×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

احمدرضا مسعودی

سال ۹۸ با تمام مصائب و سختی هایی که برای مردم و فعالان اقتصادی داشت تمام شد و اکنون در آغازین روزهای سال ۹۹ و در شرایطی که کشور در حال مبارزه ای دشوار با ویروس کرونا است این انتظار وجود دارد که بخش تولید بتواند در جنگ اقتصادی عملکردی درخشان از خود به جای بگذارد.

در این ارتباط،رهبر انقلاب در پیام نوروزی با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.ایشان  با تأکید بر اینکه باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.»

برای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» لازم است تمام ارکان سیاستگذار و اجرایی کشور برخی از سیاست ها را به عنوان یک ضرورت اصلی در نظر بگیرند:

۱-زنده نگه داشتن چرخ تولید و صنعت کشور امروز یک الزام قطعی و تردید ناپذیر است. کسب و کارها دچار خسارت فراوانی ناشی از تعطیلی و رکود شده اند و دولت باید ابتدا مانع تعطیلی حتی یک بنگاه تولیدی و خدماتی شود.طبیعی است که اگر واحدهای تولیدی دچار تعطیلی شوند راه اندازی مجدد آنها در چنین شرایطی تقریبا ناممکن است بنابراین برای حفظ حداقلی شرایط لازم است تدبیری فوری و کارساز اندیشیده شود.

۲-تسهیل فضای کسب و کار اولویت بعدی برای تحقق شعار است.لازم است تمام اجزای تصمیم گیر راهکاری را اتخاذ کنند که تمام فعالان اقتصادی تنها دغدغه تولید داشته باشند و گرفتار بروکراسی اداری نشوند.

۳-برخورد جدی و قاطعانه با مفاسد اقتصادی اولویت بعدی است به نحوی که فضای تولید باید عاری از هرگونه رانت زایی و رانت جویی باشد.متاسفانه اقتصاد ایران به دلیل فساد ساختاری آسیب زیادی را در سالهای گذشته تحمل کرده و جهش تولید با وجود مفاسد اقتصادی ممکن نیست.

۴-جلوگیری از واردات غیرضروری نیز یک اصل مهم است. قدم های بزرگی برای جلوگیری از واردات بی رویه در سال ۹۸ برداشته شد و همان مسیر باید با اصلاح موارد لازم ادامه  پیدا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.