×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تحول دیجیتال از ضرورت تا الزام برای بقا/ صنعت بیمه به مدیریت نوآوری نیاز دارد تا به قربانگاه نرود

تحول دیجیتال برای شرکت های بیمه در سر اسر دنیا و ایران از یک مفهوم پیچیده مربوط به آینده، به یک اولویت اصلی تبدیل شده است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، این تحول دیجیتال یک مسیر پیوسته و طولانی مدت است و شرکت های بیمه باید با رویکردی مرحله ای یا تصاعدی به سراغ آن بروند. برنامه های تحول دیجیتال باید به صورت وسیع و در همه ارکان شرکت اعمال شود و شامل اصول اساسی همچون مدیریت نوآوری، تاکید بر تجربه و مدلهای جدید باشد.
خبرنگار پایشگر در چهاردهمین گزارش تحلیلی خود از واکاوی مسایل و مشکلات صنعت بیمه، در این شماره، به بررسی ضرورت ایجاد کمیته تحول دیجیتال در شرکتهای بیمه میپردازد.
همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، اصول اساسی مورد اشاره میتواند ارزشهای ملموس و غیر ملموسی را همچون کاهش هزینه، بهبود تجربه مشتری و کارایی در صدور بیمه نامه در زنجیره تامین شرکتهای بیمه ایجاد کند. تحول دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی سازمان ها در سراسر جهان است و پیش بینی می شود شرکت هایی که قادر به تطبیق با تغییرات عصر دیجیتال نباشند قربانیان این تحول خواهند شد.

این تحول بسیاری از کسب و کارها را محو خواهد کرد، همچنان تعداد زیادی کسب جدید خلق میکند و شرکتهای سازگار که می توانند خود را با روندهای فناوری تطبیق دهند، باقی خواهند ماند. به زبان ساده تحول دیجیتال، سیر دگردیسی الزامی عصر حاضر و تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوریهای تحولآفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشنهای موبایل، رسانههای اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیلگری داده، هوش مصنوعی و بلاکچین از مهمترین انواع فناوریهای تحولآفرین هستند.
بسیاری از شرکت های بیمه به خاطر نیاز به نوآوری و محدویت فناوریهای فعلی، دست به برنامههای تحولی در هسته مرکزی کسب و کار خود زده اند. این سرمایه گذاری ها به معنی مهیا کردن شرایط اولیه برای حرکت در عصر دیجیتال بوده است که شرکت های بیمه را قادر ساخته از اسناد دیجیتالی و غیر کاغذی استفاده کنند، داده ها را به صورت آنلاین وارد کرده و از نرم افزارهای موبایلی استفاده کنند.
همچنین فناوری های پیشرفته تری که کارایی بالاتر و کاهش هزینه بیشتری برای فعالیت های پایه ای در سازمان به همراه دارد مستلزم سیستم های مرکزی منعطف تر و قوی تری است. اتصال برنامه های تحول دیجیتال به برنامههای تحول هسته مرکزی کسب و کار به شرکت های بیمه ای کمک می کند تا از منابع خود به نحو احسن استفاده کنند.

امروزه مشتریان توقع دارند همان تجربهای که در خردهفروشی، بانک و صنعت گردشگری برایشان ایجاد میشود، در بیمه هم داشته باشند. مشتریان تمایل دارند خدمات مورد نظرشان را در هر زمان، هر مکان و هر کانال ارتباطی که برایشان سهولت بیشتری دارد، دریافت نمایند.و روندهای فناوری سرعت تحول بیمه را بیشتر و مقرون به صرفهتر میکنند. تحول بیمه با کمک فناوریهایی که به صورت گسترده توسط افراد جامعه مورد استفاده قرار میگیرد، پذیرش آن را سادهتر خواهد کرد.
شرکتهای بیمهای که با کمک این تحول خود را اصلاح میکنند میتوانند فرآیندهای پر خطا، کند و پرهزینه را خودکار کرده و از این طریق دقت، سرعت و کارایی خود را بالا ببرند. این شرکتها می توانند عملیات فعلی را ساده سازی کرده و از این طریق دستاوردهای سریع الوصولی بدست آورند.
باید توجه کرد که برای بدست آوردن موفقیتهای بلندمدت و چابکی بیشتر لازم است بهطور پیوسته به کسب قابلیتهای دیجیتال پرداخت. با این تعریف، استراتژیهای تحول دیجیتال میتواند به طور گسترده در سطح سازمان اعمال شده و یک سری اصول مرتبط به هم را شامل شود.

