×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

الوندیان دبیرانجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفت: با ورود سیمان به بورس بر خلاف گذشته که دلالان می توانستند از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سوء استفاده کنند، معاملات کاملا شفاف بوده و به سادگی برای نهادهای نظارتی قابل ردیابی است و این موضوع برای همگان کاملا روشن شده است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه در تمام کشورهای توسعه یافته بورس کالا به عنوان ابزاری برای شفافیت و ایجاد بازاری بدون دخالت عوامل مختلف شناخته می شود گفت: با ورود سیمان به بورس بر خلاف گذشته که دلالان می توانستند از فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار سوء استفاده کنند، معاملات کاملا شفاف بوده و به سادگی برای نهادهای نظارتی قابل ردیابی است و این موضوع برای همگان کاملا روشن شده است.

وی درخصوص قیمت‌گذاری ها نیز اظهار کرد: تولیدکننده هیچ گونه نقشی در قیمت‌گذاری ها ندارد چراکه اصولا وزارت صمت میزان عرضه را تعیین می کند؛ عرضه ای که در اغلب موارد بیشتر از میزان تقاضا بوده و به همین جهت بسیاری از شرکت ها با قیمت پایه سیمان شان را به فروش می رسانند.

الوندیان افزود: صنعت سیمان نه تنها براساس نرخ دلار واقعی قیمت گذاری نمی شود که حتی از تورم عمومی سالانه هم بسیار عقب مانده است. نگاهی به سیر قیمت سیمان در سال های اخیر نشان می دهد موضوع انحصار اصولا برای صنعتی که حدود ۴۰ درصد بیش از نیاز داخلی ظرفیت تولید دارد، محلی از اعراب ندارد. مضاف بر اینکه ۶۵ درصد سیمان کشور توسط شرکت های دولتی تولید و به بورس کالا عرضه می شود.

وی با تاکید بر این نکته که تولید کنندگان سیمان نه تنها قادر به دخالت در قیمت سیمان نیستند، بلکه حتی تعیین کننده میزان عرضه هم نیستند عنوان کرد: در مواردی هم که قیمت ها با توجه به تقاضای بالا افزایش یافته، بلافاصله وزارت صمت با همکاری بورس کالا اقداماتی برای جلوگیری از رشد هر چند اندک قیمت ها داشته اند تا صنعت سیمان کمترین رشد قیمت را در بین مصالح ساختمانی داشته باشد. ضمن اینکه هزینه های این صنعت از محل افزایش قیمت ارز و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سوخت و همچنین تحمیل هزینه های ناترازی برق و گاز به شدت افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: به دلیل سرمایه گذاری سنگین و سود پایین، سال هاست کسی در این صنعت سرمایه گذاری نمی کند و شرکت های سیمان نیز قادر نیستند خط تولید را نوسازی و به روز آوری کنند و در این زمینه باید نگران این صنعت بود.

وی با تاکید اینکه بهتر است آدرس غلط درمورد طرح نهضت ملی مسکن داده نشود گفت: آمارها نشان می دهد در شش ماهه امسال با وجود مشکلات تامین برق، سیمان بیشتر از سال گذشته و در بسیاری موارد به نرخ پایه در بورس کالا عرضه شده است. گذشته از این، به گواه تمامی آمار و پژوهش ها تاثیر سیمان بر قیمت ساخت مسکن کمتر از ۲ درصد و در قیمت نهایی با احتساب زمین کمتر از یک درصد است؛ بنابراین بیان اظهاراتی از این دست که صنعت سیمان طرحی همچون مسکن ملی را به گروگان گرفته دور از انصاف و منطق بوده و به نوعی آدرس غلط دادن به مردم است.

الوندیان در پایان اظهار کرد: صنعت سیمان آمادگی خود را برای تامین سیمان مورد نیاز پروژه های دولت همچون نهضت ملی مسکن اعلام می کند چراکه اجرای این طرح برای صنعتی که با مازاد تولید مواجه است، فرصت بسیار خوبی به شمار می رود. ضمن اینکه صنعت سیمان سهام دار مردمی بالایی دارد که نباید با سخنان نسنجیده باعث سقوط بازار سرمایه شد و از دارایی مردم بذل و بخشش کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.