×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با هدف همکاری متقابل و مشارکت در صنعت تکافل، توافق‌نامه بین پژوهشکده بیمه و انجمن تکافل مالزی (MTA) امضا شد. به موجب این توافق‌نامه طرفین متعهد شدند تا مشارکت مبتنی بر دانش در فضای صنعت تکافل را به منظور ترویج جهانی آن از طریق تقویت و غنابخشیدن به برنامه‌های مشترک گسترش دهند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در جریان سفر اخیر رئیس پژوهشکده بیمه به مالزی و برگزاری نشست‌های کاری با موسسات و دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی فعال در حوزه بیمه و مالی رایج، تکافل، بیمه و مالی اسلامی این کشور، طی نشستی با حضور پروفسور محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر شهرام رضاپور مشاور بین‌الملل رئیس پژوهشکده بیمه، دکتر محمد رادزوآن مدیر عامل انجمن تکافل مالزی، پوان شازلینا، دبیر اجرایی انجمن تکافل مالزی، انجیک حصری مدیر عملیات انجمن تکافل مالزی، برخی از اعضای انجمن تکافل مالزی و خبرنگاران و اصحاب رسانه مالزیایی، توافق‌نامه همکاری مشترک میان پژوهشکده بیمه و انجمن تکافل مالزی امضا شد.
به موجب این توافق‌نامه، طرفین در چهار حوزه‌ اصلی شامل «رشد و پرورش دانش»، «همکاری در زمینه آموزش و پرورش»، «تبادل منابع، داده‌ها و مواد آموزشی به صورت متناوب با هدف توسعه دانش مالی اسلامی و تکافل» و«ارائه مشاوره در حوزه‌های مالی اسلامی و تکافل» همکاری خواهند داشت.
همکاری در حوزه رشد و پرورش دانش شامل «مشارکت و همکاری متقابل برای فعالیت‌های طرفین در حوزه‌های مرتبط پژوهشی و توسعه‌ای»؛ «توسعه و انجام مطالعات در حوزه‌های دارای اولویت در ارتباط با مالی اسلامی و تکافل»؛ «همکاری در زمینه انتشار مطالعات و کارهای توسعه‌ای مرتبط» و «نظارت مشترک بر طرح‌های پایان‌نامه» خواهد بود. در حوزه همکاری در زمینه آموزش و پرورش نیز طرفین متعهد شدند تا تمامی تلاش خود را در جهت برگزاری و اشتراک مساعی در برنامه‌های آموزشی به صور مختلف به کار بندند. در این موضوع، آموزش‌های ضمن خدمت، آموزش‌های درمحل، وبینار و کارگاه‌ها و موارد مشابه گنجانده شده است. همکاری در زمینه برگزاری همایش، نشست، سمینار و دیگر رویدادهای مرتبط با مالی اسلامی و تکافل؛ همکاری در جهت ایجاد فهرستی از افراد متخصص و حرفه‌ای و آموزش‌دیده در حوزه مالی اسلامی و تکافل؛ و معرفی دانشگاهیان، مدیران اجرائی ارشد و بازیگران اصلی صنعت مالی اسلامی و تکافل به منظور ارائه تخصص، بینش و مشاوره به طرفین از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک خواهد بود.
در نشست امضای توافق‌نامه که بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ در محل انجمن تکافل مالزی در کوالالامپور برگزار گردید و بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های مالزی داشت، رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به آغاز اجرایی‌سازی تکافل در صنعت بیمه ایران، ، درخواست‌ پژوهشکده بیمه مبنی بر آموزش مدیران صنعت بیمه را مطرح کرد و به تشریح وضعیت صنعت بیمه ایران، معرفی پژوهشکده بیمه و فعالیت‌های آن و تشکیل کارگروه تکافل پژوهشکده بیمه پرداخت.
دکتر عسگری هدف از حضور در انجمن تکافل مالزی را مذاکره و امضای توافق‌نامه با این نهاد دانست و اظهار امیدواری کرد که ارتباط و همکاری با موسسات مالزیایی و به خصوص انجمن تکافل مالزی و همچنین استفاده از تجربیات موسسات مختلف آن کشور جهت راه‌اندازی هرچه بهتر تکافل در ایران گسترش یابد. وی همچنین تمایل پژوهشکده را برای آغاز دوره آموزشی مدیران صنعت پس از عقد توافق‌نامه اعلام نمود.
رئیس انجمن تکافل مالزی نیز با ارائه پیشنهاد حضور فعالان صنعت بیمه ایران در آزمون پایه تکافل در مالزی که به صورت برخط برگزار می‌شود افزود؛ این آزمون اولین گام در مسیر تکافل در مالزی است که توسط انجمن تکافل مالزی برگزار می‌شود و تمامی افرادی که قصد دریافت نمایندگی تکافل را دارند ملزم به کسب نمره قبولی در این آزمون هستند.
