×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تاییدطرح پرداخت تسهیلات بهبود معیشت مستمری بگیران تامین اجتماعی برای شرکت در رقابت تجربیات موفق سازمان های عضو ایسا

محسن علیزاده،کارشناس ارشد مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی بازنشستگان

اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) تشکیلاتی بین المللی برای سازمان های تامین اجتماعی کشورهاست که نقشی اساسی در تدوین و اجرای سیاست های راهبردی اعضای خود برعهده دارد. این سازمان در سال ۱۹۲۷ با درخواست تعدادی از کشورهای اروپائی با هدف اشتراک گذاشتن تجارب، اطلاعات و هماهنگی های ملی در زمینه طرح های بیمه های اجتماعی و تحت نظارت سازمان بین المللی کار (ILO) ایجاد شد.
تاکید بر استقرار عدالت اجتماعی یکی از ویژگی های برجسته این نهاد به شمار می رود. هم اکنون ۳۲۷ سازمان تامین اجتماعی از ۱۵۷ کشور جهان در اروپا، آفریقا، آمریکا، آسیا و اقیانوس آرام عضو آن هستند و (ISSA) به یک سازمان بین المللی نهادهای تامین اجتماعی و محلی برای مباحث حرفه ای تامین اجتماعی تبدیل شده است. پاسخ به مسائل مهمی مانند عواقب ناشی از بحران های مالی و اقتصادی بر عملکرد سازمان های تامین اجتماعی، بررسی تحولات اجتماعی و جمعیت شناختی و نوآوری در خدمت به رسالت اصلی (ISSA) ، ترویج و توسعه تامین اجتماعی در سراسر جهان با هدف پیشبرد شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم بر اساس عدالت اجتماعی از جمله برنامه های آن به شمار می رود. یکی از اقدامات مهم این نهاد بین المللی دریافت گزارشات، پیشنهادات، ایده ها و طرح های سازمان های عضو و انتخاب طرح های برتر در فضایی رقابتی است. طرح ها از منظر ارتباط موضوعی، قابلیت انطباق و رعایت شاخص های کمی و کیفی رهنمودهای موجود و تنظیم طبق الگوی استاندارد پایگاه داده های (ISSA) مورد بررسی و داوری قرار می گیرند. طرح های شرکت کننده در این رقابت که مورد تایید و پذیرش مرکز تعالی (ISSA) و هیات داوری بین المللی واقع می شوند در سه سطح مختلف برای اعطای تقدیرنامه، تقدیرنامه ویژه و گواهینامه تایید تجربه موفق طبقه بندی می شوند. خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی در این زمینه از سابقه درخشانی برخوردار است. بارگذاری طرح پرداخت تسهیلات بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای شرکت در رقابت تجربیات موفق سال ۲۰۲۱ در پرتال ویژه مرکز تعالی (ISSA) نشانگر اهمیت و پیشرو بودن سازمان تامین اجتماعی و معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان ها از منظر ارائه خدمات اثربخش به جامعه مخاطبان خود می باشد.
گفتنی است پیشتر و در جریان برگزاری اجلاس منطقه ای تامین اجتماعی آسیا و اقیانوسیه که در شهرکوالالامپور مالزی برگزار شد، از میان ۱۹ طرح ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی از ۴ طرح تقدیر و همچنین ۱۵ طرح نیز واجد شرایط اعطای گواهینامه تائید تجربه موفق شدند.
نکته مهم این که ۳ طرح از ۱۵ طرح دریافت کننده گواهینامه تایید تجربه موفق شامل: طرح کرامت رضوی (اعزام رایگان بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به سفر زیارتی مشهد مقدس) طرح نسیم سلامت (برگزاری المپیادهای ورزشی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی) و طرح کارگاه های ارتقای سطح سواد سلامت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی مورد توجه اعضاء قرار گرفتند و جوائز آن از سوی رییس اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی در حضور نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ هیات از ۵۶ کشور عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه به نماینده سازمان تامین اجتماعی اعطا شد. طرح های برگزیده در بانک اطلاعاتی و پایگاه داده های تجربیات موفق سایت (ISSA) بارگذاری و با همه سازمان های عضو اتحادیه به اشتراک گذاشته می شوند.
اگر چه در سال های اخیر شیوع ویروس کرونا تغییرات شگرفی را بر کمیت و کیفیت تعاملات اجتماعی و به تبع آن کارکردها و وظایف سازمان تامین اجتماعی به دنبال داشته است. اما علیرغم وجود مشکلات و محدودیت های متعددی که بر سر راه کاهش اثرات و تبعات منفی اقتصادی بر بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران وجود داشت، اعطای تسهیلات بانکی با بهره گیری از سامانه غیر حضوری به این عزیزان توسط معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان ها به مرحله اجرا درآمد. موضوعی که خوشبختانه در قالب طرح پرداخت تسهیلات بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای شرکت در رقابت تجربه موفق سازمان های عضو (ISSA) در منطقه آسیا و اقیانوسیه – ۲۰۲۱ مورد بررسی و اعتبار سنجی قرار گرفت و برای تعیین سطح جایزه دریافتی به هیات داوری بین المللی ارسال شد.