×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با این که به دنبال انواع سوئیچ های سیسکو هستید و به اندازه کافی درباره سوئیچ شبکه اطلاعات دارید، اما بهتر است کمی درباره آن هم در این مطلب اضافه کنیم. سوئیچ از مهم ترین قطعه شبکه به شمار می رود، برای اتصال Node ها در شبکه به هم از آن استفاده می شود.

این اتصال یعنی امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه ها را در شبکه فراهم می نماید. البته امکان دارد بگویید هاب هم توانایی انجام این کار را دارد، اما بایستی بدانید شبکه بسیار هوشمندتر از Hub می باشد.

انواع سوئیچ های سیسکو به روش های متفاوتی کار میکنند. این سوئیچ ها عمدتا در دو مدل لایه OSI و همراه با پروتکل اترنت کار میکنند. با این حال برقی دیگر از توانایی انجام وظیفه و مسیریابی لایه سوم را هم دارند. نوعی دیگر از سوئیچ های شبکه کامپیوتری در تکنولوژی های مجازی سازی به صورت یک ماژول نرم افزاری عمل میکنند.

با انواع سوئیچ های سیسکو آشنا شوید

حال که با شرکت سیسکو، دوره های آموزشی آن، سوئیچ و وظیفه اش آشنا شدید، زمان آن رسیده با انواع سوئیچ های سیسکو آشنایی پیدا کنید. سوئیچ های شرکت انواع مختلفی را داشته و برای کاربردهای متفاوتی در نظر گرفته شده اند. در ادامه به این سوئیچ ها و پارامترهایی به باید در نظر داشته باشید می پردازیم.

برای خرید سوئیچ مناسب کسب وُ کار و شبکه خود بایستی به خوبی به موارد زیر دقت کنید تا دچار مشکل نشوید. بعد از بررسی ویژگی ها به انواع مدلهای سوئیچ این شرکت اشاره خواهیم کرد. البته در زمان نگارش ویژگی ها نام بعضی از مدل ها برده ایم که ویژگی مذکور را دارا می باشد.

نحوه سوئیچینگ در سوئیچ های سیسکو

همان طور که گفتیم انواع سوئیچ های سیسکو از روش های مختلفی برای کار خود استفاده میکنند. مهم ترین نکته در تمام این روش ها شیوه مسیریابی سوئیچ برای ارسال اطلاعات است.

در روش سوئیچ پردازنده، از الگوریتم خاصی برای کشف مسیر و بازنویسی بسته ها استفاده می شود. این روش سرعت کمی داشته و گسترش پذیر نیست. در روش بعدی که در نام آن به سریع بود اشاره شده (Fast Switching)، آدرس اولین بسته که توسط پردازنده مسیریابی شده ذخیره سازی می شود و در ادامه برای ارسال دیگر بسته ها از مسیر فوق استفاده می شود.

در روش Cisco Express Forwarding، سوئیچ از جدول ارسال (forwarding tables) برای ارسال اطلاعات استفاده می کند. مزیت این رویکرد از دیگر روش ها این است که دیگر بار کاری مضاعف به پردازنده وارد نمی شود و اجازه می دهد پردازنده به کارهای دیگری رسیدگی کند.

انواع سوئیچ های برند سیسکو کدامند؟

سوئیچ ماژولار

این نوع از سوئیچ های شبکه برخلاف سوئیچ های ثابت که تعداد پورت ثابتی داشتند؛ قابل ارتقا می باشند و امکان توسعه و اضافه کردن ماژول را به شما می دهند. همین امر باعث شده تا سوئیچ های ماژول گران قیمت تر باشند. انعطاف پذیری در پیکربندی، آن ها را برای استفاده در سازمان ها، دیتاسنترها و انترپرایزها مناسب میکند.

سیسکو با کیس بزرگ این سوئیچ ها فضای کافی برای ارتقا را به کاربران می دهد. همچنین اغلب آن ها قابلیت استفاده به عنوان روتر را هم دارند.

سوئیچ fixed یا ثابت

سوئیچ شبکه ثابت رایج ترین و پر طرفدار ترین نوع آن است که تعداد پورت های آن ها ثابت است. این دسته از سوئیچ ها به سه نوع مدیریتی، غیر مدیریتی و هوشمند تقسیم می شوند. سوئیچ های ثابت قابل ارتقا نیستند و به همین علت قیمت کمتری دارند.

سوئیچ Stackable

اگر به دنبال چیزی ترکیبی از دو سوئیچ فوق هستید، می توانید Stackable ها را انتخاب کنید. به این صورت که بعضی از مدل های سوئیچ ثابت یا fixed را می توان با سوئیچ های دیگر سیسکوی هم مدل شات ترکیب بشوند. شما می توانید از این سوئیچ ها به صورت مستقل کمک بگیرید یا به وسیله کابل آن ها را به هم متصل کنید.

