×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییرات ساختاری با هدف تبدیل بنیاد شهید به یک سازمان راهبردی صورت گرفته است و این اتفاق با استفاده از دانش کارشناسان خبره در حال انجام است.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری حیات، اسلام کریمی مدیر عامل صندوق قرض الحسنه شاهد با حضور در تحریریه پایگاه خبری حیات به مناسبت هفته دولت در خصوص چالش های موجود، نحوه عملکرد و برنامه های آتی این صندوق توضیحاتی را ارائه داد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به ویژه صندوق قرض الحسنه شاهد در چه شرایطی کار را در ابتدای دولت سیزدهم تحویل گرفت و در بازه زمانی دو ساله که از عمر دولت می گذرد چه پیشرفت هایی در این بخش رقم خورده است؟

دکتر اسلام کریمی: صندوق قرض الحسنه شاهد یکی از سازمان های تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران است که وظیفه خدمت رسانی مطلوب به جامعه ایثارگران به خصوص والدین شهدا، همسران شهدا، جانبازان و آزادگان را دارد.

از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، صندوق قرض الحسنه شاهد به صورت ماهیانه به آن دسته از جامعه ایثارگری که در صندوق عضویت دارند، پرداخت وام انجام می دهد.

با تاسی از مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران، تدابیر اتخاذ شده و مدیریت راهبردی و مطلوبی که در صندوق صورت گرفت یک مطالعه پژوهشی با هدف مدیریریت راهبردی در راستای ارائه خدمات به جامعه ایثارگری و کسب رضایتمندی از سوی جامعه هدف انجام گرفت.

براساس این مطالعه پرداختی وام ها به صورت هفتگی صورت می گیرد. یعنی به محض ثبت درخواست وام در استان ها، پرونده جمع بندی و فرآیند پرداخت وام از ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت به متقاضیان پرداخت می شد.

در واقع در این مدت دو ساله شاهد تسریع در پرداخت و افزایش مبلغ از ۳۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون و در نهایت ۷۰ میلیون تومان بوده ایم.

در واقع آموزش، تسهیم دانش میان همکاران در سراسر کشور، توسعه فردی و اقدامات علمی که در صندوق صورت گرفت سبب افزایش رضایتمندی جامعه ایثارگران از صندوق قرض الحسنه شاهد شد.

طبق آمار نزدیک به ۳۲۲ هزار نفر به عنوان عضو فعال در صندوق قرض الحسنه شاهد حضور دارند. صندوق از آغاز به کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ تاکنون،  با ارائه خدمت به بیش از ۲۱۰ هزار نفر از این جمعیت، بیش از ۷ هزار و نهصد میلیارد تومان وام پرداخت کرده است.

مهمترین اتفاق رخ داده پس از حضور دکتر قاضی زاده هاشمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران طی دو سال گذشته، کسب رضایتمندی جامعه ایثارگری از خدمات و فعالیت های صندوق قرض الحسنه شاهد است. به نحوی که این رضایتمندی از سوی جامعه هدف در تمام سفرهای استانی ریاست بنیاد به ایشان بیان شده است.

مهمترین چالش پیش روی فعالیت صندوق قرض الحسنه شاهد چه بوده و چه اقداماتی برای رفع آن ها انجام شده است؟

دکتر اسلام کریمی: صندوق قرض الحسنه شاهد دارای سه چالش عمده بود. چالش اول؛ با توجه به افزایش هزینه های زندگی و شرایط اقتصادی در کشور باید در گام نخست با کسب مجوز از بانک مرکزی سقف وام را افزایش می دادیم که نهایتا با حمایت های همه جانبه دکتر قاضی زاده هاشمی و پیگیری های انجام شده سقف وام سال به سال افزایش یافت.

چالش دوم؛ هرساله به طور مستمر نخستین افزایش حقوق جامعه ایثارگری  در اردیبهشت ماه به سپرده اعضا در صندوق قرض الحسنه شاهد واریز می شد که این واریزی در مجموع به رقمی بالغ بر ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان می رسید. در واقع این اقدام به این جهت انجام می شود تا اعضای صندوق قرض الحسنه شاهد بتوانند سقف وام را دریافت نمایند.

گفتنی است، طبق اساسنامه و دستورالعمل های بانک مرکزی، سقف پرداخت وام در صندوق قرض الحسنه شاهد باید سه برابر سپرده شخص متقاضی باشد.

البته به علت عدم واریز اولین افزایش حقوق جامعه ایثارگری به سپرده صندوق قرض الحسنه شاهد و افزایش صف انتظار متقاضیان، پرداخت سقف وام به مدت دو سال اجرایی نشده بود. یعنی با جود اتمام بدهی قبلی و ثبت درخواست جدید، متقاضی باید دو ماه در صف انتظار می ماند. لذا با دستور دکتر قاضی زاده هاشمی، تدبیر جناب آقای موهبتی معاونت توسعه وقت و پیگیری های اعضای هیات مدیره این مشکل حل و فصل شد و با واریز اولین افزایش سال بعد به صندوق قرض الحسنه شاهد که رقمی حدود ۳۶۰ میلیارد تومان بود صف انتظار از بین رفت و در نهایت مشتریان می توانستند به محض تسویه درخواست وام بعدی را ارائه و مبلغ را دریافت نمایند.

