×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در روز ملی کتاب و کتابخوانی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در بازدید از مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای نوین برای بسط و گسترش فرهنگ تأمین‌اجتماعی، گفت: امروزه با توسعه‌ای که در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ارتباطی و رسانه‌ای اتفاق افتاده، ابزارهای نوینی مثل نشر دیجیتال در دسترس قرار گرفته که اقتضای زمان و فناوری‌های روز است. حکمرانی، تلفیق این فناوری‌های روز با ارزش‌ها، هویت‌ها، چارچوب‌ها و اصول و ارزش‌ها است. در حکمرانی تأمین‌اجتماعی ‌هم باید ارزش‌ها و هویت‌ها را با ابزارهای روز تلفیق کنیم تا هم به لحاظ اقتصادی ارزش‌آفرینی کنیم و هم به اهدافی که مجموعه‌ای فرهنگی مثل انتشارات علمی و فرهنگی به دنبال آن است، دست پیدا کنیم.

به‌گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در ادامه بازدیدهای نظارتی از شرکت‌ها و مؤسسات تابعه این سازمان برای بررسی ظرفیت‌ها، دستاوردها و چالش‌های آنها، به همراه جمعی از معاونین و مدیران این سازمان، در بازدید از مؤسسه انتشارت علمی و فرهنگی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: انتشارات علمی و فرهنگی مجموعه‌ای با سابقه و دارای هویت تاریخی و فرهنگی بسیار قوی و ارزشمندی است و در عرصه فرهنگ و نشر کتاب و موضوعات زمینه‌ای مرتبط با فرهنگ و هویت فعالیت می‌کند که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به اهمیت زیرساختی حوزه فرهنگ و کتاب گفت: اگر امروز در برخی حوزه‌های مدیریت و حکمرانی، مثل حوزه مأموریتی خودمان در تأمین‌اجتماعی که برای امنیت اجتماعی مردم و تحقق آرمان عدالت فعالیت می‌کند و در بخش‌های دیگر اعم از اقتصاد و غیره چالش‌هایی داریم، قطعا یکی از علت‌ها و عوامل اصلی آن مشکلات، به مباحث زیرساختی برمی‌گردد که با حوزه مأموریتی نهادهایی مثل انتشارات علمی و فرهنگی یعنی بحث مهم و دامنه‌دار فرهنگ مرتبط است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: بسیاری از مشکلاتی که امروزه کل بشریت را سوای مرزها درگیر ساخته، مربوط به همین قضیه فرهنگ و اخلاقیات است. امروز اگر انسانیت و هویت اخلاقی به درستی درک شود و جامعه جهانی آن قدر خودآگاهی داشته باشد تا به معرفت و فلسفه خلقت برسد، پدیده‌هایی مثل ظلم به بشریت که در این عرصه مدام اتفاق می‌افتد، به وجود نمی‌آمد. امروز همه ما و همه انسان‌های باوجدان و آگاه در جهان، جریحه‌دار و داغدار موضوعی هستند که تاریخ نظیر آن را کمتر به خودش دیده است؛ این‌که انسان‌های مجروح و زخمی و ناتوان که نیاز به درمان دارند، با تانک‌های رژیم غاصب اسرائیل، محاصره شده‌اند و بمباران می‌شوند و در حال تبدیل شدن به گورستان‌های دسته‌جمعی هستند.
موسوی ادامه داد: فضای مأموریتی مجموعه‌های فرهنگی، برای رسیدن به این نقطه خودآگاهی است که در آن هویت‌ها به درستی شکل بگیرد و تاریخ و عوامل زمینه‌ساز آن نقش خود را درست ایفا کند و بشر خودش را درست در جایگاه حقیقی خود، در «جایگاه عبد» ببیند و شرایطی که برای رسیدن به مقام متعالی از باب خلقت نیاز است، فراهم شود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: وقتی این کژکارکردی‌ها را در جهان پیرامونمان می‌بینیم به اهمیت مأموریت نهادهایی مثل مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی پی می‌بریم. با هر رویکردی که به مقوله فرهنگ‌سازی نگاه کنیم، اعم از رویکرد تاریخی که برای عبرت است، یا رویکرد سیاسی که برای ساخت یک ارزش است و رویکردهای دیگر همه برای این است که بشر به درستی ساخته شود و پرورش پیدا کند و هویت انسانی در جای خودش مستقر شود. شاید ازاین منظر است که مقام معظم رهبری برای مبحث نشر و کتاب و چنین مسائلی، به‌عنوان یکی از موضوعات زیرساخت در عرصه فرهنگ، اهمیت بسیار زیادی قائل هستند.

وی تأکید کرد: البته امروزه با توسعه‌ای که در حوزه‌های فرهنگی و هنری و ارتباطی و رسانه‌ای اتفاق افتاده است، ابزارهای نوینی هم فراهم شده است، مثل ابزارهای نشر دیجیتال و سایر دستاوردهایی که اقتضای زمان و فناوری‌های روز است. حکمرانی تلفیق ارزش‌ها، هویت‌ها، چارچوب‌ها و اصول و ارزش‌ها، با فناوری روز است. در این عرصه هم باید همین اتفاق بیفتد. اگر در حکمرانی در این حوزه بتوانیم ارزش‌ها و هویت‌ها را با ابزارهای روز تلفیق کنیم، هم به لحاظ اقتصادی می‌توانیم ارزش‌آفرینی کنیم و هم می‌توانیم به اهدافی که مجموعه‌ای مثل انتشارات علمی و فرهنگی به دنبال آن است، دست پیدا کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی، قطعا یکی از ابزارهای مهم برای قرار گرفتن در تراز گفتمان انقلاب اسلامی و ظهور و بروز در این تراز، همین ابزارهای مأموریتی است که در این مجموعه بزرگ و مهم وجود دارد و اکنون در اختیار ماست. باید به اهمیت موضوع مأموریت این مجموعه، فراتر از مسائل معمول شرکت‌ها مثل بودجه و نیروی انسانی توجه و دقت کنیم.
وی هدفگذاری برای احیای پیشرانی انتشارات علمی و فرهنگی را بسیار ارزشمند خواند و افزود: طرح تحولی که قصد دارد انتشارات علمی و فرهنگی را به‌عنوان پیشران در عرصه انتشارت کشور معرفی کند، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. اهمیت و ظرفیتی که در این مجموعه وجود دارد، در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف اعم از فرهنگ فیلم، انتشارات کتیبه و کتاب‌گستر و سایر بخش‌ها، می تواند این فضا را برای ما رقم بزند.
گفتنی است در این نشست، قاسم صفایی‌نژاد مدیرعامل انتشارت علمی و فرهنگی، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از سابقه و پیشینه این مجموعه، به ارائه گزارش عملکرد و نیز طرح تحول این انتشارات پرداخت. مدیران انتشارات کتبه، فرهنگ‌فیلم و کتاب‌گستر، سه شرکت زیرمجموعه این انتشارت علمی و فرهنگی نیز به بیان عملکرد و نیز مسائل حوزه کاری خود پرداختند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.