دکتر رادزوان با اشاره به سابقه طولانی تکافل در مالزی، انجمن تکافل را از قدیمی‌ترین نهاد‌های تکافل در مالزی دانست که وظیفه اصلی آن طراحی درست قوانین تکافل و اجرای آن‌ها در مالزی است. وی اهم حوزه‌های فعالیت‌های انجمن تکافل مالزی را برشمرد و خاطرنشان کرد؛ این انجمن، دومین انجمن با این حجم کاری در جهان است که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهد و اخیرا نیز نقشه‌راه واسطه‌گری مبتنی بر ارزش در تکافل توسط انجمن تکافل مالزی راه‌اندازی گردیده است. وی همچنین افزود؛ بخش بانکی از این واسطه‌گری در تمامی مؤسسات مالی استفاده کرده است و از نگاه ما تکافل به خودی خود در مسیر محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیتی و پایداری است. انجمن تکافل می‌تواند در راستای اهداف آموزشی پژوهشکده، به ارائه منابع، مواد آموزشی و مشاوره کمک نماید و با همکاری دانشگاه اینسیف و مرکز اسراء و با برخورداری از متخصصین مجرب در حوزه های بانکداری و اقتصاد اسلامی و تکافل آموزش‌های سطح بالایی برای مدیران صنعت بیمه ایران ارائه خواهد کرد.
در ادامه این نشست، دکتر عسگری جهت آشنایی اصحاب رسانه مالزیایی حاضر در نشست، در خصوص تاریخچه علمی صنعت بیمه ایران و شرایط فعلی کشور در حوزه تکافل توضیحاتی ارائه داد.
سپس دکتر رادزوان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اهمیت این توافق‌نامه از دیدگاه مالزی گفت: انتظار بر این است از طریق این نوع مناسبات و با بهره‌گیری از دانش و تخصص همتایان ایرانی خود در خصوص مسائل مختلف از قبیل شریعت اسلام و صنعت بیمه شاهد تحولات بیشتری در مالزی باشیم.
دکتر عسگری از رئیس انجمن تکافل خواست تا طرحنامه‌ای با تمام جزییات مورد نیاز جهت آموزش نظری مدیران بیمه ایران به همراه بازدید از شرکت‌های تکافلی جهت انتقال تجربیات، طراحی و به پژوهشکده بیمه ارسال گردد که مورد موافقت انجمن تکافل قرار گرفت.
رئیس پژوهشکده بیمه همچنین آمادگی پژوهشکده بیمه را برای اعزام دانش‌پژوهان ایرانی به مالزی و همچنین پذیرش آموزش‌گران مالزیایی برای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در تهران اعلام کرد. وی با اشاره به اهداف مشترک در راه‌اندازی قوانین شریعت در ایران و با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر مالزی به عنوان یک کشور مسلمان، ارتباطات با مراکز علمی اسلامی در جهان را بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد؛ از میان ۳۷ شرکت بیمه فعال در ایران، ۱۰ شرکت آمادگی خود را برای ارائه محصول تکافل اعلام کرده‌اند و هدف دیگر از انعقاد این توافق‌نامه، آموزش جزئیات عملیات تکافل به مدیران صنعت بیمه می‌باشد.
دکتر عسگری ضمن دعوت از رییس انجمن تکافل مالزی جهت شرکت در همایش آتی پژوهشکده بیمه به عنوان عضو کمیته علمی و سخنران مدعو، پیشنهاد درج نشان این انجمن در فراخوان‌های همایش را ارائه کرد که مورد موافقت قرار گرفت. همچنین طرفین در رابطه اثبات اهمیت و برتری تکافل نسبت به بیمه رایج با دلایل علمی و مدل‌سازی‌های ریاضی توسط متخصصین این حوزه به توافق رسیدند.
گفتنی است، انجمن تکافل مالزی (MTA) در سال ۱۹۸۴ و با هدف تأمین منافع و نظارت بر عملکرد خودتنظیمی اعضای خود که شرکت‌های تکافل مالزی هستند، تأسیس شد. نقشه‌راه این انجمن در سال ۲۰۰۶ ارائه و در آن، یک راهبرد چهار بخشی با هدف دستیابی ۲۰ درصدی به سهم صنعت بیمه این کشور تا سال ۲۰۱۰ گنجانده شد. تمرکز این انجمن بر توسعه نام تجاری، آگاهی و ارتباطات، خدمات مشارکتی از طریق ارتقای فناوری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارتباط با ناظران است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.