×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تایید اعتبار طرح‌های تامین اجتماعی برای شرکت در رقابت تجربه موفق ایسا (۲۰۲۱)

محبوبه افسری، کارشناس اداره کل امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی

کیوسک خبر ـ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی در پشتیبانی فنی از سازمان‌های تامین اجتماعی، شناسایی، تبادل و به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق بین سازمان‌های عضو اتحادیه است.
از دیدگاه ایسا، منظور از تجربه موفق، هر نوع برنامه عملیاتی، فرایند، پروژه یا فناوری اجرا شده در سازمان‌های تامین اجتماعی است که راهکارهای نوآورانه را برای رفع چالش های موجود به مورد اجرا گذاشته و موجب پیشرفت و توسعه کارآمد و اثربخش ظرفیت‌های اجرایی و عملیاتی سازمان متبوع شده باشند.
در هر دوره مدیریت سه ساله ایسا، رقابت تجربه موفق در بین سازمان‌های عضو اتحادیه در مناطق قاره‌ای (آسیا و اقیانوسیه، آفریقا، اروپا و امریکا) برگزار می‌شود. جایزه این رقابت به تجربیات موفق در مدیریت و اجرای راهکارهای خلاقانه اعطا می‌شود و فرصتی منحصر به فرد برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورد تا ابتکارات و راهکارهای نوین خود را با سازمان‌های همتا در سراسر جهان به اشتراک گذارند.
در جریان این رقابت، برنده جایزه اصلی و دریافت‌کنندگان تقدیرنامه‌ها از سوی یک هیات داوری بین‌المللی انتخاب می شوند. تمامی تجربیات موفق منتخب هر رقابت، در پایگاه داده تجربیات موفق سایت ایسا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.
پیرو فراخوان اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی در اسفند ۱۳۹۹ و دعوت از سازمان‌های عضو جهت شرکت در رقابت تجربه موفق در منطقه آسیا و اقیانوسیه (۲۰۲۱)، و تاکید مدیر عامل محترم سازمان به حضور فعال سازمان تامین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در این رقابت، مراتب بلافاصله به همه معاونت‌ها و ادارات مستقل ستادی اعلام شد.
در جریان مذاکرات شفاهی، اهمیت شرکت در این رقابت، ضرورت معرفی سطح دانش تخصصی و توانمندی سطوح مدیریتی و کارشناسی و ارائه گزارش دستاوردهای ارزشمند سازمان به نهادهای بین‌المللی، برای معاونین و مدیران محترم ستادی تبیین شد. در مجموع، تعداد ۵۳ طرح از حوزه‌های مختلف سازمان به اداره کل امور بین‌الملل ارسال شد.
پس از برگزاری نشست‌های متعدد کارشناسان امور بین‌الملل با نمایندگان محترم معاونت‌ها و ادارات کل ستادی، تمامی طرح‌های واصله با لحاظ مولفه‌های مهمی از قبیل عنوان و موضوع طرح، یکپارچه‌سازی و انسجام طرح‌ها، پرهیز از موازی‌‌کاری، به‌روز‌رسانی داده‌های آماری، بازنگری نتایج کمی و کیفی ارزشیابی‌های انجام شده و انطباق راهکارهای رسیدگی به چالش‌ها با رهنمودهای تخصصی ایسا، مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شدند. در نهایت، تعداد ۴۲ طرح تجربه موفق، پس از ترجمه و تنظیم نهایی در قالب الگوی استاندارد ایسا، در پورتال رقابت تجربیات موفق مرکز تعالی اتحادیه با موفقیت بارگذاری شدند.
با عنایت به مکاتبات واصله از دبیرخانه اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی، طرح‌های ارسالی توسط تیم کارشناسان مرکز تعالی ایسا مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند.
طرح‌ها و پروژه‌های تجارب موفق که در این مرحله از رقابت به تایید اعتبار رسیده‌اند، به هیات داوری بین‌المللی ارائه می‌شوند. تعیین و معرفی طرح برنده جایزه رقابت و همچنین رده‌بندی سایر طرح‌های مورد تایید برای اهدای انواع تقدیرنامه‌ها بر عهده این هیات است.