×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که با حضور رییس بنیاد مستضعفان، استاندار لرستان، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی و جمعی از مدیران و کارشناسان این پروژه همراه بود، مدیرعامل گروه مپنا گفت: نیروگاه خرم‌آباد محصول دستاوردهای مپنا است که جزء پنج نیروگاه ساز برتر دنیا محسوب می‌شود. مپنا امروز علاوه بر ساخت نیروگاه، سازنده برترین و پیچیده‌ترین تجهیزات نیروگاهی است و برای رسیدن به این سطح از فناوری به سطوح دینامیک، ترمودینامیک، کنترل، برق و دانش روز جهانی دست یافته‌ایم.  
عباس علی‌آبادی، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید و با تقدیر از بنیاد مستضعفان در گام برداشتن در زمینه ایجاد زیرساخت‌های کشور، خاطرنشان کرد:  نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد از جمله نیروگاه‌هایی است که داخلی بوده و حدود ۶۶ درصد پرسنل این پروژه از نیروهای بومی همین استان هستند که با توجه به تخصصی بودن کار در نیروگاه، این موضوعی بی‌سابقه است.
وی پیشبرد امور اجرایی احداث نیروگاه خرم‌آباد را مدیون کار جمعی دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تلاش می‌کنیم تا بخش بخار نیروگاه نیز تا سال آینده وارد مدار شود که محقق شدن این امر سبب تأثیرات زیست محیطی بهتر و کاهش هزینه سوخت کشور خواهد شد.
نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان در بورس عرضه می‌شود
رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: قرارداد فاز دوم نیروگاه خرم‌آباد با حمایت بنیاد مستضعفان و مشارکت گروه مپنا و گروه صبا به زودی امضا خواهد شد و توافق در این زمینه صورت گرفته است.
پرویز فتاح اظهار داشت: مجوز احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد را زمانی که وزیر نیرو بودم در سال ۱۳۸۴ صادر کردم و شرایط به‌گونه‌ای شد که امروز در جایگاه ریاست بنیاد مستضعفان در افتتاح آن حضور داشته باشم.
وی از رفع مشکلات پیش روی این نیروگاه خبر داد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نیروگاه خرم‌آباد هزینه شده و تا پایان سال نیز هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر را تأمین و تزریق خواهیم کرد.
فتاح تصریح کرد: از ویژگی‌های مهم این نیروگاه آن است که ساخت احداث، نصب و نگهداری توسط متخصصان داخلی انجام شده است.
وی از فعالیت‌های جدی بنیاد مستضعفان در زمینه سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خبر داد و افزود: همه نیروگاه‌ها را در بورس عرضه خواهیم کرد و نیروگاه خرم‌آباد نیز در اولین فرصت وارد بورس خواهد شد تا مردم از تولید و سود آن سهیم باشند.
تراز تولید برق استان لرستان مثبت شد
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این مراسم گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه خرم‌آباد، تراز تولید برق این استان صعودی شده است.
محسن طرزطلب، نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد را بزرگترین نیروگاه حرارتی استان لرستان نامید و خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم واحد بخار این نیروگاه نیز تکمیل شود تا با بهره‌برداری حداکثری از این نیروگاه، شاهد ارتقای راندمان باشیم.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، از برنامه‌ریزی جهت امضای تفاهم‌نامه میان گروه صبا، گروه مپنا و شرکت برق حرارتی خبر داد تا از محل مطالبات گروه صبا از وزارت نیرو، فاز دوم این نیروگاه آغاز شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی برای راه‌اندازی نیروگاه کلاس F در استان لرستان، اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکلاتی مانند تأمین آب،  عملیات ساخت این پروژه با سرعت بیشتری توسط گروه مپنا ادامه یابد.
طرزطلب تزار تولید برق استان لرستان را منفی دانست و گفت: با بهره‌برداری از نیروگاه خرم‌آباد، تراز تولید برق استان لرستان به آرامی روند صعودی گرفته و مثبت خواهد شد تا علاوه بر تأمین کامل برق مورد نیاز این استان، در تأمین برق سایر استان‌های همجوار نیز اثرگذار باشد.
وی بر ضرورت افزایش سرعت ساخت واحد بخار نیروگاه خرم‌آباد تأکید و خاطرنشان کرد: امروز افزایش راندمان و جلوگیری از هدررفت انرژی بیش از گذشته دارای اهمیت بوده و نیازمند ساخت واحدهای بخار و راندمان موجود در این بخش است.
پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد
پروژه نیروگاه خرم‌آباد در کیلومتر ۱۰ جاده کمربندی اندیمشک احداث شده و متشکل از یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد ۱۶۲ مگاواتی گازی و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخاری، جمعا به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات است که در ساخت آنها از توربین‌های گازی V94.2 (Ver. 5) و توربین بخار E Type ساخت شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا، بویلرهای بازیاب حرارتی (HRSG) با مشعل اضافی ساخت شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا و سیستم برق و کنترل ساخت شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا، سیستم خنک‌کن  ACC، پست و خط انتقال برق ۲۳۰ کیلوولت و در محدوده شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا استفاده شده است.
کارفرمای پروژه، شرکت مولد نیروی خرم‌آباد، مدیر طرح، شرکت توسعه انرژی متین و مشاور کارفرما و دستگاه نظارت نیز شرکت مشانیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.