×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
خطر موج چهارم کرونا بیخ گوش خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار کیوسک خبر، افزایش آمار مسافرت ها ، رفتارهای عادی انگاری در خرید و دید و بازدیدهای نوروزی به خصوص برگزاری دورهمی ها و جشن عروسی با کمترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خراسان شمالی در حدود یک ماهه اخیر باعث شد تا آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های این استان روند پرشتابی به خود بگیرد که نگرانی درمانگران را برای قرارگیری در موج چهارم شیوع این ویروس را افزایش داد. رشد ۵۰ درصدی بیماران بستری  براساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی و دانشکده علوم پزشکی اسفراین نشان می دهد که هم اکنون بیش از ۱۷۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های این دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی بستری و تحت درمان قرار دارند که سهم دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۵۱ بیمار و دانشکده اسفراین نیز حدود ۲۰ بیمار است.
بررسی ها نشان می دهد که آمار مبتلایان به این ویروس در سه تا چهار روز اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش دارد و روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ باعث شد تا ۹۰ درصد از وضعیت کرونایی استان در معرض رنگ بندی با خطر متوسط و زرد قرار گیرد.
علاوه بر آن براساس این گزارش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان خراسان شمالی نیز به طور میانگین به ۷۵ درصد رسید که از لحاظ الگوی رنگ بندی کرونایی پروتکل های بهداشتی این استان در وضعیت نارنجی و خیر به سمت قرمز شدن قرار دارد که پیش بینی درمانگران این است که در صورت تداوم رفتارهای عادی انگارانه احتمال قرمز و نارنجی شدن چند شهرستان در معرض خطر در روزهای آینده وجود دارد.
بی توجهی مردم به پروتکل های بهداشتی 
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نسبت به روند افزایش آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان در چند روز اخیر هشدار داد و گفت : در سه روز اخیر حدود ۱۰۰ بیمار با علایم ویروس کرونا و مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند. دکتر سید احمد هاشمی افزود : براساس آمار تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه در این مدت بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و با کاهش سطح پروتکل های بهداشتی احتمال افزایش آمار در روزهای آینده نیز وجود دارد که می تواند استان را به سمت خیز چهارم موج کرونا بکشاند.
وی افزود: با وجود افزایش میزان هشدارها و توصیه های کارشناسان بهداشتی و درمانگران سطح رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری فیزیکی در حال کاهش و حساسیت ها نسبت به پروتکل ها به خصوص استفاده از ماسک نگران کننده است.
دبیر ستاد مقابله با کرونا استان خراسان شمالی اظهارداشت : کنترل ویروس کرونا  نیازمند مشارکت همگانی و توجه به هشدارهای درمانگران نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دارد و هر میزانی که این پروتکل ها کاهش یابد و رفتارهای عادی انگارانه افزایش یابد، آمار بیماران نیز افزایش خواهد یافت و استان را وارد چالش بزرگ موج چهارم کرونا می کند که کار را برای درمانگران ما بیش از گذشته دشوار می کند.
دکتر هاشمی با اشاره به شیوع ویروس جهشی کرونا انگلیسی در استان خراسان شمالی اظهارداشت : به هر حال وضعیت رنگ بندی موجود در استان که رنگ زرد و آبی طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک اعلام شد، شکننده است و باید از هر رفتاری که می تواند سرعت انتقال ویروس را افزایش دهد، پرهیز کنیم.
رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین نیز نسبت به افزایش آمار بیماران به خصوص مثبت شدن تست ۳۳ درصد از مراجعه کنندگان در این شهرستان نیز ابراز نگرانی کرد و دلیل افزایش آمار بیماران را ناشی از افزایش رفتارهای عادی انگارانه در حدود یک ماهه اخیر به ویژه خرید و دید و بازدیدهای نوروزی و برگزاری آیین های عروسی و دورهمی خانوادگی بیان کرد.
دکتر ایلدرآبادی نیز از مردم شهرستان اسفراین در جنوب شرقی استان خراسان شمالی خواست تا به هشدارهای درمانگران نسبت به رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامت خود توجه کنند.
ویروس کرونا در استان خراسان شمالی اواخر سال ۹۸ با شناسایی نخستین بیمار کرونایی در شهرستان بجنورد شیوع یافت و این استان واقع در شمالشرق کشور تاکنون پیک سه موج از بیماری کووید ۱۹ را پشت سر گذاشت و از بهمن ماه سال گذشته نیز با کاهش آمار بیماران بستری طبق ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان در وضعیت رنگ بندی زرد با خطر متوسط و آبی با خطر کم قرار گرفت.
هم اکنون از هشت شهرستان این استان با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری هفت شهرستان در وضعیت خطر متوسط زرد و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارد و رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان نیز در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارد که وضعیت قرمز مربوط به شهرستان شیروان در شرق بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.