×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بشیر عمرانی مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌مناسبت دهه مبارک فجر و در آستانه چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در تشریح دستاوردهای این اداره‌کل در دولت مردمی سیزدهم با اشاره به این‌که در حال حاضر، حدود ۷۰۰ هزار نفر از شاغلان مشاغل ساختمانی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند و از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند، گفت: بیمه تأمین‌اجتماعی کارگران ساختمانی یکی از اقدامات ارزشمندی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت. اگرچه براساس قانون مصوب سال ۱۳۵۲ این گروه از کارگران، در برابر حوادث و سوانح ناشی از کار تحت پوشش حمایتی تأمین‌اجتماعی بودند، اما از آنجا که این حمایت تنها مربوط به حوادث و سوانح ناشی از کار بود و بازنشستگی کارگران ساختمانی و سایر حمایت‌های مربوطه در آن پیش‌بینی نشده بود، در سال ۱۳۸۶ و به‌موجب قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مقرر شد کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان‌، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب مربوط به ساختمان نزد سازمان تأمین‌اجتماعی بیمه شوند. تعهدات این بیمه برخلاف قانون قبلی که تنها منحصر به حوادث ناشی از کار بود، به حوادث و بیماری‌ها، غرامت دستمزد، ازکارافتادگی، بازنشستگی و فوت افزایش یافت.

کیوسک خبر ـ وی با اعلام این‌که در کنار حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بهره‌مند از پوشش بیمه اجتماعی، تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر از جامعه کارگران ساختمانی نیز به‌واسطه بیمه‌پردازی در قالب بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده و به‌عنوان مستمری‌بگیر تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند، گفت: با توجه به این که بخشی از منابع این بیمه از محل عوارض صدور پروانه ساختمان تأمین می‌شود، توسعه این بیمه به همه کارگران ساختمانی مستلزم تأمین منابع است اما با این وجود سازمان تأمین‌اجتماعی، از طریق شناسایی و حذف افرادی که کارگر ساختمانی واقعی نیستند، امکان جایگزینی کارگران واقعی را فراهم کرده است.

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: به‌منظور تسهیل در ارائه خدمات به جامعه کارگران ساختمانی، در حال حاضر «سامانه متمرکز کارگران ساختمانی» راه‌اندازی و در ۲۹ استان عملیاتی شده که تا پایان سال‌جاری تمام استان‌ها زیر پوشش این سامانه قرار می‌گیرند و این سامانه امکان مدیریت موضوعات مرتبط با کارگران ساختمانی و رصد اتفاقات این بخش را به وجود می‌آورد. سامانه مذکور از سال ۱۴۰۱ پس از اجرای آزمایشی در یک استان، فعالیت خود را آغاز کرده و داده‌های لازم برای فعالیت این سامانه، از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با کارگران ساختمانی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد.
عمرانی با اشاره به بهبود فرایندها، اصلاح بخشنامه‌ها و رویه‌ها و بهبود تعاملات و سیستم‌های نرم‌افزاری در حوزه نامنویسی سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی این سازمان گفت: با حذف دفترچه‌های درمانی تأمین‌اجتماعی، «سامانه استحقاق درمان» برای اطلاع بیمه‌شدگان از وضعیت بهره‌مندی خود و افراد تحت تکفل از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی راه‌اندازی شد به‌گونه‌ای که در حال حاضر روزانه بیش از ۴ میلیون استعلام موفق در حوزه نامنویسی پشتیبانی می‌شود. ضمناً در حوزه حساب‌های کاربری بیمه‌شدگان در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی نیز با افزایش بیش از ۲٫۵ میلیون نفر در سال جاری، تعداد کاربران این سامانه به بالغ بر ۲۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر رسیده است.
وی بررسی و رسیدگی به امور مربوط به سابقه پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان را یکی دیگر از مأموریت‌های مهم اداره‌کل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد و گفت: در سال‌جاری تاکنون بیش از ۵۹۴ هزار فقره اعتراض بیمه شدگان در این رابطه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته است. همچنین در سال جاری با برگزاری ۱۱۰۷۲ جلسه مربوط به کمیته های احتساب سابقه و بررسی ۱۰۸ هزار فقره درخواست نسبت به احتساب سوابق ۶۹۶۴۲ مورد به میزان حدود ۱۵ میلیون روز اقدام لازم صورت پذیرفته است و با بررسی ۱۲ هزار و ۷۳۵ درخواست اصلاح عناوین شغلی از تحمیل حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به منابع سازمان تأمین‌اجتماعی جلوگیری شده است.
عمرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی به بیمه‌شدگان با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود از راهبردهای مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی است، در نظر داریم تا قبل از پایان سال جاری با ارسال پیامک به بیمه‌شدگان اجباری سازمان، اطلاعات آخرین لیست پرداخت حق بیمه از قبیل کارکرد، دستمزد مشمول کسر حق بیمه، شغل، آخرین کارگاه و شعبه بیمه‌پردازی اطلاع‌رسانی شود که این امر از سال آینده همه ماهه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات مبتنی بر سابقه از پربازدیدترین بخش‌هاست.
مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، ارتباط و تعامل گسترده با سازمان‌ها و نهادهای مختلف نظیر سازمان ثبت احوال، اصناف، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برقرار و این امر منجر به افزایش سرعت پاسخگویی به جامعه ذی‌نفعان و مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی و ارتقای رضایتمندی آنان شده است. همچنین پیگیری و ایجاد تعامل و همکاری با حوزه روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون ماده ۱۴۸ قانون کار، یکی از دستاوردهای بسیار مهم حوزه نامنویسی و حساب‌های انفرادی تأمین‌اجتماعی در دوره جدید مدیریتی محسوب می‌شود که منجر به تدوین و صدور شیوه‌نامه مشترک ماده ۱۴۸ قانون کار و رفع بسیاری از ابهامات، تسریع در ارائه خدمات و احقاق حقوق بیمه‌شدگان شده است.
عمرانی با اشاره به این‌که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار راننده درون و برون‌شهری با استفاده از پوشش بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند، گفت: با وجود عدم تأمین کامل منابع مالی موضوع ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پوشش بیمه‌ای بیش از ۹۰ هزار راننده جدید‌الورود، از محل جایگزینی به میزان ۱۰۰ درصد موارد قطع بیمه‌پردازی رانندگان غیرواقعی انجام شده است.
وی همچنین در مورد برنامه‌های آتی اداره‌کل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طرحی تحت عنوان «کارنامه سوابق » در این اداره‌کل در حال طراحی و تدوین است که این طرح ارائه اطلاعات در حوزه سابقه، دستمزد و عناوین شغلی بیمه‌شدگان را مورد توجه دارد. همچنین برنامه‌های ارتباطی و تعاملی برخط با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در دستور کار قرار دارد. به‌دلیل نبود زیرساخت‌ لازم در برخی سازمان‌های مورد تعامل، ارتباط برخط با بخشی از این نهادها برقرار نیست، اما به‌واسطه وجود زیرساخت‌های اشاره شده در تأمین‌اجتماعی، برنامه توسعه تعاملات برخط با سازمان‌های مذکور در دستور کار قرار دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.