×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صبح امروز در مراسمی چهارمین سال اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها توسط ستاد اجرایی فرمان امام با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد. در سال زراعی جدید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام زیر کشت انواع غلات قرار می‌گیرد.

طرح ملی جهش تولید در دیمزارها از سه سال پیش به پیشنهاد ستاد اجرایی فرمان امام و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شد.

این طرح درحال حاضر در ۴.۲ میلیون هکتار از اراضی دیم در ۲۱ استان کشور، ۲۲۸ شهرستان و بیش از ۱۷ هزار روستا و مشارکت ۴۰۰ هزار کشاورز اجرا شده و برنامه‌ریزی برای سالِ جدید زراعی افزایش وسعت طرح به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور با حمایت مستقیم ستاد اجرایی فرمان امام زیر کشت انواع گیاهان است.

گفتنی است در سال سوم اجرای این طرح، تاکنون بیش از ۵ و نیم میلیون تن محصول از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور برداشت و تحویل وزارت جهاد کشاوزی، سیلوها، خریداران بخش خصوصی و مصرف کشاورزان شده است.

امسال در کشور بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شده که ۳۵ درصد آن متعلق به اراضی کشت دیم بوده است، همچنین رای اصلاح انواع بذرها در طرح جهش تولید دیمزارها، قراردادی با موسسه تحقیقاتی دیم کشور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان منعقد شده که افزایش کارآمدی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

جالب است بدانید در راستای اجرای این طرح برای سال پیش رو، ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات حمایتی از جمله بیمه محصولات کشاورزی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان، آموزش در جهت تولید بهینه محصولات و اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد ۴ درصد برای جبران خسارات طبیعی و غیرطبیعی به مبلغ هزار میلیارد تومان برای خرید ادوات اراضی دیم را در دستور کار دارد و درسال زراع گذشته ۶۰۰۰ ادوات کشاورزی تحویل کشاورزان شده است.

همچنین طی عقد قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی ۲ هزار مهندس کشاورزی برای نظارت بر اجرای کامل این طرح مطابق با دانش روز به کار گرفته شده‌اند.

در سال اول اجرای این طرح ۶۷۰ هزار هکتار ، در سال دوم از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و در سال سوم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم رفت که در مجموع چنین اقداماتی منجر به تحقق هرچه سریع‌تر سیاست اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و تنوع در کشت غلات در کشور شده است.

همچنین گفتنی است در سال زراعی قبل ، در اجرای طرح جهش تولید راندمان عملکرد در هر هکتار از ۸۵۰ کیلوگرم برداشت به حدود یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.