×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف در نشست خبری امروز شنبه ۱۶ فروردین گفت: سال ۱۳۹۸سالی بی‎نظیر در تأمین کالاهای اساسی و اجرای سیاست‌های دولت برای تامین مایحتاج مردم رقم خورد که موجب خرسندی مقامات نظام و مردم شد و در حال حاضر با تأمین کالاها و مایحتاج مردم نگرانی از این بابت در کشور وجود ندارد.

سیف اظهار کرد: پروژه‌ی خرید تضمینی سال ۱۳۹۸، با خرید ۷ میلیون و ۷۶۱ هزار تن گندم، در قالب یک میلیون و ۲۳۹هزار و ۲۱۴ محموله و متوسط ۶ تن برای هر محموله محقق شد. هر کشاورزی به طور متوسط ۱۷ تن گندم به مراکز خرید تحویل داد و متوسط درآمد ۳۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: در پرداخت پول به کشاورزان، میانگین معطلی کشاورزان برای دریافت پول از ۲۹ روز در سال ۹۷ به ۱۲ روز در سال ۹۸ رسید و امسال تمام تلاش ما عملکرد مطلوب در این زمینه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای سال ۹۹ نیز از آبان ماه سال گذشته اقدامات انجام شد که پس از ارزیابی خرید سال ۹۹، با تدوین و ارسال فرم‌ها نظر سنجی به سازمان جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه استان‌ها، ادارات غله، استانداری‌ها، سازمان تعاون روستایی و …. نظرات ذینفعان جمع‌آوری و تلاش شده تا فرآیند سال‌های قبل اصلاح و برای سال ۱۳۹۹ بهبود داده شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران عنوان کرد: پس از توافقات، اندازه الک از ۲*۲ به الک استاندارد تغییر کرد و الک‌های لازم تهیه و به مراکز خرید (۱۲۰۰ مرکز خرید پیش‌بینی شده) ارسال شده است.

سیف خاطرنشان کرد: با مساعدت دولت، رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری با افزایش ۴۷ درصدی، هر کیلوگرم ۲۵۰۰ تومان مصوب شده است.

وی گفت: پروژه‌ی خرید تضمینی گندم نیازمند ۲۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی است که بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل یارانه و اعتبارات سازمان هدفمند سازی یارانه و حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک مرکزی و مابقی از محل اعتبارات داخلی شرکت تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شده امسال ۱۱میلیون تن گندم خریداری شود، عنوان کرد: طی روزهای جاری بارش رحمت الهی نوید تولید و خرید خوب را می‌دهد و امیدواریم در بخش‌های شمالی و غربی و سردسیر نیز برداشت خوبی داشته باشیم.  

سیف افزود: با این مقدار پیش‌بینی خرید گندم، دولت عملاً ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه را برای گندم، آرد و نان (با احتساب عدم تغییر قیمت آرد و نان) در سال ۱۳۹۹ متقبّل شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۷ استان گرمسیر: خوستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان مراکز خرید فعال و خرید تضمینی عملاً آغاز شده است البته به دلیل شرایط آب و هوا هنوز تحویل گندم به مراکز انجام نشده، امّا لجستیک خرید آماده شده است. برای خرید  تضمینی در شرایط شیوع ویروس کرونا از استانداری استان‌ها درخواست کرده‌ایم تا از دانشگاه‌های علوم پزشکی بخواهند پروتکل‌های خرید را تدوین و با بسیج اقشار مختلف و کمک گرفتن از هلال احمر،  امنیت غذایی کشور را در شرایط دور از مخاطره برقرار کنیم.

 وی گفت: در عرصه‌ی نان کشور با آنالیز ۹۴۰۰ نمونه نان بررسی شده، اکنون در دامنه‌ی خوب کیفیت نان تولیدی قرار دادیم و امیدواریم به ۱۰۰ درصد برسد. شفافیت و نظارت دولت بر فرایند خرید و فروش آرد نیز با توسعه فناوری اطلاعات اجرایی شده و تمام تلاش، کنترل یارانه ۲۱ هزار میلیارد تومان است. پرداخت برخط کرایه حمل به رانندگان نیز با گسترش سامانه‌‌های موجود میسر شده است.

