×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

رییس سازمان بورس اظهار داشت: در باز شدن دامنه نوسان اتفاقات خوبی انجام شد که باعث افزایش نقدشوندگی شده و این اقدام در سال آینده هم ادامه خواهد شد و امیدواریم به یک دامنه نوسان منطقی برسیم تا شاهد صف‌های قیمتی نباشیم و همچنین یک حس دسترسی یکسان به اطلاعات ایجاد شد و در دیدن عمق بازار یکسان است.

به گزارش کیوسک خبر، مجید عشقی در نشست خبری امروز با بیان اینکه امسال شاهد چند مرحله فراز و فرود در بازار سرمایه بودیم که این روند در بازار سرمایه طبیعی است چراکه انواع متغیرها اثرگذارهستند، اظهار داشت: متغیرها و قیمت‌های جهانی، ریسک‌های سیستماتیک، شرایط بازار و سایر متغیرها افت و خیزی در بازار ایجاد کرد که معتقدم نوسانات با همراهی صندوق‌های تثبیت و توسعه تاحدی کنترل شد و روند بازار طبیعی است.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی که از سال گذشته دنبال می‌شود شکست انحصار در صدور مجوز نهادهای مالی است که روند خوبی ادامه پیدا کرد و در حوزه صدور مجوز شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و … اقدامات خوبی شکل گرفت تا به تعداد بیشتری از سهامداران خدمات ارایه شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در راه اندازی صندوق‌های جدید به کمک نهادهای مالی که بخش خصوصی در این حوزه قدم‌های خوبی برداشتند، اقدامات جدی انجام شد، گفت: در سال آینده هم توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم چراکه این صندوق‌ها انواع سلایق را پوشش می‌دهد و افراد ریسک گریز و ریسک پذیر در این صندوق می‌توانند حضور داشته باشند.

عشقی همچنین درباره تصمیمات نسبت به دامنه نوسان اظهار داشت: در باز شدن دامنه نوسان اتفاقات خوبی انجام شد که باعث افزایش نقدشوندگی شده و این اقدام در سال آینده هم ادامه خواهد شد و امیدواریم به یک دامنه نوسان منطقی برسیم تا شاهد صف‌های قیمتی نباشیم و همچنین یک حس دسترسی یکسان به اطلاعات ایجاد شد و در دیدن عمق بازار یکسان است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر عملکرد این بوده که بسته بودن نمادها را کاهش دادیم و نمادهایی که سال‌ها بسته بودند باز شدند.

رییس سازمان بورس درباره راه اندازه گواهی شمش طلا و نفت خام اظهار داشت: بحث شمش طلا یکی از حلقه‌های مفقوده در زنجیره طلا بود که از روز گذشته اضافه شد که در ابعاد و قطعات بسیار کوچک قابل سرمایه است که باعث جذب سرمایه‌های خرد می‌شود و همچنین صندوق‌های طلا در آینده راه اندازی می‌شود. همچنین سپرده گواهی نفت می‌تواند محلی برای سرمایه‌گذاری عام مردم باشد همچنین سرمایه‌گذاران می‌تواند مابه ازای آن واردات داشته باشند.

عشقی درباره عمق بخشی به بورس کالا و معاملات کالایی گفت: در سال جاری در بازارهای کالایی شاهد آن بودیم که ارزش معاملات به ٢۵ میلیار دلار رسید که اندازه هزار همت بوده است و فروش‌ها عمدتا از طریق شرکت‌های بورسی انجام می‌شود و در سال آینده زنجیره‌های دیگری که قابلیت معامله دارند وارد بورس خواهد شد. ‌

وی گفت : سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود و باید بر این موضوع تمرکز جدی داشته باشیم و این موضع رای حفظ ورعایت حقوق سهامداران خرد بسیار مهم است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه از طریق سجام امسال تمام سودهای نقدی را پرداخت و سودهای رسوبی پرداخت شد، تاکید کرد: جالب است امسال به فردی که که صد میلیارد تومان سود سنواتی طلب داشت پرداخت شد و بیش از ٣٠ میلیون نفر سود رسوبی پرداختیم.

وی درباره عملکرد هیات داوری سازمان بورس گفت: پرونده‌های انباشته در هیات بسیار کمتر شده و آمار پرونده‌های مختومه بیشتر از پرونده‌های وارده بود و زمان رسیدگی به پرونده‌ها در هیات داوری به کمتر از ١٠٠ روز رسیده است.

رییس سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: موضوع اصلی در شرکت‌های خودروساز این است که از دو سال گذشته قیمت کارخانه اصلاح نشده بود وگرنه همه می‌دانیم که به خودی خود جای عرضه خودرو در بورس نیست اما شرایطی در نحوه فروش پیش آمده که نتیجه آن چیزی از بین رفتن صنعت خودرو نبوده است که در نتیجه دود آن به چشم مصرف‌کننده رفت چراکه در این مدت حتی یک چراغ جدید هم وارد تولیدات نشد و اگر روال گذشته ادامه پیدا کند اساسا تولیدی نخواهیم داشت .