سوئیچ فیبر نوری

سوئیچ های فیبر نوری در زمانی به کار می روند که در فواصل بسیار طولانی نیاز به اتصال و استفاده از سوئیچ دارید. به این علت که در فاصله بیشتر از ۱۰۰ متر، کابل اترنت معمولی نمی تواند جواب گو باشد، بایستی از کابل فیبر نوری کمک بگیرید. پورت های فیبر نوری برای اتصال سوئیچ ها در یک طبقه ساختمان و یا ساختمان هایی با فواصل چند کیلومتر از هم استفاده می شوند.

پشتیبانی کردن سوئیچ از PoE

کلمه PoE مخفف عبارت Power over Ethernet بوده و سوئیچ PoE بر اساس تکنولوژی PoE کار می کنند. یعنی، در این نوع سوئیچ می توانید با کابل شبکه، برق دستگاه ها را تأمین کنید. در عین حال هم می توان به دستگاه های دیگری که به سوئیچ متصل می باشند برق رسانی کند.

اغلب سوئیچ ها قابلیت پشتیبانی از این تکنولوژی را دارا می باشند، اما باید دید از هر دو استاندارد PoE و PoE+ پشتیبانی می کند یا خیر.

PoE و PoE+دو استاندارد مهم در انواع سوئیچ های سیسکو است. چون با بالا بردن توان خروجی از سوئیچ شما برق اکسس پوینت ها را به خوبی تامین میکند. به علاوه مشکلی در تلفن های آی پی و کنترل دوربین های خود نخواهید داشت.

سوئیچ های مدیریتی

این نوع از سوئیچ های سیسکو بر خلاف مورد قبل به طور کامل قابلیت تنظیم کانفیگ را به کاربران میدهد. سوئیچ های مدیریتی دارای ویژگی هایی می باشند که موجب میشود در شرکت های بزرگ که شبکه های بزرگ و مهمی دارد مورد استفاده قرار بگیرند.

طبیعی است که قیمت آن ها هم بیشتر باشد؛ اما با کمک آن ها شما میتوانید برای هر پورت تنظیمات خاص خود را ایجاد کنید و به صورت کامل شبکه خود را کنترل کنید.

از دیگر مزیت های مدیریتی این سوئیچ ها می توان به انتخاب نحوه انقال اطلاعات روی شبکه اشاره کرد. همچنین به شما این امکان را میدهد که دسترسی افراد به اطلاعاتی که داخل شبکه قرار گرفته را به طور کامل کنترل کنید.

سوئیچ های غیر مدیریتی

سوئیچ های غیر مدیریتی قابلیت تنظیم کانفیگ را به کاربر نمیدهد و به محض روشن شدن شروع به کار میکنند. این سوئیچ ها مقرون به صرفه بوده و برای شبکه های کوچک کاملا مناسب است و میتواند به خوبی از عهده کارهای مهم و ضروری بر بیاید.

این سوئیچ ها تنها دو لایه اتصال به شما میدهند و نمیتوان آن ها را مدیریت یا تنظیمات آن را تغییر داد. با این حال بهترین نوع سوئیچ سیسکو برای شرکت های کوچک می باشند. چون نصب آن اسان است و برق کمی مصرف میکند.

از دیگر قابلیت های آن میتوان به PoE یا همان رساندن برق از روی شبکه اترنت و یا اولویت بندی ترافیک به سیستم های مختلف به وسیله تنظیمات Qos اشاره کرد. همچنین سوئیچ های غیر مدیریتی میتوانند کابل های متصل را عیب یابی کنند و در صورت مشکل آن را به شما اطلاع دهند.

انواع مدل های سوئیچ CISCO

حال که با ویژگی های سوئیچ های این شرکت آشنا شده اید و فهمیده اید که چه ویژگی هایی مورد نیاز شبکه تان است، قرار است در ادامه مقاله انواع سوئیچ های سیسکو، به مدل های هم اشاره کنیم. درک نحوه کارکرد سوئیچ موجب می شود شناخت دقیقی در مورد قابلیت های فنی سوئیچ ها پیدا کنید. اغلب سوئیچ های سیسکو از نوع ماژول می باشند و قابیت ارتقا را دارند.

سوئیچ های سیسکو نوع های مختلفی دارد. مثلاً سوئیچ های کاتالیست برای شبکه های محلی و سوئیچ های Nexus برای دیتاسنترها. سیسکو سوئیچ های Catalyst خود را ب امکانات جدید، کارایی بیشتر، Density بیشتر و قیمت کمتر به بازار عرضه می کند.

· Data Center Switches

یکی از اصول مهم پیاده سازی مراکز داده گسترش پذیری، قابلیت ارتقا زیرساخت ها، حفظ عملکرد مستمر فعالیت های تجاری و انعطاف پذیری است. این دسته از سوئیچ ها به صورت اختصاصی برای محیط هایی طراحی شده اند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به سرورهایی قدرتمند متصل می باشند.

این سرورها سرویس های مجازی سازی، پردازش ابری و… را ارائه می دهند که به نسبت کلاینت های معمولی از معماری های متفاوتی استفاده می کنند. برای نمونه می توان به نکسوس های ۹۰۰۰، ۷۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۵۰۰۰ اشاره کرد.

