×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بیمه “ما” به نقل از  شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران – ایبِنا، شرکت بیمه “ما”  از روز ۱۳ تیرماه ۱۳۹۰ فعالیت خود را به عنوان یکی از شرکت‌های بیمه عمومی کشور آغاز کرد و طی سال‌های گذشته با بیش از ۴۰ شعبه و ۲۰۰ نمایندگی به ارائه خدمات بیمه‌ای پرداخته است. این شرکت در سال گذشته ترکیب بهینه پرتفوی، متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری و همچنین سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی را در دستور کار خود قرار داد و شاهد رشد مناسبی از این نظر بود.

برای بررسی عملکرد این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های آن برای سال جاری و برنامه‌های آن در سال جاری، گفتگویی را با حجت بهاری‌فر مدیرعامل بیمه “ما” انجام دادیم که مشروح آن به شرح زیر است:

*آقای بهاری‌فر؛ ارزیابی شما از عملکرد سرمایه گذاری شرکت بیمه “ما” در سال ۹۸ چیست؟

با توجه به تحولات اقتصادی چند سال اخیر، تشدید تحریم‌های اقتصادی بین المللی، رشد چشمگیر نرخ تورم، کاهش نرخ بهره بانکی و همچنین تحولات سیستم ارز در کشور، الگوهای اقتصادی بازار دستخوش تغییر و تحول شده و در نتیجه اهداف و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری نیز دچار تغییر شده‌اند، لذا ضروری است که با پیش‌بینی وضعیت و تحولات پیش‌رو، زمینه لازم برای بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود.

افزایش قیمت ارز، طلا، مسکن، خودرو، حمایت‌های بخش دولتی از بازار بورس و همچنین تغییر نرخ بهره بدون ریسک از مرزهای ۳۰ درصد در سال ۹۷ به کمتر از ۱۵ درصد در روزهای جاری، شرایط حساس و منحصر به فردی را در تاریخ اقتصادی ایران بوجود آورده‌اند. لذا به منظور حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و بهره‌برداری از وضعیت موجود و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری‌ها، شرکت بیمه ما در زمان‌های مناسب با فراهم‌سازی تمهیدات مورد نیاز و برنامه‌ریزی دقیق و موثر اقدام به پالایش و بهینه‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری کرد که منجر به کسب بازدهی مطلوب در سال ۹۸ و سالجاری شده است.

*در بخش متنوع سازی، پرتفوی سرمایه‌گذاری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

متنوع سازی پرتفوی و تخصیص منابع به بخش‌های دیگر با بازدهی بیشتر در زمان مناسب و با احتساب ترکیب بهینه ریسک و بازده، مهم‌ترین بخش برنامه بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری است که با موفقیت کامل مدیریت شده و انجام پذیرفته است. با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی و نزدیک شدن سررسید سپرده‌ها، جابجایی منابع حاصل از سپرده‌های سررسید شده به سپرده‌های بانکی دیگر یا انتقال سرمایه به سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن نسبت ریسک و بازده یکی از برنامه‌های اصلی بهینه‌سازی پرتفوی بوده است. همچنین از جمله برنامه‌های انجام شده و در حال تکمیل، موضوع مطابقت پرتفوی با آیین نامه ۹۷ سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه‌های زندگی برای افزایش رضایت بیمه‌گذاران است که با موفقیت همراه بوده است.

در همین راستا برنامه‌های مختلف شرکت برای توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری در چارچوب آیین نامه ۹۷ سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری مانند مشارکت در طرح‌های اقتصادی و تجاری یا سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات و غیره در دست مطالعه، برنامه‌ریزی یا اجراست که بی شک چشم انداز روشنی را برای سرمایه‌گذاری شرکت ترسیم خواهد کرد.

*سرمایه‌گذاری در سهام سال گذشته به چه میزان بود و برای افزایش این سرمایه در سال جدید چه برنامه‌هایی دارید؟

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۸، سرمایه‌گذاری در سهام طی این سال بیش از ۵ برابر افزایش یافت و بهای تمام شده پرتفوی سهام از مبلغ ۹۷۴ میلیارد ریال در ابتدای سال ۹۸ به ۵۲۹۱ میلیارد ریال در پایان سال ۹۸ بالغ شده که با در نظر گرفتن ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها، مازاد ارزش پرتفوی سهام در پایان سال ۹۸ بالغ بر ۲۳۵۲ ریال بوده است که با توجه به بازدهی بازار طی دو ماهه ابتدای سال ۹۹ و ترکیب بهینه پرتفوی شرکت، طبیعتاً مازاد ارزش پرتفوی نیز افزایش یافته است.

 لذا پالایش پرتفوی و تمرکز دارایی‌های سبد بر سهام بنیادی باعث افزایش و رشد بازدهی سبد شده و منجر به افزایش قابل توجه درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام نسبت به سال‌های قبل شده است. بازده خالص بیش از ۱۳۰ درصدی پرتفوی سهام در سال ۹۸ بیانگر عملکرد بسیار مطلوب سرمایه‌گذاری در سهام است.

*برای تقویت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه اقدامی صورت گرفته است؟

از سوی دیگر در راستای بهره‌برداری هر چه بیشتر از رشد شاخص بورس، سرمایه‌گذاری در بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری «مشترک» و «در سهام» از سال ۹۷ در دستور کار شرکت قرار گرفته و در سال ۹۸ تقویت شد که منجر به بازدهی مطلوب برای شرکت شده است که بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه ۹۸ بود.

*برنامه انجام شده برای سرمایه‌گذاری در بخش اوراق بدهی چه بوده است؟

شرکت بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال ۹۶ سرمایه‌گذاری در اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت با تضامین دولتی با بالاترین بازدهی را در دستور کار قرار داد و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز برنامه‌های خود را با دقت و ظرافت و بدون تحمل کمترین ریسکی ادامه داده و به اجرا درآورد که همین امر باعث کسب بازدهی مناسبی در این بخش شده است. متوسط بازده سرمایه‌گذاری در این بخش در سال ۹۷ بیش از ۳۰ درصد و در سال ۹۸ نزدیک به ۲۸ درصد بوده که با توجه به ریسک بسیار پایین سرمایه‌گذاری در مقایسه با نرخ بهره بدون ریسک و نرخ بهره بانکی بسیار مطلوب است.

*در پایان درباره برنامه‌های آتی بیمه “ما” توضیح دهید

برنامه‌هایی که برای سال جاری در نظر گرفته شد به صورت تیتر وار شامل: بهینه‌سازی پرتفوهای سرمایه‌گذاری، توسعه زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای متنوع سازی پرتفوی به منظور افزایش بازدهی در عین کاهش ریسک، مشارکت در طرح‌های تولیدی-صنعتی، مشارکت در طرح‌های تجاری و مالی، توسعه ابزارهای نوین مالی (مانند اوراق بهادارسازی ریسک‌های بیمه‌ای) است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.