×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، ۲۴ روز پس از شیوع کرونا در ایران براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۱۳۶۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا و تا کنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسیده است. گفتنی است علی اکبر ولایتی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه است. ایرج حریرچی نیز بعد از بهبودی از بیماری کرونا به عنوان نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا از سوی وزیر بهداشت انتخاب شد.

تعطیلی مجلس به نفع مردم نیست/ نباید با بیماری کرونا جناحی و سیاسی برخورد کنیم/ عده‌ای قسم خورده‌اند همه مشکلات به پای دولت نوشته شود

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با شیوع بیماری کرونا تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند که این اتفاق سخت و ناگوار است به بازماندگان این جان‌باختگان تسلیت می‌گوییم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کادر درمان و پزشکی کشور در مبارزه با کرونا، بیان کرد: پزشکان، پرستاران و کادر درمان کشور امروز در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در حال جهاد هستند و مدافع واقعی سلامت مردم محسوب می‌شوند. همچین باید از قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح، بسیج و ستاد ملی مبارزه با کرونا که این روزها برای سلامتی مردم از هیچ کاری فروگذار نیستند، تشکر کنیم.

وی تاکید کرد: مردم امسال عید را در خانه‌هایشان بمانند و به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی عمل کنند. مسافرت نروند از حضور در اجتماعات بپرهیزند چرا که قطع زنجیره انتقال عدم حضور در میان اجتماع است.

کواکبیان با بیان این‌که نباید با بیماری کرونا به‌صورت جناحی و سیاسی برخورد شود، گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که حتماً باید ریاست ستاد را رئیس‌جمهور برعهده بگیرد؛ درحالی که معتقدم اگر دلسوز حل مشکلات مردم هستیم باید همه دست به دست هم دهیم و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا را تبعیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و حکومتی مانند مجلس، قوه قضاییه، نهادهای نظامی و انتظامی و عموم مردم باید از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تبعیت کنند.

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای مردم آن چیزی که مهم است این است که از شیوع این ویروس جلوگیری شود و به  کنترل درآید و افراد مبتلا شده بهبود پیدا کنند و کسانی که درگیر این ماجرا هستند، مورد حمایت واقع شوند.

وی با تاکید بر اینکه کار مهم و ضروری در اختیار قرار دادن لوازم بهداشتی و پزشکی است، بیان کرد: برای مردم مهم نیست که چه کسی ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا را برعهده دارد، اما یک عده‌ای ظاهرا قسم خوردند که بگویند ریاست را حتماً باید رئیس‌جمهور برعهده داشته باشد و نقص‌ها و مشکلاتی که وجود دارد حتما باید پای دولت نوشته شود و بخش‌های دیگر از این مسائل مبرا باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بله، اگر دولت در پشتیبانی کوتاهی کند حتماً باید پاسخگو باشد. اگر هدف این است که با ریاست رئیس‌جمهور تمامی امکانات بسیج شوند، خب ستاد مبارزه با کرونا که وجود دارد همه امکانات برای این ستاد بسیج شود و همه از تصمیماتش تبعیت کنیم.

وی ادامه داد : اگر قرار است  شهرها قرنطینه  شود تصمیمش بر عهده ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اگر قرار است در ورودی و خروجی شهرها افراد مورد سنجش قرار گیرند این ستاد باید ابلاغ  کند و افراد و تمامی نهادها و مجموعه‌ها باید از تصمیماتش پیروی کنند.

کواکبیان در ادامه با اشاره به تعطیلی مجلس گفت: مسئله بعدی تعطیلی مجلس است که باید بگویم در این شرایط تعطیلی پارلمان اصلا به نفع مردم نیست.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از کارگران و کارمندان سوال می‌کنند چرا ما باید سر کار برویم اما نمایندگان مجلس باید تعطیل باشند و این سوالی است که باید پاسخ داده شود و اگر در جواب گفته شود که ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته است که مصلحت نیست مجلس باز باشد که ممکن است نمایندگان مجلس مبتلا شوند گفته می‌شود مگر خون نمایندگان رنگین‌تر از خون مردم است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با کمک ابزار تکنولوژی کاری کرد که جلسات شکل بگیرد. به طور مثال دوشنبه‌ای که گذشت کمیسیون بهداشت جلسه‌ای داشت که در آن ۴۵ نفر از نمایندگان شرکت داشتند و حدود چهار ساعت در کنار هم‌ نشستند. در هیئت دولت وزرا می‌توانند با فاصله کنار هم می بنشینند و جلسه داشته باشند. اعضای ستاد مبارزه با کرونا می‌توانند جلسه داشته باشند اما مجلس فقط نمی‌تواند جلسه داشته باشد چون گفته می‌شود که احتمالا نمایندگان مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اصل هشتادوپنجی شدن بودجه گفت: اتفاقی که برای بودجه افتاد جنبه قانونی نداشت و صرفاً گفتند با حکم حکومتی ما موضوع را حل کردیم.

کواکبیان تاکید کرد: قطعاً برگزاری جلسات مجلس می‌تواند به تصمیمات جنبه عقلانیت بیشتری دهد و بیشتر به نفع مردم باشد چراکه اگر صرفاً جنبه حکومتی پیدا کند مثل گرانی بنزین درعمل اجرای بودجه با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقادم بر این است که باید مجلس را برگزار کرد؛ به طور مثال در همین بحث کرونا اگر مجلس باشد دستگاه‌ها بیشتر ملزم می‌شوند تصمیمات ملی برای مبارزه با کرونا را جدی بگیرند و خود را موظف به پاسخگویی بدانند و هر کسی برای خودش جداگانه تصمیم نمی‌گیرد مثلاً بخواهد جداگانه راه بیفتد و بگوید ما می‌خواهیم دروازه شهر را ببندیم که این خودش باعث برگزاری اجتماع و انتقال ویروس می‌شود و مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا بگوید هر کسی که مشکوک به این بیماری است بخواهد ورود و خروج انجام دهد ما آن را جریمه خواهیم کرد با وجود مجلس چنین تصمیماتی راحت‌تر گرفته می‌شود.

وی یاد آورشد: البته بسیاری از موضوعات هم از قبل مانده، رئیس مجلس به ما گفتند استیضاح وزیر کشور بماند برای بعد از انتخابات، کما اینکه رئیس کمیسیون عمران به شهردار و ما گفت رسیدگی به تحقیق و تفحص املاک نجومی بعد از انتخابات صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ادامه داد: معتقدم باید مجلس تشکیل شود و علت غیبت حداقل ۶۰ درصد از مردم در انتخابات مجلس یازدهم بررسی شود.

وی تاکید کرد: به هر حال می‌شود زمینه‌ها را بررسی کرد؛ مثلا اگر مجلس در قانون‌گذاری کوتاهی کرده آن را بیابیم، یا اگر دولت کارآمدی نداشته است به آن بپردازیم، یا اگر رد صلاحیت‌ها مانع شده باید بررسی کنید که چقدر تاثیرگذار بوده است و تمامی این کارها با حضور مجلس امکان‌پذیر است.

کمک ۲.۵ میلیارد ینی ژاپن به ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس جدید

سفارت ایران در توکیو با انتشار پیامی در صفحه توییترش از کمک پزشکی ژاپن به ارزش ۲/۵ میلیارد ین[ارز رایج ژاپن] خبر داده و ضمن قدردانی از حمایت دولت ژاپن، مطرح کرد: برای کنترل کامل شیوع کرونا ویروس جدید، نیاز به هم‌بستگی جهانی است.

خودروهای جدید ضدعفونی کننده و رفع آلودگی نزاجا رونمایی شد

خودروهای جدید ضدعفونی کننده و رفع آلودگی نزاجا با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

این خودروها طی روزهای آینده معابر و خیابان‌های شهرها را ضدعفونی می‌کنند.

قرارگاه جنگ نوین نزاجا اماکن و معابر را ضدعفونی می‌کند

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا، مهندسان توانمند صنایع شهید زرهرن توانسته اند با طراحی و تولید سه دستگاه خودروی جدید ضدعفونی کننده با قابلیت‌های مطلوب، رفع آلودگی معابر و اماکن عمومی شهر را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: دو دستگاه از این تجهیزات روی خودروی سبک با قابلیت پاشش بالغ بر ۲۰ متر و یکی دیگر نیز روی خودروی سنگین با قابلیت ۱۵ هزار لیتر و پاشش بیش از ۳۰ متر، اماکن و خیابان‌های شهری را ضدعفونی خواهد کرد.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری تاکید کرد: پروژه‌های ضدعفونی کننده با نام ” رازی ” در مرکز ساخت، تولید و بهینه سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش در کمترین زمان ممکن طراحی و تولید شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: ارتش از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا با تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس منحوس در تمامی شهرهای کشور اقدام به ضد عفونی و رفع آلودگی معابر و خیابان‌ها را در دستور کار خود قرار داد و همچنین با در اختیار گذاشتن بیمارستا های هاجر و خانواده نقش موثری را در کنترل و درمان بیماری کرونا داشته است.

وی بیان کرد: قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا، بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی را در شهر مقدس قم دایر کرد و علاوه بر درمان، مواد ضد عفونی کننده را نیز به صورت رایگان در اختیار مردم شهرک پردیسان می‌گذارد.

سرتیپ حیدری با اشاره به ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی شهرها خاطرنشان کرد: در تمامی شهرها موضوع ضدعفونی کردن اماکن توسط قرارگاه جنگ نوین نزاجا انجام می‌شود، همچنین چندین مرحله معابر، خیابان‌های شهر مقدس قم تحت عنوان عملیات حضرت علی ابن ابی طالب و اماکن عمومی و دولتی شهر مقدس قم انجام شد.

وزیر بهداشت معرفی شد. 

منع تردد خودروهای غیر بومی در شهرستان اسکو/ ۱۴ مبتلا به کرونا سهم اسکو از آمار مبتلایان آذربایجان شرقی

بابک رضی‌منش فرماندار اسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضیعت کرونا در این شهرستان‌گفت: در راستای اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم جهت کنترل و مقابله با شیوع بیماری ویروس کرونا و مدیریت مبادی ورودی شهرستان علاوه بر اکیپ محور جزیره اسلامی که کنترل ورودی استان را برعهده دارد، ۳ اکیپ کنترل و مراقبت در ورودی های شهرستان جهت غربالگری مستقر شدند و تمامی مبادی ورودی شهرستان از امروز جمعه ۲۳ اسفند به منظور جلوگیری از ورود افراد آلوده به شهرستان پایش و کنترل می‌شود و از ورود پلاک های غیر بومی(پلاک سایر استان‌ها) ممانعت خواهد شد.

وی ادامه داد: تمامی خودروهایی که با پلاک سایر استان‌ها در شهرستان اسکو هستند، ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منطقه را ترک کنند؛ در صورت عدم توجه به دستورات، متخلفان به مراجع قضایی معرفی و خودروهای‌شان نیز به پارکینگ منتقل می‌شود.

رضی منش با اعلام اینکه بدون همراهی مردم تدابیر و اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان نتیجه نخواهد داد، خاطرنشان کرد: شهروندان با رعایت توصیه های بهداشتی و خود مراقبتی و پرهیز از تردد در اماکن شلوغ با پیوستن به پویش مردمی با شعار در خانه بمانیم ضمن تضمین سلامت خود و خانواده در قطع زنجیره شیوع بیماری خدمتگزاران خود را در کنترل بیماری کرونا یاری کنند.

نماینده دولت در شهرستان اسکو نقش رسانه‌ها را امر در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم قابل تقدیر دانست و ادامه داد: سمن ها، فعالان اجتماعی، شبکه های اجتماعی با تاکید بر پویش مردمی #در_خانه_بمانیم به عنوان کوتاهترین راه مدیریت کرونا ویروس مسئولان را یاری و زمینه شکست کرونا را فراهم کردند.

             ۱۴ نفر در شهرستان اسکو به کرونا مبتلا شدند    

وی در مورد آخرین وضیعت کرونا در این شهرستان نیز گفت: بیمارستان امام خمینی شهر اسکو با ۲۰ تخت در قالب بخش ایزوله بیماران تنفسی با آمادگی کامل آماده خدمات به بیماران کرونایی است و تعداد مبتلایان به کرونا متاسفانه در این شهرستان به ۱۴ نفر افزایش یافته است، که از تعداد ۱۴نفر مبتلا در شهرستان اسکو ۱۰ نفر در حال درمان وروبه بهبودی بوده و متاسفانه یک نفر در روزهای گذشته فوت کرده است.

