×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

در پی سفر سه روزه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به استان آذربایجان‌شرقی به‌منظور بررسی و حل مشکلات مرتبط با حوزه فعالیت این کمیسیون و در جلسه جمع‌بندی نتایج این سفر که با حضور دکتر سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن اشاره به چالش ناترازی منابع و مصارف سازمان گفت: علی‌رغم اینکه در شش ماهه اول سال‌جاری در استان آذربایجان‌شرقی، مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان کسری داشته‌ایم؛ ۶ پروژه درمانی و بیمه‌ای از جمله ۳ مرکز درمانی در شهرستان‌های عجب‌شیر، ملکان و هشترود احداث و افتتاح کرده‌ایم و کلنگ‌زنی درمانگاه شهرستان کلیبر در روزهای اخیر نیز انجام شده و احداث ۶ پروژه استانی از جمله ۴ مرکز درمانی در سال آتی در برنامه قرار دارد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، سفر ۳ روزه اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به استان آذربایجان‌شرقی به دعوت نمایندگان مردم استان در مجلس برگزار شد و بازدید از شرکت‌های کلرپارس (متعلق به بخش اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی)، شرکت دارویی شهید قاضی تبریز و دیدار با نمایندگان بخش خصوصی در تبریز از برنامه‌های این سفر بود.

براساس این گزارش، در جریان بازدید اعضای کمیسون اجتماعی مجلس از شرکت کلرپارس (تابعه هلدینگ تیپکو) عباس گودرزی بروجردی نایب‌رئیس دوم کمیسیون اجتماعی؛ با اشاره به ظرفیت این شرکت برای تأمین کل نیاز کشور به آب اکسیژنه، تأکید کرد توسعه کلرپارس می‌تواند کشور را از وابستگی در این حوزه نجات دهد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به حرکت رو به جلوی این مجموعه، بر ضرورت توسعه و جایگزینی برخی تجهیزات و ماشین‌آلات مستهلک این کارخانه، از سازمان تأمین‌اجتماعی و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی خواستار کمک به بروزرسانی ماشین‌آلات این واجد صنعتی شد و افزود: حدود ۴۰ تن آب اکسیژنه در این مجموعه تولید می‌شود که با طرح توسعه پیشنهادی ۶۰ تنی می‌توان تمام نیازهای کشور را در این زمینه تأمین کرد و این در حالی است که در حال حاضر، تنها یک سوم نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.
این گزارش حاکی است، مهدی عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در جریان این سفر و در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی تبریز، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۵۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی فعال، در انتظار تصویب نهایی ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی در شورای نگهبان هستند، گفت: با تصویب این اصلاحیه در شورای نگهبان، این عده از کارگران ساختمانی که در نوبت بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای هستند، می‌توانند از بلاتکلیفی خارج شوند.
وی افزود: براساس مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی که پس از تأیید در شورای نگهبان و ابلاغ به سازمان تأمین‌اجتماعی قابلیت اجرا خواهد داشت، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر احداث یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و همچنین دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.

وزیر کار: توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت و زیرساخت‌های درمانی جامعه هدف تأمین‌اجتماعی داریم
گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی حاکی است سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که صبح امروز برای شرکت در جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و مدیران استان آذربایجان شرقی و همچنین حضور در جلسه شورای اداری استان و بازدید از برخی پروژه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی وارد تبریز شد، در بدو ورود به تبریز ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی را اشتغال‌آفرین و توسعه‌بخش دانست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تحقق مصوبات سفرهای استانی و رفع موانع توسعه اشتغال از اهداف نظارت‌های میدانی است.
دکتر سیدصولت مرتضوی در جمع خبرنگاران رسانه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: نظارت میدانی بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اهم اهداف این سفر است. در این سفر ضمن پیگیری مصوبات سفرهای قبلی، برنامه‌ریزی مدونی برای ظرفیت‌های مغفول‌مانده نیز انجام خواهد شد.
وزیر کار افزود: بخش قابل توجهی از جمعیت کشور، جامعه هدف سازمان تأمین‌اجتماعی است و توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت و تأمین زیرساخت‌های درمانی آنان داریم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به آذربایجان‌شرقی،گفت: سند آمایش استان‌ها، راهبرد و دستور کار گسترش رفاه اجتماعی در کشور است.
دکتر مرتضوی، با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از قطب‌های تسهیل‌گر و محرک توسعه در کشور است، گفت: فرصت حضور همزمان با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این استان را برای دستیابی به الگویی مدون در توسعه، مغتنم می‌دانیم.
دکتر مرتضوی به مسئولیت دو مجموعه دولت و مجلس در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: از نگاه حاکم بر کمیسیون و دغدغه‌مندی اعضای آن برای گسترش رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی تقدیر می‌کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برون‌رفت از مشکلات موجود نیازمند برنامه‌ریزی در سطح ملی و توجه به سند آمایش استان‌هاست.
وی بر لزوم تسهیل در واگذاری مجموعه‌های تولیدی و شرکت‌های دولتی به تعاونی‌ها تأکید کرد و گفت: دولتمردان باید در به‌کارگیری و بسترسازی برای بخش خصوصی هنرنمایی کنند.
دکتر مرتضوی افزود: تولیدات کشور با اتکای به دانش مهندسان جوان ایرانی باید به سطح صادراتی و عرضه در بازارهای جهانی برسد.
وزیر کار به مشارکت در تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه رفاه اجتماعی با همراهی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه مطلوب بر اساس اسناد بالادستی نظام، نیازمند تقسیم کار ملی در همه ابعاد حاکمیت هستیم.
وی با گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های سلامت در کشور از مهمترین مؤلفه‌های رفاه اجتماعی است و به این مسئله هم در سطح کشور توجه داریم.

