×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۱- حوزه درمان ویترین خدمات سازمان تامین اجتماعی است و بخش عمده بیمه شدگان تامین اجتماعی را با خدمات حوزه درمان می‌شناسند. درباره مراکز درمانی استان توضیح دهید و بفرمائید چه تعداد بیمارستان و مرکز درمانی استان تابعه سازمان تامین اجتماعی است؟

استان مازندران با دار بودن ۵ بیمارستان رتبه سوم از نظر تعداد مراکز ملکی  بستری در سطح کشور را به خود تخصیص داده است
(بیمارستان ولیعصرقائمشهر ۳۱۴ تخت مصوب  – بیمارستان حکمت ساری ۵۸ تخت مصوب – بیمارستان رازی چالوس  58 تخت مصوب – بیمارستان شفا بابلسر۵۴ تخت مصوب – بیمارستان بوعلی نکا ۴۲ تخت مصوب  درمجموع ۵۲۶ تخت بستری)
  3مرکز پلی کلینیک    12 درمانگاه عمومی و تخصصی  
دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی  مرکز کمیسیون پزشکی و طب کار و ستاد مدیریت درمان  

۲- درباره خدمات ارائه شده به جامعه تحت پوشش توضیح بفرمائید. در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان به طور متوسط چه تعداد مراجعه روزانه انجام می‌شود و بیشترین خدمات در چه حوزه‌ای است؟
درمان استان مازندران در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم در حال خدمات رسانی به بیمه شدگان بوده و همچنین در قسمت درمان مستقیم  حوزه کلینیک ( گروه پزشکی عمومی – متخصص- و فوق تخصص )و پاراکلینیک با دارا بودن آخرین تجهیزات تشخصیی درمانی در حال خدمت رسانی بوده بیماران می باشد.
در بخش مراجعه سرپائی: متوسط  روزانه ( ویزیت و پاراکلینیک) ۱۳۰۰۰ مراجعه روزانه
در بخش مراجعه بستری متوسط روزانه ۱۰۲ نفر

۳-درباره هزینه صرف شده برای بیماران نیز توضیح دهید. با توجه به اینکه خدمات درمانی برای بیمه‌شدگان رایگان است، شما چه ارزیابی از هزینه تمام شده خدمات دارید؟
هزینه های درمان تامین اجتماعی در در دو حوزه درمان مستقیم ( مراکز ملکی تامین اجتماعی ) و درمان غیر مستقیم ( خرید خدمات ) انجام می شود که نسبت هزینه های حوزه درمان غیر مستقیم به درمان مستقیم تقریبا ۲ به ۱ است.
در حوزه درمان مستقیم نیز نزدیک به ۷۰ درصد هزینه ها مربوط به مراکز بستری و ۳۰ درصد نیز مربوط به مراکز سرپایی یعنی درمانگاهها و پلی کلینیک های ملکی تامین اجتماعی می باشد.
میانگین هزینه هر بیمار بستری در مراکز ملکی در سال گذشته در حدود ۶٫۵ میلیون تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۷ در حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است که علت آن افزایش تعرفه ها، افزایش حقوق و دستمزد و همچنین تورم در حوزه دارو و لوازم مصرفی پزشکی و غیر پزشکی است.
در حوزه های فوق تخصصی نظیر جراحی قلب باز و آنژیوگرافی و آنژیو پلاستی میانگین هزینه یک جراحی قلب باز برای بیمارستان در حدود ۵۵ میلیون تومان، تعویض دریچه قلبی در حدود ۷۵ میلیون تومان و آنژیوپلاستی عروق قلبی در حدود ۳ تا ۸ میلیون تومان و هر آنژیوگرافی در حدود یک میلیون تومان هزینه می گردد.
۴- طی ماههای اخیر صحبت‌هایی درباره تغییر شیوه مدیریت بیمارستانهای تامین اجتماعی مطرح شده است و بنا است که تخصیص بودجه به بیمارستانها متناسب با عملکرد آنها باشد. ارزیابی شما از این طرح چیست؟
در این طرح اختصاص بودجه و منابع مالی هر بیمارستان براساس عملکرد آن مرکز و پس از رسیدگی به صورتحساب کارکرد بیمارستان به صورت مستمر و منظم صورت می گیرد . تفویض اختیار به مجموعه مدیریتی بیمارستان می تواند نقش مؤثری در جهت ارتقاء کیفیت ارائه خدمات و اجرای برنامه های توسعه ای بر مبنای سیاستگذاری منطقه ای داشته باشد . بیمارستان می تواند صد درصد منابع حاصل از عملکرد خود را در اختیار داشته و در راستای افزایش بهره وری و استفاده کارآمد از ظرفیت های موجود و پاسخگویی بهتر عمل نماید .