چالش سوم؛ صندوق قرض الحسنه شاهد در گذشته وام های ارائه شده به متقاضیان را از محل درآمد خود صندوق، که همان کارمزد ۴ درصد اخذ شده از سوی مشتری می باشد بیمه عمر مانده بدهکار گروهی می کرد، اما به مرور با افزایش سقف بیمه ها از ۴ درصد به ۶ درصد ( ۶ درصد حق بیمه به ازای هر وام ) درآمد صندوق کاهش  یافت و صندوق دچار مشکل می شد لذا با حمایت دکتر قاضی زاده هاشمی و تدبیر هیات امنا و هیات مدیره این مشکل حل و در نهایت صندوق قرض الحسنه شاهد بدون قرارداد با بیمه گران بیمه تسهیلات را انجام می دهد.

شاید از دیدگاه جامعه هدف این تصمیم پر ریسک باشد اما صندوق قرض الحسنه شاهد با پذیرش ریسک، این تصمیم را عملیاتی کردیم.

اگر بخواهیم نگاه تحلیلی و فرآیندی به مدیریت گذشته بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته باشیم، از نظر شما چه رویه هایی نادرست بود و چه اقدامی برای رفع آن ها در دستور کار قرار گرفت؟

دکتر اسلام کریمی: هر شخصی با یک مدل مدیریتی وارد سازمان می شود و طبق برنامه ریزی های خود، طراحی هایی را برای آن سازمان انجام می دهد و در نهایت مشاورین و معاونین به اجرای این طرح و مدل سازمانی کمک می کنند.

همه افراد با حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تفکرات خود اقداماتی را مطابق با دیدگاه های امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری وقت و با هدف خدمت به جامعه ایثارگری که مهمترین آن ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و رضایتمندی جامعه هدف است با حسن نیت انجام داده اند. اینکه تا چه میزان این اقدامات موثر بوده و رضایتمندی جامعه هدف را به دنبال داشته است نیازمند بررسی است.

آنچه که امروز حائز اهمیت بوده، این است که باید نیازهای امروز جامعه با توجه به تغییرات شدیدی که در جهان وجود دارد، بشناسیم. کما اینکه در مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران و با تدبیر دکتر قاضی زاده هاشمی مقرر شده است تا با یک مدیریت راهبردی و مطلوب نیازهای امروز و آینده جامعه ایثارگران به خوبی پاسخ داده شده و فرهنگ ایثار و شهادت طبق نظر رهبر معظم انقلاب ترویج یابد. لذا امروزه هدف تمام نیروها و سازمان های تابع بنیاد شهید و امور ایثارگران در کارگروه ها و کمیته ها نیز همین دو امر کلیدی است.

ناگفته نماند که در این خصوص تلاش های موثری انجام شده است که به زودی نتیجه خواهد داد.

یکی از مهمترین شعارهای سال گذشته شعار «ما می توانیم» است. در راستای این شعار چه ظرفیت هایی پیش روی بنیاد شهید و امور ایثارگران و خصوصا صندوق قرض الحسنه شاهد وجود دارد؟

دکتر اسلام کریمی: شعار «ما می توانیم» حاصل تفکر مسئولین نظام اعم از امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب است. در حقیقت منشا این تفکر دانش و علم است. کما اینکه در تمام صحبت های مقام معظم رهبری این کلید واژه وجود دارد. ما توسط فرزندان این مرز و بوم توانستیم در تمام حوزه هایی که دنیا فکر می کرد وابسته هستیم موفق ظاهر شویم. در بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییرات ساختاری با هدف تبدیل بنیاد شهید به یک سازمان راهبردی صورت گرفته است و این اتفاق با استفاده از دانش کارشناسان خبره در حال انجام است. ما باید با شعار «ما می توانیم» تولید دانش، نوآوری و خلاقیت را برای جامعه هدفمان به ارمغان بیاوریم. با مشاهده جوانانمان در سازمان ها متوجه می شویم که تا چه میزان این جوانان از نظر علمی به روز هستند و می توانند به پیشرفت کشور کمک نمایند. از این رو تصور می کنیم به زودی جهش خوبی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

تاکنون صندوق قرض الحسنه شاهد گزارش عملکردی را به مردم و جامعه هدف ارائه کرده است؟

دکتر اسلام کریمی: صندوق قرض الحسنه شاهد یکی از سازمان هایی می باشد که به شکل لحظه ای با جامعه هدف در ارتباط است. چراکه ما با ایجاد سایت یک اتاق شیشه ای را طراحی کردیم که آنچیزی که بنده به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره در صندوق مشاهده می کنم برای جامعه هدف نظیر خانواده های شاهد و ایثارگر نیز قابل مشاهده باشد. کما اینکه گزارش های عملکرد به صورت ماهیانه و یا در مناسبت های خاص در قالب نشست های خبری به مردم ارائه می شود. در صندوق قرض الحسنه شاهد تمام مدیران باید به صورت هفتگی با خانواده های شاهد و ایثارگر عضو صندوق دیدار داشته باشند و باید این گزارش ها را به صورت هفتگی به بانک مرکزی و به صورت ماهیانه به بنیاد شهید و امور ایثارگران در قالب برنامه عملیاتی ارائه دهند. مهمترین کلید واژه صندوق قرض الحسنه شاهد در این مبحث ارتباط با جامعه هدف می باشد و گزارش فعالیت ها به صورت مستقیم ( در طول سال چندین مرتبه در قالب گزارش و لحظه ای در اتاق شیشه ای سایت ) بارگذاری می شود.

