×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، هرچند آموزش تلویزیونی هنوز نوپا و در ابتدای راه است و اشکالاتی برنحوه اجرا و دسترسی به آن وجود دارد، اما می‌تواند از حیث دسترسی به فرصت‌های برابر آموزشی برای آحاد دانش آموزان، مغتنم و ارزشمند باشد.

هم افزایی و هماهنگی بین دستگاهی وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی نیز یکی دیگر از نکات خوب و قابل توجه طرح «مدرسه تلویزیونی» است که وزیر آموزش و پرورش از ادامه این آموزش‌ها تا خرداد سال آینده خبر داده است.

در کنار آموزش تلویزیونی دروس دوره ابتدایی و متوسطه، مدارس نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و از طریق  ایجاد کانال‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی، به تدریس دروس در تعطیلات اخیر می‌پردازند و طبق بخشنامه اعلامی از سوی آموزش و پرورش مدارس با حضور مدیر و یک کادر اداری باز هستند و امر آموزش را هدایت و راهبری می‌کنند.

علی رغم اقدامات انجام شده، تعطیلی مدارس ـ با توجه به روند شیوع ویروس کرونا و تدابیر اتخاذ شده به منظور پیشگیری و کنترل بیماری ـ تا پایان سال قابل پیش‌بینی بود و آموزش  و پرورش فرصتی طلایی در اختیار داشت تا به تدوین بسته‌های استاندارد آموزشی برای تمام دانش‌آموزان اعم از دولتی و غیردولتی بپردازد.

اما  به نظر می‌رسد نه تنها این کار به صورت کشوری و هماهنگ صورت نگرفته بلکه هر مدرسه‌ای بنابر سلیقه خود و همت معلمانش جدای از اینکه برنامه تهیه شده تا چه میزان استاندارد و قابل تعمیم به همه دانش‌آموزان است، اقدام به تولید محتواهای آموزشی کرده و آن را در فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است.

در این میان هنوز بسترهای لازم برای استفاده همه دانش آموزان از شبکه‌های مجازی و حتی تلویزیون در مناطق دوردست و محروم وجود ندارد. از سوی دیگر حتی شیوه آموزش و هزینه‌ تولید محتوای آموزشی در مدارس دولتی با غیردولتی تفاوت دارد.

در این راستا خبرنگار ایسنا با چند تن از معلمان مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی در خصوص نحوه تدریس و آماده کردن دروس گفت‌وگو کرده است.

یکی از معلمان مدارس غیردولتی شهر تهران درباره روند آموزش در این روزها گفت: هر درس در مدرسه ما دارای یک دپارتمان است و سطح کیفی فیلم‌های آموزشی تولید شده باید به تایید مدیر دپارتمان هر درس برسد. ایده‌های خلاقانه معلمان، مهم است و مدرسه از آن استقبال می‌کند. به عنوان مثال خودم جلوی دوربین صحبت نمی‌کنم بلکه فیلم یا انیمیشنی از طریق نرم‌افزارهای مختلف می‌سازم و روی آن تدریس می‌کنم و توضیح می‌دهم.

وی ادامه داد: بچه‌ها باید فیلم را در سایت ببینند و تکالیف را در گروه بگذارند، معلم ارزیابی می‌کند و اگر اشکالی وجود داشت و بچه‌ها سوال داشتند پاسخ می‌دهد. حضور و غیاب نیز در گروه انجام می‌شود.

این معلم با بیان اینکه برای ساخت، ادیت و صداگذاری یک فیلم چهار، پنج دقیقه‌ای باید حدود پنج ساعت وقت بگذارم گفت: پدر و مادرها آموزش‌ها را جدی بگیرند و نظارت کنند که فرزندانشان از این فیلم‌ها استفاده کنند. والدین می‌دانند که معلم کارش را انجام می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم کار خوب انجام بدهیم. لپ تاپ و هر گونه امکانات دیگری در اختیار ما قرار گرفته و مدرسه نهایت همکاری را با معلمان برای آموزش از طریق مجازی دارد.