وی در تشریح تصمیمات ستاد مقابله با کرونا در شهرستان نیز افزود: در این ستاد شهرداری‌های‌شهرستان مکلف به اتخاذ تدابیر لازم برای دریافت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها شدند و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان با نانوایی هایی که به دستگاه کارت خوان مجهز نشوند برخورد قانونی انجام خواهد داد و ارائه خدمات سفر در تمامی مراکز ارائه خدمات سفر در سطح شهرستان اسکو تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

                            اگر واحدهای تجاری پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند پلمپ خواهند شد

فرماندار اسکو خاطرنشان کرد: جز مراکز عرضه ارزاق و اقلام ضروری مردم سایر مراکز تجاری نسبت به تعطیلی واحدهای خود در راستای سلامت مردم اقدام کنند و اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود این واحد‌ها پلمپ خواهند شد.

نماینده دولت در شهرستان اسکو متذکر شد: هیچ دستگاه خدمات رسان حق ندارد در طول مدت بیماری کرونا در شهرستان اسکو اقدام به قطع حامل‌های انرژی برای مصارف خانگی کند، چرا که در این مدت اکثر کارگرها و سایر افراد به علت نبود کار، وضعیت مالی مناسبی ندارند.

رضی منش در پایان ضمن تشکر از همراهی مردم برای مقابله با کرونا در این شهرستان گفت: از مردم شهرستان اسکو خواهشمندیم از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند و انتظار داریم تا بهبود شرایط و روند عادی مردم خدمتگزاران خود را همراهی کنند و ضمن دقت به آموزش های پیشگیری و مراقبت در رسانه ها، آمار و اطلاعات را صرفا از منابع معتبر دریافت کرده و به شایعات توجه نکنند.

سیر صعودی کرونا در خراسان رضوی/ افزایش ۱۱۰ نفری مبتلایان به کرونا در یک روز/تعداد مبتلایان به کرونا به ۳۹۵ نفر رسید

علی اصغر انجیدنی در این خصوص افزود: ۲۷۰ نفر از کل مبتلایان به ویروس کرونا در این استان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه در مناطق زیرپوشش سایر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان هستند.

وی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی نیشابور با  ۵۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا بعد از مشهد بیشترین تعداد بیماران را دارد و پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی تربت جام و سبزوار به ترتیب با ۲۷ و ۱۵ نفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

 دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد و تربت‌حیدریه را به ترتیب ۱۴ و ۱۲ نفر اعلام کرد.

انجیدنی افزود: از ۳۰ بهمن ماه امسال تا ۲۲ اسفند دو هزار و ۵۴۴ مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری شده‌اند که تاکنون  هزار و ۶۰۴  نفر آنان بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی ادامه داد: هزار و ۴۸۵  نفر از بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در استان خراسان رضوی مربوط به شهرستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند که تاکنون ۸۵۳ نفر آنان از بیمارستان مرخص شده‌اند.

دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد علت کاهش آمار بستری‌شدگان به علت سندرم حاد تنفسی در برخی از شهرستانهای استان خراسان رضوی نسبت به روزهای گذشته را حذف مواردی دانست که در بیش از یک بیمارستان ثبت شده بودند. 

دکتر انجیدنی تعداد جانباختگان استان خراسان رضوی بر اثر بیماری کرونا که آزمایش آنها به طور قطعی مثبت شده است را  ۲۸ تن عنوان کرد و گفت: ۲۰ تن از این تعداد مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۶ تن مربوط به دانشکده علوم پزشکی نیشابور هستند و دانشگاههای علوم پزشکی تربت‌جام و گناباد هم هر کدام یک فوتی داشته‌اند.

دل‌خوش به کاهش آمار بیماران مبتلا به کرونا نباشیم / همچنان جزو استان های بحرانی کشوریم/ نگران موج مسافرت های نوروزی هستیم

ارسلان زارع در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا که با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در استانداری گیلان برگزار شد، اظهار داشت: هرچند ورودی بیماران به بیمارستان ها کاهش یافته اما نباید به این موضوع دل خوش باشیم چراکه همچنان جزو استان های بحرانی هستیم و آمار مبتلایان ما بالاست.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در سراسر استان فراگیر است، وجود بیماران بستری در بیمارستان های مختلف در شهرستان ها را موید این امر خواند و افزود: به سبب اینکه در آستانه نوروز و احتمال سفرهای تفریحی هستیم، نگرانی بیشتری دارم و پیوسته باید به هم وطنان هشدار دهیم که محیط جغرافیایی گیلان، آلوده به ویروس کروناست.

وی با تأکید بر لزوم استمرار آموزش ها گفت: هرچند بر اساس بررسی های میدانی ؛ رفت و آمد ها و تردد ها کاهش یافته ولی به این موضوع قانع نیستیم و معتقدیم مردم باز هم باید در خانه بمانند و جز به اضطرار از منزل خارج نشوند.

 استاندار گیلان خاطرنشان کرد: مردم باید امسال نوروز را در منزل و کنار خانواده خود جشن بگیرند و عید ما ، بعد از شکست کروناست.

وی با یادآوری انجام برخی مراسم ها همچون مراسم بزرگداشت روز شهدا و نیز آیین پنجشنبه آخر سال به صورت مجازی گفت: بقیه مراسم ها نیز باید به این صورت باشد تا از تجمع ها جلوگیری شود.

استاندار گیلان با اشاره به تصمیم دولت برای پایش مسافران خروجی استان ها که توسط رئیس جمهوری اعلام شد؛ ادامه داد: در ستاد استانی نیز تصمیم گرفته بودیم که غربالگری ورودی ها به گیلان را استمرار بخشیم.

وی به ابلاغ بخشنامه های دورکاری کارمندان برای پیشگیری از تجمع نیروهای انسانی و ادامه اجرای این ابلاغیه تا زمان فائق آمدن بر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت محیط و جغرافیا ، با مدیریت فرمانداران، شهرداری ها و دهیاری ها با کمک سپاه و ارتش اقدامات خوبی انجام داده اند اما همچنان مکان های آلوده وجود دارد و با همین استدلال بر جلوگیری از سفر هم وطنان به گیلان، اصرار داریم.

استاندار گیلان به طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در گیلان با مشارکت هفت هزار و ۵۰۰ بسیجی و سه هزار و ۵۰۰ بهورز و مراقبان سلامت نیز اشاره و اضافه کرد: این طرح در گیلان زودتر از استان های دیگر شروع شد و توانسته ایم رتبه اول را بین استان ها داشته باشیم که البته دلیل اصلی این توفیق، همکاری و همراهی مردم است.

به گفته زارع؛  با گذشت چهار روز از اجرای این طرح، تا زمان حاضر یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر یعنی حدود ۵۰ درصد جمعیت استان پایش شده اند که این امر از این بابت مهم است که اگر فردی دارای یکی از علائم مشخصه بیماری باشد، به مراکز درمانی هدایت و در صورت نیاز، بستری می شود.

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گیلان در حوزه زیرساخت های درمانی از متوسط کشوری پایین تر است، بر ضرورت توجه وزارت بهداشت به تقویت نیروی انسانی و کادر درمانی استان تأکید و اضافه کرد: در نامه ای که به آن وزارتخانه نوشته ام؛ نیاز استان به ۱۵۰ پزشک عمومی، متخصص و کمک پرستار را اعلام کرده ام چراکه کادر درمانی کنونی، به سبب انجام کار سنگین، خسته شده اند.

 زارع گفت: هرچند همه استان های کشور درگیر کرونا هستند ولی در گیلان بنا به شرایط خاص همچنان نیازمند توجه وزارت بهداشت هستیم.

وی همچنین خواستار ارسال فزون تر تجهیزات، ملزومات، داروهای خاص و وسایل محافظت شخصی برای کادر درمانی شد.

وی به افزایش سه برابری تولیدات واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش در گیلان اشاره و اضافه کرد: ۱۲ واحد تولیدی به صورت تمام وقت و سه شیفته در حال فعالیت هستند و نیز روزانه ۱۵ تن الکل در استان تولید می شود اما همچنان با کمبود محصولات ذر این بخش مواجه هستیم.

استاندار گیلان از فعالیت های مردمی و خیران برای رفع کاستی های حوزه تجهیزات بهداشتی نیز قدردانی کرد.

دکتر زارع در خاتمه سخنانش گفت: لازم می دانم مجددا از همکاری مردم استان، کادر درمان ، نماینده وزیر بهداشت و همچنین از بیمارستان ها و پزشکان بخش خصوصی و همه تلاشگران عرصه سلامت که در فضای همدلی با روحیه جهادگرانه و فداکارانه به خوبی پای کار هستند، قدردانی کنم.

وی با اشاره به وجود گلایه هایی از سوی عده ای معدود از پزشکان ادامه داد: مجموعا کادر درمانی استان فداکارانه خدمت کردند و به همین خاطر تعدادی از پزشکان و پرستاران ما در مسیر ایثارگری اجتماعی، شهید راه خدمت شدند.

وی اضافه کرد: در همه جلسات و برنامه ها از مردم درخواست داشته ام که مهمترین مولفه در پیشگیری و موفقیت در مقابله با این بیماری، خودمراقبتی، دیگر مراقبتی و رعایت توصیه های بهداشتی است لذا امروز هم این درخواست را از مردم داریم.

استاندار گیلان بیان داشت: البته اکثریت مردم به خوبی این توصیه ها را رعایت کردند اما معدودی هم بودند که کم توجهی داشتند و امروز هم این نگرانی را دارم که با گذشت زمان توجه به توصیه های بهداشتی کم شود.

تجمع در بازار خودرو فروشان قزوین در روزهای کرونایی/ ورود خودروها با پلاک آلوده به استان

از سال‌های گذشته این مکان به محلی برای خرید و فروش خودروهای کارکرده در قزوین بدل شده و جمعی از شهروندان با تجمع در این محدوده به دنبال یافتن خودروی مورد نظر هستند اما در روزهایی که کرونا در کمین است، هنوز این بازار به کار خود ادامه می دهد و شهرداری اقدامی برای جمع آوری آن نکرده است.

تجمع برای خرید و فروش خودرو در این مکان و حضور برخی افراد بدون دستکش و ماسک و لمس نقاط مختلف خوردوهای فروشی خطر انتقال کرونا را در این محدوده افزایش داده است.

مسئول اطلاع رسانی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در قزوین در خصوص این موضوع گفت: این مساله به اطلاع شهردار رسانده خواهد شد و باید بساط اینگونه بازارها که محل تجمع افراد است سریعا برچیده شود.

وی اظهار داشت: از شهرداری ها و پلیس راه انتظار بیشتری برای اجرای مناسب مصوبات ستاد مقابله کرونا داریم.

بی نیاز گفت: متاسفانه هنوز شاهد ورود خودروهایی با پلاک‌های استان‌های البرز، قم، گیلان و مرکزی به قزوین هستیم که به موجب مصوبه ستاد مقابله با کرونا ممنوع شده و باید پلیس راه و هلال احمر با جدیت بیشتری به اجرای این مصوبه بپردازند.

تاکنون ۳۲۷ نفر در استان قزوین به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

خواهر و خواهرزاده نماینده مردم زاهدان در مجلس به دلیل کرونا جان باختند

 پس از جان باختن خواهر زاده دکتر شهریاری؛ نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، صبح امروز خواهر وی در اثر ابتلا به این ویروس کشنده دار فانی را وداع گفت.

تصمیم‌های مهم قرارگاه نیرو‌های مسلح در مبارزه با کرونا/ فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها ظرف ۲۴ آینده خلوت می‌شود

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح با هدف مبارزه با بیماری کرونا و در هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا هزار درمانگاه ثابت و سیار برای معاینه بالینی بیماران کرونایی ایجاد خواهد کرد.

سردار سرلشکر سید محمد باقری بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح در ادامه مصاحبه با خبرنگاران افزود: سامانه نرم افزاری قدرتمندی در وزارت بهداشت طراحی شده است که با همکاری با سازمان بسیج اجرایی می‌شود و ظرف یک هفته تا ده روز آینده تمام مردم ایران از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه مورد رصد قرار خواهند گرفت.

وی افزود: افراد مشکوک در این سامانه مشخص می‌شود و برای معاینات تکمیلی به مراکز مقدماتی معرفی خواهند شد و ما آمادگی داریم تا هر تعداد که مورد نیاز باشد، تا هزار درمانگاه ثابت و سیار به بخش کشوری کمک کنیم تا در این مراکز رصد و معاینات بالینی انجام شود.

سردار باقری افزود: در بخش لجستیک نیز در بخش تامین ماسک تخصصی ان ۹۵ برای کادر بیمارستانی و همچنین سایر تجهیزات بیمارستانی و از جمله لباس، وزارت دفاع خط تولید مفصلی ایجاد کرده و توان تولید کیت تشخیص کرونا نیز ایجاد شده و در مورد ماسک معمولی هم به میزانی که اعلام شده از طریق وزارت دفاع و همچین بسیج اصناف سازماندهی شده است و در آینده‌ای نزدیک این کار توسعه خواهد یافت.

رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در بخش تامین کادر درمانی نیز که از جمله مشکلات اساسی ماست و با توجه به این که کادر درمانی اکثر بیمارستان‌ها در مدت بیست و چند روز گذشته خسته هستند، سازماندهی کردیم که عزیزان بسیجی ما و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و علاقه‌مند و داوطلب و همچنین سربازان متخصص رشته‌های مرتبط و بازنشستگان و سایر اقشار سابقه دار و متخصص به کارگیری شوند و افرادی که نیاز به آموزش تکمیلی دارند نیز دوره یک هفته‌ای آموزش ببینند تا در خدمت پرستاران باشند.

سردار باقری گفت: همچنین کمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود، انجام خواهد داد که این کار هم ظرف ۲۴ آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل کنیم تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود و انتظاری که در حکم فرمانده کل قوا نیز وجود داشت این بود که راه‌های اساسی از جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری اتخاذ شود که در جلسه امروز تصمیمات مهمی گرفته شد و امیدواریم با اجرایی شدن این تصمیمات جلوی شیوع بیشتر بیماری گرفته شود.

وی افزود: هر انتظاری که وزارت بهداشت دارد و در بخش کشوری توانمندی لازم برای آن وجود نداشته باشد، اعلام کند تا ما به کمک آن بیاییم و امیدواریم این اتفاق بیفتد که با همکاری همه بخش‌ها زنجیره این بیماری قطع شود.

ارائه ظرفیت بیمارستانی نیرو‌های مسلح به بیماران کرونایی

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از آمادگی برای ارائه ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستانی نیرو‌های مسلح به بیماران کرونایی خبر داد.

سردار سرلشکر سید محمد باقری بعد از پایان نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح افزود: قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری مردم زنجیره بیماری انتقال بیماری کرونا را قطع می‌کند و امیدواریم که جلوی شیوع بیشتر این بیماری هر چه سریعتر گرفته شود

وی افزود: از همان روز اول که این ویروس پیدا شد قرارگاه نیرو‌های مسلح برای مقابله با کرونا در ستاد کل و با حضور نیرو‌های مسلح، ارتش و سپاه نیروی انتظامی و وزارت دفاع تشکیل شد و با امر شب گذشته فرمانده معظم کل قوا سطح قرارگاه به عالی‌ترین سطح نیرو‌های مسلح ارتقا یافت و امروز اولین جلسه آن با حضور فرماندهان نیرو‌های مسلح، وزیر دفاع و دکتر جمشیدی نماینده وزیر بهداشت برگزار شد.

وی افزود: علاوه بر تصمیمات متعدد و ۱۰ دستورالعمل اجرایی گذشته امروز تصمیمات مهم و اساسی خوبی اتخاذ شد و نیرو‌های مسلح هم اکنون در مسئله بهداشت محیط در اکثر شهر‌های کشور فعال هستند و از جمله در بخش درمان، ۲ هزار تخت از مجموع ۶ هزار تخت بیمارستانی نیرو‌های مسلح در اختیار بیماران کرونایی یا مشکوک به آن قرار گرفته است و برای در اختیار قراردادن ۷۰ درصد این ظرفیت به وزارت بهداشت اعلام آمادگی کردیم در حالی که این میزان در بخش کشوری یعنی بیمارستان‌های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی تقریبا ۸ درصد است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: در بخش استراحت گاه‌های قبل و بعد بیمارستانی نیز دوستان وزارت بهداشت تقاضای اختصاص ۱۰ هزار تخت را داشتند که همه آن را برعهده گرفتیم و ۴ هزار تخت آن آماده و فعال شده که البته همه آن مورد استفاده قرار نگرفته است و ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد.

نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) در ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد.

بدنبال دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا به سردار سرلشکر پاسدار باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا علیه السلام نیرو‌های مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) در ستادکل نیرو‌های مسلح برگزار شد.

این جلسه، به ریاست رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح و با حضور فرماندهان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس اداره بهداشت و درمان ستادکل نیرو‌های مسلح و معاونان ستادکل نیرو‌های مسلح برگزار شد.

در این جلسه، درباره جزئیات تشکیل این قرارگاه و ساختار آن بررسی و تصمیم گیری شد.

شناسایی۱۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱۳۶۴ نفر افزایش یافت.خوشبختانه تا کنون ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید.

او افزود: استان تهران با ۳۰۳ نفر بیشترین آمار ابتلا به کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته داشته است. استان مازندارن ۱۹۲ نفر و امروز به یکی از استان ها با خیز ابتلا تبدیل شده است.  در استان اصفهان ۱۱۰ نفر،  خراسان رضوی ۱۱۰ نفر  ابتلای آنها به بیماری مسجل شده است. در استان قم ۴۲ مورد ابتلا در روز گذشته تا امروز گزارش شده است.استان گیلان ۷۱ مورد و به نظر می رسد نتایج مشارکت عمومی آرام آرام دیده می شود و بسیج عمومی مقابله با کرونا زودتر آغاز شده است. 

او ادامه داد: سمنان ۳۸ مورد جدید،، مرکزی ۴۸ مورد، قزوین ۱۲ مورد جدید، گلستان ۲۱، البرز ۶، لرستان ۲۵، آذربایجان شرقی ۹۷ مورد، فارس ۳۳، یزد، خوزستان ۱۵، اردبیل ۱۵، کردستان ۹، همدان ۱۰، آذریابحان غربی ۲۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسیده است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آمار مبتلایان جدید در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر صفر بوده‌ است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس تمامی اسناد، مدارک و شواهد اگربه طور میانگین نتوانیم ۶۰ تا ۷۵ درصد سفرها وترددها را کاهش دهیم، رسیدن به کنترل ومهار بیماری دشوار خواهد بود. نکته کلیدی که بارها گفته و باز هم بر آن تاکید می کنم این است که امسال نوروز ما مانند هیچ سالی نخواهد بود و قطعا اگر کسی به فکر خود، خانواده و هموطنان خود باشد به  سفر نخواهد رفت.

جهانپور همچنین با تاکید بر کاهش ترددهای درون شهری گفت: از هموطنان در خواست می کنم به هیچ و جه برای سفرهای بین شهری برنامه ریزی نکنند، ترددهای درون شهری  را هم کاهش دهند چرا که موضوع جدی تر از آن چیزی است که ممکن است بخشی از جامعه  نسبت به آن ساده انگاری داشته باشد.

افزایش بیماران کرونایی استان همدان به ۹۶ نفر / ۴ بیمار جان باختند

رشید حیدری مقدم در این باره گفت: تعداد بیماران با تست مثبت کرونا در استان همدان با ۱۲ نفر افزایش همراه بوده است.

وی با بیان اینکه تست‌های کرونا در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی‌همدان و در کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود، افزود: بر اساس آخرین آمار بیشتر مبتلایان به کرونا در استان مربوط به همدان با ۲۷ نفر، اسدآباد با ۱۷ نفر، نهاوند با ۱۵ نفر و و ملایر با ۱۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تاکنون مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان‌های رزن ۸ نفر، فامنین ۵ نفر، کبودراهنگ ۵ نفر، بهار ۵ نفر، تویسرکان ۲ نفر و ۲ بیمار کرونایی از خارج از استان داشته‌ایم.

حیدری مقدم از جان باختن ۴ نفر بر اثر این بیماری در استان هم خبر داد و افزود: افراد زیادی در استان هم مشکوک به این بیماری بودند که به همراه نزدیک به ۴۰ درصد افراد مبتلا به کرونا بهبود یافته اند و از بیمارستان‌ها مرخص شده اند.

۱۱۶ بیمار مشکوک به کرونا در خراسان شمالی/ فوتی‌های کرونا در استان به ۴ نفر رسید

سید احمد هاشمی با اعلام این خبر اظهار کرد: تاکنون ۳۴۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده اند که آزمایش ۱۶۲ نفر از آنان منفی اعلام شده است.

وی با اعلام اینکه ۴۵ بیمار ثبت شده مبتلا به کووید ۱۹ در استان وجود دارد، افزود: متاسفانه ۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.

دکتر هاشمی به ترخیص ۲۰۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در استان اشاره کرد و گفت: با تلاش های مستمر کادر درمانی در بیمارستان‌های استان، تاکنون ۱۳ نفر از مبتلایان به این بیماری بهبود یافتند.

وی خطاب به مردم گفت: اگر جان خود و اطرافیانتان را دوست دارید در منزل بمانید و خریدهای نوروز را به تعویق بیاندازید.

خودروهای جدید ضدعفونی کننده و رفع آلودگی نزاجا رونمایی شد

خودروهای جدید ضدعفونی کننده و رفع آلودگی نزاجا با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

این خودروها طی روزهای آینده معابر و خیابان‌های شهرها را ضدعفونی می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به قرنطینه رفت

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران،  که براساس دستورالعمل بیماران کرونا مثبت در قرنطینه به سر می‌برد در پیامی صوتی ضمن معرفی دکتر همایون امینی به عنوان جانشین خود گفت: تا زمان بهبودی کامل، از دور بر امور دانشگاه نظارت خواهم کرد.

در این پیام صوتی خطاب به دانشگاهیان علوم پزشکی تهران یادآور شد: حال من خوب است و کاملاً به امور دانشگاه اشراف دارم. از خانواده‌هایتان برای تحمل این شرایط قدردانی می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت من به طرف نرمال شدن پیش رفته است و یک مقدار تغییرات در آزمایش‌های خونی داشته‌ام که آن نیز در حال برطرف شدن است. با توجه به اینکه باید پروتکل وزارت بهداشت را در مورد قرنطینه اجرا کنم به خاطر حفظ سلامت همکاران مجبورم چند روزی دور از محیط باشم. همه امور که باید در جریان قرار گیرم را در جریان قرار می‌گیرم.

کریمی در این پیام تاکید کرد: از همه همکاران که در خط مقدم از جان مایه گذاشته‌اند تقاضا دارم با روال سابق به خدمت ادامه دهند. امیدوارم پس از اجازه کامل از سوی متخصصان، از قرنطینه خارج شوم و در روند خدمت رسانی قرار گیرم.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهبود وضعیت و کاهش مشکلات خدمت رسانی ادامه یابد و از همکاران خود بابت خدمات بی شائبه‌ای که در این روزهای سخت پیش رو دارند قدردانی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: فکر می‌کنم با همتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران سراغ دارم امروز روزی است که ثابت کنیم که در یک دانشگاه با پیشینه کهن از پس این مشکلات برخواهیم آمد.

دکتر کریمی همچنین در حکمی دکتر همایون امینی مشاور عالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان جانشین رئیس دانشگاه معرفی کرده است.

در این حکم آمده است: با توجه به شرایط خاص ناشی از اپیدمی کرونا و لزوم حفظ و ارتقاء آمادگی کامل مجموعه دانشگاه برای ارائه خدمات مورد نیاز به مردم و ضرورت اعمال پروتکل‌های جداسازی (isolation) برای اینجانب و همچنین تجارب و اشراف جنابعالی به دانشگاه، به عنوان جانشین رئیس دانشگاه تعیین می‌شوید.

اینجانب نیز به صورت مجازی و تلفنی در جریان امور قرار دارم و در صورت ضرورت دستورات لازم را صادر خواهم کرد.

انتظار می‌رود همه مدیران و واحدهای دانشگاه همچون گذشته با همه توان و ظرفیت به خدمت‌رسانی با اولویت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ادامه دهند.

در صورت عدم همکاری مردم، بیماری کرونا تا خردادماه ادامه پیدا می کند

ایرج حریرچی نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا گفت: مردم این بهبود نسبی که در وضعیت استان های گیلان و قم پیش آمده است را به معنی ندانند که اقدامات ا حتیاطی را کم کنیم.

وی ادامه داد: جداسازی بیماران چه بیماران که شدت بیماری شان شدید است یا متوسط و یا خفیف از مردم عادی باید انجام شود و همچنین به حداقل رساندن تماس ها افراد غیرمتبلا با یکدیگر از مهمترین اقدماتی است که باید انجام شود.

نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا تصریح کرد: مردم به هیج وجه به استانهای گیلان و مازندران و سایر مناطق سیاحتی و زیارتی سفر نکنند سفرهای داخل استانی و دورن شهری را به حداقل برسانند.

حریرچی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که ورودی به استانها محدود شده است اما تردد در شهرها نیز باید به حداقل برسد اگر مردم همکاری کنند ما می توانیم در هفته اول فروردین سیر صعودی بیماری را کنترل کنیم. اما اگر مردم همکاری نکنند این بیماری تا انتهای اردیبهشت و حتی خرداد ادامه پیدا کند و به بحران جدی تبدیل شود. 