جهش در تولید با افزایش خرید دانه‌های روغنی به ۵۸۰ هزار تن

یزدان سیف در خصوص خرید دانه‌های روغنی نیز گفت: در خرید تضمینی دانه‌های روغنی با رویکرد عدم وابستگی کارهای خوبی در سال‌های اخیر در کشاورزی و تولید انجام شده، به‌طوریکه سال گذشته بار شد ۱۲ درصدی تولید، ۴۳۱ هزار تن انواع دانه روغنی خریداری شد و امسال پیش‌بینی خرید، ۵۸۰ هزار تن است و مراکز و لجستیک آن هم آماده‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای خرید دانه‌های روغنی کلزا، سویا، آفتابگردان و گلرنگ پیش بینی شده است تا در سال ۱۳۹۹، یک جهش تولید در این محصول داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به پیش‌بینی ۳۰۰ مرکز خرید کلزا در کشور اظهار کرد: برای کنترل کیفت در مراکز خرید، دوره‌های آموزشیِ ویدئو کنفراسی ارائه شده و گواهینامه لازم به عوامل کنترل کیفیت داده شده است و امسال با توجه به شیوع ویروس، رویکرد ما کنترل کیفیت و سلامت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۱۳۹۸، ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن گندم برای تولید نان، آرد و سایر محصولات و مشتقات توزیع شده است و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از تولید داخلی تأمین شده است در کالای برنج ۲۳۰ هزار تن برنج در روزهای پرمصرف برای کنترل بازار توزیع شده که رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد و در بخش روغن ۵۴۰ هزار تن در سال۹۸ توزیع شد و با رشد ۸۵ درصدی نسبت به سال ۹۷ تمام نیاز مصرف مردم را برطرف کردیم.

وی با اشاره توزیع یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن شکر، اضافه کرد: از این مقدارشکر توزیع شده، حدود ۶۴۰ هزار تنِ آن واردات بخش خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و مابقی توزیع خود شرکت بازرگانی دولتی بود تا توانسته باشیم مایحتاج مردم را قبل از آغاز سال نو و در زمان عید تأمین کنیم. با تمامی اقدامات تأمین، علیرغم رجزخوانی استکبار جهانی سربلند بیرون آمدیم و در حال حاضرکالاها به اندازه کافی در انبارهای بخش خصوصی و ذخایر استراتژیک برای مصرف (ماههای طولانی) موجود است.

وی فعال سازی بندر چهابهار را یکی از طرح‌های مهم شرکت بازرگانی دولتی ایران برشمرد و گفت: ۱۰۰ هزار متر مربع انبارهای این بندر در سال گذشته تجهیز و راه‌اندازی شد و راه‌اندازی ۲۰۰ هزار متر مربعِ نیازمند تعمیر در حال اجرا است و در بخش‌ فعالیت و ورود کشتی‌ها ۴۵۰  هزار تن کالای اساسی را از بندر چابهار وارد کرده‌ایم و طرح‌های تأسیس مخازن روغن با سرمایه بخش خصوصی برای افزایش ظرفیت لجستیک از برنامه‌های سال ۱۳۹۹ ما است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اتفاق مهم دیگر در بخش گندم، آرد و نان اتمام پروژه‌های غیرِتمامِ عمرانی و ذخیره‌سازی است که تعمیر و تکمیل مراکز و تاسیسات ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تنی سوسنگرد، ۷۰ هزارتنی بوکان، ۵۰ هزار تنی نیشابور، ۵۰ هزارتنی سیرجان، ۴۰ هزار تنی داراب، ۳۰ هزارتنی اقلید، ۲۰ هزارتنی ساوه و کازرون و طرح توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت سیلوهای ریلی جای شکرگزاری از خداوند متعال را دارد.

سیف افزود: تمام ایام تعطیل و غیرتعطیل همکاران ما برای خدمت رسانی فعال بوده‌اند تا بتوانند آرامش نسبی در تأمین ارزاق عمومی داشته باشند. در این خدمت رسانی ۱۱ نفر از همکاران خدوم تأمین در واحد ستادی و استان‌های شرکت درگیر کرونا شدند که ۹ نفر بهبود یافته، یک نفر در قرنطینه و یک نفر در آی سی یو است که دعای شفای عاجل برای خادمین سفره مردم و تمام بیماران داریم.

 مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: جا دارد در حالیکه که ویروس کرونا به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی همگانی را تهدید می‌کند، از تلاش شبانه‌روزی تمام همکاران در حوزه‌های تأمین کالاها و سیلوها، کارخانجات، نانوایی‌‌ها و … تشکر نمایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.