×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی بین‌المللی تکافل پژوهشکده بیمه با حضور مقامات صنعت بیمه کشور و مدرسان این دوره روز سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ‌در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، اولین دوره آموزشی بین‌المللی تکافل پژوهشکده بیمه با حضور مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، دکتر محمد مهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، اعضای هیات عامل و مدیران بیمه مرکزی، دکتر سیدمحمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران و جمعی از مدیران عامل، مدیران ارشد و کارشناسان شرکت‌های بیمه و همچنین دکتر محمد زبیر مقال رئیس مرکز بانکداری و اقتصاد اسلامی و شورای پژوهشی حلال لاهور پاکستان و خانم یسری رمضان مدیر هماهنگی پژوهشی در دانشگاه بین‌المللی پاکستان، روز سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
درابتدای این نشست رئیس پژوهشکده بیمه استقبال صنعت بیمه از اولین دوره آموزشی بین‌المللی تکافل پژوهشکده بیمه را نشانه عزم جدی این صنعت در برداشتن گام‌های جدید و اجرای طرح‌های نو دانست و خاطر نشان کرد؛ اگرچه در سال‌های پایانی دهه ۸۰ نیز اقداماتی در راستای اجرای تکافل انجام شد اما اجرای تکافل در آن دوره در اولویت‌های وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی قرار نداشت.
دکتر عسگری افزود، تا کنون ۵ شرکت بیمه دانا، بیمه رازی، بیمه سرمد، بیمه اتکایی ایران معین و بیمه آسیا، به بحث تکافل ورود کرده و چارچوب عملیاتی تکافل خود را در کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه ارائه کرده‌اند. شرکت بیمه ما نیز در آینده‌ای نزدیک به جمع این شرکت‌ها می‌پیوندد.
رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد اولین گام در اجرایی‌سازی تکافل در کشور، تشکیل کارگروه تکافل با حضور جمعی از متخصصین مجرب در حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی اسلامی بود که از اردیبهشت سال جاری آغاز به کار کرد.
وی تاکید کرد وظیفه اصلی پژوهشکده بیمه به عنوان یکی از مراکز تحقیق و توسعه صنعت بیمه، ارتقای دانش صنعت است و بحث تکافل که مورد توجه و تاکید وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی بود ما را بر آن داشت تا علاوه بر اجرای برنامه‌های جاری پژوهشکده، بر حوزه تکافل نیز متمرکز شویم و برگزاری سخنرانی‌ها، وبینارها و دوره‌های آموزشی متنوع نیز در همین راستا بوده است.
دکتر عسگری این اقدامات را زمینه‌ساز برگزاری اولین دوره آموزشی بین‌المللی تکافل به زبان انگلیسی و به صورت حضوری توسط اساتید برجسته بین‌المللی دانست و افزود؛ مدرس این دوره دکتر محمد زبیر مقال که ریاست مرکز بانکداری و اقتصاد اسلامی و شورای پژوهشی حلال لاهور پاکستان را بر عهده دارد، برنامه تاسیس شرکت‌های تکافلی و ارائه تکافل خرد، تکافل عمومی و تکافل اتکایی را در بیش از ۳۲ کشور دنبال کرده‌ است. وی همچنین با اشاره به توانمندی و سوابق علمی اجرایی خانم یسری رمضان در حوزه تکافل اعلام کرد، برگزاری این دوره، اولین گام پژوهشکده بیمه در حوزه آموزش بین‌المللی پژوهشکده بیمه است و در دی‌ماه سال جاری نیز دومین گام در این زمینه برداشته خواهد شد که اعزام مدیران صنعت بیمه به یکی از کشورهای مسلمان در راستای آشنایی با فعالیت شرکت‌های تکافل از نزدیک می‌باشد و پس از دریافت مجوزهای لازم، در قالب برنامه‌ای فشرده انجام خواهد شد.
مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران در افتتاحیه نخستین دوره حضوری بین‌المللی آموزشی تکافل، سفارشی‌سازی محصولات بیمه‌های تکافل را نیاز جدی صنعت بیمه کشور دانست و افزود، راه‌اندازی تکافل در کشور علاوه بر آنکه در زمره تکالیفی است که از سوی دولت سیزدهم به نهاد ناظر صنعت بیمه محول شده، یک ظرفیت‌سازی مهم بیمه‌ای نیز به شمار می‌آید. مهندس مجید بهزادپور با اشاره به بستر علمی و اجرایی موجود برای استقرار نظام تکافل در ایران خاطرنشان کرد، اجرای تکافل می‌تواند تحولات اساسی در فرایند همگانی‌سازی محصولات بیمه‌ای را به دنبال داشته باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی از بازار چند ده میلیارد دلاری بیمه‌های تکافل در جهان به عنوان یک قابلیت چشمگیر یاد کرد و افزود: رشد ثابت ضریب نفوذ بیمه‌های تکافل در جهان از مزایای این عملیات بیمه‌گری است که توجیه اقتصادی قابل قبولی به شمار می‌رود. وی همچنین از تمام ارکان صنعت بیمه خواست تا در راه‌اندازی و تکمیل نظام تکافل، صنعت بیمه را همراهی نمایند.
در ادامه این نشست دکتر سیدمحمد کریمی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران نیز خاطر نشان کرد فعالیت‌های پژوهشکده بیمه در چارچوب دانش‌افزایی و تخصص‌گرایی است و این مجموعه علمی در حقیقت قوه عاقله صنعت بیمه به شمار می رود.
دبیر کل سندیکای بیمه‌گران ایران با اعلام این مطلب افزود: تحقق شعار “آرامش برای همه” در گرو عزم جدی تمامی ارکان صنعت بیمه و نهادهای مرتبط است و موضوع تکافل به دلیل در هم آمیختگی با رویکردهای اعتقادی، با رشته‌های دیگر بیمه‌ای تفاوت اساسی دارد.
دکتر کریمی با تاکید بر انطباق کامل تمامی مباحث بیمه‌ای کشور با مبانی فقهی افزود؛ تکافل می تواند در قامت یک صندوق تعاونی، جلوه‌های تازه‌ای از قابلیت‌های صنعت بیمه را به نمایش بگذارد. وی استقبال طیف‌های گسترده مردمی از محصولات تکافل را زمینه‌ساز افزایش ضریب نفوذ بیمه به شکل محسوسی برشمرد و آمادگی سندیکای بیمه‌گران ایران برای تدوین مجدد و اصلاح آیین‌نامه های مرتبط با تکافل را اعلام کرد.
در انتهای این نشست نیز دکتر محمد زبیر مقال رئیس مرکز بانکداری و اقتصاد اسلامی و شورای پژوهشی حلال لاهور پاکستان با ابراز خرسندی از حضور در جمع مقامات و فعالان صنعت بیمه ایران خاطرنشان کرد؛ تکافل به سرعت در سطح جهان علاوه بر کشورهای اسلامی در کشورهای غیر مسلمان نیز در حال گسترش است و در حدود ۶۰ کشور جهان در حال راه‌اندازی و انجام عملیات بیمه‌ای مبتنی بر تکافل اسلامی هستند. بین تکافل و انواع عملیات بیمه‌ای رایج در دنیا تفاوت‌هایی از نظر اصول سازمانی، ساختار سازمانی، قوانین و مقررات، مالکیت سهام، نحوه توزیع سهام، ساختار مدیریت، ساختار فنی و حقوقی قراردادهای بیمه‌ای، نحوه سرمایه‌گذاری، و نحوه تقسیم سود حاصل از سرمایه گذاری بین متکافلین وجود دارد.
وی افزود در حال حاضر گردش مالی جهان اسلام در زمینه‌های مالی و بانکداری در حدود ۳٫۷ تریلیون دلار است که تکافل تنها ۲درصد سهم از این بازار دارد در واقع ضریب نفوذ تکافل در سطح جهان حدود ۲درصد است و زمینه و بسترهای لازم برای گسترش ضریب نفوذ تکافل باید مهیا شود.
دکتر محمد زبیر در پایان اضافه کرد، در جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا جلسات منظم و هدفمندی در جهت بررسی اصول و مبانی تکافل و اجرای آن در قالب یک سیستم اسلامی در حال انجام است که در این زمینه نقش برجسته بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشکده بیمه به خوبی قابل ملاحظه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.