وی تاکید کرد: از مردم عاجزانه می خواهیم ارتباطاتشان را به حداقل رسانده و بیماران را از افراد غیر مبتلا جداکنند.

رهاکردن ماسک و دستکش آلوده موجب شیوع بیماری می­‌شود/ اجرای مصوبات ستاد لازم و ضروری است

 محمدرضا دهقانی اظهار داشت: رها کردن وسایل مصرف شده بهداشتی می‌تواند موجب شیوع آلودگی و بیماری شود و به تنهایی عامل انتشار ویروس کرونا باشند لذا باید پس از استفاده به صورت مناسب دفع شوند.

وی به مردم توصیه کرد که پوشش خارجی دستکش ها و ماسک را بدون ایجاد کوچکترین تماس با پوست بدن، به سمت داخل مچاله کرده و آن‌ها را درون کیسه فریزر انداخته و گره بزنید، سپس بسته خود را به داخل سطل زباله بیاندازید.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد بر اهمیت شستشو و ضدعفونی کردن دست ها پس از خارج کردن وسایل حفاظتی تاکید کرد و افزود: ممکن است دستکش ها در زمان استفاده، سوراخ شود یا در زمان خارج کردن آنها، تماسی با پوست بدن صورت بگیرد، در نتیجه شستن دست ها با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه توصیه می شود.

وی همچنین خواستار اجرای دقیق مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا شد و عنوان کرد: مصوبات این ستاد چه در سطح ملی و چه در سطح استانی لازم الاجرا و برای سلامت مردم و جامعه است.

دهقانی با تاکید بر لزوم توجه جدی به مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان یزد به ویژه در زمینه تعطیلی اماکن و صنوف اظهار داشت: شایعاتی در فضای مجازی در خصوص برخی تعطیلی ها عنوان می شود که این موضوع صحت ندارد.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی پمپ بنزین‌ها، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و به طور کلی اصنافی که مایحتاج ضروری مردم را تأمین می‌کنند، نداریم.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد با تاکید بر اینکه تنها راه قطع زنجیره شیوع کرونا قرنطینه خانگی است تصریح کرد: مردم بدانند که اگر موارد بهداشتی و مصوبات ستاد را رعایت نکنیم با این شیب صعودی مبتلا به کرونا، در چند روز آینده با خطر اتمام ظرفیت تخت بیمارستانی نیز مواجه می ‌شویم.

کشف ۴۳هزار اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده دست و ماسک فیلتر دار

با رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه عاشورا انبار دپوی محصولات بهداشتی غیر مجاز و قاچاق در تبریز کشف و ضبط شد.

از این انبار بیش از ۴۳هزار اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده دست و ماسک فیلتر دار به دست آمده است.

به علت قابل توجه بودن میزان اقلام مکشوفه در انبار مذکور که در دو طبقه دپو شده بود، تا زمان ارائه نتایج کارشناسی، با حضور عوامل سازمان اطلاعات سپاه، معاونت غذا و دارو و همچنین اکیپ تعزیرات حکومتی پلمب شد.

متخلفان پرونده با دستکاری تاریخ اقلام تاریخ مصرف گذشته و با استفاده از لیبل‌های جعلی اصالت کالا (شبنم)، نسبت به توزیع اقلام تاریخ گذشته در سطح بازار اقدام می‌کردند.

  کشف مواد ضدعفونی کننده تقلبی در تبریز

در راستای مبارزه با توزیع کنندگان اقلام بهداشتی تقلبی و غیر مجاز، سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه عاشورا با اشراف اطلاعاتی لازم علاوه بر کشف بیش از ۳۰۰۰عدد مایع ضدعفونی تقلبی، که در حال توزیع در سطح شهر تبریز بود محل اصلی و کارگاه تولید مواد تقلبی مذکور را در یکی از مناطق حومه تبریز و با دستور مقام قضایی شناسایی و پلمب کرد.

در این عملیات، از محل کارگاه بیش از ده‌ها هزار لیبل و برچسب تقلبی و جعلی، بیش از هزار عدد ظرف مخصوص مواد ضدعفونی تک نفره و تجهیزات مخصوص کشف و ضبط شد.

برخورد قاطع با عاملان انتشار شایعه کرونا/ شناسایی ۱۵۰ نفر از منتشر کنندگان اخبار کذب در فارس

با تلاش سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس در راستای تامین امنیت روانی جامعه، تعداد ۱۵۰ نفر از شایعه پراکنان و منتشر کنندگان اخبار کذب مرتبط با شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی، شناسایی شده و با آنها برخورد ارشادی و قضایی صورت گرفت.

سازمان اطلاعات سپاه با افرادی که بخواهند در این برهه زمانی خاص در جامعه ، باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن امنیت روانی مردم کشور عزیزمان شوند ، برخورد قاطع قضایی خواهد کرد .

همچنین پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس به مدیران گروه ها، کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی هشدار می‌دهند در صورت دامن زدن به شایعات و انتشار اخبار کذب و بی‌اساس در فضای مجازی ، با آنها برخورد قاطع خواهد شد.

سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس اعلام کرد که از عموم هم استانی های گرانقدر انتظار می رود، جهت اطلاع از صحت و سقم اخبار به خبرگزاری های معتبر و صداوسیما یا واحد رسمی پاسخگوی سازمان های مرتبط با این موضوع مراجعه کنند و به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجهی نکرده و از بازنشر آنها خودداری کنند.

این سازمان همچنین از مردم خواست در مواجه با افراد منتشر کننده اخبار کذب در فضای مجازی، مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۱۴ اعلام نمایند.

بستری هزار و ۶۰۱ نفر با علایم تنفسی در بیمارستان‌های یزد/ ۳۴۴ نفر بهبود یافته ترخیص شدند

محمد نوری شادکام با بیان اینکه بیمارانی که علائم تب و لرز یا تنفسی دارند به مراکز منتخب جامع سلامت مراجعه و از حضور در بیمارستان ها پرهیز کنند، اظهار داشت: در شهر یزد، چهار مرکز و در هر یک از شهرستان های استان، یک مرکز منتخب جامع سلامت منظور شده است.

وی چهار مرکز منتخب جامع سلامت در شهر یزد را شامل مرکز رحمت‌آباد، نیکوپور، امامشهر، و زارچ اعلام کرد و ادامه داد: مرکز بقایی پور بیمارستان شهید صدوقی نیز آماده پذیرش بیماران با اعلام تنفسی و تب و لرز است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه در شهرستان های استان نیز مراکزی برای مراجعه بیماران در نظر گرفته شده است اضافه کرد: مرکز جامع سلامت شماره ۲ ابرکوه، مرکز شماره چهار اردکان، مرکز شماره ۲ بافق و مرکز شماره یک میبد نیز برای همین منظور، آماده پذیرش این بیماران هستند.

نوری شادکام اظهار داشت: همچنین مراکز جامع سلامت شهرستان های اشکذر، بهاباد، محمد رسول الله تفت، خاتم، شهید بهشتی مهریز نیز آماده پذیرش این دست از بیماران هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: مراجعه کنندگان به این مراکز توسط پزشکان مستقر در آن ویزیت و در صورتی که درمان به صورت سرپایی باشد، بیمار را ویزیت و مرخص می کنند و در صورتی که مشکوک به کرونا باشد ضمن قرنطینه بیمار در منزل، از خانواده وی نیز در برابر بیماری احتمالی محافظت خواهد شد .

وی اضافه کرد: این دست از بیماران در صورتی که نیاز به بستری شدن داشته باشند در بیمارستان های همان شهرستان بستری خواهند شد.

به گزارش ایلنا، تاکنون ۱۷۱ نفر مبتلای قطعی به ویروس کرونا در یزد شناسایی شدند و ۲۰ نفر نیز تاکنون بر اثر این بیماری فوت کرده اند.

مسئولان نیز وضعیت یزد را بحرانی اعلام کرده اما مردم همچنان بی توجه در حال خرید عید و تردد در خیابان‌ها هستند.

اگر در خانه بمانیم، انتشار کرونا محدود می‌شود

دکتر کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت:

«‌گزارش‌ها حکایت از آن دارد ۱۸ درصد مبتلایان به کرونا هیچوقت علامت‌دار نمی‌شوند.

اگر ‎درخانه بمانیم، انتشار ویروس محدود و زنجیره انتقال قطع خواهد شد.

میانگین ۷۵ درصد کاهش مراودات برای کنترل ویروس و مهار ‎کووید ۱۹، لازم و کافی است. »

۳ هزار مبتلا به کرونا در استان داریم/ ابتلای ۹ درصد جمعیت استان در هفته سوم فروردین/ چرخه ابتلا را نشکنیم زیرآوار خواهیم ماند/ خروج از خانه را منکر بدانیم

محمد حسین صومی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه کرونا در تمامی شهرستان‌های آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: نتیجه آزمایش ۲۷۹ نفر در استان تا به امروز مثبت شده‌ و اگر تعداد مبتلایان ۳۰۰ نفر باشد به این معنی است که سه هزار نفر مبتلا هم در استان داریم که به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند و در حال انتشار ویروس هستند.

وی بیان کرد: از بین مراجعان روز سه شنبه، ۱۰ درصد و از بین مراجعان روز چهارشنبه ۳۰ درصد مبتلا به کرونا بودند؛ در حالیکه روز پنجشنبه نتیجه آزمایش ۵۰ ‌درصد مراجعان مثبت شده‌ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: تصور کنید ۴۰۰ هزار نفر مبتلا باشند، این در حالی است که بیمارستان‌های ما فقط برای ارایه خدمات به چهار هزار نفر جا دارند، اگر این چرخه را نشکنیم، مثل استان‌های درگیر زیر آوار خواهیم ماند.

صومی متذکر شد: هر چند یک درصد کل مرگ و میر را در استان مان داریم، اما در صورت افزایش مبتلایان و افت کیفیت خدمات، ۴۰ درصد بستری‌ها فوت خواهند کرد.

وی بیان کرد: تا به امروز برخی ادارات مدعی بودند که رفتن ما به محل کارمان باعث ترافیک می‌شود، از امروز فقط کسانی بیرون هستند که برای سالم ماندن دیگران در خارج از منزل به سر می برند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از هفته بعد ارایه خدمات سرپایی را با کمک بسیج جامعه پزشکی و بسیج شروع می‌کنیم، این خدمات را در ۵۰ مرکز آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رفتار این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش بینی است، اظهار کرد: دو نفر از فوتی‌های دیروز کمتر از ۱۰ ساعت بستری بودند. در خانه بمانیم و خروج از خانه را منکر بدانیم و تصور نکنیم که جوانان مبتلا نمی‌شوند.

وی یادآور شد: برخی‌ مبتلایان ۴۰ الی ۵۰ ساله هستند، هر چند فوتی‌ها اغلب مسن و دارای بیماری زمینه‌ای هستند ولی هیچ کس خودش را مصون نبیند، حتی اگر خودمان جان سالم به در ببریم، در برابر سلامتی دیگران مسئول هستیم. 

صومی تاکید کرد: به غیر از تامین ارزاق عمومی، درخانه ماندن را تمرین کنیم، منظورمان از بازار فقط بازار سنتی تبریز نبوده و بیشتر مبتلایان ما که الان بستری هستند، دو هفته قبل به محل تجمع یا عزاداری رفته‌اند. کرونا را جدی بگیرید.

تاکید بر دقت بیشتر در ارزیابی سلامت مسافران ورودی و خروجی استان تهران

علیرضا زالی طی مکاتبه‌ای با حیدر نوروزی – مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران – با اشاره به شیوع و انتشار ویروس کرونا بر ضرورت اعمال تمهیداتی شدیدتر برای قطع زنجیره ویروس کرونا تاکید کرد.

وی ادامه داد: در شرایط خاص کنونی کشور و کلانشهر تهران، لازم است برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و جلوگیری از سیر صعودی مبتلایان به این بیماری در محل پایانه‌های مسافربری در سطح استان تهران تب‌سنجی، ارزیابی و معاینه مسافران ورودی و خروجی با حساسیت و شدت بیشتری انجام شود.

آمادگی هوافضای سپاه برای جابجایی هوایی تجهیزات و کادر پزشکی

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم اقدام همه‌جانبه دستگاه‌های مختلف برای مقابله با این بیماری، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور کمک رساندن به شبکه بهداشت و درمان کشور، اقدامات خود را در اولین گام با تشکیل قرارگاه زیستی نیروی هوافضا آغاز کرد.