گزارش مدیرعامل سازمان تأمین‌ا‌جتماعی در جلسه جمع‌بندی سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به آذربایجان‌شرقی
براساس این گزارش، جلسه جمع‌بندی سفر استانی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در آذربایجان شرقی، ظهر امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و جمعی از مدیران ستادی سازمان تأمین‌اجتماعی برگزار شد و دکتر میرهاشم موسوی در این جلسه، ضمن اشاره به چالش منابع و مصارف این سازمان گفت: در شش ماهه اول سال جاری مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این استان کسری داشته‌ایم.
دکتر موسوی در این جلسه با ابراز خرسندی از حضور در استان آذربایجان‌شرقی به عنوان مهد انسان‌های بزرگ، قهرمان‌پرور، شهید‌پرور و عالم‌پرور و قدردانی از استاندار و اعضای کمیسیون اجتماعی، گفت: حضور میدانی نمایندگان و مسئولان محترم برای ما دستاوردی است که بتوانیم خود را از منظر نگاه عزیزان پیدا و تجهیز کنیم و حرکت‌های کلان و راهبردی خود را تقویت کنیم و این یک فرصت بسیار بزرگ و ارزشمند است.
وی با اشاره به ضریب پشتیبانی استان – نسبت تعداد بیمه پردازان به مستمری بگیران از سازمان تأمین‌اجتماعی در استان – که حدود ۳٫۷۹ است، این نرخ را کمتر از متوسط کشوری دانست و متذکر شد: در سازمان تأمین‌اجتماعی در این دولت، با همکاری دولت و مجلس و همه ارکان نظام، به رغم همه مشکلات در تلاش هستیم که سیستم را قوام و توسعه ‌دهیم و می‌خواهیم تحول ایجاد کنیم و توسعه خدمات داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، ناترازی منابع و مصارف را چالشی جدی دانست و افزود: نقطه آغاز حرکت ما هم در سازمان تأمین‌اجتماعی و در دوره مدیریت جدید، همین چالش بوده است. چالشی انباشت گذشته است که به هر صورت و در هر دولت و در هر مجلسی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گرفت.
دکتر موسوی همچنین گفت: راه غلبه بر این چالش و پاشنه آشیل تأمین‌اجتماعی یعنی ناترازی منابع، تحقق پوشش بیمه همگانی و اجرای کامل اصل ۲۹ قانون اساسی است که این وظیفه‌ای است که در کنار عزیزانمان در مجلس انقلابی و در دولت مردمی باید این مسیر را هم برای آسایش و امنیت آحاد جامعه و هم برای نجات سازمان از این چالش بزرگ طی کنیم. مصارف و خدمات ما را منابع می‌سازد. برخی کاستی‌هایی که در زمینه انباشت مسائل و توسعه خدمات وجود دارد، ناشی از این است که ما در منابع مشکل داریم که اگر این مشکل را بتوانیم حل کنیم، قطعاً در بخش‌های مختلف خدمات توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: به‌رغم موانع موجود از جمله کسری منابع نقدی ۶ پروژه درمانی و بیمه‌ای از جمله ۳ مرکز درمانی در شهرستان‌های عجب‌شیر، ملکان و هشترود احداث و افتتاح کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین از کلنگ‌زنی درمانگاه شهرستان کلیبر در روزهای اخیر خبر داد و نوید احداث ۶ پروژه استانی از جمله ۴ مرکز درمانی در سال آتی را داد.
دکتر موسوی با اشاره به موضوع احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی به جایگزینی بیمارستان فرسوده ۲۹بهمن تبریز گفت: بر اساس مصوبه سال ۸۷ هیئت‌دولت وقت؛ تأمین زمین مناسب برای این بیمارستان بر عهده استان است در غیر این صورت اولویت بر احداث بیمارستان جدید در محل فعلی بیمارستان ۲۹بهمن است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی هزینه احداث هر تخت بیمارستانی را معادل ۸ میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: استان برای جذب اعتبار احداث بیمارستان مذکور باید زمین مناسب با تمامی متعلقات اعم از پروانه ساخت و … را تأمین کند.
وی ضمن اشاره به اینکه متولی اصلی درمان و نظام سلامت کشور، وزارت بهداشت است، گفت: در استان آذربایجان‌شرقی ۲ بیمارستان ملکی و ۱۵ درمانگاه تأمین‌اجتماعی در حال ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی استان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.