتبه اول و برتر را در بین دستگاه‌های مختلف در هوشمندسازی دریافت کرده و مورد تقدیر وزارت فناوری اطلاعات قرار گرفته است. لیست هوشمند حق بیمه نیز اقدام جدید در حوزه هوشمند‌سازی است و هوشمندسازی محاسبات فنی و ریاضی در دستور کار است و در این حوزه اجرای لیست هوشمند منجر به رشد ۱۷ درصدی وصولی منابع شده است.

بیمه شاغلان سکوهای اینترنتی را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص توسعه پوشش بیمه در جامعه گفت: براساس برآوردها بین ۶ تا ۹ میلیون نفر افراد بدون بیمه در کشور وجود دارند که نمی‌توانند از مواهب بیمه‌ای استفاده کنند. ما باید برای برطرف کردن فرار بیمه‌ای تلاش کنیم. سازمان تأمین‌اجتماعی در شرایط سخت به کمک مردم می‌آید، لذا فرهنگ توسعه پوشش بیمه را باید مورد توجه داشته باشیم. رویکرد تأمین‌اجتماعی حرکت به سمت خوداظهاری در حوزه بیمه‌ای است. اتصال و تبادل اطلاعات تأمین‌اجتماعی با دستگاه‌های دیگر زمینه را برای حرکت به سمت خوداظهاری بیمه‌ای فراهم می‌کند.
وی با اشاره به ضرورت توسعه بیمه در بین شاغلان کسب و کارهای مجازی افزود: معتقدیم شاغلان کسب و کارهای مجازی و سکوهای اینترنتی باید به صورت اجباری تحت پوشش بیمه قرار گیرند. اکثر فعالان این حوزه‌ها به‌عنوان شغل اصلی خود مشغول به کار در این حوزه هستند و رابطه مزدبگیری دارند ولی متاسفانه در قانون برنامه هفتم این افراد در حوزه بیمه‌های اختیاری لحاظ شده‌اند. در حال پیگری این موضوع از منظر قانونی هستیم. به هر حال چه بیمه اجباری و چه بیمه اختیاری، حدود ۳ تا ۴ میلیون نفر در این حوزه فعال هستند که با احتساب اعضای خانواده‌ها و افراد تحت تکفلشان حدود ۱۲ میلیون نفر می‌شوند. ما وظیفه خود در تأمین‌اجتماعی را پوشش بیمه‌ای این افراد می‌دانیم و به فوریت و به شکل رسمی و قانونی به سراغ سکوهای اینترنتی خواهیم رفت.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه سال آینده احکامی به این موضوع اختصاص داده شده و فحوای آن این است که نسبت میزان مستمری نسبت به حداقل دستمزد باید معادل ۹۰ درصد این نسبت در سال برقراری مستمری باشد. اگر این قانون ابلاغ شود قطعا مکلف به اجرا هستیم. همان‌طور که در سازمان تأمین‌اجتماعی طی سه مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شده است.
وی همچنین درباره شایعات واگذاری برخی باشگاه‌های ورزشی به سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تا به امروز در ارتباط با واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین‌اجتماعی به صورت رسمی خبری به ما اعلام نشده است. البته در حوزه شستا و بانک رفاه این موضوع مطرح شد که مخالفت خود را اعلام کردیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: امسال حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر هدفگذاری برای جذب بیمه‌شده جدید داشته‌ایم و برای سال آتی پیش‌بینی افزایش ۲.۵ میلیون نفر را داریم. در کنار این‌ برنامه تحولی دیگری نیز در تأمین‌اجتماعی در مورد واقعی‌سازی دستمزدهای مشمول کسر حق بیمه داریم. باید به سمت واقعی کردن دستمزدهای مشمول کسر حق بیمه در راستای منافع همگان حرکت کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.