×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اوپک اعلام کرد نسبت به عوامل بنیادین بازار نفت در سال ۲۰۲۴، خوش بینی محتاطانه‌ای را حفظ کرده و نگرانی‌های اغراق آمیز نسبت به تقاضا را مقصر ریزش اخیر قیمت‌ها خواند.
قیمت نفت به پایین‌ترین رکورد شش ماه اخیر نزول کرده و به حدود ۷۲ دلار در هر بشکه رسیده است و حتی تصمیم اخیر اوپک پلاس که دور جدید کاهش تولید را برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اعلام کرد، مانع کاهش قیمت نفت نشد.

اما اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد خوش بینانه محتاطانه‌ای نسبت به عوامل تاثیرگذار بر پویایی بازار نفت در سال ۲۰۲۴ دارد و اعلام کرد سفته بازان نقش بزرگی در پایین رفتن قیمت‌ها ایفا کرده‌اند.

در گزارش اوپک درباره قیمت‌ها در نوامبر آمده است: قیمت معاملات آتی نفت، افت قابل توجهی را در بحبوحه نوسانات شدید بازار معاملات آتی، تجربه کرد. پویایی بازار تحت تاثیر نگرانی‌های اغراق آمیز نسبت به رشد تقاضا برای نفت قرار گرفت که بر فضای بازار، تاثیر منفی داشت.

اوپک پیش بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر در ۲.۴۶ میلیون بشکه در روز حفظ کرد و انتظار دارد تقاضا در سال میلادی آینده، ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز رشد کند که نسبت به برآورد ماه گذشته این گروه، تغییری نکرده است.

این گروه همواره رشد بالاتر تقاضا برای نفت را در مقایسه با موسسات دیگری مانند آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است اما هر دو، دیدگاه مشابهی درباره سال ۲۰۲۳ دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به ۹۳۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

کاهش تولید اوپک

تولیدکنندگان اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، تولیدشان را برای حمایت از بازار نفت، محدود کرده‌اند. جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، از کاهش تولید نفت این گروه در نوامبر حکایت داشت و به این ترتیب، سلسله افزایش تولید اوپک متوقف شد.

ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا، از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک معاف است، تولیدش را در سال ۲۰۲۳ مدام بالا برده است. تحلیلگران این روند را نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌دانند.

نیجریه و آنگولا از مشکلات داخلی که تولیدشان را محدود کرده، بهبود پیدا کرده‌اند.

طبق آمار منابع ثانویه، اوپک در نوامبر، ۲۷.۸۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۷ هزار بشکه در روز در مقایسه با اکتبر کاهش داشت زیرا تولید در کشورهایی نظیر عراق، آنگولا و نیجریه کاهش یافت.

در نظرسنجی رویترز که ششم دسامبر منتشر شد، تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته، نزدیک به سطح ۲۷.۸۱ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده بود.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی که در راستای توافق ۳۰ نوامبر اوپک پلاس، کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد، به اوپک اعلام کرد تولیدش در نوامبر، به میزان ۱۲۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۸.۸۱۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.