همچنین مراکز درمانی این نیرو در شهرهای تهران و کاشان، ضمن پذیرش بیماران کرونایی، اقدامات تشخیصی شامل تصویربرداری پزشکی و انجام تست کرونا را نیز انجام می‌دهند.

پیش از این و به دنبال درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر بهداشت برای بهره‌گیری از توان ناوگان هوایی نیروی هوافضای سپاه جهت جابجایی کادر پزشکی و تجهیزات لازم برای تجهیز بیمارستان‌های کشور، «فرمانده نیروی هوافضا» آمادگی کامل ناوگان هوایی خود برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه را اعلام کرده بود.

عادی شدن ساعت کار ادارات اشتباه است/ با تعطیلی دو هفته‌ای می‌توانیم شیوع کرونا را کنترل کنیم/ در تبریز جلوی رشد صعودی ویروس گرفته شد

محمد اسماعیل سعیدی نماینده‌ی‌ مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این استان، گفت: با توجه به اینکه مشکل یک مشکل ملی و فراملی است و از آنجا که ویروس پدیده‌ای نیست که مختص یک جغرافیای خاص باشد، لذا همان ابتدای تایید ویروس در کشور تدابیری از سوی مسئولان مربوطه به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، اتخاذ شد و خوشبختانه تبریز و آذربایجان شرقی توانست جلوی رشد صعودی این ویروس را گرفته و مانع از انتشار سریع آن در استان شوند.

وی ادامه داد: از نظر آموزش هم برای مردم و هم مجموعه‌هایی که می توانست در جلوگیری و پیشگیری از اتشار ویروس موثر باشد، اقداماتی صورت گرفت. همچنین مکان‌هایی مانند؛ دانشگاه‌ها، مدارس، نماز جمعه و همینطور سایر مکان‌هایی که مختص تجمع افراد بود، تعطیل شد. از سوی دیگر آموزش‌ها و مسائل بهداشتی هم به خوبی به تمام مردم رسید و آموزش داده شد.

نماینده مردم تبریز با بیان این که در شرایط خطرناکی نیستیم، بیان داشت: خوشبختانه مردم در زمینه‌ اقدامات کنترلی با مسئولان همراهی کردند و نتیجه این امر آن شد که مسئله ویروس اکنون هم از نظر روانی و هم از نظر واقعیت موجود در جامعه کنترل شده و در شرایط خطرناکی نیستیم که این یک گام مثبت است.

وی افزود: مردم درخصوص آمار و اطلاعات تعداد مبتلایان و بستری شده ها کمی تردید داشتند و همچنین از انتشار سریع این ویروس نگران بودند که برخی از شایعات در فضای مجازی منتشر شده بود، لذا از مردم می‌خواهیم درخصوص آمارها به مسئولان اعتماد کنند و توصیه‌های مسئولان را انجام دهند تا با زحمات و تلاش‌های عزیزان ما که شبانه روزی در مراکز خدماتی و بهداشت درمان در حال فعالیت هستند، ان‌شاءالله بتوانند این ویروس را ریشه‌کن کنند.

سعیدی در بخش دیگر این گفت‌وگو درخصوص عملکرد دولت در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا، گفت: دولت باید در استان‌هایی که درگیر این ویروس هستند و شرایط در آنجا حاد است، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند، همچنین ستادی که برای مبارزه با کرونا در کشور تشکیل شده باید در این خصوص نظر فنی و تخصصی بدهد و خدای نکرده اجازه ندهیم که در این موضوع برخورد سیاسی صورت گیرد، این مساله امروز با جان مردم سروکار دارد و نمی‌شود آن را مشمول مسائل سیاسی کرد، باید دولت و مسئولان مرتبط در استان‌هایی که شرایط حاد و نگران‌کننده است، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: از همان روز که شیوع این ویروس در قم ثابت و تایید شد، باید تدابیر خاصی اتخاذ می‌شد تا از شیوع آن جلوگیری شود تا به سایر شهرستان‌ها و استان‌ها سرایت نکند و این شیوع شاید به این دلیل شد که در ابتدا مساله را جدی نگرفته بودند و اگر رفت و آمدها کنترل می‌شد، می‌توانستیم بیماری را کنترل کنیم.

نماینده تبریز در بخش دیگر این گفت‌وگو ابراز داشت: اگر تصمیماتی که اکنون گرفته شده از روز اول اتخاذ می‌شد، شاهد شیوع گسترده‌ این بیماری نبودیم، اکنون هم با توجه به اینکه شرایط هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است، لذا تعطیلی یا محدودیت کاری ادارات به نظر من می‌تواند گام مثبتی برای کنترل و مقابله با این ویروس باشد. اگر بتوانیم دو هفته تعطیلی اعلام کنیم بر اساس نظر کارشناسان قطعاً یک گام بسیار مثبتی در کنترل این بیماری برداشته‌ایم و می ‌وانیم گام‌های بعدی را به سرعت برداشته و ویروس را کنترل کنیم.

وی در پایان با انتقاد از عادی بودن ساعت کاری ادارات و نهادها، تصریح کرد: بازگرداندن ساعت کاری ادارات به حالت عادی به نظر من نباید انجام می‌شد؛ چراکه حضور کارکنان در فضای کاری آن هم در یک محیط بسته هم مراوده ایجاد کرده و زمینه‌ساز انتقال و انتشار ویروس به ویژه در شهرهای کانونی بیماری، مانند قم، تهران و گیلان می‌شود.

لزوم‌ همکاری نهادها، اصناف و خیرین قم علیه کرونا

 علی لاریجانی در تماس تلفنی با سیجانی، رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت، پورر میدانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی و احمدلو، رییس اتاق اصناف قم  ضمن دریافت تازه‌ترین تدابیر صورت گرفته برای مقابله با بیماری کرونا در  دستگاه ها و اصناف این استان و اقدامات انجام شده برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده و  متاثر  از شیوع  کرونا، همکاری همه نهادها و اصناف  استان‌ قم را برای  ریشه کنی این بیماری مورد تاکید قرار داد.

لاریجانی با قدردانی از مسئولان استان و رییس اتاق اصناف قم برای تلاش های صورت گرفته و  بسیج همه امکانات در مقابله با کرونا، از ایشان خواست تا اهتمام خود را در مسیر  تامین سلامت مردم و رفع  نیازمندی های استان  مضاعف کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن دریافت گزارش اقدامات  اتاق اصناف قم در مقابله با ویروس کرونا از تلاش اصناف، اتحادیه های صنفی، کسبه و بازاریان قم  که با وجود محدودیت های ناشی از شیوع کرونا و افت کسب و کارها همه امکانات خود  را به تأمین مایحتاج کنونی  استان و مبارزه با این بیماری اختصاص داده اند، قدردانی کرد و افزود:  استفاده از ظرفیت خیرین  در استان قم برای تجهیز مراکز درمانی و نقاهتگاه‌ها تجربه ای موثر بوده و  همچنین تعامل اصناف و فعالان اقتصادی با مجمع خیرین، اقدامی ارزشمند  است که جای  تشکر  دارد.  

نخستین جلسه «قرارگاه بهداشتی و درمانی» نیروهای مسلّح برگزار شد

 درپی دستور فرمانده کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی در این ستادکل برای مبارزه با ویروس کرونا، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا علیه السلام نیروهای مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) به ریاست سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح برگزار شد.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستادکل نیروهای مسلح، سردار غلامرضا محرابی معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله حاضرین در این جلسه بودند. در این جلسه، جزئیات تشکیل این قرارگاه و ساختار آن بررسی و تصمیم‌گیری شد.

مدیرکل راهدارى فارس: هیچ اتوبوسى از قم به شیراز نمى آید؛

دفتر ایران پیمان قم: سفر روزانه برقرار است

مدیر کل راهدارى و حمل ونقل جاده اى استان فارس در گفت وگو با «ایلنا» با بیان اینکه از اول اسفندماه سرویس مسافربرى اتوبوس از شهر قم به شیراز انجام نشده است، مى افزاید: اعلام فروش بلیت از قم به شیراز و بالعکس در برخى سایت ها «شیطنت» است و از اول اسفندماه هیچگونه سفر مستقیم اتوبوس مسافربرى از قم به شیراز نداشته ایم؛ این در حالى است که در تماس خبرنگار ایلنا با دفتر شرکت مسافربرى ایران پیمان قم، مولایى مسئول فروش این دفتر، سفرهاى روزانه قم به شیراز را تأیید مى کند و مى گوید: براى روزهاى چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه بلیت فروشى اتوبوس قم به شیراز انجام مى پذیرد و سفرها نیز رأس ساعت ۱۹ هر روز و با قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان انجام مى شود.

 نکته قابل توجه آنجاست که این سفرها در سایت شرکت ایران پیمان قم نیز تا روز ۲۴ اسفندماه برنامه ریزى شده و فروش آنلاین بلیت نیز در دسترس است.

سفر روزانه ۳۵۰ مسافر از رشت، سارى، اصفهان و مشهد به شیراز

از سوى دیگر از استان مازندران که این شهر و استان نیز از جمله شهرهاى کانونى ویروس کرونا هستند، هر روز یک پرواز هواپیمایى به شیراز انجام مى گیرد.

این پرواز که متعلق به شرکت هواپیمایى آسمان است، با ظرفیت ۱۴۴ نفر (هواپیماى بوئینگ) روزهاى پنجشنبه ۲۲ اسفندماه با قیمت ۴۹۰ هزار تومان و روز یکشنبه نیز با قیمت ۲۹۵ هزارتومان به مقصد شیرازانجام مى‌شود.

 از شهر رشت نیز که خبرها و آمارها نشانگر وضع بحرانى شیوع کروناست ، کرونا در این شهر است،  “آریا سفر” روزانه دو سرویس اتوبوس شرکت با قیمت ۱۱۲ هزار تومان و با مجموع ظرفیت ۵۰ نفر به شیراز سفر مى کند.

جالب آنجاست که این سفر روز پنجشنبه به سه اتوبوس و ظرفیت ۷۵ نفر افزایش مى یابد و روز جمعه نیز با دو اتوبوس ادامه مى یابد. از شهر مشهد که در آنجا نیز تاکنون حدود ۱۷۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند، هر روز یک سفر هوایى به شیراز انجام مى گیرد و امروز پجشنبه نیز به دو پرواز افزایش مى یابد.

از شهر اصفهان نیز روزانه ۴ سفر با اتوبوس با ظرفیت هر اتوبوس ۲۵ نفر انجام مى گیرد؛ به بیان دیگر باوجود شیوع کرونا و همچنین درخواست شهردار و شهروندان شیرازى، هنوز از شهرهاى سارى، رشت، اصفهان و مشهد روزانه به طور متوسط ۳۵۰ مسافر به شیراز سفر مى کنند.

اداره کل راهدارى اختیار قانونى براى ایجاد محدودیت در انجام سفر را ندارد

این در حالى است که علیرضا سیاهپور به « ایلنا » می گوید: اداره کل  راهدارى و حمل ونقل جاده اى فارس از لحاظ قانونى نمى‌تواند محدودیتى براى سفرهاى بین شهرى ایجاد کند و نهادهاى هم رده قانونگذار مانند هیات وزیران، شوراى عالى امنیت ملى یا ستاد ملى مقابله با کرونا مى‌توانند در خصوص ایجاد محدودیت براى انجام سفرهاى بین شهرى تصمیم بگیرند، اما شرکت‌هاى مسافربرى با توجه به عدم استقبال مردم و نگرانى‌هاى خود، محدودیت هایى را براى انجام این سفرها قائل شده اند.

مدیر کل راهدارى و حمل ونقل جاده اى استان فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در پایانه هاى مسافربرى فارس مى افزاید: از جمله این اقدامات مى‌توان به انجام دو عملیات روزانه عفونت زدایى توسط شهردارى شیراز در پایانه هاى مسافربرى، حذف خریدهاى فیزیکى، حذف فروش فیزیکى بلیت، عفونت زدایى اتوبوس‌ها پس از ورود به پایانه هاى فارس، و در اختیار قرار دادن برخى اقلام بهداشتى (با توجه به محدودیت این اقلام در بازار) اشاره مى کند.

 سیاهپور در پایان با ابراز امیدوارى نسبت به حداقل رسیدن مسافرت ها و حضور خانواده ها در خانه نسبت به کاهش خطرهاى ناشى از شیوع ویروس کرونا خاطرنشان مى کند: همکاران ما در تمامى این ایام براى آسایش هموطنانمان در حال انجام خدمت هستند و همکاران جاده اى نیز به صورت شبانه روزى در حال خدمت رسانى به مردم هستند.

تمام پایانه‌های مسافری در شیراز به حالت تعطیل در می‌آیند

از سوی دیگر روز گذشته سخنگوی شورای شهر شیراز اعلام کرد که بر اساس مصوبه این شورا، پایانه‌های مسافری در این شهر تعطیل شده است.

