×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
برگزاری سومین کنگره بین المللی شعرخاتم سلیمانی در کیش

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، حسین شمسیان در نشست خبری سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی که شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت این رویداد اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم که خود را در زمره برگزار کنندگان این رویداد قرار دهیم.

وی یگانه مرجع ادبی و شعری برای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از ویژگی های این کنگره عنوان کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، افزود: این کنگره با هدف دو کتاب اشعار در وصف سردار سلیمانی منتشر شده که از آثار فاخر و ارزشمند محسوب می شود.

وی یکی دیگر از ویژگی های این کنگره را مردمی بودن آن برشمرد و گفت: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ سردار سلیمانی از مردم بود و باید برنامه های مربوط به این شهید نیز مردمی برگزار شود.

شمسیان ویژگی سوم کنگره سردار سلیمانی را فرامرزی بودن آن عنوان کرد و افزود: مردمی بودن کنگره سردار از مرزهای ایران فراتر رفته و شاعرانی از کشورهایی مانند روسیه و کانادا در این کنگره حضور خواهند داشت که می توان این مهم را یک از ویژگی های مهم و ممتاز این کنگره دانست.

دبیر سومین کنگره بین المللی شعرخاتم سلیمانی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه دو دوره گذشته کنگره در شهر شیراز تاکید کرد: با اعلام فراخوانی ۳۰ آذر آخرین مهلت ارسال آثار است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که ۲۰ اثر به عنوان آثار برگزیده توسط داوران انتخاب شده اند که از این تعداد ۷۵ اثر از شاعران بین المللی است.

وی بیان داشت: تعداد زیادی رباعی و دو بیتی ارسال شده که این مهم بیانگر یک بشارت برای به تصویر کشیدن عمق نگاه و باور است و می تواند یک جاذبه مهم تلقی شود.

ایشان اظهار کرد: در یک بازه زمانی داوران آثار ارسالی را مورد بررسی قرار داده و افتتاحیه این کنگره پنجم دی و با حضور شاعران در کیش برگزار می شود و اختتامیه این رویداد بین المللی نیز روز ۱۳ دی با حضور برگزیدگان در شیراز انجام خواهد شد.

شمسیان با اشاره به ۸ گروه موضوعی در فراخوان کنگره شعر خاتم سلیمانی افزود: تفکر انقلابی در نگاه شهید سلیمانی، ولایتمداری از منظر شهید سلیمانی، شهادت‌طلبی در مکتب شهید سلیمانی، مؤلفه‌های مکتب سلیمانی، مکتب سلیمانی در آینه‌ قرآن و روایات، شهید سلیمانی شیعه‌ای در تراز آخرالزمان، سردار دل‌ها حلقه‌ پیوند دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهید سلیمانی الگوی تعقل، حماسه و حب‌ّ وطن در انقلاب اسلامی که مولفه های زندگی و سلوک حاج قاسم بوده و موضوعاتی است که شرکت کنندگان اشعار خود را با این مضامین ارسال کردند.

به گفته دبیر این کنگره، غلامرضا کافی، علیرضا قزوه، ساجده تقی زاده، محمد مرادی و امیرارسلان اشرافی اعضای هیات علمی این جشنواره هستند که هم با این فضا آشنایی دارند و هم شعرا به توانمندی این شاعران در عرصه شعر و ادب اعتماد دارند.

شمسیان تاکید کرد: برجستگانی از عرصه های ادبیات کشور در این مراسم حضور خواهند داشت و همچنین شعرهایی از سوی شاعران برگزیده کشور به دبیرخانه ارسال شده است اما در مسابقه شرکت نکرده است که در آیین های افتتاحیه واختتامیه خوانش خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: قاسم صرافان، بهرام مژدهی، اکبر سلیمانی، اقایان صفادل، گلدسته، روزی طلب وخانم نیره جهان بین همچنین حاج صادق آهنگران از بزرگانی هستند که در این مراسم شرکت خواهند داشت.

خلیل شفیعی با اعلام این خبر گفت: اولین برنامه این کنگره ١٠ روز بعد از شهادت شهید سلیمانی با حضور ۴٨٠ شاعر برگزار شد و اولین کتاب خاتم سلیمانی هم در همین بازه زمانی جمع آوری و منتشر شد..

شفیعی با تقدیر از سازمان منطقه آزاد کیش در راستای حمایت از برگزاری این رویداد ارزشمند افزود: به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ با حضور شاعران شهید کشور ۵ دی ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این که تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این کنگره را بانوان تشکیل می دهند از استقبال بی نظیرکودکان، نوجوانان وجوانان از این کنگره خبرداد و افزود: در این کنگره شاعران خردسال حدود ۵ و ۱۰ ساله حضور دارند و تلاش ما بر این است تا استعدادهای جوان مغفول مانده در این حوزه را به جامعه معرفی کنیم.

شفیعی حضور شاعران خارجی در این کنگره را از طریق فضای مجازی عنوان کرد و افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت های موجود شاعران خارجی شرکت کننده دراین آیین از طریق فضای مجازی شرکت کرده و جوایز برگزیدگان خارجی نیز به آدرس آنان ارسال خواهد شد.

در پایان این نشست از پوستر سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی به عنوان تنها مرجع ادبی و شعری برای شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.