×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عدم وجود یک الگوی مشخص در راستای تعیین صحیح وزن بارپذیری برای صدور بیمه‌نامه در حوزه بارکش‌ها، علاوه بر احتمال ایجاد رقابت ناسالم در بین بیمه‌گران، باعث گران‌فروشی و تضییع حقوق بیمه‌گذاران و یا ارزان‌فروشی و تضییع حقوق بیمه‌گران می‌گردد.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، یکی از شاخص‌ترین عوامل اثرگذار در تعیین حق‌بیمه شخص ثالث و حوادث راننده در گروه تعرفه‌ای بارکش‌ها، ظرفیت بارپذیری خودرو است. از طرفی در سال‌های قبل و پس از ابلاغ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، وجود بخشنامه‌های متفاوت در حوزه صدور بیمه‌نامه بارکش‌ها، باعث بروز اختلاف رویه در این موضوع در سامانه بیمه‌گری شرکت‌های بیمه گردیده است. این سردرگمی موجب شده تا برخی مواقع حق‌بیمه کمتری دریافت و به ضرر بیمه‌گر تمام شود و در برخی مواقع نیز حق‌بیمه بیشتری دریافت و موجب ضرر بیمه‌گذار گردد.
با توجه به این موضوع مهم، اجرای گزارش پژوهشی با عنوان «استخراج میزان بارپذیری خودروهای بارکش برای تعیین حق‌بیمه بر اساس کاتالوگ خودروها» در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است.
این گزارش توسط سید محمدتقی فضل هاشمی؛ مدیر بیمه‌های شخص ثالث و حوادث راننده اتومبیل شرکت بیمه آسیا و آزاده بهادر؛ پژوهشگر پژوهشکده بیمه تهیه شده است و هدف آن هدف آن مروری بر کاتالوگ‌های تعدادی از بارکش‌های رایج و تعیین حق‌بیمه این بارکش‌ها براساس ظرفیت دقیق بارپذیری با هدف یکسان‌سازی و ایجاد شفافیت در این حوزه برای جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌گر و بیمه‌گذار می‌باشد.
گردآوری این  کاتالوگ‌ها، مشکلاتی نظیر فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل کشور و مواجهه با وسایل نقلیه‌ای که هم‌اکنون نه نوع صفر آن موجود است و نه کاتالوگ کارخانه آن در دسترس می‌باشد را مرتفع می‌‎سازد و می‌توان در برخی از موارد اقدام به شبیه‌سازی آن‌ها با موارد در دسترس نمود.
به این منظور در گزارش حاضر، ضمن دسته‌بندی بارکش‌های سبک و سنگین و مروری بر نرخنامه بیمه مرکزی در حوزه بارکش‌ها، وزن بارپذیری بارکش‌ها بر اساس کاتالوگ خودروها احصا و حق‌بیمه مربوطه استخراج گردیده است. در پایان نیز پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «استخراج میزان بارپذیری خودروهای بارکش برای تعیین حق‌بیمه بر اساس کاتالوگ خودروها» می‌توانند به بخش پژوهش وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1595/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.