×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
حکمرانی فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی

سیدابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین
کیوسک خبر ـ سازمان های پیشرو از رویکردهای سنتی فاصله گرفته اند. ده سال پیش مفاهیم قالب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نام دولت الکترونیک عجین شده بود نامی که امروزه به خودی خود دیگر مفهومی ندارد. نگارنده در اوایل دهه نود به کرات تاکید داشته است که در کمتر از ۵سال آتی، هیچ یک از امور جاری در حوزه های دولتی و شبهه دولتی بدین شکل و با این رویکرد (در همان زمان) به سر منزل مقصود نخواهد رسید. از اینرو شرایط ویژه حاکم شده بر اواخر دهه ۹۰ شمسی به گونه ای رقم خورد که حکمرانی فناوری اطلاعات را از سطح شعارهایی نظیر نهضت IT فراتر برد و تنها دو تهدید بزرگ در این زمینه فرصت های مغتنمی را برای سازمان هایی نظیر سازمان تامین اجتماعی فراهم کرد که عبارت بود از: تهدید کرونا و تهدید فزاینده تحریم های ظالمانه.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص برخورد هوشمندانه با تهدیدات خارجی و تحریم های ظالمانه و نیاز به هدایت منابع و مصارف تمامی ارگانها و سازمانها در مسیر درست خود چراغ راهی برای تمامی مسئولین کشور در زمینه های مختلف به وجود آورد.
تنها با نیم نگاهی به فرایند حذف دفترچه های کاغذی درمانی و اجرای پروژه ۳۰۷۰ می توان دریافت که حکمرانی فناوری اطلاعات در تمامی ارکان سازمان تامین اجتماعی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
حوزه های اصلی کسب و کاری سازمان اعم از بیمه ای (به عنوان بخش درآمد زا و خدمت رسان اصلی) و حوزه درمانی (به عنوان بازوی خدمتگزار سلامت) امروزه چنان به فناوری اطلاعات وابسته شده اند که با کوچکترین اختلالی در حوزه های سرویس کاملا تحت تاثیر قرار می گیرند. این کنشها و واکنشها بار مسئولیت حوزه فناوری اطلاعات سازمان را صد چندان کرده است.
دیدگاه ارزشمند سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر نظارت و هدایت کامل منابع و مصارف با تکیه بر هوشمندسازی و ابزارهای روز و منطبق با راهبرد پیشران بودن آی تی، خود موید درک عمیق مدیریت عالی از شرایط خطیر کنونی است.
بدون تردید تعبیه داشبوردها در سطوح مختلف مدیریت عالی، مدیریت میانی و کارشناسی می تواند ضمن شفاف سازی نسبت به اتخاذ تصمیمات به هنگام و موثر منجر شود.
شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین به عنوان نخستین طراح و مجری بانک جامع اطلاعات ایرانیان که منجر به هدفمندسازی یارانه ها در زمان خود شد، بارها قابلیت خود را در انجام ماموریت های خطیری این چنین نشان داده است. البته که اشکالها و اختلالها در انجام پروژه های ملی که به عنوان ماموریت به شرکت مزبور واگذار شد، در دل تحریمها و شرایط خاص کرونا تنها و تنها به دست متخصصان داخلی و با یاری تمامی ارکان سازمان تامین اجتماعی منجر به موفقیت هایی شد که امروز لازمه تعمیم و استقرار کامل حکمرانی فناوری اطلاعات به معنای واقعی کلمه است.
واژگان کلیدی پیشران های فناوری اطلاعات، کسب و کار هوشمند وهدایت منابع و مصارف، بخش مهمی از مفاهیم حکمرانی فناوری اطلاعات را به تمامی دست اندرکاران و کارشناسان سازمان متذکر می شود.