×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، طرح پژوهشی “ریسک‌های بیمه‌پذیر بازرگانی در بخش کشاورزی” با هدف پاسخگویی به این سوال انجام شده است که شرکت‌های بیمه بازرگانی ایران چگونه می‌توانند وارد بخش کشاورزی شده و محصولات بیمه‌ای برای پوشش ریسک‌های کشاورزی ارائه دهند.
براساس یافته‌های این طرح، ضریب خسارت بالا در بیمه کشاورزی، منجر به تمایل پایین بخش خصوصی به فعالیت در این زمینه شده و ضرورت بیمه اتکایی برای شرکت‎های بیمه بازرگانیِ فعال در بخش کشاورزی را موجب گشته است، ضمن آن‌که پرداخت یارانه دولتی در این بخش به دلیل ضریب خسارت بالا اجتناب‌ناپذیر است. مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی موفق‌ترین شیوه برای ارائه بیمه‌های بازرگانی در بخش کشاورزی است که از ارائه نرخ‌های بیمه پایین و غیرفنی و ناکارآمدی بیمه‌های کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.
بر پایه نتایج حاصل از این طرح پژوهشی، بخش خصوصی به دلیل دانش اندک، نیازمند همکاری با صندوق بیمه کشاورزی و تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه برای ورود به بیمه کشاورزی است تا بتواند از یارانه دولتی برای مطالعه و سرمایه‌گذاری در بیمه کشاورزی بهره‌مند شود. در کنسرسیوم پیشنهادی، تمرکز بر بیمه مبتنی بر شاخص ضروری بوده و لازم است که این کنسرسیوم توسط صندوق بیمه کشاورزی، بیمه اتکاییِ مازاد خسارت شود. بیمه مرکزی نیز به دلیل تجربه و آشنایی با عملیات بیمه‌گری و توانایی و سابقه نظارت، موظف است بر عملیات بیمه‌های بازرگانی برای پوشش ریسک‌های کشاورزی نظارت کند.
یافته‌های این طرح نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه دنیا حتی در کشورها کمتر توسعه یافته برای پوشش ریسک‌های کشاورزی از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند. استفاده از ابزارهای دیجیتال به کاهش ضریب خسارت محصولات کشاورزی، کاهش هزینه ارزیابی خسارت و بازاریابی، کاهش هزینه دسترسی به مشتریان، کاهش تقلبات، دسترسی به بیمه کشاورزی ارازن‌قیمت و افزایش تقاضا کمک خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.