همچنین  “سمیه بزرگی” معلم کلاس سوم ابتدایی یکی از مدارس دولتی شهر تهران درباره چگونگی تدریس و آموزش به دانش آموزانش به ایسنا گفت: آموزش مجازی را از روز اول تعطیلات آغاز کرده‌ایم. کار بسیار سختی بود. یک تیم تشکیل دادیم و دو نفر به عنوان متخصص آی‌تی و کامپیوتر در کنار ما حضور داشتند و فیلم‌های آموزشی برای دانش آموزان تولید کردیم.

وی ادامه داد: حجم فیلم‌ها پایین است، پرسش و پاسخ آنلاین داریم و از طریق نرم افزارهایی که در اختیار داریم جواب‌ها را مشاهده کنیم. البته امکانات ویژه نرم افزاری و سخت افزاری از این حیث در اختیار نداریم و خودمان روش‌های نوینی را به کار گرفتیم.

این معلم دوره ابتدایی اظهار کرد: آزمونک‌های آنلاینی که می‌گیریم به ما کمک می‌کند تا ارزیابی نسبی از سطح یادگیری بچه ها داشته باشیم.

بزرگی درباره برنامه‌های آموزشی که از شبکه آموزش پخش می شود نیز گفت: تاکید کرده‌ایم تا دانش آموزان دروس شبکه آموزش را مشاهده کنند و راس ساعات مقرر آنلاین باشند. بلافاصله دروس از دانش آموزان سوال می‌شود تا متوجه شویم که آیا آموزش‌ها را مشاهده کرده‌اند یا خیر؟. البته دروس آموزشی با بودجه بندی ما متفاوت است و با توجه به تعطیلات ناشی از آلودگی هوا یکی دو درس عقب‌تر هستیم. اولیاء هم در این شرایط راغب‌تر هستند و از استرس‌شان کاسته شده است و می دانند که در حال کار با بچه‌ها هستیم.

“هما اسدی” دیگر معلم مقطع سوم ابتدایی یکی از مدارس دولتی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به مسولیت اخلاقی و حرفه‌ای که در خود احساس می کنم سعی کردم با توجه به مشکل پیش آماده و تعطیلی مدارس به راهبری آموزشی دانش آموزان و نیز کاهش دغدغه اولیاء بپردازم گفت: در این راستا برنامه‌های تدریس و آزمونک‌های آنلاین طراحی کرده‌ایم که با توجه به امکانات موجود در دسترس اولیاء و دانش آموزان قرار گرفته است.

وی در خصوص نحوه آماده سازی آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان اظهار کرد: معمولا برنامه‌ریزی و طراحی این کارها به کمک یک گروه تخصصی  در طول اغلب ساعات روز انجام می شود و با توجه به اینکه ضبط کلیپ‌ها نیاز به سکوت و تمرکز دارد تقریبا هر شب تا ۴ بامداد به طول می‌انجامد.این در حالیست که این مجموعه کارها با وقت و هزینه شخصی و امکانات موجود انجام می‌شود.

اسدی افزود: این محتواها در کانال ارتباطی موجود و صرفا برای پایه تحصیلی دبستان محل تدریسم (سعادت) ارائه شده و مورد استقبال دانش آموزان و تقدیر اولیاء قرار گرفته است این در حالیست که به تازگی از طریق سایت اینترنتی همان گروه تخصصی در دسترس عموم قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، یکی از مدرسان مدرسه تلویزیونی نیز با بیان اینکه تعدادی از دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی ندارند و تصمیم بر استفاده از رسانه ملی برای آموزش‌ها بسیار خوب بود گفت: تدریس به صورت زنده کار مشکلی است اما کمک خوبی به بچه هاست تا آنها که عقب ماندگی داشتند جبران شود و آنها که جلوتر بودند، دوباره مرور کنند. امیدواریم این کار با قدرت ادامه داشته باشد و همکاران ما پررنگ تر به بحث آموزش بپردازند.