وی ادامه داد : به دنبال این هستیم که فروش با سود منطقی انجام شود و فروش بدون زیان انجام شود و اگر خودرو با قیمت‌های دو سال گذشته به فروش برود دیگر امکان تولید در سال آینده وجود ندارد. در حال حاضر، سازمان بورس مسوولیت کامل صرف و صلاح سهامداران را متوجه هیات مدیره خودروسازان می‌دانند و با هر سیستمی که بخواهند تولید و محصولات را بفروشند باید حقوق سهامداران را حفظ کنند و هدف سازمان این است که خودروساز زیان نکند تا حقوق سهامداران حفظ شود.

عشقی درباره برخورد با خودروسازان که به تعهدات‌شان در عرضه خودرو بورس عمل نکردند، گفت: خودرو سازان درباره تعهدی درباره عرضه داشتند اما به این تعهد عمل نکردند، حساب کشی می‌شوند اما نمی‌خواهیم خودروساز را مجبور به عرضه خودرو در بورس کنیم.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: ایران‌خودرو بابت عدم اجرای تعهدات خود درباره عرضه باید پاسخگو باشد و برای پاسخگویی و ارایه توضیحات به سازمان دعوت شده است.

عشقی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا مردم و خریداران برای حفظ حقوق سهامداران خودرویی، خودرو را در بورس کالا با قیمت مزایده‌ای خریداری کنند و اساسا نحوه قیمت‌گذاری در بورس و کشف قیمت برای مردم مبهم است، اظهار داشت: در بحث خودرو سیاست اصولی ما این است که قیمت‌ها منطقی باشد به اینگونه که نه قرعه کشی انجام شود نه خودروساز مجبور به فروش شوندو همچنین خودروسازان امکان افزایش تولید داشته باشند و تا در بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال امکان تامین نیاز مردم را داشته باشند .

وی ادامه داد : توجه داشته باشید همین الان اگر اعلام کنند که شن و ماسه هم یک دهم قیمت بازار به فروش پیدا می‌کند مردم برای خرید آن صف می‌کشند و دلالی پیش می‌آید. اگر قیمت خودرو منطقی باشد تمایلی به عرضه آن در بورس کالا نداریم.

رییس سازمان بورس افزود: اگر روال سال‌های ٩٩ تا ١۴٠٠ ادامه داشته باشد، خودروسازی باقی نمی‌ماند و باید اصلاح قیمتی در قیمت کارخانه انجام شود. درباره کشف قیمت هم در واقع در بورس کالا سیستم حراج است اما با چند بار عرضه نمی‌توان درباره اثرگذاری آن بازار به طور قطعی صحبت کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این چند نوبت عرضه خودرو در بورس، قیمت‌ها بالاتر از قیمت کف بازار نبود، گفت: در این مدت افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و عرضه به اندازه نبود که در بازار آزاد اثر بگذارد. همچین از سوی دیگر وقتی ٣ الی ۴ درصد تولید سال از طریق بورس عرضه می‌شود رقمی نیست که بخواهد در کاهش قیمت خودرو اثر بگذارد اما اگر عرضه‌ها مستمر انجام شود قیمت‌ها نزولی خواهد شد اما با دو الی سه بار عرضه نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره میزان پول پارک شده و تعداد کدهای غیر فعال از سال ٩٩ تا به امروز اظهار داشت: پول پارک شده تعریف دقیقی ندارد و در این مدت زمان پول در بین انواع صندوق از جمله صندوق با درآمد ثابت حرکت داشته و ورود پول به این صندوق‌ها رشد خوبی داشته از این رو نمی‌توان برآورد داشت چقدر پول و سهام پارک شده است.

وی ادامه داد: سهام در حال گردش بوده و اتفاق مهمی که رخ داده این است که علیرغم فراز و فرودها در بازار سرمایه و صحبت‌ها از خروج سرمایه اما ورود نقدی و وجوه نقد مثبت بوده و پول‌ها وارد ابزار دیگر بازار سرمایه شدند.

عشقی همچنین درباره راه اندازی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش گفت: موافقتنامه راه اندازی بورس بین الملل صادر شده و در صورت ارایه لیست سهامداران و انجام شروط امکان تأسیس وجود خواهد داشت.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، وی ادامه داد : البته درخواست برای تاخیر در اجرای برخی از شروط ارایه شد به غیر از این مانعی خاصی برای اجرای موافقتنامه وجود ندارد و در صورت تحقق شروط و اعلام لیست سهامداران راه اندازی خواهد شد اما ما در بحث اجرا و تأسیس دخالتی نخواهیم داشت.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در حال حاضر روند بازار منطقی است و بورس به طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد، گفت: اتفاقات سال ٩٩ در بازار سرمایه اتفاقات نادر و غیر منطقی بود و در حال حاضر شاخص بازار سرمایه روندی طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور‌ مقطعی با افتی رو به‌رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند. درخصوص بازارهای موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد.

وی همچنین درباره زمان پرداخت سود سهام باقیمانده تاکید کرد: باقیمانده سود سهام عدالت در نهایت شنبه یا یکشنبه هفته آینده پرداخت خواهد شد. در حال حاضر از مجموع ٣۶ شرکت های سبد سهام عدالت، برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند، با برسی از شرکت‌ها همچون فولاد، مارون و… صحبتی در خصوص واریز هرچه سریع‌تر داشته‌ایم‌ و فکر می‌کنم تا فردا واریز‌های آن‌ها انجام بشود و در نهایت تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز بشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.