×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با کمال سهلی مدیر استانی و رئیس شعبه زنجان در خصوص راهکارهای استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت ها و مزیت های اقتصادی آن، روند اجرای طرح های تولیدی این استان و همچنین روش های بهبود عملکرد این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
تمرکز بر سیاستهای اعتباری مصوب بانک در سال ۹۹ ، تامین مالی و اعتباری طرح های نیمه تمام و تأمین سرمایه درگردش واحدهای فعال با هدف حفظ و توسعه اشتغال موجود ،حمایت از صنایع دانش بنیان ، تسریع در واگذاری طرحهای تملیکی و مساعدت به سرمایه گذارانی که قصد احیای واحدهای تعطیل و نیمه فعال بانک را دارند.

۲- مهمترین برنامه شعبه در سال ۹۹ چیست؟
تلاش در جهت تحقق برنامه های عملیاتی ، جذب منابع، افزایش خدمات اعتباری و ارزی ، کاهش مطالبات غیرجاری و در راستای تحقق بانکداری شرکتی تامین مالی و اعتباری واحدهای متوسط و بزرگ تولیدی استان در دستور کار شعبه قرار دارد .

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۸ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید و دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور در سال گذشته تلاشها و پیگیریهای موثری در جهت تحقق برنامه های عملیاتی به عمل آمد که نتیجه آن کاهش مطالبات غیرجاری استان و در نتیجه کاهش ریسک مطالباتی استان از ۲۶ درصد به ۱۴ درصد ، افزایش ۴۳ درصدی وصول مطالبات استان، افزایش ۵۰ درصدی متوسط منابع، افزایش ۶۰ درصدی مصوبات و افزایش ۱۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی در سطح استان ، فعال نمودن تعدادی از واحدهای راکد و غیرفعال ، تامین مالی و بهره برداری از طرحهای نیمه تمام بوده است.
بانک صنعت و معدن استان زنجان در سال ۹۸ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۸ پرداخت نمود که از این حیث رتبه اول در میان بانکهای استان را کسب نمود و همین امر موجب گردید ریاست سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با توجه به عملکرد مناسب بانک طی نامه ای به وزارتخانه درخواست انتقال مانده اعتبار سایر بانکها به بانک صنعت و معدن استان را نماید. بدیهی است همکاری ، هماهنگی و تعامل موثر واحدهای مختلف بانک نقش اساسی در تحقق اهداف و برنامه های تدوین شده ایفا می نماید بنابراین در صورتی که همکاران یک مجموعه در انجام امور دارای تشریک مساعی ، هماهنگی و تعامل مثبت باشند راه رسیدن به اهداف و تحقق برنامه های تعیین شده هموار خواهد بود .

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
بر اساس سیاستها و ضوابط ابلاغی ارائه مهلت و استمهال بدهی واحدهای آسیب دیده از شرایط کرونا و در صورت نیاز تامین مالی این گونه واحدها در دستور کار مدیریت استان می باشد.

۵- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال ۹۹، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
هماهنگی ، همکاری و تعامل تمامی واحدهای مستقر در شعبه اعم از واحد ارزیابی ، نظارت و خدمات بانکی از مهمترین شاخصه های نیل به اهداف ، سیاستها و راهبردهای تعیین شده بانک می باشد .

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
در راستای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال رویکرد تامین مالی ، اعتباری و ارائه خدمات مورد نیاز واحدهای صنعتی فعال و شاخص استان طی یکسال گذشته در دستور کار قرار گرفته و همچنان ادامه دارد،ارائه خدمات غیرحضوری ، آموزش استفاده از خدمات اینترنتی بانک و فعال نمودن سرویس های خدمات دیجیتالی از موارد انجام شده در راستای تحقق بانکداری دیجیتال می باشد .

