×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳
تاثیر افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن بر بازار ایران /  زور اُمیکرون به بازارهای جهانی نمی‌رسد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از آیروپکس، مهرداد اکبریان در رابطه با وضعیت بازارهای جهانی سنگ‌آهن افزود: بازار جهانی سنگ‌آهن و بازار داخلی این نهاده در حال حاضر بحث جدایی دارند و رابطه‌ای بین سنگ‌آهن ایران و سایر نقاط جهان وجود ندارد چراکه جلوی صادرات ایران گرفته شده و دیگر صادراتی نداریم.
وی با بیان اینکه ارتباط بازار سنگ‌آهن ایران به طور کامل از بازارهای صادراتی قطع شده است، گفت: پیش از این، پیش‌بینی می‌شد که قیمت سنگ‌آهن تا حدود شش ماه آینده در محدوده ۱۰۰ دلاری نوسان داشته باشد، اما این اعداد کمی خوش‌بینانه شده‌اند زیرا تصور می‌شد با توجه به اتفاقات و شرایط حال حاضر جهان و همچنین، سیاست‌های چین در جهت کاهش تولید فولاد قیمت سنگ‌آهن به سطح‌های پایین‌تری برسد.
رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: فعلا بر اساس آخرین سیاست‌هایی که وجود دارد، فعالان حوزه سنگ‌آهن کشور نمی‌توانند صادرات سنگ‌آهن داشته باشند و کلیه صادرات سنگ‌آهن کشور در حد بسیار ناچیزی است که قسمت عمده آن مربوط به سنگ‌آهن هماتیت سیمانی است که کشوری مانند عراق مشتری اصلی آن است.
اکبریان می‌گوید: در حال حاضر، صادرات سنگ‌آهن کشور به دلیل نداشتن مجوز صادرات صفر است و در دیگر بخش‌ها مانند کنسانتره و گندله هم همین وضعیت برپاست. با این حال، گندله تحت برخی از شرایط به دلیل اینکه میزان تولید آن مازاد مصرف کشور است، مجوز صادرات برای آن اهدا می‌شود.
وی در این باره افزود: در ستاد تنظیم بازار چند سال پیش شرایطی به وجود آمد که در حدود ۲ میلیون تن گندله نسبت به نیاز کشور مازاد بود و همه فعالان بر این عقیده بودند تا این ۲ میلیون تن به متقاضیان آن داده شود تا از کشور خارج شود و بازار به تعادل برسد. در آن زمان گندله‌سازی با زیان انباشته مواجه بود و دولت نیز به سنگ‌آهن و کنستانتره‌ فشار قیمتی وارد می‌کرد اما با این حال مجوز صادرات داده نشد.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به اینکه سویه جدید ویروس کرونا تأثیر زیادی روی بازارهای جهانی نداشته است، تصریح کرد: شوکی که به واسطه کرونا به بازارهای جهانی وارد شد و وحشتی که مردم از این ویروس دیدند، بسیار گسترده‌تر بود چراکه رویه زندگی افراد تغییر کرد و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند و دولت‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کردند که همه این مسائل باعث شد تا تقاضای فولاد کاهش یابد. به مرور زمان، جهان توانست شرایط نوبت‌های کاری و میزان عرضه و تقاضا را مدیریت کند و بسیاری از کشورها به شرایط متعادل رسیدند، اما سویه اُمیکرون نمی‌تواند شرایط خاصی را مانند بیماری کووید-۱۹ برای صنایع و بازارهای جهانی به وجود آورد.