×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ در نشست خبری امروز، چهارشنبه، سوم اردیبهشت که با موضوعِ “رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانواخانه‌ها” در زمان شیوع ویروس کرونا و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیژن نوروز مقدم گفت: طبق دستور دولت نانوایان از همان ابتدا که ویروس کرونا به کشورمان وارد شد، موظف به تأمین نان بدون تأخیر و تعطیل شدند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اظهار کرد: بعد از جلسه‌ای که در ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شد مقرر شد تا کلیه اصناف در سایت سلامت ثبت‌نام کنند و بر این اساس واحدهای نانوایی نیز موظف به ثبت‌نام در این سامانه برای ادامه فعالیت شدند.

نوروز مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو سوم اعضاء ما در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت:‌ روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه آخرین فرصت برای ثبت‌نام فعالان صنفی نانوایی سنتی است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با اشاره به اینکه نانوایی‌ها تمام پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی را رعایت می‌کنند، گفت: حتی برای رعایت فاصله بین مشتریان نیز در خارج از مغازه اقدام به علامت‌گذاری کرده‌اند تا هر مشتری با رعایت فاصله در نوبت خود قرار گیرد.

وی با انتقاد از اینکه مواد ضدعفونی‌کننده و اقلام بهداشتی از قبیل ماسک در اختیار نانوایی‌ها قرار نگرفته است،‌گفت: علیرغم اینکه نامه درخواست این اقلام توسط اتحادیه نانوایان سنتی به وزارت صنعت نوشته شد و وزارت صنعت هم آن را به ستاد ملی کرونا ارجاع داده است، اما هنوز هیچ سهمیه‌ای برای نانوایی‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی اظهار کرد: لذا نانوایی‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن واحد خود هزینه شخصی انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: مشکل دیگر نانوایان این است که بر اساس پروتکل نانوا ملزم به استفاده از دستکش لاتکس است در حالی که این نوع دستکش در بازار کمیاب و گرانقیمت است و نانوایان قادر به تهیه آن نیستند، لذا از دستکش‌های معمولی پلاستیکی استفاده می‌کنند که در صورت مشاهده آن توسط بازرسی با آنها برخورد می‌شود.

وی افزود: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم است تا موارد مورد نیاز آن نیز در اختیار نانوایان قرار گیرد.

نوروز مقدم اظهار کرد: الزام به اجرای قوانین و مقررات و پروتکل‌های بهداشتی در شرایطی که با ویروس کرونا مواجه هستیم بدون فراهم کردن زیرساخت‌های آن نتیجه‌بخش نخواهد بود و فقط باعث می‌شود که نانوایان و مشتریان با یکدیگر درگیر شوند.

وی اضافه کرد: لذا لازم است تا برای رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نیاز این بخش هم تأمین شود و ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار واحدهای نانوایی قرار گیرد.

تحویل اقلام بهداشتی به واحدهای صنفی نانوایی

در ادامه قاسم زراعت‌کار رئیس اتحادیه تعاونی نانوایان تهران بیان داشت: تعاونی نانوایان تهران پس از بازگشایی ادارات از ۱۶ فروردین تلاش خود را برای تأمین اقلام بهداشتی انجام داد لذا با کمک سپاه و بسیج اصناف موفق به تهیه ماسک فیلتردار و ساده و همچنین ژل ضدعفونی‌کننده دست شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار ماسک تعاونی تهیه کرده که در صورت مراجعه نانوایی‌ها به تعاونی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قیمت ۹۰ هزار تومانی هر لیتر الکل ۷۰ درصد اظهار داشت: نانوایان با توجه به نرخ ثابت نان و مشکلاتی که نانوایان دارند تأمین این اقلام برای آنها هزینه‌بر است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید منجر به از بین رفتن آرامش روانی شود

اصغر پابرجا رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی نیز در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه به دلیل عدم اطلاع مشتریان از پروتکل‌های بهداشتی ممکن است در خصوص رعایت برخی از موارد بهداشتی اشتباهاتی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: نانوایی که پای تنور قرار می‌گیرد و خمیر را در داخل تنور قرار می‌دهد و یا فردی که نان را از تنور خارج می‌کند بر اساس پروتکل‌های بهداشتی نیازی به استفاده از دستکش ندارد این در حالی است که متأسفانه مشتریان از این موضوع اطلاع ندارند و ممکن است به این مسأله اعتراض کنند، در حالی که بر اساس پروتکل بهداشتی وضع شده اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است.

وی همچنین بیان داشت: نان در لحظه‌ای که از تنور خارج می‌شود سالم است و هیچگونه آلودگی ندارد بنابر این مردم برای حفظ بهداشت نان بهتر است با خود پارچه‌ای همراه داشته باشند و نان را در داخل آن قرار دهند و از نایلون استفاده نکنند، زیرا نایلون تا حدودی آلودگی را جذب می‌کند.

وی افزود: عدم آگاهی از چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید منجر به از بین رفتن آرامش روانی شود. لذا مردم باید بخشی از بهداشت نانوایی‌ها را خود رعایت کنند، به عنوان مثال می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این کار را انجام دهند.

در ادامه این جلسه محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران با بیان اینکه ما هم پروتکل‌های بهداشتی را در اختیار واحدهای صنعتی تولید نان قرار داده‌ایم گفت: استفاده از ماسک و دستکش بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ضروری است ضمن اینکه واحدهای نانوایی نباید پول نقد از مشتری دریافت کنند.

     نان رئیس اتحادیه                                                             شماره تلفن

جواد کرمی/اتحادیه‌ی نان‌های حجیم و نیمه حجیم                       88174227

اصغرپابرجا/رئیس اتحادیه‌ی نان سنگک                                   88434743

نوروز مقدم و زراعتکار/رؤسای اتحادیه‌ی نان‌های سنتی      77503313/77508620

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.