×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا(س) در شرکت دخانیات ایران، تصریح کرد: در سال‌های گذشته در بحث عدالت جنسیتی و شاخص‌های آن نتوانسته‌ایم آنچه مدنظر است را محقق کنیم. یکی از اولویت‌های بنده در این مسئولیت استیفای امتیازهای حرفه ای در مباحث شغلی برای بانوان است و با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن هستیم.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت دخانیات ایران، جشن ولادت حضرت زهرا(س) و مراسم بزرگداشت مقام زن(ویژه بانوان)، ۱۲ دی‌ماه در آستانه میلاد دخت نبی مکرم، حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) در شرکت دخانیات ایران برگزار شد.

سکینه‌سادات پاد؛ دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به عنوان سخنران ویژه این مراسم، با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و ابراز خرسندی از حضور در جمع بانوان شرکت دخانیات ایران، گفت: آقای رئیس‌جمهور اعتماد ویژه‌ای به بانوان دارند و در همین راستا بنده را به نیابت از بانوان کشور، به مسئولیت خطیر پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی که در قانون اساسی هم مطرح شده، منصوب کردند.

وی افزود: طبق قانون اساسی هیچ تفاوتی در بسیاری از ساحات بین زن و مردم نباید باشد و نمی‌توانیم بگوییم حقوق اجتماعی زنان از مردان متفاوت است؛ در مقدمه قانون اساسی به یک رنج تاریخی اشاره شده، مبنی بر اینکه بانوان در رژیم گذشته مورد یک عقب‌ماندگی واقع شده و نتوانسته‌اند استعدادهای خود را به درستی شکوفا کنند و در جمهوری اسلامی قرار است فرصتی برای جبران این عقب‌ماندگی فراهم شود.

دستیار رئیس‌جمهور اضافه کرد: در اصول متعدد قانوان اساسی احیای حقوق مادی و معنوی زنان قابل مشاهده است؛ در اصل بیستم آمده است که زن و مرد ودر بهره‌مندی از حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی به طور مساوی سهم دارند.

خانم پاد با بیان اینکه البته در عمل احیاناً چیزی که مشاهده می‌شود همانی نیست که مقصود قانون اساسی و تدوین‌کنندگان بوده، تصریح کرد: در قوانین عادی کشور طی سال‌های بعد تلاش شده که حقوق بانوان تضمین شود که به طور مثال در قانون کار مصوب سال ۶۷ از دستمزد برابر زن و مردم حرف زده‌ایم، اما متأسفانه در عمل گاهاً بانوان از برخی امتیازهای شغلی محروم بوده‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه نتواسته‌ایم متناسب با باورها، اعتقادات و حتی سنت‌های ایرانی خودمان، شغل را به گونه‌ای تعریف کنیم که بانوان هم بتوانند مادری کنند و هم به شغل خود بپردازند. در سال‌های گذشته در بحث عدالت جنسیتی و شاخص‌های آن نتوانسته‌ایم آنچه مدنظر است را محقق کنیم. یکی از اولویت‌های بنده در این مسئولیت استیفای امتیازهای حرفه ای در مباحث شغلی برای بانوان است و با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری به دنبال تحقق آن هستیم.

مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا(س) در جامعه زمان خویش، اظهار کرد: این حضور و تجلی آن، الگویی برای زنان امروز است. اینکه تنها برش و بخشی از زندگی آن بانوی گرانقدر را به عنوان الگوی جامعه پررنگ کنیم، یک ظلم تاریخی در حق ایشان و مقام زن است؛ حضرت زهرا(س) محصول تربیت در یک خانواده همراه با آرامش است. بروز بیرونی و ظهور اجتماعی ایشان بیانگر حضور یک زن قوی، خودساخته، ظلم‌ستیز، مدافع ارزش‌ها و مفاهیم در کنار ایفای نقش مادری است.

بنابر این گزارش سیدابوالحسن رضوی؛ رئیس هیئت‌مدیره شرکت دخانیات ایران که از بخش پایانی این مراسم در جمع بانوان حضور یافته بود نیز در سخنانی کوتاهی، با تبریک ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) و روز زن، گفت: شرکت دخانیات ایران با قدمتی نزدیک به یک قرن یعنی از سال ۱۳۰۷ در حال فعالیت است و در مقاطع مختلف دستخوش تغییرات زیادی شده است.

وی افزود: در ساختار شرکت دخانیات، مسئولیت یکی از مهم‌ترین معاونت‌ها که شاکله شرکت هم هست؛ یعنی معاونت فروش و صادرات، با یک خانم توانمند است در سطوح دیگر هم بانوان مسئولیت دارند.

رضوی با اشاره به برخی مشکلات باقیمانده از گذشته از جمله حوزه مالیاتی و …، تصریح کرد: همه تلاش مجموعه مدیریتی اعم از مدیرعامل محترم، اعضای هیئت مدیره و معاونین حل این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن است.

رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات در پاسخ برخی مطالبات بانوان شرکت، یادآور شد: بحث تعریف و طبقه‌بندی مشاغل در هیئت‌مدیره دنبال شده و در حال بررسی‌های نهایی است و شرایط و شاخص‌های ارتقای گروهی و شغلی تغییر می‌کند و مشکل برخی از بانوان همکار حل خواهد شد.

رضوی همچنین درباره ساعات کاری بانوان و درخواستهای آنها در این ارتباط، قول پیگیری داد.

همچنین با موافقت رئیس هیئت مدیره مقرر شد جلسه ای ویژه به منظور طرح مطالبات و دغدغه های بانوان با مجموعه مدیریتی شرکت دخانیات برگزار شود.

در ادامه مراسم به پیشنهاد خانم پاد، فضای جلسه به سمت گفت‌وگوی دو طرفه و پرسش و پاسخ رفت و بانوان حاضر در حضور دکتر رضوی؛ رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات و در فضای صمیمصی و شفاف به بیان دغدغه ها و مطالبات خود پرداختند که مهم‌ترین آنها به شرح ذیل است:

ـ بهره‌گیری بیشتر از توانمندی بانوان برپایه شایسته‌سالاری در فضای مدیریتی کشور از جمله شرکت دخانیات
ـ مسئله امنیت و زنان و لایحه
ـ ساعات کاری بانوان
ـ ضمانت اجرایی قانون جوانی جمعیت به منظور اجرای دقیق در شرکت‌های دولتی و خصوصی
ـ دورکاری بانوان
ـ حل مشکلات در حوزه حقوق، مزایا و … نیروهای پیمانکار
ـ موانع تبدیل وضعیت‌ها
ـ پرداخت مزایا

بنابر این گزارش در این مراسم علاوه بر اجرای گروه‌های هنری و ضمن قرائت پیام مهندس مهدی آشتیانی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، از همسران ۷ شهید و یک فرزند شهید شرکت شامل همسران شهدای گرانقدر؛ البرز دمشناس، مرتضی صبور، محمدعلی ساقی کلهر، بهزاد بروز، ذبیح‌الله دودانگه، ناصر اسماعیلی اسکندری، غلامرضا محمدی و دختر شهید سیداکبر سیدی تجلیل به عمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.