سعید نظری می گوید: براساس مصوبه شورای شهر شیراز، تمام پایانه‌های مسافری در این کلانشهر، به حالت تعطیل در می‌آیند.

بازار زنجان تعطیل شد/ فقط محل عرضه ارزاق عمومی فعالیت می‌کنند/ تکذیب شایعه انتقال بیماران از استان‌های همجوار به زنجان

 رضا عسگری فرماندار زنجان با اشاره به تعطیلی بازار و اصناف زنجان عنوان کرد: بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و تصویب ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا بازار زنجان و اصناف به غیر از صنوفی که با ارزاق عمومی مردم سر و کار دارند، از روز جمعه در زنجان تعطیل می‌شوند.

وی با اشاره به شایعات مطرح شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در خصوص کاسپین زنجان و انتقال بیماران استان های همجوار به این مکان، اظهار داشت: ما اکنون راه‌ها را می‌بندیم که افراد سالم وارد استان نشوند؛ آیا عقلانی است که افراد بیمار را به استان انتقال دهیم؟

فرماندار زنجان افزود: ما حتی در شهر نیز اجازه نمی‌دهیم بیمار از بخش ایزوله خارج شود یعنی خروج بیمار از بخش ایزوله ممنوع است چرا که در این مسیر راننده آمبولانس و … گرفتار می‌شوند.

وی، با تاکید بر اینکه چنین امکانی اصلا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دستور وزارت بهداشت نیز چنین نیست و بنابر این است که بیماران استان ایزوله و قرنطیه شوند و تحت هر شرایطی در آن مکان درمان شوند.

وی با بیان اینکه سیاست بهداشتی وزارت بهداشت این است که هرجایی آلوده شد، آنجا را محدود کنند تا این بیماری توسعه پیدا نکند، گفت: کسانی که این حرف را می‌زنند یا بدخواهان این مملکت هستند و یا از طرف رسانه های معاند این شایعه سازی صورت گرفته است.

عسگری،  با تاکید بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی بیفتد، تصریح کرد: اکنون محدودیت برای ورود افراد سالم هم اعمال می‌شود چه برسد به اینکه اجازه دهیم بیماران به استان انتقال یابند.

وی ، ادامه داد: نکته دوم این است که متاسفانه با توجه به رفتاری که برخی از مردم دارند و رعایت نکردند و در سطح خیابان شاهد حضورشان هستیم از روز گذشته اعلام کردیم که مردم به هیچ وجه سر مزار حاضر نشوند اما غروب پنجشبه شاهد حضور برخی افراد بودیم.

فرماندار زنجان با بیان اینکه ما نگران موج جدید این بیماری در زنجان هستیم، اظهار کرد: اگر موج این بیماری در استان راه بیفتد ظرفیت بیمارستانی استان باید افزایش یابد که اکنون تعدادی از مراکز تجهیز می‌شوند و از مردم هم می‌خواهیم تا برای تجهیز این مراکز مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر تعداد بیماران افزایش پیدا کرد، باید آمادگی داشته باشیم، افزود: بیماران قطعی به طور یقین در بخش ویژه بیمارستان خواهند بود، گروه دوم هم در بیمارستان اما در بخش دیگر خواهند بود و گروه سوم که حالشان خوب بود در یک مکان دیگری قرنطینه خواهند شد.

عسگری با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ تخت در شهر زنجان باید آماده شود، گفت: آماده سازی این تخت ها برای پیش بینی گسترش این بیماری است تا غافلگیر نشویم چرا که یکی از مشکلات در رشت و قم غافلگیری مسئولان این شهرها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما از تمام ظرفیت‌های موجود خود بهره می‌بریم، اظهار کرد: کادر درمانی استان با قدرت آماده بوده و تجارب دیگر استانها نیز در این زمینه مورد توجه قرار خواهیم داد.

استان قم با تشخیص کرونا، کل ایران را هشیار کرد/ مسئولان قم علیرغم نزدیکی به روز انتخابات، ملاحظه کاری نکردند/ افرادی که مانع قرنطینه قم شدند باید پاسخگو باشند

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگاران قم، توضیحاتی در مورد مصاحبه اخیرش که موجب گلایه برخی از مردم قم شد، ارائه کرد.

مشروح این گفت وگوی کوتاه به این شرح است:

• آقای مطهری! برخی از مردم قم از شما بابت مصاحبه اخیرتان گلایه دارند؛ آن جا که  قم را عامل شیوع کرونا در سراسر کشور معرفی کردید، در حالی که مسئولان استان قم فقط بجای آن که مانند برخی دیگر از نقاط کشور، اخبار فوت افراد بر اثر کرونا را تکذیب کنند، آن را با شجاعت اعلام کرده و چراغ خطر را برای جامعه ایران روشن کردند.

من هیچ گاه نگفتم استان قم و مردم قم عامل شیوع کرونا در ایران بوده‌اند، بلکه بر اساس نظر برخی کارشناسان و تجربه کشور چین گفتم اگر در همان ابتدا قم قرنطینه می شد، این ویروس کمتر به سایر نقاط کشور سرایت پیدا می‌کرد اما این که در مسئله قرنطینه نشدن قم، آیا وزارت بهداشت کم کاری کرده و یا موانعی در خود قم وجود داشته، معتقدم باید روشن شود؛ چرا که کسانی مانع این کار شدند که مسئولیت دارند.

بنابراین بنده، شیوع کرونا در ایران را به گردن مردم قم نیانداختم و این موضوع ربطی به مردم قم ندارد. بحث من موضوع دیگری است که همان قرنطینه نشدن قم و لااقل کنترل خروجی‌ها از این شهر بود که باید عاملین آن مشخص شوند.

در قم تشخیص قطعی کرونا صورت گرفت و کار خوب مجموعه استان قم این بود که این موضوع را اعلام کردند و بعد وزارت بهداشت آن را تأیید کرد.

مسئولان قم با وجود این که دو روز به انتخابات مانده بود، ملاحظه کاری نکردند و موضوع فوت دو شهروند قمی بر اثر کرونا را اعلام کردند و این اعلام، کل جامعه ایران را هشیار کرد.

• آقای مطهری! شما فرزند شهید آیت الله مطهری هستید که فرزند حوزه علمیه قم بودند و از همین رو شما هم به نوعی همواره با قم پیوند داشته اید؛ از همین روست که شاید مردم قم انتظار داشتند که از مظلومیت مردم قم در این شرایط دفاع کنید ولی مصاحبه اخیرتان این گونه نبود.

 سخن من این نبود که مردم قم عامل شیوع کرونا در کشور بوده‌اند. بنده البته ساکن قم نیستم اما بی ارتباط با قم هم نیستم و می‌دانم که مردم قم هم مثل بقیه مردم ایران و استان های دیگر و مثل مردم تهران و اصفهان و مشهد و غیره برخی مراعات می‌کنند و برخی هم نمی‌کنند. بنابراین مردم قم در رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از ویروس کرونا، جدا از مردم ایران نیستند.

ضمن این که اخبار خوشایندی را این روزها می‌شنویم که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان قم رو به کاهش است و این کاهش چشمگیر نشان از آن دارد که مردم قم توصیه‌های بهداشتی را رعایت و به هشدارهای وزارت بهداشت به خوبی عمل کرده‌اند.

مصاحبه من صرفا یک اظهار نظر بود که اگر قرنطینه اولیه در مورد قم اجرا می‌شد، سرعت شیوع کرونادر کشور کمتر بود. اصلا بحث بنده درباره قم هراسی نبود، همانطور که گفتم کاهش چشمگیر مبتلایان به کرونا در قم نشان از رعایت مسائل بهداشتی توسط مردم قم و عملکرد خوب کادر درمان و پزشکی و مسئولان این استان دارد.

• نظر شما در مورد اخبار هدف دار برخی از رسانه‌های معاند که هر روز با اخبار راست و دروغ، سعی در تخریب چهره قم و مردمش به بهانه ویروس کرونا دارند، چیست؟

این‌ها شیطنت‌هایی است که عده‌ای به خاطر مخالفتی که با روحانیت و انقلاب اسلامی دارند انجام می‌دهند و البته ما نباید جدی بگیریم، چرا که این فقط یک تلاش مذبوحانه در فضای مجازی است و مردم تحت تاثیر آن واقع نمی‌شوند. چیزی به نام قم هراسی در میان مردم ایران وجود ندارد.

پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان با کمک بنیاد مستضعفان/دست شهردار برای هزینه اقدامات مقابله ای با کرونا باز است

زهرا نژادبهرام (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران) در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان پایتخت گفت: خوشبختانه رایزنی ها با بنیاد مستضعفان به نتیجه رسید و بنیاد اعلام آمادگی کرده است که برای پرداخت کمک معیشتی به دستفروشان همراهی می کند. 

او ادامه داد:. تعدادی از این دستفروشان ثبت نام کردند و تعدادی با کمک شهرداران نواحی شناسایی شدند و قرار است، لیست را در اختیار بنیاد قرار دهیم تا بتوانیم از کمک معیشتی آنها برای دستفروشان استفاده کنیم. 

او درباره جزئیات این بسته معیشتی گفت:  میزان کمک بستگی به تعداد نفراتی دارد که به بنیاد مستضعفان معرفی می شوند. منتظر تکمیل شدن آمار دستفروشان هستیم و براساس آن سقف کمک معیشتی در نظر گرفته خواهد شد. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درباره دیگر برنامه های شهرداری تهران برای کمک به اقشار آسیب پذیر گفت: این اقدام با کمک معاونت خدمات شهری در حال انجام است و از ظرفیت های موجود در شهر کمک می گیریم، چرا که شهرداری به تنهایی نمی تواند تمامی مسائل مرتبط با تهران را حل کند. در ارتباط با هربخشی  که مطرح می شود شهرداری  از هر سازمانی که می تواند در این زمینه کمک کند، درخواست همکاری می کند.شهرداری برای پرداخت کمک های معیشتی از بنیاد مستضعفان کمک می گیرد و  ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را با همراهی وزارت بهداشت انجام می دهد. اگرچه که مسئولیت شهر را برعهده داریم، اماتمام ظرفیت های شهر در اختیار شهرداری نیست، چرا که مدیریت یکپارچه نداریم و مسئولیت ها بخشی است و در این راستا تلاش می کنیم تا هماهنگی ها را ایجاد کنیم.

او همچنین به پیشنهاد آموزش امدادگران پزشکی داوطلب اشاره کرد و گفت: با توجه به فشاری که روی کادر درمان وجود دارد، پیشنهاد داده ام که  آموزش امدادگران پزشکی داوطلب را در دستور کار قرار دهیم تا آنها بتوانند بخشی از کار را برعهده بگیرند. درخصوص این موضوع نیز با بنیاد مستضعفان رایزنی کردیم و در پرداخت هزینه ها اعلام آمادگی کردند و در بخش تخصصی و آموزش ها هلال اهمر و وزارت بهداشت باید همکاری کنند و مدیریت شهری آمادگی اجرای این طرح را دارد. 

نژادبهرام همچنین درخصوص کمبود بودجه ای که برای جلوگیری از شیوع کرونا در شورا به تصویب رسید، اظهار داشت: به شهردار تهران اجازه داده ایم و بیش از این هم اگر لازم داشته باشند دست شهردار باز است. اقداماتی که در حوزه خدمات شهری انجام می شود ردیف بودجه های خاص خود را دارند و این میزان اضافه بر ردیف بودجه های مصوب است، ضمن اینکه آقای حناچی می تواند از محل ماده ۱۷ و ۱۸ در راستای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس هزینه کند، اما هر زمانی که لازم باشد شورا این آمادگی را دارد که به شهرداری مجوز دهد از بودجه سایر بخش ها نیز استفاده کند.

او ادامه داد: سقف بودجه تغییر نمی کند، تنها اجازه داده می شود از بودجه سایر حوزه ها به صلاح دید استفاده کند و این تغییر در حدود ده درصد است، اما با توجه به شرایط خاصی که به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده، شورا این ظرفیت را دارد که به درخواست شهرداری این سقف را افزایش دهد.

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که به درخواست اعضای شورای شهر اصفهان و بنابر رایزنی ها قرار است طی روزهای آینده محدودیت های شدیدتری در تردد وضع شود، آیا چنین درخواستی از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده است یا خیر؟ گفت: اصفهان مقصد گردشگری است و با این اقدام قصد پیشگیری از شیوع گسترده تر بیماری را دارند که اقدام درستی است، اما شرایط برای تهران فرق دارد چرا که پایتخت است و پیچیدگی های خاص خود را دارد، ما درخواست داریم که مردم قرنطینه خودخوانده انجام دهند و تبلیغات زیادی روی آن انجام شده است.

