×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به “برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا”، “بورس کالا فرصتی ویژه برای پایان قیمت گذاری دستوری خودرو”، “تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از الزامات تعادل بازار است”، “راهکار مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، سازوکار بورس کالاست” و “۶ مزیت عرضه خودرو در بورس کالا” اشاره کرد.

برنامه مجزای دولت برای افزایش عرضه ها در بورس کالا

به گزارش کیوسک خبر به نقل از کالاخبر ، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کردیم و با همکاری یکی از فولادسازهای بزرگ، محصول‌های وارداتی را به صورت تلفیقی در بورس کالا عرضه کردیم و همین مسئله باعث شد نوسان‌های بازار به حداقل ممکن برسد و بعد از آن هم، بازار به تعادل برسد.

وجیه اله جعفری با اشاره به اینکه در چند ماه نخست سال شرکت های تولیدی برای حفظ عرضه خود در بورس کالا تولیدات خود را افزایش داده اند، گفت: در دو ماه اخیر فولادسازان کشور بیشتر از ماه های قبل تولید کرده اند و از طرف دیگر وزارت نیرو هم تلاش کرده که زودتر نیروگاه ها را اورهال (تعمیرات اساسی) کند و از طرف دیگر پروژه های جدید را وارد مدار تولید کند که در تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی با مشکلی روبرو نباشیم، به همین دلیل پیش بینی می شود تابستان امسال مشکلی برای عرضه محصول‌های فولادی در بورس کالا وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه امسال ما در بخش فولاد افزایش تولید و عرضه در بورس کالا است.

بورس کالا فرصتی ویژه برای پایان قیمت گذاری دستوری خودرو

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از جمله تصمیمات مهم و مثبت دولت سیزدهم، تلاش برای ورود کالاهای مختلف به بورس کالا در راستای ایجاد شفافیت در اقتصاد است که در همین زمینه ورود خودرو به بورس کالا می تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد و این اتفاق به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.

غلامرضا مصباحی مقدم به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای اجرایی شدن این اقدام اشاره کرد و گفت: با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت گذاری این کالا به صورت رقابتی انجام می شود و به تبع رقابتی شدن قیمت ها، تقاضای سرمایه ای فعلی کنار رفته و این امر به نفع بازار و خریداران است و به مرور می توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مشکل قیمت گذاری در صنعت خودرو مواجه هستیم اما در معاملات بورس کالا، عرضه و تقاضا قیمت ها را کشف می کند و مداخله ای در قیمت ها وجود ندارد که این یک فرصت ویژه برای بازار خودرو به شمار می رود.

تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از الزامات تعادل بازار است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که در کشور ما برخلاف دنیا به جای آنکه خودروسازان برای تولید بیشتر و بهتر رقابت کنند، این خریداران هستند که به دلیل شرایط نامساعد فعلی برای خرید، رقابت می کنند اما این معادله با عرضه مستمر خودرو در بورس کالا و واردات می تواند تغییر کرده و رقابت اصلی را به سمت تولید بیشتر و بهتر سوق دهد.

علی جدی با بیان اینکه عرضه محصولات در بورس کالا به شفافیت و رقابت در بخش های واقعی اقتصاد کمک می کند گفت: در حال حاضر کمبود عرضه خودرو، رقابتی نبودن تولید و ممنوعیت واردات عامل شکل گیری قیمت های کاذب در حاشیه بازار است و بررسی ها نشان می دهد قیمت های فعلی خودرو، نرخ های واقعی نیستند.

وی گفت: برای عرضه خودرو در بورس باید دو موضوع مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه به دلیل کمبود احتمالی عرضه، خودروسازان تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار انجام دهند تا رقابت کاذب در بازار شکل نگیرد.موضوع بعدی این است که در تعیین قیمت پایه خودرو برای عرضه در بورس باید دقت لازم صورت گیرد تا در کنار عرضه مستمر و قیمت های منطقی و تعادلی، بازاری به دور از التهاب موجود این بار در بستر شفاف بورس ایجاد شود.

راهکار مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، سازوکار بورس کالاست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی میزان تقاضای خودرو بسیار بیشتر از تولید و عرضه است گفت: تولید هیچ گاه کفاف تقاضا را نمی دهد و جمعیت زیادی همواره در صف تقاضا قرار دارند، لذا بازار غیررسمی دومی شکل گرفته و رانت ها و مفاسد و نوسان‌های قیمتی شدیدی به وجود آمده که طبیعتا این مولفه ها واقعی نیستند.

