×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگوی خبری امروز خود گفت: امروز ما متاسفانه شاهد شیوع ویروس کرونا در داخل کشور و مبتلا شدن جعی از هموطنان به این ویروس منحوس هستیم. تلاش پزشکان جای تقدیر و تشکر دارد؛ امروز به پاس این زحمات ارزشمند، عزت جامعه پزشکی و پرستاری ما روزافزون شده است و قطعا لطف و عنایت خدای متعال نیز شامل حال آنها بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: در همین جا لازم است برای همه هموطنانمان اعم از کسانی که مبتلا شدند و سایر هموطنان آرزوی صحت داشته باشم. از مردم عزیز ایران به نوبه خودم تقاضا می‌کنم توصیه‌های جامعه پزشکی را رعایت کنند تا بتوانیم با کمک هم شر این ویروس را از سر ایران رها کنیم. 

وی افزود: امروز نشست اینجانب به جهت احترام به ضوابط اعلامی از سوی پزشکان و مراعات صحت و سلامت یکایک عزیزان این محفل با حداقل حضور خبرنگاران برگزار شده و ان شاالله با برطرف شدن این نگرانی، شرایط به سیاق سابق بازخواهد گشت. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ایام با برکت ماه رجب ایام زیارت است و توصیه پزشکان این است که مسافرت، اجتماعات و زیارت حرم اهل بیت به فرصت دیگری موکول شود. می‌توانیم از این شرایط برای خلوت با خداوند و راز و نیاز و توسل حداکثر استفاده را ببریم و هرکدام منزل خود را به شبستان و رواق حرم اهل بیت تبدیل کنیم. 

وی افزود: قوه قضائیه در روزهای اخیر در کنار قوای دیگر و همگام با جامعه پزشکی در ایام اخیر اقدامات زیادی را در دستور کار خود قرار داده که به لحاظ دغدغه ذهنی مردم فهرست اجمالی آن را بیان می‌کنم. ما در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت بودیم که نخست صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان و اهتمام جدی در زندان‌ها و مراجع قضایی برای اجرای این بخشنامه است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: صدور بخشنامه کنترل و کاهش ورود زندانی و اهتمام قضات اعم از دادسرا و محاکم که جز در موارد ضروری افراد به زندان اعزام نشوند و در صدور مجازات از مجازات جایگرین حبس استفاده شود از جمله این موارد است. همچنین در قوه قضائیه به جهت حفظ سلامت همکاران دستورالعمل‌هایی برای مراقبت لازم صادر شده که اجرای آن کمک شایانی خواهد کرد. 

اسماعیلی گفت: چهارمین اقدام دستگاه قضا صدور بخشنامه متناسب‌سازی فرآیند رسیدگی‌ها است؛ ما در قوه قضائیه خودمان را خدمتگزار مردم می‌دانیم و خدمت بی‌منت انجام می‌دهیم، به دنبال این هستیم که اولاً کار تعطیل نشود، اما عوارضی نیز برای همکاران و مراجعین به مراجع قضایی نداشته باشد لذا با دستور ریاست قوه قضاییه، روز گذشته از ناحیه معاون اول قوه قضاییه بخشنامه‌ای به کلیه واحد‌های قضایی و اداری صادر شد؛ در بخشنامه مورد اشاره اعلام شد، رسیدگی‌هایی که امکان آن وجود دارد به صورت غیر حضوری انجام شود. اصحاب پرونده به جای حضور در مراجع قضایی مطالب و سخنان خود را در قالب لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و دادگاه‌ها در موعد مقرر با دقت در مطالعه محتوای پرونده و مستندات موجود و لوایحی که اصحاب پرونده ارسال می‌کنند امر دادرسی را انجام دهند، در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق با استفاده از دور کاری انجام شود و علاوه بر آن از هرگونه احضار و جلب غیر ضرور در این ایام اجتناب شود. 

وی افزود: پنجمین و آخرین اقدام، اهتمام جدی و برخورد سریع، قاطع و برخورد بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده احتکار و سودجویی است. به پرونده آنها که اقلام دارویی را احتکار کردند در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد. 