· Cloud-Managed Switches

این نوع سوئیچ ها مدیریتی بوده و ابر محور می باشند، از ویژگی های meraki و پشته کردن مجازی سوئیچ ها را هم دارند. ویژگی meraki قادر است هزاران پورت سوئیچ را از طریق وب کنترل و پیکربندی کند، بدون آنکه نیازی به دخالت مهندسان شبکه باشد.

سوئیچ های این گروه بیشتر برای سازمان هایی که به دنبال پیاده سازی شبکه های نرم افزار محور می باشند مناسب است. از بهترین سوئیچ ها در این سبک از برند سیسکو می توان به Cisco Meraki Go اشاره کرد.

· سوئیچ های Access

این نوع سوئیچ ها پایین رده ترین از کلاس های سوئیچ این شرکت بوده و برای متصل کردن کلاینت ها به شبکه مورد استفاده قرار می گیرید. از این کلاس از سوئیچ ها می توان به ۳۵۶۰، سری ۳۸۵۰ و ۲۹۶۰-X اشاره داشت.

· Campus LAN Switches

اگر به دنبال راه اندازی شبکه محلی درون شرکتتان هستید، این مدل ها را بهتر است در نظر داشته باشید. از مدل های شناخته شده این گروه از به سوئیچ های Access، Distribution، Core و compact اشاره کرد.

این نوع سوئیچ ها فاقد هر گوه فن می باشند که موجب می شود محیطی بدون نویز اضافی را داشته باشید. همچنین با ۸ پورت آغاز شده و از رویکرد پشته سازی سوئیچ ها هم پشتیبانی می کند. به ای منظور می توانید مدل های ۲۹۶۰، ۳۵۶۰، ۳۶۵۰، ۳۸۵۰، ۴۵۰۰، ۶۵۰۰ و ۶۸۰۰ را خریداری نمایید.

· Service Provider Switches

سوئیچ ها در این گروه به دو بخش تقسیم می شوند. گروه اول سوئیچ های تجمیعی (Aggregation) و گروه دوم سوئیچ های دسترسی (Access) می باشند. سوئیچ های تجمیعی امکان تمرکز سازی ترافیک در لبه شبکه را دارند. گروه دوم سوئیچ های دسترسی می باشند که بیشتر امکانات پیشرفته ای در ادغام، مجازی سازی، امنیت و مدیریت شبکه ارائه می کنند.

درباره سوئیچ های لایه دسترسی توجه کنید نیازی به سرعت زیاد ندارند، چون به شکل فیزیکی توسط آپ لینک های موجود در لایه توزیع محدود می شوند. پس می توان در لایه دسترسی از سوئیچ های ارزان قیمت با عملکرد پایین تر و از سوئیچ های با عملکرد بالا در لایه های توزیع و هسته که در آن نرخ انتقال تأثیر بیشتری بر عملکرد شبکه دارد، استفاده کرد.

· سوئیچ های Core

اگر به دنبال سوئیچ های فوق العاده پرسرعت و گران قیمت هستید می توانید به دنبال این نوع سوئیچ ها باشید. سوئیچ های Core برای اتصال سوئیچ های لایه Distribution استفاده می شوند که در قلب شبکه قرار گرفته اند. از این سری سوئیچ ها می توان به نکسوس ۷۰۰، کاتالیست ۶۵۰۰ و ۶۸۰۰ اشاره کرد.

· سوئیچ های Distribution

این نوع سوئیچ برای وصل کردن سوئیچ های Access استفاده می شوند که از لحاظ توان پردازشی یک پله بالاتر از آن ها قرار می گیرند، همچنین برای خریداری شان باید هزینه بیشتری را بپردازید. از نمونه سوئیچ های Distribution می توان به مدل های ۳۸۵۰ Fiber و ۴۵۰۰-X اشاره کرد.

· سری نکسوس

سری نکسوس نسل تکامل یافته تر سوئیچ های سیسکو به شمار می رود که معماری و سیستم عامل آن با سوئیچ های کاتالیست متفاوت است. این سوئیچ ها زیرساخت های شبکه ای مراکز داده را به یک ماهیت یکپارچه و قدرتمند تبدیل می کند.

این سری از ویژگی NX-OS به عنوان فریمور خود استفاده کرده اند. این سری از سوئیچ های سیسکو به سازمان ها اجازه می دهند یک مرکز داده منعطف و گسترش پذیر را پیاده سازی کنند.

NX-OS برای اجرا در مراکز داده با حساسیت زیاد طراحی شده اند و ضمن ارائه قابلیت اطمینان، آستانه تحمل خطای زیادی دارند. از سوئیچ های غیر ماژول نکسوس سیسکو می توان به ۹۰۰۰ و ۹۳۰۰ اشاره کرد. در صورتی که به دنبال سوئیچ ماژولار هستید می توانید به سراغ ۹۵۰۰، ۷۰۰۰ و ۷۷۰۰ بروید.

· سری کاتالیست

این سری از سوئیچ های سیسکو برای شبکه های سازمانی طراحی شده اند. از سوئیچ های لایه Access در این سری می توان به ۲۹۶۰-L، ۲۹۶۰-X،۲۹۶۰-XR،۲۹۶۰-XR،۹۴۰۰، ۴۵۰۰E 3850 و ۳۶۵۰ اشاره داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.