×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به دنبال افزایش روزافزون تراکنش‌های بانکی در بستر اینترنت، سودجویانی که قصد کلاهبرداری مالی از طریق فیشینگ را از مشتریان کم‌اطلاع بانکی دارند، روش‌های گوناگونی برای مقصود خود بکار می‌گیرند. از این رو رعایت نکات امنیتی در هنگام استفاده از اینترنت‌بانک یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. در این گزارش به مهم‌ترین نکات امنیتی که باید توسط کاربران اینترنت‌بانک یا دیگر درگاه‌های پرداخت اینترنتی رعایت شود، می‌پردازیم.

مشتریان بانکی برای ورود به سیستم اینترنت‌بانک یا انجام پرداخت اینترنتی در درگاه‌های دیگر هرگز نباید از مکان‌های عمومی مانند کافی‌نت‌ها و رایانه افراد ناشناس استفاده کنند. بررسی آدرس درگاه اینترنتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. توجه داشته باشید که نشانی سایت سامانه اینترنت‌بانک تمام بانک‌ها و نیز درگاه‌های پرداخت اینترنتی در مرورگر یارانه یا تلفن همراه شما باید حتما با «http» آغاز شود.

مشتریان بانکی باید از انجام پرداخت‌های اینترنتی از طریق سایت‌های متعلق به موسسات غیرمعتبر و ناشناس در اینترنت خودداری کنند. استفاده از صفحه کلید مجازی سایت راهی مطمئن برای وارد کردن رمز است که رصد آن را ناممکن می‌کند؛ البته باید قبل از آن دقت داشته باشید که به درگاه اصلی متصل شده‌اید و آدرس صفحه پرداخت به درستی در مرورگر نمایش داده شده است.

هرچند الزامی شدن رمز دوم پویا کمک شایانی به کاهش سوء استفاده هکرها از اطلاعات کارت بانکی افراد کرده است، اما با این حال مشتریان بانکی حتما هنگام خرید یا پرداخت قبض در اینترنت از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز خود استفاده کنند.

در مورد اینترنت‌بانک نیز لازم است در انتخاب نام کاربری و کلمه عبور دقت شود تا دیگران نتوانند آن را حدس بزنند. مشتریان بانکی نباید به هیچ وجه ابزار و توکن‌هایی را که بانک جهت ورود به سیستم اینترنت‌بانک و به منظور بالا بردن سطح امنیت به شما تحویل می‌دهد، در اختیار سایر افراد قرار دهند. همچنین ضروری است پس از دریافت توکن‌های امنیتی، در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز عبور آن اقدام کنند.

شماره پیگیری صادر شده در سیستم اینترنت‌بانک، رسید تایید عملیات بانکی است و باید آن را حفظ و نگهداری کرد.

یکی از اقدامات کلیدی که مشتریان را از سرقت از کارت بانکی در امان می‌دارد، درخواست ارسال پیامک از بانک مربوطه است. درخواست ارسال پیامک در انجام تراکنش‌ها و ورود به خدمات غیرحضوری مانند اینترنت‌بانک و غیره، سبب آگاهی مشتری از سوء استفاده احتمالی و جلوگیری از سوء استفاده بیشتر می‌شود.

مشتریان بانکی به محض دریافت پیامک تراکنش، درصورتی که خود آن را انجام نداده‌اند باید نسبت به غیرفعال‌سازی کارت یا تغییر رمز (درصورتی که از رمز ثابت برای تراکنش‌های تا ۱۰۰ هزار تومان استفاده می‌کنند) اقدام کنند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم امنیتی، پرهیز از ترک رایانه بدون خروج قطعی از اینترنت‌بانک است که می‌تواند زمینه سوء استفاده‌های احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.