×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۴ مهر , ۱۴۰۱

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد
کیوسک خبر ـ این تفکر غلط را که حتماً باید تحریم‌ها رفع شوند تا چرخ اقتصادی کشور بچرخد، باید کنار گذاشته شود و وظیفه امروز ما این است که با شناخت کامل از وضع موجود و با وجود تحریم، تمام تلاش خود را بکار گیریم تا تاثیر این ظلم آشکار بر مردم و کشور به حداقل برسد.در دنیای رقابتی امروز، وقتی تحریمی علیه یک کشور رخ می‌دهد به این معناست که توسعه کشور تحت تحریم و برنامه‌های آن کشور هم‌سو با کشور تحریم‌کننده نیست و برنامه‌های کشور تحریم شده با کشورهای رقیب و دشمن کشور تحریم‌کننده می‌توانند هم سو باشند؛ بنابراین ما باید به سمت تعریف فصل‌های مشترک با کشورهای هم سو و همسایه برویم و توسعه روابط اقتصادی خود با این کشورها را گسترش دهیم.باید با حرکت کردن به سمت توسعه همه‌جانبه و اقدامات توسعه‌ای، از فرصت‌های بیرونی استفاده کنیم و از محدوده تحریم‌پذیری ایالات متحده آمریکا خارج شویم تا نقطه اثر تحریم نیز کم‌رنگ شود؛ چراکه تعارضات ایران و آمریکا و در مجموع ایران و غرب پایان ندارد، هرچند هر دو طرف نوساناتی را در تاکتیک‌ها داشته‌اند، اما شیوه ما باید متمرکز بر خروج از محدوده تحریم پذیری آمریکا باشد. این اقدام از دو زاویه امکان‌پذیر است یکی بُعد تقویت بنیه‌های اقتصادی داخلی و دیگری تنظیم روابط اقتصادی خارجی. بر همین اساس، فرصت‌ها و مزیت‌های کشور شناسایی و عملیاتی شد تا از این طریق برنامه خروج از محدود تحریم‌پذیری ایالات متحده امریکا، طراحی و به اجرا در بیاید.باید همراهی و هم فهمی واحدی پیرامون مفاهیمی نظیر توسعه اقتصادی کشور، رشد اقتصادی کشور و منافع ملی مورد توجه قرار گیرد.هسته سخت روابط اقتصاد خارجی و مهم‌ترین بخش در این حوزه، جذب تکنولوژی‌های مدرن و فناوری‌های پیچیده و پیشرفته است و لایه بعدی آن که برنامه‌پذیرتر می‌باشد، جذب سرمایه مستقیم خارجی است و در لایه بعد سایر روش‌های تأمین مالی قرار دارد و در انتها که پوسته رویی روابط اقتصادی خارجی است، لایه تجاری می‌باشد که برنامه‌پذیری بسیار راحت‌تری نسبت به لایه‌های درونی دارد و لایه به لایه سهولت برنامه‌پذیری کمتر و گام‌های اجرایی سخت‌تر می‌شود. اکنون کشور ما در حال احصاء لایه‌های سخت بوده و حتی بومی‌سازی و داخلی‌سازی این هسته متمرکز در صنایع را در دستور کار دارد؛ اما متاسفانه در لایه‌های سهل‌الوصول از راهبردهای صحیحی بهره نبردیم. درحوزه تنظیم روابط اقتصادی خارجی با شناسایی فرصت‌ها و حوزه‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای مبدا و مقصد و اتخاذ راهبردهای فعالانه به خصوص با کشورهای همسایه و همسو به عنوان کشورهای هدف می‌توان در هر مقطع زمانی شاهد رشد سرمایه‌گذاری و همچین تأمین منابع مالی خارجی بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.