اسماعیلی درباره احتکار لوازم بهداشتی و پیشگیری از کرونا توسط سودجویان گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه وسایل دارویی و بهداشتی و درمانی دست به اعمال مجرمانه می‌زنند و مرتکب سودجویی‌های سیاه و کثیف می‌شوند مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر خواهد گذاشت و ما بهار را در پیش داریم و مردم ما از این مسیر عبور خواهند کرد اما مهر ننگ ابدی بر پیشانی سودجویان خواهد ماند و سخت‌ترین مجازات در انتظار آنها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما تا به امروز در ارتباط با پرونده‌های مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی و به ویژه ماسک و دستکش ستاده‌های متعددی تشکیل دادیم و افراد زیادی در این حوزه بازداشت شدند، عنوان کرد: ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر؛ احتکار لوازم تجهیزات پزشکی است.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: ظرف یک هفته یعنی از روز تشکیل پرونده تا صدور کیفرخواست چند پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتهی به کیفرخواست شد که به دادگاه ارجاع شد.

وی در خصوص عنوان این پرونده‌ها اظهار کرد: این پرونده‌ها به عنوان اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم به شعب ویژه اخلال در نظام رسیدگی  و اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی ظرف چند روز آینده جلسه دادگاه این متهمان در شعبه ویژه به صورت علنی برگزار خواهد شد.

 اسماعیلی تاکید کرد: قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران ما در نظر گرفته خواهد شد، اسامی آنها هم اعلام خواهد شد.

به گفته وی بر اساس تشخیص دادگاه اگر موردی از مصادیق افساد فی الارض و صدور ماده تشدید مجازات یعنی ارتشا و اختلاس باشد مجازات اعدام برای آنان در نظر گرفته خواهد شد. در حال حاضر از  ۵ سال تا ۲۰ سال برای مرتکبان جرائم صادر خواهد شد و نتیجه آن هم اعلام خواهد شد که باید بگویم مجازات را هم به شکل بازدارنده‌ای اجرا می‌کنیم.

اسماعیلی  درباره آمار کشفیات مواد بهداشتی گفت: در این پرونده‌ها بیش از ۵ میلیون ماسک توسط همکاران ما شناسایی و توقیف شد و بلافاصله تجهیزات کشف شده در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت که توزیع می‌شود تا در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: شب گذشته هم شاهد بودیم با مجوز صادره از ناحیه دادستان محترم شهرستان ری با حضور عزیزان و سازمان اطلاعات سپاه انبارهای احتکار کالای پزشکی کشف شد، از جمله ۳۲ میلیون جفت دستکش طبی کشف شد که این پرونده هم به سرعت رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالاها به عهده عزیزان ما در دولت است اما تنها تولید آن کافی نیست، باید  شبکه توزیع ما که شبکه معیوبی است اشکالاتش برطرف شود.

وی ادامه داد: ادعا می‌شود که ما کالاهای وارداتی از مبدا تا انبارها را رصد می‌کنیم و سامانه انبارها فعال است شب گذشته که اقلام پزشکی فراوانی در آن کشف شد مانند ۳۲ میلیون دستکش، می‌بایستی نظام گمرکی و نظام نظارتی و سازمان وزارت صمت ما می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد کشور شده در کدام انبار نگهداری می‌شود و چرا توزیع نشده است.

اسماعیلی افزود: تاکید من بر این است که بخش‌های نظارتی وظیفه خودشان را انجام بدهند و هر کجا نیازمند کمک دستگاه قضایی هستند، مطمئن باشند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اقدامات قوه قضاییه در برخورد با بیماری کرونا و همچنین وضعیت زندانیان  گفت: وکلای دادگستری که پس از شروع ویروس کرونا درخواست داشتند که کاهش تردد صورت گیرد که این مطلب در بخشنامه هفته قبل ریاست محترم قوه قضاییه به آن  اشاراتی شد.

وی ادامه داد: روز گذشته  هم تسریع در رسیدگی تصویب شده است، که ما ضمن اینکه امر دادرسی را انجام می‌دهیم و اغلب دادرسی‌ها را با بهره‌گیری از مستندات پرونده و لوایح اصحاب پرونده به صورت غیرحضوری برگزار می‌کنیم ما کاهش مراجعه اصحاب پرونده به واحدهای قضایی را خواهیم داشت.

اسماعیلی تاکید کرد: این موضوع مورد توجه قوه قضاییه بوده و حتما هم انجام می‌شود.گزارشاتی که هفته قبل هم داریم حکایت از این دارد که ورودی به واحدهای قضایی در هفته گذشته حدود بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده با بخشنامه‌ای که دیروز صادر کردیم مطمئنیم که حضور مردم در مجتمع‌های  قضایی کاهش بیشتری هم خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همکاران ما آماده ارائه خدمت به  مردم هستند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره  پخش کلیپ‌ افرادی که در فضای مجازی برخی از رفتارهای ناشایست در امکان متبرکه داشتند، گفت: این افراد در این روزها که به انحاء مختلف احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کنند، برخی شایعه‌سازان با بزرگنمایی برخی با ساختن اخبار کذب و جعلی و برخی هم با اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و وهن مقدسات است این کار را انجام می‌دهند.

