×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، مهدی نصر در جلسه کارگروه تخصصی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی با ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که تحریم‌ها این فرصت را ایجاد کرده که بتوانیم با اتکا به توان داخلی حتی افزایش تولید نیز داشته باشیم، اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان در دوره تحریم با همت و تلاش شبانه‌روزی پولادمردان عرصه صنعت، مانند گذشته طرح‌ها و پروژه‌های ملی بسیاری را به بهره‌برداری رسانده و با افزایش تولید، تلخی تحریم‌ها را به شیرینی ایستادگی تبدیل کرده است.

وی با بیان این که فقط با ساز وکار استاد و دانشجو نمی‌توان در صنعت کار بزرگ انجام داد، ادامه داد: صنعت‌ نیازمند افراد مدرک‌دار نیست؛‌ بلکه‌ به نیروهای‌ کاربردی‌ متخصص‌ و تحول‌گرا نیاز دارد، متخصصانی که‌ بتوانند ایده بدهند و ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی تبدیل کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان افزود: بررسی‌ وضعیت‌ صنعتی‌ و تحقیقاتی‌ کشور نشان‌ می‌دهد که‌ رابطه‌ محکمی میان‌ دانشگاه‌ و صنعت‌ آن‌طور که‌ باید وجود ندارد؛ اگرچه‌ ممکن‌ است‌ در برخی‌ موارد ارتباط‌ منطقی‌ و مناسبی‌ هم برقرار شده‌ باشد؛ اما کافی نیست.

نصر با اشاره به راهکارهای درآمدزایی عنوان کرد: پژوهش‌های‌ دانشگاهی‌ باید با دپارتمان‌بندی، نمونه‌برداری از الگوها و استفاده از امکانات در راستای‌ حل معضلات‌ صنعتی‌ کشور انجام شوند. متأسفانه کمتر اتفاق می‌افتد که استادان دانشگاه برای پیشنهاد موضوع تحقیقاتی یا پایان‌نامه به دانشجویان خود، ابتدا از صنعتگران برای آگاهی از نیازهای تحقیقاتی آن ها استعلام کنند؛ ولی دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر پیش‌قدم بوده و اقدامات خوبی را انجام داده است.

وی با تأکید بر ساختارسازی دانشگاه تصریح کرد: چنانچه دانشگاه ساختارسازی نکند، تعامل صنعت با دانشگاه فقط در حد کارهای مطالعاتی باقی خواهد ماند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ذوب‌آهن اصفهان با بیان این که حضور دانشگاه در صنعت لازم است؛ ولی کافی نیست، تصریح کرد: پیوند بین دو بخش‌ علوم‌ و فناوری‌ با دانشگاه‌ و صنعت‌ ضعیف‌ و ناپایدار است‌ و کمتر محصول‌ تولیدی‌ را پیدا می‌کنیم که‌ از فرایند تحقیق‌ و توسعه‌ به‌دست‌ آمده‌ باشد، از این رو دانشگاه باید بتواند با ارائه ایده‌های خلاق و راهکارهای کاربردی اعتماد صنعت را جلب کند.

این فعال صنعت با اشاره به توانمندی ذوب‌آهن در تولید اظهار کرد: با توجه به این که ذوب‌آهن اصفهان امسال شتاب بیشتری در تولید دارد، چنانچه دانشگاه ایده‌های ناب را با نقشه اجرایی برنامه‌ریزی‌شده و زمان‌بندی‌شده به ذوب‌آهن ارائه دهد با همکاری و تعامل به رشد تولید خواهیم رسید. 

نصر اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت و مدیریت جهادی می‌تواند رسالت خود را در زمینه تحقق شعار سال به انجام رساند که البته پیگیری‌ها و اقدامات انجام‌شده تاکنون نشان‌دهنده این ظرفیت بالا به ویژه در استان اصفهان است.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی ذوب‌آهن اصفهان نیز با تأکید بر توانمندی نیروی انسانی در توسعه سازمانی اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان آمادگی دارد در راستای افزایش بهره‌وری کارکنان و خانواده زیر پوشش ایشان با هرگونه طرح نوآورانه در این زمینه همراهی و مشارکت کند.

مهدی بهرامی اضافه کرد: قطعاً توانمندی استادان در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان می‌تواند به ما در تحقق این امر کمک کند و در همین راستا طرحی با این دانشگاه در حال انجام است.

بابک بیگی، عضو هیئت مدیره ذوب‌آهن اصفهان هم با اشاره به چالش‌های ارتباط صنعت و دانشگاه تصریح کرد: با تعامل بهتر میان صنعت و دانشگاه، می‌توان زمینه توسعه شکوفایی و خودباوری کشور را مهیا کرد. از این رو با تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و دانشگاه می‌توان این فاصله را از بین برد.

بیگی، افزود: چنانچه دانشگاه با ارائه برنامه‌های تخصصی، راندمان صنایع را  افزایش دهد، قطعا صنعتگران نیز از این وضعیت استقبال می‌کنند.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب آهن اصفهان نیز با اشاره به توانمندی‌های ذوب‌آهن اصفهان در راستای تولید انواع ریل و به‌کارگیری آن در خطوط ریلی کشور، گفت: تولید ریل ملی، کار بسیار بزرگی است که کارشناسان و متخصصان ذوب‌آهن اصفهان توانسته‌اند برای نخستین‌بار آن را تولید کنند.

مرتضی شیرین‌پرور با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان مؤثرترین مؤلفه‌های تحقق پایدار اقتصاد با تحول در عرصه علم و دانش می‌توانند در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تأثیر بسیار مطلوبی داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.