×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، وجود جمعیت جوان در منطقه خاورمیانه موجب شده است بانک‌های این منطقه از بانکداری سنتی به سمت برندسازی جدید و گسترش ارتباط خود با جمعیت جوان حرکت کنند. این حرکت رو به جلو به تغییر و بین‌المللی‌سازی تدریجی نشان‌های بانک‌های اسلامی و خاورمیانه منجر شده است.

حدود ده سال پیش، در بحبوحه رکود اقتصادی، بانک‌های اسلامی لزوم تجدیدنظر در مورد نشان‌های ارائه شده برای مخاطبان خود را درک کردند. در همین راستا، بانک وربه در سال ۲۰۱۴ با کمک یک گروه مشاوره برندسازی مستقر در لندن از لوگوی جدید خود رونمایی کرد.

بانک وربه توسط دولت کویت در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و ۷۶ درصد سهام آن به شهروندان کویتی اعطا شد. این بانک از هر جهت جدید و یک بانک متعلق به آحاد مردم به حساب می‌آمد. هویت اولیه این بانک، سنتی و متعارف بود لذا آنها برای انتخاب لوگوی اولیه خود، نماد درخت نخل را انتخاب کرده بودند تا نشان‌دهنده مفهوم کامیابی و رفاه باشد.

گروه مشاوره برندسازی مستقر در لندن با در نظر گرفتن تعهد بانک وربه به استفاده از راهکارهای نوآورانه بانکی، سعی کرد یک لوگوی جدید و امروزی را برای بانک طراحی کند. به همین منظور، آنها یک پالت رنگی را انتخاب کردند تا برای بانک یک حس برتری به همراه داشته باشد. این لوگو از رد بجای مانده‌ی یک قایق بادبانی در حال عبور از آب، الهام گرفته شده بود تا سهولت قایقرانی را نشان دهد و حس حرکت در مسیر پیش رو را به مخاطبان منتقل کند.

بانک وربه کویت جدیدترین مورد از مجموعه بانک‌های اسلامی است که با رهایی از برنامه‌های محدود منطقه‌ای، سعی در جذب مخاطبان گسترده‌تری در نقاط مختلف دنیا دارد.  

 برخی بانک‌ها همچون بانک نور نیز در گذشته به ارزش‌های بانکداری اسلامی به عنوان نقطه تمایز برند خود نگاه می‌کردند. لذا با قرار دادن واژه اسلامی در برند خود، نام «بانک اسلامی نور» را برای خود برگزیدند. بدیهی است هر بانکی که به ارزش‌های شریعت به عنوان یک مجموعه قوانین بنگرد، مخاطب و برند خود را به یک موقعیت بسته محدود می‌کند. این در حالی است که اگر خودتان را یک بانک اخلاق‌مدار بدانید، پذیرای مخاطب بیشتری می‌شوید که به دنبال رعایت ارزش‌های اخلاقی در بانکداری هستند. در همین راستا، بانک اسلامی نور پس از مشورت با شرکت رسانه‌ای وولف اولینز در زمینه برندینگ، در سال ۲۰۱۴ واژه اسلامی را از برند خود حذف کرد و با نام جدید «بانک نور» فعایت‌های خود را در سطح گسترده‌تری ادامه داد.  

 خانه مالی خلیج فارس (GFH) نیز دو سال بعد یک تغییر مشابه را تجربه کرد؛ در حالی که هویت سابق خانه مالی خلیج فارس بر نشانه‌های بصری سنتی ناشی از فرهنگ عربی، همچون خطاطی و الگوهای اسلامی متمرکز بود، لوگوی جدید آن بین‌المللی‌تر بود. این امر باعث شد تا GFH بهترین نتایج خود را از سال ۲۰۰۹ گزارش کند و شاهد نتایج مثبت تغییر برند خود باشد.  

با وجود آنکه برندهایی مانند بانک وربه، بانک نور و GFH به عنوان بانک‌های بین‌المللی از جایگاه مناسبی برخوردار شدند، اما باز هم نسبت به تبعیت از موازین شریعت، اطمینان حاصل می‌کردند و ارزش‌های اخلاقی بخشی از برند آنها محسوب می‌شد. این بانک‌ها تفسیر جدیدی از موضوع انطباق با شریعت ارائه کردند. بر همین اساس، بانک میثاق اصل پایبندی به ارزش‌های شریعت را به عنوان یک اصل رهایی‌بخش و مترقی تفسیر کرد. برند این بانک نیز تحت هدایت آژانس برندسازی به نام «Ohi Leo Burnet» متحول شد. بانک میثاق که به عنوان یک بانک سنتی راه‌اندازی شده بود، به تدریج به یک شرکت دارای طیف وسیعی از کانال‌های ارتباطی، محصولات و خدمات تبدیل شد و با نیازهای مشتریان آگاه به فناوری‌های دیجیتال انطباق یافت. سریکانت ویسواناتان؛ معاون مدیر عامل آژانس «Ohi Leo Burnet» در این رابطه بیان داشت: «بانک‌های اسلامی این پتانسیل را دارند که صادق و ساده جلوه کنند و ارزش‌های انسانی را در بستر شریعت تقویت نموده و آنها را در درون برند خود جای دهند. »

بانک‌های اسلامی در خاورمیانه با ارائه پیشنهادات گسترده‌تر و برندهای به روز شده در هر سال، در حال ایجاد موقعیت‌های جدید برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان خود هستند. البته فضا همچنان برای بهبود و گسترش خدمات وجود دارد؛ چراکه بانکداری دیجیتال خاورمیانه همچنان فاقد بهترین و جدیدترین شیوه‌های جهانی است. اگر چه برخی بانک‌ها وضعیت شعب خود را بهبود بخشیده‌اند، اما همچنان رویداد مهم و قابل‌توجهی در جهت متحول ساختن این بخش اتفاق نیفتاده است. بانک‌های خاورمیانه برای حفظ  بقای خود نیازمند کارکنان بهتر آموزش‌دیده، تجربیات‌ دیجیتالی منعطف‌تر و تمایل بیشتر جهت تغییر فرهنگ خدمات‌دهی‌شان در یک بازه زمانی ده ساله هستند.  

اینکه آیا بانک‌های منطقه خاورمیانه در حال اجرای اصول شریعت هستند یا خیر، مسئله‌ای اساسی برای آنها در پذیرش فرایندهای دیجیتالی است. بانک‌های اسلامی از این فرصت برخوردارند که از بازار بین‌المللی وسیع‌تری بهره‌مند شوند. نسل‌های قدیمی ممکن است به روش‌های سنتی بانکداری وفادار بمانند اما جوانان انتخاب‌های متفاوت‌تری خواهند داشت. برخی بانک‌ها همچون بانک میثاق با هویت‌های جدید خود در تلاش هستند تا روش‌های هوشمندانه‌تری برای متعادل‌سازی ارزش‌های شریعت با نیازهای نوین ارائه دهند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت گزارش کامل این خبر به این نشانی مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.