حجت اله فیروزی با بیان اینکه هدف از ارایه طرح ساماندهی بازار خودرو، ایجاد تنظیم گری میان عرضه و تقاضا از طریق سازوکار بورس کالا است، ادامه داد: به نظر می رسد زیرساخت های عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تجربیات چندین ساله این بورس در مبادلات کالاهای متنوع و پرشمار، فراهم باشد و از سوی دیگر در این بخش می توان به گونه ای پیش رفت که نحوه استفاده از این ظرفیت برای همگان ممکن شود.

شفافیت اطلاعات، ماحصل عرضه خودرو در بورس کالا

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا منجر به کشف واقعی قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا می شود، گفت: در این سازوکار بورس کالا، جزئیات اطلاعات معامله، اعم از میزان عرضه و فروش، قیمت ها، کیفیت و … کاملا مشخص خواهد شد و مردم ناظر خواهند بود.

فرهاد طهماسبی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا بسیار بهتر و مناسب‌تر از شرایط فعلی فروش خودرو است اظهار کرد: قیمت فعلی خودرو درب کارخانه تفاوت فاحشی با قیمت بازار دارد در حالی که با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفته و واقعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال سازوکاری بود که کارا باشد تاکید کرد: باید در این نوع فروش خودرو، مکانیسمی تنظیم شود تا مردم دیگر دچار ضرر و زیان نشوند؛ قیمت های پایه بر مبنای قیمت کارشناسی باشد ضمن آنکه نظارت هم به صورت جدی انجام گیرد.

۶ مزیت عرضه خودرو در بورس کالا

کارگزار عرضه کننده خودروی کارا در بورس کالا معتقد است که نتیجه رشد عرضه خودروها در بورس کالا، «شفافیت معاملات»، «کشف قیمت های تعادلی»، «کنار رفتن تقاضای کاذب»، «تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به خودرو»، «ضمانت اجرایی عمل به تعهدات طرفین معامله» و «حمایت از بخش تولید» است.

غلامحسن آرمات، کارشناس بازار سرمایه از جمله مهم ترین مزیت عرضه خودرو در بورس کالا را شفافیت عنوان کرد و گفت: زمانی که شفافیت به معاملات بر می گردد وزارت امور اقتصادی و دارایی دسترسی آسان تری به همه اطلاعات و مالیات معاملات خودرو خواهد داشت. از سوی دیگر خودرو به مصرف کننده واقعی می رسد و شاهد انباشت خودرو در دست عده ای دلال نخواهیم بود و در پایان نیز از بخش تولید به دلیل کشف قیمت های تعادلی حمایت می شود.

وی اظهار کرد: به مرور شاهد عرضه محصول‌های سایر تولیدکنندگان و خودروسازان کشور در بورس کالا خواهیم بود تا از این طریق قیمت ها در بازار خودرو متعادل شود که با افزایش عرضه ها، روند تخصیص خودرو به مصرف کنندگان نیز بهبود می یابد.

عرضه مستمر در بورس کالا، نسخه ساماندهی بازار خودرو

مابه‌التفاوت قیمت فروش دو شرکت خودروساز یعنی سایپا و ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ بر اساس میزان تولیدات، نرخ ثبتی در دفاتر و نرخ معاملات در بازار آزاد بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ با نرخ انتشار اوراق از سوی دولت در سال گذشته به طور تقریبی برابر است. در این میان با عرضه مستمر خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت در صنعت خودرو که از قیمت‌گذاری دستوری نشات می گیرد، کاهش خواهد یافت و با استمرار عرضه ها بازار به تعادل می رسد.

یک کارشناس بازارسرمایه با تاکید اینکه بازار خودرو با عرضه مداوم محصول های تولیدی در بورس کالا به آرامش می رسد، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا سبب حذف اختلاف قیمت کارخانه و بازار میشود.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه اغلب اطلاعات قیمتی که دفاتر فروش خودرو در سامانه کدال منتشر می‌کنند، به طور قابل توجهی با قیمت خودرو در بازار آزاد تفاوت دارد، گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا اختلاف قیمت در صنعت خودرو که از قیمت‌گذاری دستوری نشات می گیرد، کاهش خواهد یافت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.