مدیریت نوآوری:
امروزه شرکت های بیمه برای حفظ ارتباط خود با مشتریان و شخص سازی بیشتر محصولات برای آن ها باید طیف وسیع تری از محصولات را در سبد خود داشته باشند. در اینجا تکنیک های مدیریت سبد نوآورانه و توانایی طراحی سریعتر و نوآورانه تر محصولات ضروری است. البته نوآوری تنها مربوط به محصولات نیست. برنامههای تحول دیجیتال به نوآوری در فرآیندهای پشتیبانی (مانند فرآیندهای مدیریت خودکار درخواست خسارت) نیز نیاز دارد.
با از میان برداشتن موانع تکنولوژیکی راه برای نوآوریهای بیشتر فراهم میشود. برای مثال دادههای یکپارچه تر از سنسورهای درون خودرو و ساختمان میتواند به ایجاد بیمه نامه های هوشمندانه تر کمک کرده و راه را برای ایجاد مدلهای جدیدتری از محصولات مانند “بیمه نامههای متناسب با مصرف” فراهم کند. همچنین بیمههای فردبه فرد با به وجود آمدن اجتماعات در رسانههای اجتماعی آسانتر شده است.

تاکید بر تجربه:
هدف بسیاری از برنامه های تحول دیجیتال بهبود تجربه مشتریان به واسطه ارتباط نزدیکتر و مستقیم تر با آنها است. مشتریان بیمه در جهان ارزش فوقالعاده زیادی برای کیفیت تجربه دیجیتال قائل هستند. ارتقاء تجربه مشتری و تمایل روزافزون مشتریان به حرکت به سمت ارائه دهندگان خدمات جدیدتر، شرکت های بیمه را بر آن داشته تا پاسخگویی، شفافیت و اثربخشی خود را افزایش دهند.
تجربه خوب از طریق سهولت در تعاملات ایجاد میشود. برای داشتن این تجربه، سازمان باید قابلیت تشخیص مشتریان را در چند کانال مختلف داشته باشد و خدمات همگونی در این کانال ها به آنها ارائه دهد. مشتریان انتظار دارند اطلاعات و چارچوب های نامتناقضی در تمام این کانالها دریافت کنند. سازمان باید صرف نظر از کانال ارتباطی تشخیص دهد که مشتری در کجای سفر خود قرار دارد و این سفر را به خوبی مدیریت کند. برای تحقق این امر، بیمه ها باید قادر باشند مدیریت خوبی برای فرآیندها، آموزش، حکمرانی و کنترل ایجاد کنند.

مدل های جدید:
با توجه به عقب افتادگی در مسیر تحول دیجیتال، بیشتر شرکت های بیمه به دنبال گزینه های جدیدی برای بهبود قابلیت های دیجیتال خود هستند. این گزینه ها شامل شراکت یا تصاحب فینتک ها و اینشورتک ها ، توسعه داخلی فینتک ها، ایجاد آزمایشگاه های نوآوری، و همکاری و شراکت با رهبران فناوری خارج از صنعت میشود. همچنین ایجاد یک اکوسیستم برای ارائه خدمات و محصولات در این صنعت پتانسیل بالایی برای خلق ارزش دارد.
البته از آنجایی که تحول دیجیتال برای شرکت های بیمهای مختلف، متفاوت میباشد، تمام این استراتژیها می تواند درست باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.