او ادامه داد: با توجه به این شرایط با قرنطینه مقصدهای گردشگری بعید است که نیازی به قرنطینه تهران باشد.

عضو هیات رئیسه تهران با بیان اینکه در تهران باید سفرهای درون شهری مدیریت شوند، گفت: از طرق مختلف درخواست کردیم که از سفرهای غیرضروری جلوگیری شود و برگزاری جلسات شورای شهر به این دلیل است که شهر مدیریت شود و در این شرایط پشتیبان مدیریت شهری باشد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پایان از مردم درخواست کرد به خودقرنطینگی ادامه دهند تا زنجیره انتقال ویروس به دست خود مردم قطع شود. 

تنها مرجع رسمی اعلام آمار واطلاعات، وزارت بهداشت است

 ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در اطلاعیه اعلام کرد:”با توجه به بحران جاری ناشی از شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان و به تبع آن ورود و شیوع کرونا در ایران برای آگاهی مردم عزیز ایران به اطلاع می رساند:

-‌ اقدامات انجام شده در مقابله با کرونا متناسب با استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و محققان داخلی در حال انجام است و در این مهم با عنایت حضرت حق و همت شبانه روزی پزشکان پرستاران و محققان داخلی از بالاترین دانش روز جهان برای ریشه‌کن کردن این بیماری در کشور استفاده می‌شود.

-‌ علاوه بر ظرفیت کامل  تمامی دستگاه‌های دولتی  – امکانات لجستیک درمانی و بهداشتی در نیروهای مسلح(سپاه، ارتش، ناجا و بسیج) و سایر نهادهای کشور نیز برای درمان به خدمت ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا قرارگرفته تا در بالاترین ظرفیت ممکن در کوتاه ترین زمان نسبت به مدیریت، پیشگیری و درمان مبتلایان اقدام کنند.

-‌ ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا در مرکز و استان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعال است و نسبت به تامین نیازها – پشتیبانی از موضوع پیشگیری و درمان تمامی مساعی ممکن را با بهره از ظرفیت های سه قوه و نهادهای مردمی بکار گرفته است.  

-‌ درموضوع اطلاع رسانی، تعداد مبتلایان و تلفات ناشی از کرونا، مطابق استانداردهای جهانی، مسئولیت‌های علمی و شرعی همچنین طبق دستور صریح و مکرر ریاست جمهوری مبنی بر شفافیت، دقت و صحت مبنای کار بوده و هیچ دلیل و بهانه ای از هیچ دستگاهی مبنی بر کتمان پذیرفته نخواهد بود.  

-‌ تنها مرجع رسمی انتشار و اعلام اطلاعات و آمار در موضوع مذکور، وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی است و انتشار برخی اظهار نظرات و گمانه‌زنی ها از سوی افراد غیر مرتبط و غیر مسئول و غیر متخصص که از سر دلسوزی یا ناآگاهی بعضا مطرح می شود هیچ گونه مبنای مستند و علمی نداشته و لذا انتظار می رود در این شرایط حساس با طرح انگاره ها و برداشت ها، اطلاعات دریافتی از منابع غیر موثق و مرتبط مانع از شبهه آفرینی و  تشدید اضطراب  مردم عزیز ایران شویم.

-‌ ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا خود را متعهد و موظف می داند تا مردم را در جریان اخرین اقدامات، آمار و اطلاعات مربوط این موضوع در سراسر کشور قراردهد و ازاین مهم بدلیل مسئولیت شرعی و ملی خود قطعا کوتاهی نخواهد کرد، اما بیشترین نیاز را به همراهی مردم در قطع زنجیره شیوع و پیشگیری از ابتلا دارد.

-‌ ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اماده دریافت نظرات و پیشنهادات هموطنان عزیز – کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان می باشد و عزیزان می توانند نکات مورد نظر خود را از طریق وبسایت وزارت بهداشت به نشانی (behdasht.gov.ir)  ارسال کنند.

قدردانی از زحمات جامعه پزشکی برای مقابله با کرونا

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب شخصی توئیتر خود نوشت : “فدای وجود همه پزشکان و پرستاران کشورم ‌که‌ ضمن بذل‌جان از شرافت و غیرت ملت دفاع می کنند. درود به شرف همه شماکه‌حالتان خوش نباشد هم حال مردم راخوش می‌کنید.

وی همچنین در ادامه آورده است: با هزار غم در دل، چشم مهربانتان را از مردم دریغ نمی‌کنید. سخاوت جزیی از وجود شماست. جانم فدایتان ‌که‌ جانتان را در جنگ، سیل، زلزله و امروز ” کرونا ” قربان ملت کردید.”

هشدار پلیس درباره کلاهبرداری‌های اینترنتی با بازارگرمی کرونا

سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ ضمن هشدار به شهروندان که فریب تبلیغات دروغین را نخورند و حتی المقدور سفارشات کالا و اقلام مورد نیاز خود را صرفاً از سایت‌های فروشگاهی معتبر انجام دهند، در عین حال گفت: سایت ها و صفحات فاقد مجوز که اقدام به فروش محصولات مرتبط با این حوزه می کنند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در کشور ما رها نیست گفت: ما نهایت تلاش مان را به کار گرفتیم و این فضا را کنترل و نظارت می کنیم اما از آنجایی که این فضا فرامرزی است قاعدتا کنترل و نظارت بر آن نیز بسیار دشوار است.

وی افزود: متاسفانه برخی کاربران در موقعیت های مختلف از این موضوع سوء استفاده می کنند و به دلیل گستردگی فضای مجازی نظرات غلط و غیرکارشناسانه خود را بیان می کنند و با انتشار اخبار ناصحیح باعث تشویش اذهان عمومی می شوند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار کرد: همکاران ما شبانه روزی در تلاشند و اینگونه موارد را به ویژه در ایام اخیر رصد می کنند و به محض شناسایی موارد مجرمانه و مواردی که باعث تشویش اذهان عمومی می شوند به مراجع قضایی معرفی می کنند.

سرهنگ کاظمی یادآور شد: هفته گذشتنه فردی داروی بیماری کرونا را تهیه کرده و می فروخت، اما با توجه به اینکه هیچ مجوزی از سازمان های مرتبط مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نداشت به مرجع قضایی معرفی شد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد،  خاطرنشان کرد: سایت ها و صفحاتی که اقدام به فروش محصولات مرتبط با این حوزه می کنند و فاقد مجوزند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شوند و کسانی که اقدام به گرانفروشی و یا احتکار و فروش اجناس تقلبی و غیرمجاز کنند نیز مورد رصد ما قرار می گیرند البته ممکن است سایتها و صفحاتی هم از دید همکاران ما در پلیس فتا پنهان بماند لذا از هموطنان درخواست می کنیم درصورت رویت اینگونه موارد حتما از طریق تلفن ۱۱۰ و یا سایت رسمی پلیس فتا گزارش کنند.

برنامه‌های دولت برای کاهش عوارض اقتصادی بحران کرونا بین زنان آسیب‌پذیر

معصومه ابتکار با بیان اینکه دولت از ابتدای کار، برنامه‌ها و طرح‌های توان افزایی را به خصوص برای زنان سرپرست خانوار اجرا کرده، گفت: در شرایط کنونی لازم می بینیم که این برنامه‌ها همچنان ادامه داشته باشد و مطابق با نیازهای روز اجرایی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: تاکنون در همکاری مشترک با وزارت کشور و وزارت تعاون ۱۲۰۰۰ زن سرپرست خانوار که فاقد هرگونه پوشش حمایتی بودند تحت آموزش‌های توان‌افزایی مهارتی برای اشتغال و کارآفرینی قرار گرفته‌اند که این طرح همچنان ادامه دارد و از طریق سازمان‌های مردم نهاد و عمومی مانند جهاد دانشگاهی و کاردوک عملیاتی شده و در تمام استان‌ها تداوم یافته است.

وی تصریح کرد: از سال گذشته هم علاوه بر موارد ذکر شده، تشکل‌های غیردولتی تخصصی کارآفرینی به این مجموعه اضافه شده‌اند که معاونت برای هماهنگی و هم افزایی آنها، ساز و کار جدیدی با عنوان “شورای هماهنگی کارآفرینی زنان” با حضور بخش‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی و تعاونی در معاونت زنان و خانواده تشکیل داده و این شورا هم افزایی و هماهنگی بین بخشی در موضوع کارآفرینی زنان را دنبال می‌کند.

ابتکار در ادامه گفت: در پی شیوع کرونا در کشور یکی از رویکردهای معاونت توجه بیشتر به معضلات زنان سرپرست خانواری است که تحت پوشش هیچ طرح حمایتی نبوده‌اند و این موضوع در مکاتبه با معاون اول رییس جمهور منعکس شده، ضمن اینکه در همکاری با وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مهم پیگیری خواهد شد و در این بین طرح‌هایی مانند ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال در تولید لوازم شوینده و بهداشتی و حفاظتی برای پیشگیری در اولویت قرار دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هم اکنون این فرصت‌های جدید اشتغال با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و فعالین بخش خصوصی آغاز شده و در سطح تهران و استان‌ها در حال اجراست، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر در کارگاه‌های مختلف با رعایت موازین بهداشتی و پیشگیری و استانداردها، بانوان در حال تولید تجهیزات مورد نیاز هستند که در این روند هم به معیشت آنها کمک می شود و هم یاریگر کشور در معضل کنونی هستند.

به گفته وی طرح‌های توان افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با همکاری وزارتخانه های همکار و سازمان‌های مردم نهاد در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده ضمن اینکه معاونت امور زنان و خانواده یک دوره ویژه آموزشی را در بحث کرونا برای ۱۲۰۰ تشکل مردم نهاد تدارک دیده که به زودی به اجرا در می آید.

به گزارش روابط عمومی معاونت زنان؛ گفتنی است این ۱۲۰۰ تشکل، سال گذشته در دوره‌های چهار روزه توان افزایی معاونت امور زنان و خانواده شرکت کرده‌اند و اکنون می‌توانند از آموزش‌هایی که دیده‌اند در سطح محلی برای مقابله با تهدید کرونا استفاده کنند.

دولت فکری به حال بخش‌های ICU بیمارستان‌های اصفهان کند/ روند درمان بیماران عادی با مشکل رو‌به‌رو شده است/ تنها راه قطع زنجیره کرونا «قرنطینه» است

حیدرعلی‌عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت استان اصفهان در خصوص شیوع بیماری کرونا و این‌که گفته می‌شود اعلام شده وضعیت قرمز در این استان اعلام شده است، گفت: وظیفه مردم است برای قطع زنجیره انتقال به هر طریقی که ممکن  است اقدام کنند و تنها راه آن این است از خانه بیرون نیایند و رفت و آمد به خارج از منزل را به حداقل برسانند. 

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: بحث بعدی وظیفه دولت است که در این مقطع باید پیش‌بینی لازم برای بخش‌های ICU و دستگاه‌های تنفس مصنوعی بیمارستان‌های اصفهان داشته باشد؛ چراکه اگر وضعیت این‌گونه پیش‌برود امکانات موجود جواب‌گوی وضعیت  نخواهد بود.

وی افزود: فقط باید از مردم خواهش کنیم برای قطع شدن زنجیره انتقال همه تلاش خودشان را به کار گیرند که در رأس آن در خانه ماندن است. مردم باید در سبک زندگی‌شان تغییر ایجاد کنند، به طور مثال اگر هر روز برای خرید از خانه خارج می‌شود در این روزها خریدهای کلی انجام دهند و هر ده روز یکبار از منزل بیرون بروند و توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند.

عابدی در خصوص آمار و ارقام تاکید کرد: همیشه گفته‌ام گیر دادن به آمار و ارقام ما را از اهدا‌فمان دور می‌کند و به حاشیه می‌برد؛ باید ببینیم چه اتفاقی در حال افتادن و دانشگاه‌های علوم پزشکی چه آمادگی دارند و چه وظایفی بر عهده مردم و دولت است که باید انجام دهند.

وی درخصوص بیمارستان‌هایی که در اصفهان وظیفه پذیرش بیماران کرونایی را دارند، بیان کرد: تعداد‌شان را نمی‌دانم اما بر اساس دستورالعمل معاونت درمان وزارت بهداشت کلیه بیمارستان‌ها باید بیماران کرونایی را پذیرش کنند. 