۷- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
با توجه به محدودیت منابع مهمترین اصل در جذب منابع انتخاب مشتری خوب می باشد مشتریانی که همراهی بانک در دوره تامین مالی پروژه را تجربه می کنند عموما مشتریان وفاداری در زمان بهره برداری از طرح برای بانک خواهند بود . سایر مزیتهای نسبی نظیر نرخ سود تسهیلات در برخی از منابع ، تخصیص یارانه ، سرعت در تامین نیاز مالی واحدها و ارائه مشاوره های کارشناسی و فراهم نمودن محیط و فضای مطلوب در ارائه خدمات نیز در جذب منابع بیشتر موثر می باشد

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
در سال گذشته در بخش سرمایه درگردش به ۱۰۴ طرح بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد ریال و در بخش سرمایه ثابت به ۵ طرح صنعتی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات، پرداخت شده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
طی یکسال گذشته طرح شرکت کیمیاسلامت خاورمیانه در زمینه تولید داروهای دامی ، شرکت روئین سرآرین تولید روی ، شرکت پارس انرژی صدف (نیروگاه خورشیدی) ، شرکت سپیدگوهر زنجان در زمینه تولید اتصالات پلی پروپیلن ، شرکت نورد فولادکاران افق در زمینه تولید مفتول آلیاژی و طرحهای توسعه شرکتهای رسالوله ابهر ، پردیس درخشان و زنجان آجر از جمله طرحهایی بودند که با تامین مالی بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسیده و برای بیش از ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد نموده است .

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
در حال حاضر طرح شرکت داروسازی کیمیازیست پارسیان در زمینه تولید دارو با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد ، طرح شرکت کیمیا نوآوران زنگان در زمینه تولید اسید سولفوریک با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد طرح شرکت های سرجین بافت و لپان بافت در زمینه تولید منسوجات به ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و ۴۰ درصد و طرح شرکت ذوب آهن فرآیندکاران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد از جمله طرحهای در حال اجرا در استان می باشند که با بهره برداری از این واحدها پیش بینی می شود برای بیش از ۱۰۰۰ نفر در استان اشتغالزایی صورت پذیرد، ضمن اینکه ۲ پروژه ملی نیروگاههای سیکل ترکیبی شماره ۱ و ۲ زنجان هر کدام با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات با مشارکت بانک صنعت و معدن در استان در حال اجرا می باشد .

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
استان زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی با قرار گرفتن در شاهراه ترانزیتی و کریدور انرژی کشور ، همجواری با ۷ استان و برخورداری از منابع معدنی به ویژه فلزات اساسی و سنگهای ساختمانی یکی از مهمترین قطبهای صنعتی و معدنی کشور محسوب می شود .
استان زنجان در حال حاضر در سه صنعت : ۱- فلزات اساسی (صنعت روی و فولاد) ۲- صنعت نساجی (نخ ریسی و تولید منسوجات) و ۳- صنایع برقی و الکتریکی (تولید ترانس ، کلید و سکسیونرهای برقی و سیم و کابل ) دارای صنایع شاخص و مطرح در سطح ملی و منطقه می باشد .

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
مهمترین اقدام صورت گرفته طی چند سال گذشته در استان تلاش در جهت جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق و مشکوک الوصول جدید از طریق شناسایی و اعتبارسنجی دقیق مشتریان و طرحهای متقاضی اخذ تسهیلات از بانک می باشد که ورود مشتریان بدحساب به بانک را با محدودیت جدی مواجه نموده و منظور از اعتبارسنجی دقیق بررسی اهلیت حرفه ای و صلاحیت متقاضیان است.
با توجه به اینکه پرونده های تسهیلاتی غیرجاری موجود هرکدام به دلایلی نظیر مشکلات کلان اقتصادی کشور ، تورم ، نرخ ارز ، کمبود سرمایه در گردش ، استهلاک ، ورود تکنولوژیهای جدید و یا اعلام ورشکستگی ، عدم تمایل به بازپرداخت اقساط ، استفاده از منابع تسهیلاتی خارج از طرح و … از بازپرداخت اقساط بانکی خودداری می نمایند لذا راهکارهای شعبه در وصول مطالبات بسته به نوع پرونده و دلایل معوق شدن تسهیلات متفاوت می باشد .
در مورد طرحهایی که به دلایل موجه در سرفصل غیرجاری قرار دارند و مجری طرح نیز تمایل به تعیین تکلیف و بازپرداخت اقساط دارد حداکثر مساعدتهای قانونی نظیر استمهال ، تقسیط مجدد ، ارائه مهلت ، مذاکره و یا حتی تامین سرمایه در گردش مورد نیاز طرح در دستور کار شعبه قرار دارد لیکن در خصوص طرحهای راکد و غیرفعال که به دلایل غیرموجه در سرفصل غیرجاری قرار دارند و متقاضیان علیرغم ارائه مساعدتهای قانونی همچنان از بازپرداخت اقساط استنکاف ورزیده اند اقدامات حقوقی و اجرایی در دستور کار قرار می گیرد