 وی گفت: همه این زمینه‌ها دستورات قضایی مرکزی صادر شده و برخوردهای قضایی در دست انجام است. در مورد افرادی که کلیپ‌هایی از آنها در فضای مجازی منتشر شده بود به نوعی اقدامات نامتعارفی در مسیر زیارت اهل بیت انجام می‌دادند که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی و مشخص شدن خوشبختانه یک مورد در مشهد و هم یک مورد در قم شد که هر دو مورد شناسایی شدند و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و حتماً متناسب با اعمال و رفتار آنها اقدام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره شرایط و سلامتی زندانیانی همچون هنگامه شهیدی، نازنین زاغری و ندا ناجی گفت: بیش از ۵۴ هزار زندانی به مرخصی رفتند، همچنین بهداشت زندان‌ها رعایت شده و اقدامات خوبی با وزارت ارشاد انجام شده است.

اسماعیلی افزود: خانم زاغری در سلامت کامل است البته فضاسازی‌هایی انجام شد که دیروز با خانواده تماس گرفت و صحت سلامتی خود را به خانواده اعلام کرد، منتها خبرسازی‌های منفی صورت می‌گیرد اما بعد که تکذیب می‌شود، این بخش را منعکس نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از این زندانیان بیرون هستند و نفر دیگری هم اسم برده شد مقدمات مرخصی او علاوه بر رسیدگی به سلامتش در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت همه زندانیان برای قوه قضاییه مهم است تاکید کرد: می‌توانم بگویم که وضعیت زندانیان امنیتی به مراتب بهتر از دیگر زندانیان است، البته ما وظیفه خود می‌دانیم که همه زندانیان از تسهیلات و فرصت ایجاد شده استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: فرآیند آزادی زندانیان از روز صدور بخشنامه توسط ریاست قوه قضاییه آغاز شده و تا امروز بیش از ۵۴ هزار نفر به مرخصی اعزام شدند، همچنین در بخش ورود زندانیان نیز با کاهش آمار ورود به زندان مواجه بودیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی پیرامون نوسانات ارزی اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته توسط قوه قضاییه، اظهار داشت: متاسفانه با برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب ‌مواجه هستیم که به دنبال کسب درآمدهای نامشروع و کثیف هستند و یکی از این عرصه‌ها فعالیت‌های بانکی و ارزی است، در مجموع با تلاش همکاران در دادسراهای عمومی و انقلاب ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در بازار ارز دستگیر شدند و از این تعداد ۲۱ نفر همچنان در بازداشت هستند.

وی ادامه داد: با ورود دستگاه قضا به این زمینه و پس بازداشت دلالان بازار ارز شاهد ایجاد ثبات در بازار و حرکت نرخ ارز با روند نزولی بود.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اعلام خبر صدور حکم در یکی از پرونده‌ها، اظهار داشت: در یکی از پرونده‌های اخلال در بازار ارز از سوی دادگاه حکم نهایی صادر شد که مطابق این حکم، آقای تیمورعامری به تحمل ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی، آقای کاظم نجف آبادی به یازده سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق، آقای محمدحسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شدند، همچنین چند شرکت در این پرونده به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند.

اسماعیلی در بخش دیگر این نشست درخصوص اقدامات صورت گرفته با هدف بازپس گیری معوقات بانکی، بیان داشت: با پیگیری‌های انجام شده توسط مراجع قضایی و همان گونه که در گذشته اعلام شد، ارقام قابل توجهی از بدهکاران عمده‌ی بانکی وصل و عودت داده شده است و این رویه به صورت جدی همچنان ادامه دارد.

وی در پایان با تاکید بر ادامه دار بودن برخورد با اخلالگران بازارهای اقتصادی و مالی، تصریح کرد: بار دیگر اعلام می‌کنم برخورد ما با اخلالگران بازارهای مختلف ادامه دارد، به ویژه اخلالگرانی که در بازار دارو به گونه‌ای رفتار کردند که مردم با مشکل مواجه شدند، مطمئن باشند بیش از آن چه کرونا به مردم عزیز ما خسارت زد با آن‌ها رفتار شده و آن‌ها به سختی و با ذلت مجازات خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.