با توجه به اینکه مردمی بودن یکی از شعارهای دولت است، بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا چه اقداماتی به منظور مردمی تر شدن امور انجام داده است؟

دکتر اسلام کریمی: در دوره ریاست جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران پست های جدید در راستای مردمی بودن تعریف شد تا ارتباط با جامعه هدف و مردم بیشتر شود. اما مهمترین نکته در مردمی سازی بنیاد کسب رضایت جامعه هدف است. در حقیقت جامعه هدف باید در تصمیم گیری ها شریک ما باشد. یعنی باید با فراهم نمودن یک فضا، زمینه حضور مخاطبان در تصمیم گیری ها را فراهم نماییم. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران با ایجاد یک نظام پیشنهادات برای کارکنان و مردم تلاش نمودیم تا نوع فرآیند خدمتمان را با جامعه هدف به اشتراک بگذاریم. از این رو هرگونه پیشنهادات جامعه هدف که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد در سیستم اجرا و پاداشی برای شخص پیشنهاد شده در نظر گرفته می شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران همواره تلاش می کند تا تک صدایی عمل نکند و از تمام افرادی که در این زمینه اطلاعات و دانش دارند استفاده نماید.

برنامه های آتی صندوق قرض الحسنه شاهد برای جامعه هدف چیست؟

دکتر اسلام کریمی: مدیریت صندوق قرض الحسنه شاهد براساس پژوهش صورت می گیرد. یعنی در اداره طرح و توسعه صندوق شاهد اقدامات و برنامه های آتی بررسی، پایش و پژوهش می شود. در این اداره پژوهش در حوزه های مختلف صورت می گیرد و ما براساس این دیدگاه و خروجی اقداماتی را انجام می دهیم. در واقع منشا تمام فعالیت های صندوق قرض الحسنه شاهد پژوهش محور است. صندوق قرض الحسنه شاهد تا کنون به شبکه شتاب متصل نشده است اما با اقدامات انجام شده این صندوق تا آبان ماه به شبکه شتاب متصل می شود که در این صورت می توانیم با ارائه خدمات با کیفیت و بهتر به تعداد نفرات بیشتری وام ارائه دهیم و مشکلی از نظر منابع مالی نداشته باشیم. بیشترین توجه و نگاه حاکمیت شامل رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که ما در راستای نیازهای جامعه فعالیت کرده و مشکلات را رفع نماییم. به طور مثال ما در صندوق قرض الحسنه شاهد بتوانیم وام ها را در کمترین زمان و هزینه و با بیشترین میزان رضایتمندی پرداخت نماییم. امروزه تمرکز اصلی صندوق قرض الحسنه شاهد بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ قرض الحسنه و رضایتمندی بالای جامعه هدف می باشد. البته بر اساس نظرسنجی ها بالای ۹۰ درصد جامعه هدف از عملکرد صندوق قرض الحسنه شاهد رضایت کافی داشته اما ما با اعلام عذرخواهی از چند درصد جامعه هدف ناراضی باید تلاش کنیم تا این درصد رضایت به بیشترین سطح ممکن برسد. البته نارضایتی ها، مرتبط به فعالیت های صندوق نبوده و به سازمان های نظارتی مربوط می شود. به طور مثال نارضایتی ها درخصوص سقف وام به صندوق قرض الحسنه شاهد مربوط نیست و توسط بانک مرکزی تصمیم گیری می شود. البته برای رفع این نارضایتی و تکمیل نمودن مبالغ وام اقداماتی صورت گرفته است. به نحوی که وجوه اداره شده را در دو بانک قرار دادیم تا افرادی که به میزان وام پرداختی از سوی صندوق قرض الحسنه شاهد گلایه دارند بتوانند با معرفی به بانک های عامل از وام های قرض الحسنه دیگر بهره مند شوند.

ما با آغاز دولت جدید واحدی در صندوق قرض الحسنه شاهد به نام واحد مشتریان راه اندازی کردیم که بسیار کمک کننده ما است و تا این لحظه بیش از ۱۵۰ هزار نفر با شماره امور مشتریان ما در ارتباط بودند. در واقع طی برقراری این تماس، درخواست ها ثبت و مشکلات جامعه هدف احصا و برطرف شده است. براساس آمارها، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴۴ هزار تماس فقط با ستاد گرفته شده است و بی شک ارتباط با جامعه هدف از مهمترین اتفاقات رخ داده در دولت سیزدهم است که در راستای مردمی تر شدن و خدمت گذاری صورت گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.