۵-استان مازندران یکی از استان های پایلوت طرح پزشک خانواده است. این طرح آیا تفاوتی در خدمات و یا هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده است؟
از آنجا که پزشک خانواده جزو طرح های مترقی است که در دنیا جهت اصلاح نظام بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می گیرد به طور قطع هزینه هایی را برای سازمانهای بیمه گر بدنبال دارد. پزشک خانواده علاوه بر ارائه خدمات درمانی،  بیشتر متمرکز بر خدمات بهداشتی ، غربالگری و اقدامات پیشگیرانه و همچنین ارائه مراقبت های دوره ای از گروههای سنی خاص بوده که همه این اقدامات هزینه هایی را بخاطر گستردگی خدمات بدنبال دارد. اما در طولانی مدت و در صورت استقرار کامل نظام ارجاع می توان انتظار داشت که با مدیریت ارجاعات بیماران به سطوح تخصصی و کاهش تقاضاهای القایی موجود در نظام سلامت بیانجامد.
مطالعاتی نیز در اوایل استقرار طرح در تامین اجتماعی استان انجام و نتایج آن نیز منتشر گردید که طی آن به تغییرات الگوی هزینه ای در ارائه خدمات سرپایی به طور مفصل پرداخته شده است.

۶- در دوران شیوع کرونا چه میزان از ظرفیت مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی در استان مازندران برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافت؟

در حال حاضر از مجموع ۴۴۱ تخت بستری بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی در استان مازندران ۱۴۹ تخت معادل ۳۵درصد آن به ارائه خدمات بستری به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است . از زمان شیوع بیماری تاکنون در مجموع ۱۲۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش های بستری و ویژه مراکز بیمارستانی تأمین اجتماعی استان تحت درمان واقع شده اند .


۷- تعداد مراجعه کنندگان، بستری شدگان، بهبود یافتگان و درگذشتگان کرونا در مراکز درمانی سازمان در استان را بفرمائید؟

از اسفند ماه ۹۸ تا مورخ  سوم مرداد ۹۹  تعداد ۱۵۳۷  نفر مبتلا به بیماری کرونا در بیمارستانهای ملکی استان بستری و از این تعداد۱۱۶۴ نفر بهبود و ترخیص شده اند و ۱۶۴ نفر نیز فوت نموده اند.

۸- درهریک از آمارهای فوق درصد آماره را به کل استان بفرمائید و ارزیابی خود را نیز بیان بفرمائید؟

جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی استان حدود ۱۹۰۰۰۰۰ نفر میباشد که از این تعداد ۱۵۳۷ نفر مبتلایان به ویروس کرونا از اسفند ماه ۹۸ تاکنون در بیمارستانهای ملکی بستری شده اند و نسبت بستری بیماران کرونای به کل جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی استان حدود ۰٫۰۸ درصد میباشد.

۹- چه تعداد از کارکنان درمان تامین اجتماعی استان به کرونا مبتلا شده‌اند. آیا شهید خدمت به بیماران کرونا در درمان تامین اجتماعی استان داشته‌ایم؟
۱۲۶نفر کل همکاران مبتلا شدند که  که یک نفر از همکاران آقای دکتر عابدینی به درجه رفیع شهادت نائل گشت . البته دکتر طیبی هم همکار سابق ما بود که بازنشسته شد و در قالب پزشک معتمد با ما همکاری می کرد که ایشان نیز به درچه رفیع شهادت نائل گشت .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.