۱۳- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
افزایش خدمات اعتباری (صدور ضمانت نامه ها و گشایش اعتبارات اسنادی ) و افزایش خدمات ارزی شعبه ، شناسایی مشتریان بزرگ و خوش حساب وتامین به موقع و مناسب خدمات بانکی مورد نیاز این واحدها از جمله اقدامات انجام شده جهت افزایش کارمزدها در سطح استان می باشد .

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
افزایش سطح اختیارات با توجه به افزایش دانش ، تجربه و توان بدنه کارشناسی شعب و در نظر داشتن سطح تورم و نیز سیاست تمرکزدایی ستاد بانک امری بدیهی و قابل پیش بینی بوده ولی انتظار می رود همانگونه که اختیارات ستادی به شعب تفویض گردیده منابع ستادی نیز متناسب با اختیارات تفویضی در اختیار استانها قرار گیرد . اختیارات تفویضی با منابع در اختیار شعب در حال حاضر تناسبی نداشته و پرداخت تسهیلات در شعب را که نقش اساسی در تجهیز منابع در سالهای آتی برعهده خواهد داشت را با محدودیت هایی مواجه نموده است .

۱۵- تعامل شما با مسئولان ارشد استان نظیر (استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
تعامل بانک با مقامات استانی طی چند سال اخیر بر اساس عملکرد مناسب بانک در سطح استان تعاملی سازنده و مثبت بوده است . در بسیاری از کارگروههای استانی نظریات تخصصی و کارشناسی بانک مبنای اتخاذ تصمیمات مرتبط با بانک بوده است .

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
سرمایه انسانی اساسی ترین عنصر پیشرفت یک سازمان می باشد و سرمایه انسانی کارآمد و مسئولیت پذیر نقش موتور محرکه یک سازمان را بر عهده دارد آموزشهای ساختاری و تئوریک عمدتا از طریق واحد آموزش بانک در اختیار همکاران قرار می گیرد اما آنچه که در سطح شعب در زمینه مهارت آموزی در جریان می باشد عموما به انتقال تجربیات و دانش فی مابین همکاران از طریق گردش شغلی پرسنل و فراگیری امور مختلف بانک اختصاص دارد . تفویض اختیار و اتخاذ تصمیمات بر پایه نظریات کارشناسان از دیگر شاخصه های افزایش سطح اعتماد به نفس و مهارت کارکنان می باشد .

۱۷- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
ایجاد محیط مناسب و فضای پرسشگری و مشورت موجب بروز ایده ها و پیشنهادات سازنده در ارائه خدمات به مشتریان می باشد. از این رو بیشتر تصمیم گیریهای شعبه بر اساس نظر جمعی همکاران اتخاذ می گردد .

۱۸- طرحهایی که با تامین مالی بانک در آن استان راه اندازی شده و در سطح ملی مطرح هستند را بیان کرده و نحوه حمایت بانک از آنها را تشریح فرمائید؟
طرحهای بزرگ بسیاری طی سالهای گذشته از سوی بانک صنعت و معدن در استان تامین مالی گردیده است که از جمله می توان به شرکت پارس سویچ در زمینه تولید سکسیونر و سویچهای صنعت برق ، شرکت توسعه صنایع لاستیک در زمینه تولید نخ لاستیک شرکت ملی سرب و روی ایران ، شرکتهای نیک ریس و پویاریس ابهر در زمینه تولید منسوجات ، شرکت فولادکاران افق در زمینه مفتول آلیاژی ، شرکت کیلوس در زمینه تولید ماء الشعیر شرکت سیمان خمسه و … اشاره نمود .
ضمن اینکه ۲ طرح بزرگ نیروگاهی با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات با مشارکت بانک صنعت و معدن نیز در استان در حال اجرا می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.