وی ادامه داد: وقتی معلمان نمی‌توانند در کلاس حضور یابند و مدارس تعطی‌ اند باید از تکنولوژی روز و از تلویزیون که همگانی است و در دسترس همه مردم قرار دارند استفاده می‌کردیم که در شرایط اخیر یکی از بهترین وسیله‌های یاددهی و یادگیری است به شرط آنکه تمام ویژگی‌های کلاس در آن رعایت شود و بچه‌ها حس کنند در کنار معلم خودشان هستند.

دانش‌آموزان نباید از درس خود عقب بمانند

 اجباری برای رفتن معلم به مدرسه در روزهای تعطیل نداریم

همچنین علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت معلمان و روند آموزش در روزهای باقی مانده سال که تعطیل اعلام شده است اظهار کرد: امروز جامعه ما درگیر یک جهاد و جنگ با این بیماری است که در خط مقدم آن پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و بعد همه نهادهای خدمت رسان قرار دارند.

وی افزود: یکی از نهادهای خدمت رسان، وزارت آموزش و پرورش است که باید به فرزندان این سرزمین آموزش ارائه دهد. با توجه به اینکه این تعطیلی به ضرورت رخ داده بچه‌ها نباید از درس خود عقب بمانند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با رسانه ملی هماهنگ شده تا از طریق شبکه‌های مختلف آموزش دروس انجام شود عنوان کرد: از آن سو با وزارت ارتباطات نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا آموزش‌ها از طریق بسترهای مجازی نیز دنبال شوند.

الهیار درباره چگونگی حضور مدیر، کادر اداری و معلمان در مدرسه نیز گفت: قطعا پشتیبان‌هایی در مدرسه باید حضور داشته باشند و حمایت کنند و دانش آموز باید بداند که کسی در مدرسه هست و کارش را دنبال می‌کند. ما درخواست اجباری برای رفتن معلم به مدرسه در روزهای تعطیل نداریم. مسئولیت انجام این کار به عهده مدیر مدرسه است و مدیران  و معلمان با توجه به احساس مسئولیتی که دارند کار را دنبال می‌کنند.

معلمان در خط مقدم جهاد آموزشی

وی با تاکید بر اینکه معلمان ما در جهاد آموزشی هستند و باعث تداوم روند آموزش می شوند و جامعه فرهنگی نیز نقش خود را بخوبی در این زمینه ایفا می‌کند گفت: از آن سو امکان مرخصی به تمام کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و زنان باردار در ادارات داده شده و اجازه دادیم کارکنانی که امکان دورکاری دارند تا آخر سال دورکاری کنند.

در همین راستا حاجی میرزایی، وزیرآموزش و پرورش این روزها را بسیار حساس و خطیر خوانده و خواستار در جریان بودن آموزش‌ها علی‌رغم تعطیلات شده و گفته همه فرایندها مطابق قبل از تعطیلات باید تداوم داشته باشد و برنامه ریزی درسی و ریتم زندگی دانش آموزان در بستر الکترونیک و رسانه ملی حفظ شود. وی این امر را سیاست امروز وزارتخانه متبوعش دانسته است.

وزارت آموزش و پرورش که برنامه‌های آموزشی خود را از طریق شبکه آموزش دنبال می‌کرد اخیرا از افزایش ساعات پخش و تعمیم آن به شبکه های دیگر رسانه ملی خبر داده است.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم به خانواده‌ها توصیه کرده که در حین تماشای آموزش تلویزیونی دروس در کنار فرزندشان باشند و  فضای خانه را در زمانی که برنامه پخش می‌شود آرام نگه دارند.

حکیم زاده همچنین از خانواده‌ها خواسته پس از اینکه برنامه درسی تمام شد از فرزندان خود درباره دروس سوال کنند و نظارت داشته باشند تا تکالیفشان را انجام دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.