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: بیمارستان‌های خورشید، عیسی‌ابن مریم، قرضی تأمین اجتماعی، فاطمه الزهرا و شفاء بیماران کرونایی را در استان پذیرش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که بسیار مهم است و باید برای آن فکری کرد این است که تمامی بیمارستان‌ها مجبور به پذیرش بیماران کرونایی هستند و نمی‌توانند به سایر بیماران سرویس دهند که همین امر باعث در تنگنا قرار گرفتن این نوع از بیماران شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم باید همکاری بیشتری با بیمارستان‌ها داشته باشند و باری از دوش آنان بردارند و تلاش کنند که این چرخه انتقال قطع شود تا تعداد بیماران کاهش پیدا کند، چرا که اگر بیماران افزایش پیدا کنند پذیرش از عهده بیمارستان‌ها خارج می‌شود.

تجهیز ۵ هزار اتوبوس تهران به افشانه‌های ضد عفونی کننده

محمود ترفع با اعلام اینکه حفظ سلامت رانندگان خدوم اتوبوسرانی و شهروندان، دو اولویت اصلی شرکت واحد است، گفت: اعتقاد داریم اگر همکاران ما که مسئولیت رانندگی اتوبوس در کلان‌شهر تهران را به عهده دارند، از سلامت کامل برخوردار باشند، در آن صورت می‌توانند به شکل شایسته به شهروندان خدمت کنند.

او با اشاره به اینکه به هر دستگاه اتوبوس اعم از خصوصی و عمومی، یک افشانه دستی حاوی مواد ضد عفونی کننده تحویل داده‌ایم تا رانندگان برای حفاظت فردی، آنها را مورد استفاده قرار دهند، اظهار کرد: اتوبوس‌هایی که تا کنون به این افشانه‌ها مجهز نشده‌اند، ظرف دو سه روز آینده به این امکان تجهیز خواهند شد. 

 براساس گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ترفع با تاکید بر اینکه این افشانه‌ها در صورت مصرف، بلافاصله مجدداً شارژ می‌شوند تا رانندگان عزیز، آنها را برای محافظت شخصی خود و در موارد ضروری مورد استفاده قرار دهند، خاطرنشان کرد: البته این امکان، ارتباطی به برنامه منظم ضد عفونی کردن ناوگان اتوبوسرانی که بر اساس آن، ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس تهران هر روز حداقل ۴ نوبت ضد عفونی می‌شوند، ندارد.

کنترل مسافران در مبادی ورودی فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن

سرهنگ نادر رحمانی (رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا) گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ؛ مبادی ورودی و خروجی شهرها ، فرودگاه ‌ها ، ایستگاه های  راه آهن و پایانه ها کنترل می شود و در صورت مشاهده علائم اولیه از تردد شما جلوگیری خواهد شد.

 اتباع ایرانی مبتلا به کرونا به کشور بازگردانده می‌شوند

راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای بیماران بهبودیافته در ۶ استان

«بهمن سبحانی» معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره راه‌اندازی مراکز مراقبتی برای قرنطینه بیمارانی که از بیمارستان مرخص می‌شوند، گفت: قرار است، در چند استان کشور که بالاترین درگیری با بیماری کرونا را دارند و آمار مبتلایان در آنها بالاست، تخت‌هایی را برای مراکز مراقبتی بیماران اختصاص دهیم. 

وی با بیان اینکه ۲۶۰۰ تخت برای این منظور از سوی هلال احمر در نظر گرفته شده است، ادامه داد:  برای اینکه بار بیماران را از بیمارستان‌ها کاهش دهیم، قرار است، این مراکز را راه‌اندازی و از بیمارانی که از بیماران مرخص شده‌اند تا بهبودی کامل پذیرایی و نگهداری کنیم. در ۶ استان این برنامه‌ریزی انجام شده است تا بیماران دوران نقاهت را در این مراکز بگذرانند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر درباره غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان‌ها و شهرها خاطرنشان کرد: در تمام استان‌های کشور کار غربالگری را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مدیریت بحران استان انجام می‌دهیم. در برخی از استان‌ها به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی و استانداری حضور پررنگ‌تری داریم. در مبادی ورودی شهرها دو گیت قرار داده شده است که در گیت اول نیروهای هلال‌احمر هستند و اقداماتی چون تب سنجی را انجام می‌دهند. همچنین چند سوال از این افراد پرسیده می‌شود و موارد مشکوک به گیت دانشگاه معرفی می‌شود که توسط آنها بررسی شده و چنانچه لازم باشد، به مراکز مربوطه معرفی می‌شود. 

سبحانی خاطرنشان کرد: استان‌های شمالی بیشترین تردد را دارند، البته با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده ترددها نیز کمتر شده است. 

وی همچنین درباره طرح دست یار گفت: خیرینی که تمایل دارند در این زمینه هزینه کنند، اقلام و پک‌های بهداشتی تهیه کرده و با کاروان‌های هلال احمر بین نیازمندان و اقشار ضعیف جامعه توزیع می‌کنند. همچنین لیستی از داوطلبان را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده‌ایم تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. 

او درباره تولید مواد ضدعفونی کننده نیز خاطرنشان کرد: تدارکات پزشکی هلال احمر دو شرکت سها دارد این شرکت‌ها از هفته گذشته وارد مرحله تولید مواد ضدعفونی کننده شده‌اند و روزانه ۱۰ هزار لیتر ظرفیت تولید این دو شرکت است، البته این تولید روزانه منوط به تامین الکل مورد نیاز آنها است. در تلاش هستیم که الکل مورد نیاز برای این شرکت‌ها تهیه شود تا ظرفیت تولید را افزایش دهند. این تولیدات نیز یا در اختیار وزارت بهداشت و یا در اختیار شرکت‌های توزیع قرار می‌گیرد. 

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در داروخانه‌های هلال احمر مواد ضدعفونی کننده نیز توزیع می‌شود، تصریح کرد: اقلامی که تعزیرات توقیف کرده است نیز در اختیار داروخانه‌های ما قرار می‌گیرد. اگر اتباع ایرانی در خارج از کشور به کرونا مبتلا شوند نیز توسط وزارت امور خارجه و ارگان‌های مربوطه به کشور بازگردانده می‌شوند و هلال احمر در این زمینه دخالتی نمی‌کند. 

سبحانی همچنین درباره اعزام نیرو به مرکز درمانی ایرانیان در دبی گفت: در مرکز درمانی ایرانیان در دبی نیز نیروی اضافه‌ای اعزام نشده و طبق پروتکل‌های درمانی کشور امارات به وظایف شان عمل می‌کنند. 

تشریح اقدامات مقابله‌ای با کرونا در کلانتری‌ها

 ۸۴ محتکر اقلام مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده دستگیر شدند

«سردار کیوان ظهیری» رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقلام مکشوفه بهداشتی توسط پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: طی سه هفته گذشته از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود یک میلیون ماسک توسط این پلیس کشف و ضبط شده است.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد: تاکنون ۲۰ میلیون جفت دستکش یک بار مصرف، ۲۲۰ هزار لیتر انواع محلول ضدعفونی کننده دست و ۲۰۰ هزار قلم سایر اقلام شامل بطری‌های اسپری‌دار و سایر افزودنی‌هایی که برای ساخت مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود، کشف و ضبط شده است.همچنین ۸۴ نفر نیز در این رابطه شناسایی و دستگیر شده‌اند.

وی درباره سایر اقداماتی که در خصوص پیشگیری از کرونا در مقر کلانتری‌های پلیس پیشگیری انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ورودی همه یگان‌های انتظامی پلیس پیشگیری تمهیداتی اندیشیده شده است تا شهروندان هنگام مراجعه به این ساختمان‌ها کمترین تماس را با اشیا یا وسایل داشته باشند.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: برای همه پرسنل پلیس پیشگیری ماسک و دستکش تهیه شده است تا تماس با آلودگی به کمترین سطح خود برسد. تمامی مقرها و خودروهای پلیس پیشگیری به صورت روزانه گندزدایی و ضدعفونی می‌شوند. همچنین در ورودی همه مقرها برای کلیدهایی که درها را باز می‌کنند، پوشش سلولوزی در نظر گرفته شده است و این پوشش به طور مرتب تعویض می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین خودکارهایی که برای ارباب رجوع‌ها در نظر گرفته شده است، پس از هر بار استفاده ارباب رجوع توسط افسر تحقیق گندزدایی و ضدعفونی می‌شود. استامپ‌ها در همه کلانتری‌ها جمع‌آوری شده و چیزی به عنوان ثبت اثر انگشت در کلانتری‌ها نیست.

رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در گذشته در کلانتری‌ها چیزی به عنوان درج اثر انگشت الکترونیکی نداشتیم و از استامپ استفاده می‌شد که با توجه به شیوع بیماری جمع‌آوری شده است.

تولید ۶۰ درصد منابع درسی به صورت الکترونیک

استفاده از این پیام رسان‌ها واتس‌آپ و تلگرام منع شده است

«حسین خنیفر» رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات این دانشگاه برای آموزش الکترونیک به دانشجویان گفت: دانشگاه ما نیز مانند سایر دانشگاه‌ها بعد از اعلام وضعیت از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تامین استان‌ها تعطیل شد، اما آموزش ما تعطیل نشده و اساتید از راه دو و با استفاده از سامانه LMS کارشان را شروع کرده‌اند، از طرفی به علت اینکه به طور کامل زیرساخت‌های موجود را نداریم، با همین سرورهای موجود کار را انجام می‌دهیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان درباره اینکه ۶۰ درصد منابع درسی این دانشگاه در قالب الکترونیک تولید شده است، گفت: اگر تا بعد از عید مشکل زیرساخت و سرورها حل شود، به کار خود ادامه می‌دهیم، اما اگر رفع نشد با توجه به اینکه حدود ۶۰ واحدهای درسی را از پیش به آموزش الکترونیک تبدیل کرده‌ایم، احتمال اینکه بتوانیم مابقی دروس را به صورت الکترونیکی تبدیل کنیم، زیاد است و آموزش را به همین شکل ادامه خواهیم داد. 

خنیفر اضافه کرد: اغلب دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش زمانی گرفتار این مساله شدند که خوشبختانه ۷۰ درصد آموزش‌ها را انجام داده بودند‌ و این اتفاق برای نظام آموزشی ما یک حسن است. 

وی در ادامه توضیح داد: در جلساتی که روز سه‌شنبه همین هفته برای تقویت سرورها، استیجار سرور و تقویت سامانه LMS داشتیم، انشالله به زودی خبرهای خوبی برای دانشجویان خواهیم داشت و این مهم را در ایام آتی انجام خواهیم داد.

رییس دانشگاه فرهنگیان در خصوص اینکه دانشگاه با کمبود پهنای باند و سرور مواجه است، گفت: مشکلی اصلی دانشگاه برای آموزش الکترونیک مشکل پهنای باند و کمبود سرور است. ما در واقع دو سرور دیگر کم داریم، این سرورها باید بتواند حجم آموزش‌های ما را پشتیبانی کند. بستری که دانشجویان می‌توانند از طریق آن به مطالب درسی دسترسی داشته باشند، سایت دانشگاه است. 

وی افزود: البته برخی از استان‌های ما یک پورتال محلی ایجاد کرده‌اند و آموزش‌هایشان را به صورت نرم‌افزاری و همچنین در بستر پیام رسان‌های داخلی مثل “بله”  ارائه می‌کنند. 

خنیفر در پاسخ به این سوال که آیا مطالب درسی در پیام‌رسان‌های داخلی مثل واتس‌آپ و تلگرام قابل انتشار هست یا خیر؟ گفت: استفاده از این پیام رسان‌ها منع شده، اما در حال حاضر اولویت‌مان‌ این است که پهنای باند و افزایش سرور داشته باشیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان درباره اهمیت آموزش الکترونیک گفت: آموزش الکترونیکی در سطح چهارم آموزش‌های جهان قرار دارد، دانشگاه تهران بیش از ۱۰ سال است که تجربه این کار را دارد و من نیز به این شیوه در آن دانشگاه درس می‌دهم. آموزش الکترونیک اکنون با توجه به این شرایط در کشور شروع شده است. البته هدف این نبود که آغاز این روش یادگیری در این شرایط باشد، اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی اکنون موجب  شد که این اتفاق رخ دهد. 

خنیفر درباره اهداف شکل‌گیری آموزش الکترونیک گفت: هدف از آموزش الکترونیکی کاهش رفت و آمد، کاهش انرژی، کاهش هزینه و مدیریت سبز بوده است. یک هدف دیگر آموزش الکترونیک عدالت آموزشی است به این معنی که اگر استاد خوبی در کشور داریم همه بتوانند از او استفاده کنند، اما با توجه به شرایط بحرانی و غیرمنتظره آموزش الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت.

رییس دانشگاه فرهنگیان در پایان اظهار داشت: ما پس از تعطیلات عید تلاش می‌کنیم که خودمان را آماده کنیم تا بتوانیم به نیازهای آموزش الکترونیک پاسخ دهیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.